Permalänk
Medlem

FAQ - Folding

FAQ - Folding

Inledning
Här samlas alla vanligt förekommande svar på frågor samt lösningar på klientsvårigheter. Listan fylls i kontinuerligt av mig och har du svar och lösningar så posta dem i tråden så lägger jag till dem i listan.

SMP-klienten

  1. Vad är PPD med bonus för SMP-klienten?
    Det är ett projekt som ger 25403 poäng. Om man gör klart det under 3 dygn så får man bonus och ju snabbare desto mer bonus. Det finns mer att läsa här: new release: extra-large work units.

  2. Vad innebär felkoderna som visas i loggen?
    Kolla in denna lista -> CoreStatus codes

  3. Varför har klienten problem med att hämta/skicka arbeten?
    Detta kan vara ett serverproblem på Stanford. Gå in på denna sida och kolla vad den servern din klient försöker kontakta har för status. Har den Reject som status så behöver den en knuff från någon på Stanford. Det är alltså bara att vänta.

  4. Varför får jag felet "FILE_IO_ERROR" när jag försöker folda?
    Det kan vara så att din antivirus/brandvägg "dödar" dina WU-filer. Prova att lägga till undantag för klienten i båda programmen.

    Om ni kör NOD32 kolla här. Kan eventuellt vara relevant även om ni inte kör NOD32.

    Kolla även in osgorth's tips här.

  5. Vad innebär felet "(Got status 503)"?
    Det innebär att det är server-problem på Stanford och klienten därför inte kan hämta arbeten.

  6. Det står "MISSING_WORK_FILES" i loggen, vad gör jag?
    Gör först en backup på folding-mappen.
    Efter att klienten har börjat folda på en ny WU stänger du ner den och sen kör du qfix. Det ger dig poäng relativt hur långt du hann folda på WUn med MISSING_WORK_FILES-meddelandet.
    Får du meddelandet Unknown version number of <queue.dat> file så måste du även köra qgen. Sen när WUn är skickad fortsätter du att folda som vanligt.

  7. När jag försöker avinstallera klienten från folding-mappen får jag meddelandet "Unable to locate Setup log file", vad gör jag?
    Avinstallera klienten från Kontrollpanelen > Lägg till/ta bort program.

  8. Jag får "Unable to connect to [något namn]:8676" när jag försöker starta klienten eller köra install.bat, vad gör jag?
    Detta fel är oftast Vista-relaterat. Prova att stänga av UAC i Kontrollpanelen > Användarkonton. Kom också ihåg att du måste ha adminrättigheter för att köra install.bat. I Vista är det också bra att installera klienten i en mapp utanför C:\Program Files\FaH, exempelvis C:\FaH, eftersom det annars kan skapa rättighetsproblem för klienten. Att starta om datorn kan också lösa problemet.

    Felet kan också uppstå om du skrivit in ditt användarnamn, gör inte det, tryck bara <Enter> när install.bat "frågar" efter namnet.

GPU2 - ATI

  1. Varför får jag inte igång foldingen på mitt ATI 5xxx-kort?
    I väntan på GPU3-klienten så måste du lägga till -forcegpu ati_r700-flaggan. Kolla in följande tråd för hur man gör: Folding på 5850.

  2. Mitt ATI-kort drar fruktansvärt mycket CPU-kraft, varför?
    Se till så att du har de senaste ATI-drivisarna och kolla detta inlägg: ATI-optimering.

    Du kan även dra ner användandet m.h.a. miljövariabler: GPU environment variables.

  3. Varför frågar klienten efter mitt användarnamn hela tiden när jag försöker starta upp den?
    Klienten kräver i de flesta fall att den ska köras som administrator, så prova det.

Övrigt

  1. Finns det en klient till Xbox 360?
    Nej. Det verkar som att Stanford helt enkelt inte tyckte att den skulle klara biffen: Folding@home, not possible on Xbox 360?.

  2. Det här som står när man håller musen över tray-ikonerna "GPU - F@H: Working (0/0)". Vad menar den med 0/0 och på CPU står det 36/500, vad betyder det?
    Det innebär ("antalet steps avklarade"/"totalt antal steps"). Vill du ha en mer ingående förklaring av vad steps och frames är kolla här: What is a "frame" / "step"? Står det (36/500) så har klienten arbetat igenom ~7.2% av WU:n, enkel division.

  3. Aah!! Klienten slängde min WU och började om på en ny! Allt foldande förgäves...
    Nej då, testa att köra qfix och skicka in den "trasiga" WUn. Det brukar funka fint.

Changelog

  • 2010-05-28: Info om qfix adderad.

  • 2010-05-06: En till lösning till "Unable to connect to [något namn]:8676"-problemet adderad. Lösning m.h.a. Swordfish90.

  • 2010-04-19: Ny Folding@SweClockers.com-logga, gjord av ALEXtheGreat.

  • 2010-04-13: Formatet redigerat.

  • 2010-04-12: Tråd skapad.

____________________________________

Förslag på förbättringar/förändringar välkomnas gärna.
Ställ gärna frågor på saker ni inte förstår så ska jag försöka att klargöra. Ett PM eller ett inlägg i tråden funkar vilket som. Jag brukar även finnas i IRC-kanalen.