PacketLogic (Telia, Comhem, Bostream, Stadsnät)

Permalänk
Medlem

PacketLogic (Telia, Comhem, Bostream, Stadsnät)

Flertalet av stadsnäten i Sverige och många tunga ISP tycks numera använda sig av så kallade "shaping" servers för att styra och övervaka sin trafik. Se t ex

http://packetlogic.se/ht-php/dynamic_sida.php3?menynr=5004&_I...

http://www.idg.se/ArticlePages/¤bostream¤/200402/12/200402120...

Är det någon som kan bekräfta eller dementera att många också utnyttjar detta system till att begränsa uppladdningshastigeten till USA (och kanske andra destinationer)?!

Varför jag frågar är att min uppladdningshastighet till min FTP-server i USA tycks vara cappad till 40 kbytes/s. Det var så när jag hade Comhem 8/1 och det är så nu när jag har Bornet 8/1. Båda använder sig av dessa shaping-servers.

Har aldrig misstänkt min ISP tidigare utan trott att det är någon felkonfiguration av FTP-servern. Men i förra veckan när Bornet fick problem med sin shapingserver, så kunde jag plötsligt ladda upp till USA med full hastighet, ca 122 kbytes/s.

Igår när de hade fixat problemet, så sjönk uppladdningshastigheten till ynkliga 40 kbytes/s igen!

Permalänk
Medlem

ISPerna har ofta bara en viss begränsad kapacitet mot utlandet (kallad transit) reserverad för sina privatkunder. Detta beror på att transittrafik, till t.ex. USA, är väsentligt dyrare än trafik som går inom landet eller i alla fall inom Europa. Att man måste provisionera trafiken på något sätt är ju ganska uppenbart, så att inte några enskilda "storanvändare" använder upp all kapacitet. Det finns även naturligtvis möjlighet att få en "obegränsad" anslutning, men då blir prisbilden en annan. Det finns en anledning till att ett företagsabonnemang vanligtvis kostar 10 gånger mer än ett privatabonnemang. Som vanligt alltså: man får vad man betalar för. Bornet levererar dock även företagsabonnemang. (Jag har av en händelse en bekant i Borås som har ett 100 Mbps företagsabonnemang från Bornet, men han pyntar också ett antal tusen i månaden för den anslutningen.)

Permalänk
Medlem

Det kan jag acceptera om leverantören också angav detta tydligt i avtalet. Har lusläst alla avtal och letat på deras hemsidor, men inte kunnat hitta någon information.

Min nuvarande anslutning borde alltså vara:

Upp till 8Mbit/1Mbit i Sverige och kanske övriga Europa

Upp till 8Mbit/320kbit till USA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berenpx
Det kan jag acceptera om leverantören också angav detta tydligt i avtalet. Har lusläst alla avtal och letat på deras hemsidor, men inte kunnat hitta någon information.

Min nuvarande anslutning borde alltså vara:

Upp till 8Mbit/1Mbit i Sverige och kanske övriga Europa

Upp till 8Mbit/320kbit till USA

Nja, Kontraktsenligt så stämmer det.

Du har UPP TILL 8/1 sync mot din telestation, ingenstans står det att du ska ha 8/1 mot vissa destinationer.

Ett tips annars är att välja en levrantör som har eget eller stort transit nät utomland, dom har i regel bättre hstigheter/bättre pris mot utlandet och kan således släppa på mer hastighet.

Jag betalar hellre mer och använder tex telia som levrantör för att just få del av deras ertjänt snabba och stabila Internationella nät.

/erik

Permalänk
Medlem

Jag måste byta port i DC och Bittorrent ibland efter ett tag, Comhem stänger automatiskt(?) efter ett tag misstänker jag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikcn
Jag betalar hellre mer och använder tex telia som levrantör för att just få del av deras ertjänt snabba och stabila Internationella nät.

Intressant. Du menar att du har full uppladdningshastighet till USA med Telia?

Andra tycks ha samma problem som jag:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48671...

Som sagt, jag misstänker att just shapingservern används till att cappa hastigheterna.

Permalänk
Medlem

Jag har inte sagt att jag laddar fullt till USA, men jag har å andra sidan låg ping och relativt få hopp dit, vilket jag prioriterar mer.

Sen stämmer ju en gammla sägen, Man får vad man betalar för.

/erik

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte ladda upp till någon specifik destination i USA, men när jag laddar hem ifrån snabba servrar så har jag inga problem med att maxa min linas kapacitet(850 kb/s).

