Bra digitalkamera för runt 4000 kr

Permalänk
Hedersmedlem

Bra digitalkamera för runt 4000 kr

Hallå!

Jag är ute efter en digitalkamera för runt 4000 kronor. Jag vill självklart ha en kamera som tar bra bilder, men jag tycker också att det skulle vara kul med en hel del manuella inställningar. Jag menar att en stor del av det roliga med en digitalkamera är att kunna pröva sig fram och undersöka hur olika typer av manuella inställningar fungerar. Kamerans storlek är däremot inte så viktig för mig. Jag har tittat lite på Sony Cybershot DSC-V1 och tycker att den verkar trevlig. Visserligen är den lite gammal, men eftersom den kostade ganska mycket mer när den slöpptes tycker jag att den inte borde ha halkat efter som mycket. Är den ett bra alternativ eller är någon annan bättre?

Jag undrar dessutom om man vågar köpa märkeslösa minneskort eller om det är säkrast att hålla sig till de med märken.

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.
/GAPa

Permalänk
Medlem

Canon A80 kan jag rekommendera. Har själv en sådan och bilderna blir super. Manuellt kör jag på såklart.
Sen vet jag inte riktigt om noname minnen funkar bra.

Permalänk
Medlem

V1:an har mycket finesser. Lasermönstret för att fokusera i mörker sägs tex fungera mycket bra. "Night framing" kan nog åxå vara ganska användbart precis som blixtskon och extralinser kan vara om man blir lite mer biten av fotograferandet. Dock tycker jag att bilderna får rätt "dassiga" färger. De är inte de allra skarpaste och det finns lite mer kromatisk aberration än man skulle önska. Rent generellt tycker jag nog att A80:n tex tar skarpare bilder med mer naturtrogna färger, även om den åxå har lite mer kromatisk aberration än man kunde önska i vissa lägen. A80:n har vanlig AF-lampa, ingen night framing och ingen blixtsko.
Har du ingen användning för blixtsko (det går ju att använda slavblixt till alla kameror som har inbyggt blixt om man vill) skulle jag nog välja A80:n av dessa dock.
Du kanske åxå skulle ta en titt på Olympus C-760 och C-765. Olympus har fått till optiken riktigt bra på dem och de presterar mycket bra för att vara 10x-kameror. De har manuella inställningar och möjlighet till filter/extralinser precis som A80.

Vad gäller minneskort så tror jag inte att det är problem att köpa noname, men om vi förutsätter samma hastighet osv så kostar inte märkeskort så jättemycket mer så jag skulle personligen köpa märkeskort mest för att det känns bättre.