Permalänk
Medlem

PaNiC bygger också kompressorkylning

Det här bygget började jag på 2003. Hade motgångar bland annat med läckande förångare, så det blev stående. För någon vecka sedan började jag igen. Rev då allt jag hade byggt och började om från början. Det gamla såg för jävligt ut i vilket fall som helst. Bytte kompressor från Danfoss SC12B till SC18B. Den senare är ungefär 4 gånger "större".
Har även bytt från direct die till vätskekylning för enkelhetens skull.
Förångaren är en spole av 1/4"-rör inuti en vanlig receiver avsedd för köldmedium. Till detta har jag en expansionsventil med extern tryckutjämning. Min chef ville inte riktigt undvara en ny expansionsventil. De är ganska dyra, så det fick bli vad begagnat som fanns att tillgå.
Jamen vad babblar jag på om? Bilder såklart!

En liten översikt

Förångartanken

Vätskeledningen

Jag tillverkade en liten konsoll att montera tanken på, monterade expansionsventilen och lite annat smått idag. Glömde kameran dock, bilder imorgon.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Avstängd

Fint. man blir ganska sugen på att bygga eget när man ser folks byggen

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.

Permalänk

Omg, du måste göra en bra förklarng på vad allting är bra för också. Jag vet hur kompressorkylning/kylskåp/frys fungerar men har inte full koll på vad för saker som behövs förutom kompressor, radiator/kylare och stället där köldmediet förångas. Så du får gärna göra en liten genomgång hur hela systemet är/kommer vara uppbygt och vad alla grejjor gör.

Mycket vackert bygge! kan inte få nog av bilder.... Tror jag följde din gamla tråd förut, ska bli kul att följa den här också.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

En liten genomgång var det..
Börjar väl vid kompressorn då. Dess enda uppgift är att flytta köldmedium genom att ta in genom sugen och ut till tryckröret som röret efter kompressorn kallas. Därefter kommer kondensorn. Denna gör av med värme från köldmediet som då på grund av det höga trycket kondenserar och blir vätska. Efter kondensorn placerar man torkfiltret. Det är till för att ta upp fukt och smuts som annars kan ställa till problem i anläggningen. Här kan man även ha ett synglas för att se om det bara är vätska eller en blandning av vätska och ånga i vätskeledningen.
Efter torkfiltret sitter stryporganet. Det kan antingen vara kapillärrör, termostatisk expansionsventil eller handexpansionsventil. Det finns fler sorter, känner inte för att gå igenom fler dock. Stryporganet gör precis vad namnet antyder, stryper så att det är högt tryck på ena sidan av det och lågt tryck på andra sidan. Kapillärröret är ett långt tunt rör och stryper således. En termostatisk expansionsventil känner av temperaturen efter förångaren och reglerar flödet av köldmedium därefter. I den sitter en dysa för att reglera strypningen och dessutom stryper eller öppnar den beroende på vad bulben känner av. Bulben är ansluten till expansionsventilen med kapillärrör och är fylld med vanligtvis samma köldmedium som man har i systemet. När det blir kallt efter förångaren minskar volymen på köldmediet i bulben och expansionsventilen stänger, när det blir varmt tvärt om. Handexpansionsventiler är inte så vanliga nuförtiden. Det är en enkel nålventil som man själv ställer in strypningen på.
Efter stryporganet sitter förångaren. Här tar köldmediet upp värme genom att förångas. Förångaren ansluter till sugen på kompressorn och så är loopen sluten.

Visa signatur

Permalänk

Ohh jag blir sugen på att byga mitt eget kylninssystem. Undrar om man kan göra det som projekt arbete. Kan du inte lägga upp jätte mycke bilder?