Och med tanke på att Telia har privatpeering med de flesta operatörer i USA så tycker jag det verkar konstigt ifall de skulle begränsa uploaden.
De har väl inte direkt brist på atlantkapacitet ?

och ang shapingservern och telia, jag har endast hört att dom(inkl. flera andra stora operatörer) har "testkört" packetlogic. Det finns alltså inget(såvitt jag vet) som tyder på att de aktivt skulle använda detta.
någon bättre insatt får gärna rätta mig

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Och med tanke på att Telia har privatpeering med de flesta operatörer i USA så tycker jag det verkar konstigt ifall de skulle begränsa uploaden.
De har väl inte direkt brist på atlantkapacitet ?

Telia har inte privatpeer med många opratörer i US, däremot har dom kapasitet till NY-IX och utbyter trafik där.

Men till huvudfrågan. Telia Bredband Privat har troligen en begrändad kapasitet internationelt, och troligen limitar dom kunders anslutningar ut ur europa för att säkerställa QoS till alla kunder. Annars finns risken att alla cs-spelare får hög ping §. Då är det troligen någonform av sådan spärr som slår in på dina anslutningar.

Telia International Carrier, dvs Telia/Soneras dotterbolag som äger telias internationela datanät, säljer kapasitet till Telia Bredband. Så man ska inte blanda ihop dom olika delarna.

/erik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikcn
Telia har inte privatpeer med många opratörer i US, däremot har dom kapasitet till NY-IX och utbyter trafik där.
/erik

Många av de destinationer jag gjort traceroute till går genom ispnamn-xxxxx-xxx.c.telia.net
Jag är inte så hajj på det, men jag har alltid antagit att det är någon form av privatpeering ? eller ?

EDIT: http://www.nyiix.net/members.html <-- hittar inte Telia där

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag brukar inte ladda upp till någon specifik destination i USA, men när jag laddar hem ifrån snabba servrar så har jag inga problem med att maxa min linas kapacitet(850 kb/s).

Just det, downloaden är det inget problem med. Det är upploaden som det är något skumt med.

Om nu transittrafiken över atlanten är så dyr, så fattar jag inte att det tydligen är billigt från USA till Sverige, men så dyrt i andra riktningen att man måste begränsa bandbredden. Eller så vill man inte ha tankkåta amerikaner som toktankar från svenska hubbar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Många av de destinationer jag gjort traceroute till går genom ispnamn-xxxxx-xxx.c.telia.net
Jag är inte så hajj på det, men jag har alltid antagit att det är någon form av privatpeering ? eller ?

".c." = customer, dvs kunder till Telia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Just det, downloaden är det inget problem med. Det är upploaden som det är något skumt med.

Om nu transittrafiken över atlanten är så dyr, så fattar jag inte att det tydligen är billigt från USA till Sverige, men så dyrt i andra riktningen att man måste begränsa bandbredden. Eller så vill man inte ha tankkåta amerikaner som toktankar från svenska hubbar.

Troligen är det förmånligare för telia att få in trafik i sitt nät, än att skicka.
Brukar vara så.

/erik

Permalänk
Medlem

Har äntligen hittat anledningen till varför min sändningshastighet har varit så taskig. Har inget att göra med leverantören utan det är mina egna TCP-inställningar. Kan vara värt att nämna det här för jag är övertygad att många är i samma situation.

Som så många andra har jag använt TCPOptimizer (http://www.speedguide.net/files/TCPOptimizer.exe) för att ställa in "optimala" värden.

Det fungerar alldeles utmärkt för att få bättre TCP-värden för mottagning, men det finns ytterligare en parameter, som tycks påverka sändningshastigheten, och som TCPOptimizer inte ändrar på.

Den som vill prova (eller kolla sin egen inställning) kan enklast ladda ner CableNut (http://www.student.ipfw.edu/~gottjl01/files/cablenut408.exe)

Efter installation, kör programmet "Adjuster" och klicka på "Retrieve Current Registry Values". Det intressanta fältet heter "DefaultSendWindow".

Om du har 1Mbit för uppladdning, så ange "128000" här (1000/8x1024)
Om du har 800kbit för uppladdning, så ange "102400" här (800/8x1024)
osv.

Klicka sedan "Save to Registry" och boota om maskinen.

Mina egna FTP-uppladdningar gick upp från 40kbytes/s till ca 120 kbytes/s

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Har äntligen hittat anledningen till varför min sändningshastighet har varit så taskig. Har inget att göra med leverantören utan det är mina egna TCP-inställningar. Kan vara värt att nämna det här för jag är övertygad att många är i samma situation.

