Permalänk
Medlem

BenQ LED skärm

Ser att komplett.se får in en LED skärm av BenQ snart , konstigt nog har jag inte sett några tester eller artiklar om den. Är det nån som har hittat nån recension eller test av den ?

BenQ LED specifikationer

Jag ska köpa en ny skärm snart i 3000kr prisklassen och denna ser ju grymt lovande ut. Jag lirar en hel del spel så kanske en 120hz skärm skulle passa mej bäst men denna är ju en LED skärm ^^

Permalänk
Medlem

Re: BenQ LED skärm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paraflax
Ser att komplett.se får in en LED skärm av BenQ snart , konstigt nog har jag inte sett några tester eller artiklar om den. Är det nån som har hittat nån recension eller test av den ?

BenQ LED specifikationer

Jag ska köpa en ny skärm snart i 3000kr prisklassen och denna ser ju grymt lovande ut. Jag lirar en hel del spel så kanske en 120hz skärm skulle passa mej bäst men denna är ju en LED skärm ^^

Ifall du spelar är Viewsonics 120hzare ett självklart val. Ja, det är en LED, so?

Permalänk
Medlem

Jag är också inne på att skaffa en BenQ LED-skärm, men hittar inga tester eller någonting..

Frågan är vad den där dynamiska kontrasten verkligen gör.
Jag menar vanliga skärmar brukar ha 10-50 000:1 men LED-skärmarna har hela 5 000 000:1!
Men slår man ett öga på kontrasten så ser man att de har samma gamla 1000:1..

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Jag är också inne på att skaffa en BenQ LED-skärm, men hittar inga tester eller någonting..

Frågan är vad den där dynamiska kontrasten verkligen gör.
Jag menar vanliga skärmar brukar ha 10-50 000:1 men LED-skärmarna har hela 5 000 000:1!
Men slår man ett öga på kontrasten så ser man att de har samma gamla 1000:1..

Den dynamiska kontrasten är till för att det ska bli bra svärta när det är mörkt i filmer, och när det är vitt ska det bli ljust, så det hoppas hela tiden och ser förjävligt ut imo. Inget man använder och folk tror att deras skärm har myyycket bättre kontrast än andra pga detta..

Permalänk
Medlem

Dynamisk kontrast är _alltid_ av, det är det första man stänger av. Sen kan vi alltid diskutera om en LED-belysning gör en undermålig panel mindre dålig?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Den dynamiska kontrasten är till för att det ska bli bra svärta när det är mörkt i filmer, och när det är vitt ska det bli ljust, så det hoppas hela tiden och ser förjävligt ut imo. Inget man använder och folk tror att deras skärm har myyycket bättre kontrast än andra pga detta..

Okej, så det är bara ett försäljningsknep? Eller är det så att många som skriver att det suger gör det för att de har skärmar som kostar 5x mer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Dynamisk kontrast är _alltid_ av, det är det första man stänger av. Sen kan vi alltid diskutera om en LED-belysning gör en undermålig panel mindre dålig?

Antar att du syftar på TN? Har inte råd med dyrare skärmar så det blir TN i vilket fall som helst.

Visa signatur

ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, så det är bara ett försäljningsknep? Eller är det så att många som skriver att det suger gör det för att de har skärmar som kostar 5x mer?
Antar att du syftar på TN? Har inte råd med dyrare skärmar så det blir TN i vilket fall som helst.

Kalla det vad du vill, personer använder aldrig dynamisk kontrast, det finns ingen anledning till det, alla skärmar har det, ingen använder det! Bara till för att göra en förvirrade konsument ännu mer förvirrad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ser som sagt ingen som helst mening i att sätta en bättre belysningsteknik bakom en sämre panel. Visst, det blir _bättre_ men det blir inte bra.

Själv är valet mycket enkelt, TN undviks så långt det går (inte alltid man kan undvika det t.ex. i skolmiljöer pga kostnader).

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Såg den här skärmen, appropå LED: http://www.fudzilla.com/content/view/16151/1/
16:10 enligt prisjakt, låter trevligt. Likaså 24". Möjliga minus... inte symmetrisdfsdfSDFSDF

Edit: Bah, verkar vara 16:9.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ser som sagt ingen som helst mening i att sätta en bättre belysningsteknik bakom en sämre panel. Visst, det blir _bättre_ men det blir inte bra.

Själv är valet mycket enkelt, TN undviks så långt det går (inte alltid man kan undvika det t.ex. i skolmiljöer pga kostnader).

It's in the eye of the beholder.

Själv är valet även här mkt enkelt, i prisklassen jag har råd med så finns det mej veterligen bara TN-paneler.
Sen är det väl även så att bildskärmar med TN-paneler är de allra vanligaste?

Visa signatur

ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

It's in the eye of the beholder.

Själv är valet även här mkt enkelt, i prisklassen jag har råd med så finns det mej veterligen bara TN-paneler.
Sen är det väl även så att bildskärmar med TN-paneler är de allra vanligaste?