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk

ser juh fint ut Jonas!

hur går det me andra projekten och är praktiken kul/lärorik?

jag har fått egen firmabil och får åka en hel del själv kul som fasen!

jo jag är snart klar med mitt oxå. väntar bara på att farsan ska ha tid över att fräsa fästningsanordningen. ska trä den över blocket så jag kan inte löda fast sugenslangen på kompen förens den är klar. men vi ska försöka göra ett ryck i helgen. så jag ska låna hem olja kväve, vakumpump, klocka, vakumeter och r404a nu i helgen. blir nog körning på söndag

ha de

/Jonas

Permalänk
Medlem

Jonas: Tackar :).
Jo de andra projekten är mångtaliga och knappt framåtskridande. Fick till uppgift att bygga en pryl som loggar numren på korten som dras i en kortläsare, så den har fått gå före det andra.
Det är väl ganska kul på praktiken. Har lärt mig några nya svordomar och skällsord :rolleyes:. Skämt åsido. Har väl inte lärt mig något speciellt. Det är ju mest erfarenhet och rent praktiska tips.
Jag är dock den enda som kan göra något på firman nu. Anders med käring åkte till sjukhuset i onsdags för att förhoppningsvis bli pappa. Har inte hört något från honom än. Jonas (chefen) opererades i handen igår så han tar starka piller och är helt groggy.

Jag byggde klart mitt idag och vakuumkörde. Läckage =/.
Har åtminstone två läckor men de hann jag inte fixa idag.

Faaen, glömde kameran på firman. Får väl köra och hämta den. För ni vill väl ha bilder?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såklart man vill se bilder :D....
Roligt att se hur folk byggt upp med kompressor...

men åter ingen BILDER ;).....

Permalänk
Medlem

Har varit och hämtat kameran nu.

Allt är komplett förutom elen och köldbärarkretsen.

Det blev lite trångt runt expansionsventilen.

Min fina lilla konsoll. Jag har inte hållit i en pinnasvets på fyra år så det blev som det blev :D.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Min fina lilla konsoll. Jag har inte hållit i en pinnasvets på fyra år så det blev som det blev :D.
http://panic.klippanlan.net/phase-change/konsoll.jpg

Du var inte speciellt bra på det då heller va?

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Faktiskt hyfsad. Men jag får skylla på pinnarna i detta fallet. De kändes inte rätt ett dugg för ändamålet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ser bra ut keep up the good work! (Y)

Visa signatur

Speed doesn't kill it's the sudden stop
System 1: Intel Pentium P4 3,0 Prescotti, Abit As8 sockel 775, Corsair 2*256 PC 3200, 36 gb Western Digital Raptor, Asus Geforce FX 5600 ultra,

Permalänk

låter som du har det skit kul då

så här ser mitt ut nu, farsan hade inte tid att hjälpa mig fräsa ut fästningsanordningen, (den vita klumpen) i helgen heller. får bli en kväll i veckan istället.

så här ser det ut iaf:

får hoppas på några sköna minsgrader sen ;P

om vi inte höres innan så ses vi på måndag!

ha de

/jonas

Permalänk
Medlem

Hej!

Ska en kompressor låta när man sätter i strömen i ett uttag? Jag har inga rör och jag har tömt den på kylvätska. Det enda jag märker är att det surrar på något konstigt sätt när man sätter huvudet mot den och detta upphör när man drar ut sladden.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

En kompressor är i princip som en liten luftpump som klarar att pumpa högt tryck.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
En kompressor är i princip som en liten luftpump som klarar att pumpa högt tryck.

Så långt är jag med. Frågan var om den ska låta för den låter inte alls nu. Och den pumpar ingen luft heller. När man vänder den på sidan så hör man något innuti som slår i väggen.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Tömt den på kylvätska säger du? Det är inte oljan du har tömt den på månne?
Den är mekanisk, så det är klart att den låter när den är igång och det är klart att den slutar låta när den stannar.
Själva kompressormekaniken står på fjädrar inuti det svarta skalet och slår i väggen när du vänder på den eller skakar den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej... Kommer oljan från samma hål som gasen? Såifall kan det vara den Jävligt fint bygge btw!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter många problem, läckage, stopp i expansionsventilen och annat så fungerar systemet. Det återstår att justera köldmediemängden och expansionsventilen. Något som jag ska åta mig i eftermiddag.
Bilder kommer då också, glömde kameran (igen).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning och få se vad du har åstakommit

Visa signatur

Speed doesn't kill it's the sudden stop
System 1: Intel Pentium P4 3,0 Prescotti, Abit As8 sockel 775, Corsair 2*256 PC 3200, 36 gb Western Digital Raptor, Asus Geforce FX 5600 ultra,