Som så många andra har jag använt TCPOptimizer (http://www.speedguide.net/files/TCPOptimizer.exe) för att ställa in "optimala" värden.

Det fungerar alldeles utmärkt för att få bättre TCP-värden för mottagning, men det finns ytterligare en parameter, som tycks påverka sändningshastigheten, och som TCPOptimizer inte ändrar på.

Den som vill prova (eller kolla sin egen inställning) kan enklast ladda ner CableNut (http://www.student.ipfw.edu/~gottjl01/files/cablenut408.exe)

Efter installation, kör programmet "Adjuster" och klicka på "Retrieve Current Registry Values". Det intressanta fältet heter "DefaultSendWindow".

Om du har 1Mbit för uppladdning, så ange "128000" här (1000/8x1024)
Om du har 800kbit för uppladdning, så ange "102400" här (800/8x1024)
osv.

Klicka sedan "Save to Registry" och boota om maskinen.

Mina egna FTP-uppladdningar gick upp från 40kbytes/s till ca 120 kbytes/s

Jag klickar på "Retrieve Current Registry Values" men det kommer inte upp några värden.

Permalänk
Medlem

Låt sendwindow vara ospecifiserat. windows kommer att automatiskt sätta sin sendbuffer vid TCP-handshaken till vad andra hostens recivewindow är. sätter du sendwindow och du connectar till någon med större recivewindow kommer du att begrännsa överföringshastigheten. Och att ha ett sendwindow som är större än mottagarens recivewindow är bara onödigt eftersom man inte får skicka mer än mottagarens recievewindow ändå.

Jag fick samma problem som JBRAA, kändes nästan som om CableNut resetade inställningarna när man installerade det. Men sätter du inställningarna igen med Cablenut eller TCPOptimizer så kommer dom att finnas kvar där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
Låt sendwindow vara ospecifiserat. windows kommer att automatiskt sätta sin sendbuffer vid TCP-handshaken till vad andra hostens recivewindow är. sätter du sendwindow och du connectar till någon med större recivewindow kommer du att begrännsa överföringshastigheten. Och att ha ett sendwindow som är större än mottagarens recivewindow är bara onödigt eftersom man inte får skicka mer än mottagarens recievewindow ändå.

Jag fick samma problem som JBRAA, kändes nästan som om CableNut resetade inställningarna när man installerade det. Men sätter du inställningarna igen med Cablenut eller TCPOptimizer så kommer dom att finnas kvar där.

Låter ju vettigt i och för sig, men praktiska prov visar att jag ändå tjänar på att sätta "DefaultSendWindow" till något värde.

Har testat mot flera FTP servrar och utan något värde satt kommer jag inte över 50 kbytes/s. Med värdet satt till t ex 128000, så laddar jag genast upp med minst dubbla hastigheten!

Någon annan som kan bekräfta?

Permalänk
Medlem

Många bolag använder säkerligen Pacetlogic för ett endast shapa trafik när den skall förbi telestationen/HC'n/Switchen. Tex för att styra att en kund inte får mer än 10/10 på en LANtjänst som skall kunna ge 100/100. Att de gör det mot utlandet tror jag är långt färre eller ingen. Därtill behövs det till viss del för abusehantering och QoS för att paketprioritera om det finns begränsad bandbredd och telefoni skall fungera bra tex.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Låter ju vettigt i och för sig, men praktiska prov visar att jag ändå tjänar på att sätta "DefaultSendWindow" till något värde.

Har testat mot flera FTP servrar och utan något värde satt kommer jag inte över 50 kbytes/s. Med värdet satt till t ex 128000, så laddar jag genast upp med minst dubbla hastigheten!

Någon annan som kan bekräfta?

Jag har ju 10/10Mbit så jag satte 1280000 istället för 128000. Är det rätt? 128000 skall ju vara värdet för 1Mbit upp.

Dock fick jag fortfarande endast ca 50 Kbps på upload. Provade starta om datorn, blev ingen skillnad då heller.

Permalänk
Medlem

Jag kan utan tvekan säga att jag har full hastighet till "VISSA" använndare i USA. Sitter på en telia 24/1 lina.
Det är inte ofta min hastighet är under 50Kb/sec till vänner där borta.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Om ni får 50Kb/s kan det bero på att servern ni laddar upp till har ett litet recivewindow (det funkar ju åt båda hållen). Men det låter lite lågt ändå. Eller har ni jättehög ping mot dessa serverar?