Fujitsu Siemens Amilo Graphicbooster

Permalänk
Melding Plague

Fujitsu Siemens Amilo Graphicbooster

Spel på bärbara datorer har aldrig varit någon höjdare. Detta kan komma att ändras med hjälp av AMD:s nya gränssnitt XGP som flyttar ut grafikkortet ur datorn. SweClockers testar Fujitsu Siemens externa grafikkort Amilo Graphicbooster som bygger på den nya tekniken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

en bra idee. dock ser jag nog fortfarande at tman ahr en stationär som game-rig

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Verkligen coolt! Hoppas det kommer sälja i volymer -> lägre priser..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad Nvidia kommer med för att konkurrera med detta.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

4870X2 som extern grafikkrets... *dregel*

Coolt iaf, synd att dom inte satsade på lite bättre presterande kretsar som nämnts.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Avstängd

Ritkig bra idé men tyvärr faller det platt då Fujitsu borde ha kört med bättre kort från början som artikelförfattare påpekar.
Credit till Fujitsu för att dom vågar satsa. Ska bli spännande att se om det kommer tyngre kort och fler burkar med XGP.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Intressant

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Ritkig bra idé men tyvärr faller det platt då Fujitsu borde ha kört med bättre kort från början som artikelförfattare påpekar.
Credit till Fujitsu för att dom vågar satsa. Ska bli spännande att se om det kommer tyngre kort och fler burkar med XGP.

Denna produkt har funnits på marknaden i flera månader nu och när produkten planerades så var denna krets fortfarande rätt bra. Nu så här i efterhand är den inte lika bra då grafikmarknaden går mycket snabbt frammåt.

Men jag är övertygad om att man kommer kunna köpa en kraftigare graphic booster framöver.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Jag skulle inte tveka att slänga ut fulburken om man kunde få en fräsch designad bärbar med asbra spelprestanda. Skulle man vilja så är det ju inga problem att lia med extern tangentbord och mus.

Fan så skönt det skulle vara att slippa hörnet med alla dessa jävla kablar och allt! Kanske ska behålla denna dator tills Fujutsi har mognat mer med produkten och kan leverera grymma bärbara.

Fast skulle ju inte heller vara fel att ha Mac 24" eller om det är 26". Såg den på mediamarkt och man blir ju såld direkt=)

Permalänk
Avstängd

Nu när konceptet (som vi såg för... länge sen?) blivit verklighet känns det som om vi kan få se lite bättre varianter ganska snart. Lyckas AMD få XGP-porten att bli något av en standard (ser ingen anledning till att det inte skulle bli det, kanske om Intel går in och styr med plånboken igen) så¨tror jag att de har en ruggigt bra idé här. Perfekt att ha en strömsnål dator till surf och kontorsarbete och sen plugga i ett rejält grafikkort och kunna spela på samma dator!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

detta va mkt intressant, plus att de verkar inte ligga i fantasi summor heller, kommer hålla ett öga uppe för detta, ser fram imot när de kommer kraftigare grafik kretsar till XGP, vad kan nästa steg bli? 4850 4870? eller snålar dom tills RV790 kommer ut (om de va så ati's nya krets kallas)?
tror Fujitsu Siemens kommer få rätt många enheter sålda tack vare detta,

sen finns de bara en sak till o säga ALL HAIL AMD,

*thumbs up*

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Jag skulle inte tveka att slänga ut fulburken om man kunde få en fräsch designad bärbar med asbra spelprestanda. Skulle man vilja så är det ju inga problem att lia med extern tangentbord och mus.

Fan så skönt det skulle vara att slippa hörnet med alla dessa jävla kablar och allt! Kanske ska behålla denna dator tills Fujutsi har mognat mer med produkten och kan leverera grymma bärbara.

Fast skulle ju inte heller vara fel att ha Mac 24" eller om det är 26". Såg den på mediamarkt och man blir ju såld direkt=)

Slippa sladdar sade du?
Du vill alltså "bara" ha:

En nätsladd till bärbara
En nätsladd till grafikkortet
Sladd mellan grafikkortet och bärbara
Sladd mellan grafikkortet och en skärm
Sladd från sagda skärm till nätuttag
Sladd till mus
Sladd till tangenbord

Låter ju fasligt sladdlöst, not.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Dom måste nog få ner priset rejält om de ska vara värt att köra med ett separat grafikkort.
Köpte i sommras en bärbar (zepto) med ett inbyggt 9600GT och en P8400 processor för 11000:-
Jag spelar nog hellre på en bärbar med inbyggt grafikkort än ett externt, speciellt om de är billigare. Och minns ja inte fel så är ett 9600GT bättre än ett 3870 (mobila versionerna så klart)

Visa signatur

Win 11: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Bra koncept, men jag undrar om inte de svagare processorena jämfört med de som sitter i stationära datorer inte skulle flaskhalsa systemet om de lyckas göra kretsar som är jämförbara med de stationära varianterna.