Permalänk

låter trevligt! kör hårt jonas

Permalänk
Medlem

Det sket sig av flera anledningar.
Jag kör ju köldbärarsystem nu. För att kunna justera ordentligt behövs ju belastning och att köldbärarsystemet är igång. Så jag åkte till Biltema för att köpa slangnipplar. Alla sorter har de, utom just de jag skulle ha. Happ, handlar lite andra grejor och åker till dyrstället här hemma istället och får fatt i några nipplar. Åker tillbaka till firman och gängar om dem (från NPT till M12) då jag inte kan få tag i en NPT-gängtapp. Så skulle jag borra hål i tanken för att montera nipplarna. Ingen borrmaskin, och inga hyfsade borr heller på firman. Så jag gav upp och åkte hem istället.
Ska borra hålen nu ikväll och så får jag gänga och sätta nipplarna imorgon. Säkert är det något mer som skiter sig då.
Systemet kyler iaf. Alltid något.

Här vakuumkör jag andra gången

Manometern visar fint

En kompressor sedd utanför ett bageri där vi hade jobb

Lite vätskeslag. Fin kompressordödare det.

En av sveriges första CO2-värmepumpar. Finfint :).

Ska ta lite fler bilder ikväll när jag borrar och jävlas.

Jonas: Vad är det för kompressor du har? Har du lagt upp bilderna på techsweden?

Edit: Fick förresten testat vad som händer om man fyller hela högtryckssidan till 100% med vätska. Det inträffade när det var stopp i expansionsventilen. Plötsligt hoppar manometern från 22 bar till 36. Oops! Slängde mig på kontakten och kranarna på manometerstället för att lätta på trycket. Det hade kunnat gå illa.

Visa signatur

Permalänk

vafan, hurfasiken kan du se att du får vakuum på den manometern? du behöver juh en vakuumeter!

kompressorn jag använder är en electrolux modell vet jag ej, sitter på firman nu.
jag ska slänga upp en tråd ikväll när jag har tagit alla bilder!!

har föresten fått anställning här på firman, så jag har jobb sen när vi slutar. känns gött som fasen!

Permalänk
Medlem

Varför så dåliga kvalitet på dom bilderna i slutet?:(

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

yeah jävligt nice!

Visa signatur

phase-change! hejpa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas_1124
vafan, hurfasiken kan du se att du får vakuum på den manometern? du behöver juh en vakuumeter!

kompressorn jag använder är en electrolux modell vet jag ej, sitter på firman nu.
jag ska slänga upp en tråd ikväll när jag har tagit alla bilder!!

har föresten fått anställning här på firman, så jag har jobb sen när vi slutar. känns gött som fasen!

Äsch.. Vakuumeter är överskattat. Den stod på vakuum i 40 min och jag har läcksökt noga. Så det ska nog inte vara några problem.

Så trevligt att du har jobb :). Sverre har också jobb när vi slutar. Vet inte hur det blir för min del. Vet inte om jag vill vara på den firman heller. Känns lite liten och dead-end.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Varför så dåliga kvalitet på dom bilderna i slutet?:(

Tagen med P900. Glömde kameran (som vanligt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av menmen1337
yeah jävligt nice!

Tack ska di ha :). Hur går det med ditt?
Slangen med raka kopplingar är förresten 83cm och den andra är 87. Har en bit utan kopplingar också som är 63cm.
Kopparpackningar medföljer ;).

Har två bilder till förresten.

Hål för köldbäraren.

Look, ma! Frost!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad behöver man för att bygga en fungerande kompressorkylning? Har nämligen ett trasigt kylskåp. Antar att man kan ta kompressorn från den.
Kanske blir ett litet sommarprojekt :).

Permalänk

de 4st huvudkomponenterna. dvs kompressor, kondensor, stryporgan och förångare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Vad behöver man för att bygga en fungerande kompressorkylning? Har nämligen ett trasigt kylskåp. Antar att man kan ta kompressorn från den.
Kanske blir ett litet sommarprojekt :).

Dock enbart kompressorn du kan ta...
Ta och läs lite mera i kylnings forumet och i den klistrade tråden !

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

panic a de går lite tungt jusst nu :/ men hur mycket vil du ha för slangen? det är ända som är kvar på bygget

EDIT : oj , min polares användare // menmen1337

Visa signatur

WMII