Hjälp önskas! Dator bootar inte
Hej, mitt första inlägg här!
Jag är hyfsat van vid att meka i datorer och har byggt 3 datorer själv och även installerat nya grejjor åt kompisar och så.
Nu har jag nyligen uppgraderat mitt moderkort och processor osv och tänkte då skänka det "gamla" till min bror. Han har fått ärva vid mina tidigare vid uppgraderingar
Problemet är att i hans låda så bootar inte datorn. Jag får ingen bild alls på skärmen. Han sätter igång och de första 2 sekunder känns bra. Men man får inte det där klassiska pipet utan han bara fastnar och som sagt var ingen bild.
Först kände jag igen problemet från när jag installerade ett nytt grafikkort där AGP-porten var för slö, då fick jag samma fel. Men nu är det samma grafikkort som när jag hade moderkortet i min låda så det kan det inte vara.
Den enda skillnaden i systemet är nu att moderkortet sitter i en annan låda och att det är hans hårddiskar och CD-enheter i.
Det enda jag kan tänka mig är att nätaggregatet (stavas det så) inte skulle fungera men jag har ingen direkt erfarenhet av problem med nätagg.
Nån som vet vad det skulle kunna vara?
Här kommer lite spec.
Moderkort: Shuttle AK32
Processor: AMD XP 2,2 GHz
Minne: Kingston 512 (även provat med ett SDRAM 256)
Grafik: Geforce Ti4200
Nätagg: ingen aning tyvärr
+2 Hårddiskar, CD-läsare och brännare (4 IDE-enheter alltså)
Jag vill ytterligare säga att det är alltså exakt samma konfiguration som när hela alltet satt i min låda så det är bara IDE och lådan som är skillnaden från när jag hade det.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh Eric