Permalänk
Medlem

Ganska ointressant. Gammal grafikchipset -varför?. För 11000 kr kan man få en monster stationär...Bärbara skall vara just...bärbara och små. Bätre alternativ tycker jag att integrera ett kraftfullt grafikkort i själva datorn, men den ska gå att stänga av helt när man inte behöver den....

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Avstängd

Jävligt najs det där, blir kul när ATi släpper sina mobila varianter av HD48xx.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Ganska ointressant. Gammal grafikchipset -varför?. För 11000 kr kan man få en monster stationär...Bärbara skall vara just...bärbara och små. Bätre alternativ tycker jag att integrera ett kraftfullt grafikkort i själva datorn, men den ska gå att stänga av helt när man inte behöver den....

Du missar poängen, här har du prestanda när du behöver med extralådan, men en liten nätt bärbar annars. Samtidigt blir det billigare att bygga så här. Räkna inte in spelprestanda från stationära. Dessutom är det ett 3870 enbart för att HD48xx inte finns som mobil variant ännu.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, bara att hoppas på standardisering av XGA-porten då

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Snart springer väl alla omrking med sina Eee-PC:n, och sen när de skall spela kopplar de bara in ett externt grafikkort, en extern processor, extrent RAM-minne, en extern hårddisk, en extern skärm, externt tangentbord samt en extern mus så är det bara att spela Bara man har en musmatta..

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant! Hoppas att det här kommer till fler datorer och går att köpa till efteråt.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som reagerar på att lådan får högre fps på medium än low enligt graferna?

Permalänk
Medlem

Låter nice, men måste man installera externa grafikkortet på datorn innan så tappar det lite av finessen.

Och sen är det en fråga om pris också

Men det har helt klart potentialen att bli riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Precis vad jag alltid velat ha. Perfekt!

Visa signatur

åhoj

Permalänk

"När enheten kopplas in för första gången, dyker en dialogruta upp. I denna väljer man om XGP-enheten ska använda accelerationen mot en extern skärm eller mot datorns egna. Denna inställning kan vid ett senare tillfälle ändras direkt i Catalyst Control Center."

Mig veterligen klarar den bara att accelerera externa skärmar och inte den interna laptopskärmen. Detta kanske skulle ordnas iom. Catalyst 9.1.

Kan recensenten eller red. kommentera detta?

Har ni testat detta att det verkligen fungerar?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Det var ändå inte så farligt pris för en bärbar speldator.
Dock ingen monsterprestanda direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
"När enheten kopplas in för första gången, dyker en dialogruta upp. I denna väljer man om XGP-enheten ska använda accelerationen mot en extern skärm eller mot datorns egna. Denna inställning kan vid ett senare tillfälle ändras direkt i Catalyst Control Center."

Mig veterligen klarar den bara att accelerera externa skärmar och inte den interna laptopskärmen. Detta kanske skulle ordnas iom. Catalyst 9.1.

Kan recensenten eller red. kommentera detta?

Har ni testat detta att det verkligen fungerar?

Jag har testat och kan bekräfta att det INTE fungerar mot den inbyggda skärmen. Extern skärm kopplad till boostern måste alltså användas.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Jag har testat och kan bekräfta att det INTE fungerar mot den inbyggda skärmen. Extern skärm kopplad till boostern måste alltså användas.

Som jag trodde, v.g. ändra i recensionen då det verkar framgå där att det fungerar.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje

Synd, man vill ju kunna köra mot datorns egna om man är borta och inte har tillgång till en klumpig skärm. Så denna dator blev intressantare när Sweclockers skrev att det ska fungera. Men vad jag har hört fungerar det endast med extern skärm. Inte lika roligt längre.

Permalänk
Avstängd

Om det inte fungerar med inbygda skärmen då ser jag knappast nåt värde i den för mig iaf....

Vill gärna ha möjligheten att kunna koppla in snabbare kort när jag behöver det (inte bara spela med tänk på att GPGPU är på gång) men jag har svårt att se folk kånka på en extra skärm för att kunna spela....

Hoppas att det går att lösa med bios/drivrutiner och att det är inte inbyggd spärr eller begränsning/bug...

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

lite väl gammalt?

Nämndes redan i maj förra året:

http://www.pclaunches.com/graphic_cards/fujitsu_siemens_to_la...

Visa signatur

| Steam - Toivo |