Vilken prisklass då? Samt, ja det är den vanligaste paneltypen just pga att den är billig att producera, vilket innebär en större marginal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken prisklass då? Samt, ja det är den vanligaste paneltypen just pga att den är billig att producera, vilket innebär en större marginal.

Tja, 1500kr upp till typ 2000kr, men då svider det.

Visa signatur

ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

jag och min kompis har två nyare benq modeller hans på 40:000 dynamisk mot min 10:000 och mina bildlägen är kraftigare än hans.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
jag och min kompis har två nyare benq modeller hans på 40:000 dynamisk mot min 10:000 och mina bildlägen är kraftigare än hans.

Kan bero på att ni inte använder den dynamiska kontrasten utan den vanliga 1000:1! Finns annat som spelar in också.

Som sagt, dynamisk kontrast = skit!

Permalänk
Medlem

De är väll bara en LED-belyst tn-skärm? Precis som den i laptopen jag sitter vid nu.

Det är alltså ingen typ stor OLED skärm där pixlarna själva är "lysdioder". Rätta mig om jag har fel.

Men det kan ju vara en bra skärm för det!

Dynamisk kontrast gör bilden CP-skadad ja.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
De är väll bara en LED-belyst tn-skärm? Precis som den i laptopen jag sitter vid nu.

Det är alltså ingen typ stor OLED skärm där pixlarna själva är "lysdioder". Rätta mig om jag har fel.

Men det kan ju vara en bra skärm för det!

Dynamisk kontrast gör bilden CP-skadad ja.

Japp, det är en LEDbelyst tnskärm, har något bättre svärta troligen men är fortfarande en tn, no goooooood!

Permalänk
Medlem

en led med ASK kopp!! nice

Permalänk
Medlem

Nu har butikerna den i lager , har letat överallt men hittar ingen recension av den nånstans :/

Test/recension av den borde ju komma upp snart eftersom BENQ´s tidigare modeller är så populära.

Hittar ni nån recension så skriv gärna in länken här

cheers!

Mora IK : Dalarnas stolthet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paraflax
Nu har butikerna den i lager , har letat överallt men hittar ingen recension av den nånstans :/

Test/recension av den borde ju komma upp snart eftersom BENQ´s tidigare modeller är så populära.

Hittar ni nån recension så skriv gärna in länken här

cheers!

Mora IK : Dalarnas stolthet

Såg det jag med, har haft koll på lagerstatusen i flera veckor nu. Funderar på om jag ska vänta på recensioner eller bara köpa den och se hur det blir. Jag tycker personligen att den verkar väldigt lovande!

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem

Är det någon som har slagit till än?

Jag är sugen men hade nog egentligen velat ha 1680x1050 i upplösning på en 22". Går man upp på 1920x1080 så blir ju många hemsidor så jäkla små att halva skärmen är outnyttjad.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Det gör väl inte så mycket? Finns annat som utnyttjar högre upplösningar.

Permalänk
Medlem

Jag har också kollat in den här skärmen... visst är led bra... drar lite ström och så... Men jag har framför allt fastnat för för formen på skärmen... Tycker den är rätt snygg... tyvärr är inte foten supersnygg utan bara på nivå med övriga.

Har också funderat över att hitta något test av skärmen... men de känns inte som BENQ börjat satsa på att sälja den här skärmen än... förväntar mig att den ska sjunka lite i pris och på så sätt få lite mer uppmärksamhet.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Snygg var den iallafall

Permalänk
Medlem

I söndags slog jag till på en BenQ V2410 Eco, fick hem den idag!

Första intrycket: Stor och snygg, men ostabil fot. Som ni kanske sett på bilder så är inte hålet för skärmen placerad mitt på foten eller skärmen, vilket gör att skärmen lutar lite åt sidan. Ganska irriterande, men om man försiktigt håller den rak så stannar den så.

Skulle dock behöva någon bra hemsida eller bra tips på hur man ska kalibrera färger, kontrast och ljusstyrka på bästa sätt, någon som har något tips?

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citruz
I söndags slog jag till på en BenQ V2410 Eco, fick hem den idag!

Första intrycket: Stor och snygg, men ostabil fot. Som ni kanske sett på bilder så är inte hålet för skärmen placerad mitt på foten eller skärmen, vilket gör att skärmen lutar lite åt sidan. Ganska irriterande, men om man försiktigt håller den rak så stannar den så.

BenQs grej att göra asymmetriska skärmar är onödigt.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
BenQs grej att göra asymmetriska skärmar är onödigt.

Hmm, hittade nu att det fanns en skruv att dra åt under foten (doh), så du kan stryka det jag sa om att skärmen lutade

Visa signatur

Permalänk
Medlem

varför har bara den vita en kopp för?

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnaSLjUd
varför har bara den vita en kopp för?

Dunno, men jag fattar inte riktigt vad den ska vara bra för eller vad den egentligen är till för. Är det en askkopp månntro?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här har du benQ's förslag.

...