Permalänk
Medlem

Localhost blir ::1, segt?

Jag sitter och trixar lite med en enkel webbserver här, och tyckte att requests mot "localhost" gick lite väl slött.

Jag provade att pinga "localhost", och även om svarstiderna blev <1 ms, så blev IP-adressen inte 127.0.0.1 utan "::1". Om jag anropar webbservern med "127.0.0.1" istället för "localhost" så blir svarstiden normal.

Nån som har en aning vad som händer?

Permalänk
Medlem

::1 är IPv6 motsvarighet till 127.0.0.1

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Avinstallerade IPv6 och nu rullar det på som det ska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzetsu
Tack för svaret. Avinstallerade IPv6 och nu rullar det på som det ska.

Istället för att avinstallera IPv6 borde du kanske fundera på att installera det ordentligt istället? Att sätta upp IPv6-konnektivitet med t.ex. 6to4 går på ett kick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Istället för att avinstallera IPv6 borde du kanske fundera på att installera det ordentligt istället? Att sätta upp IPv6-konnektivitet med t.ex. 6to4 går på ett kick.

Kändes som slöseri med tid då jag inte har någon användning för det för tillfället men behövde få responstiderna normala för att få nåt gjort.

Permalänk
Medlem

Utan att bli bashad; vad är IPv6? Version 6 av ip-protokollet eller vadå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
Utan att bli bashad; vad är IPv6? Version 6 av ip-protokollet eller vadå?

Det är nästa generation IP som kommer att användas inom en framtid..
tex 127.0.0.1 är ::1 i IPv6 som jag skrev tidigare i tråden..
ett ip kan se ut såhär: 2001:0DB8:0000:0000:0000:0000:1428:57ab/64 om man förkortarner det så blir det 2001:0DB8::1428:57ab/64 .

"IPv6 utvecklades på grund av att antalet möjliga adresser i IPv4 är för få. IPv4 har, med sin 32-bitars adresslängd, 4.2 miljarder möjliga adresser. Detta räcker inte ens till en adress till varje invånare på jorden, och med all ny utrustning som ska kopplas in på Internet i framtiden, räcker det verkligen inte till. IPv6 löser detta genom att använda 128 bitar långa adresser istället. Detta ger en teoretisk möjlighet av 3.4 × 1038 adresser. För att göra det mer överskådligt, 6.7 × 1017 adresser per kvadratmillimeter på jordens yta." - http://sv.wikipedia.org/wiki/IPv6

står mer info på http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6

Visa signatur
Permalänk

Varför kunde man inte nöja sig med 64bitar och lite mer lättförståt adresser?

Permalänk
Medlem

Mjo, men tänk på att "smarta hus" kanske har internet uppkoppling med så ägaren kan styra på distans, te.x kolla om spisen eller kaffet är stängda, slå på A/C osv.

Sånt lär vi se det framöver.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller ipv6 känns så aktuellt, har inaktiverat det med.

om 10-20år kankse.

Permalänk
Medlem

Har det med. Eftersom alla routrar/bryggor har ju inte stöd för IPv6 än. Även det stora nätet.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Varför kunde man inte nöja sig med 64bitar och lite mer lättförståt adresser?

Det är inte tänkt att man ska memorisera IP-adresser, varken IPv6 eller ens "vanliga" IPv4-adresser. Det är därför vi har DNS!

Det jag kan i huvudet av mitt personliga v6-utrymme är prefixet:
2001:xxx:yy::/48
och sedan näten:
2001:xxx:yy:1::/64 (LAN-nätet)
2001:xxx:yy:2::/64 (WLAN-nätet)
2001:xxx:yy:3::/64 (Servernätet)
...osv

Resterande del av IPv6-adressen genereras automatiskt, baserat på mina datorers MAC-adresser, genom SLAAC (Stateless Address Auto-Configuration), RFC2462.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tycker inte heller ipv6 känns så aktuellt, har inaktiverat det med.

om 10-20år kankse.

Det råder lite av "hönan-och-ägget"-problematik över IPv6; För att tjänsteleverantörer ska vilja satsa på att tillhandahålla sina tjänster över IPv6 måste det finnas användare som har tillgång till IPv6. Men för att användarna ska vilja skaffa sig IPv6-konnektivitet måste det först finnas tjänster som fungerar över IPv6.

Genom att som användare tänka "äh, IPv6 kommer inte förrens om 10-20 år" så motarbetar man ju själv, om än indirekt, utvecklingen av protokollet. Det man istället bör göra är att se till så att ens dator är förberedd för IPv6 så att man kan börja nyttja IPv6-baserade tjänster vartefter de dyker upp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonII
Har det med. Eftersom alla routrar/bryggor har ju inte stöd för IPv6 än. Även det stora nätet.

Det stämmer. Men det finns idag flera olika metoder för migration till IPv6 som fungerar trots att inte ens hårdvara klarar "naturlig" IPv6. Detta görs genom att man tunnlar IPv6-paket över IPv4. Det allra enklaste sättet att komma igång med IPv6 är att använda sig av 6to4. För detta krävs dock att man har en publik IPv4-adress associerad till ett nätverkskort på datorn, eller att man har en NAT-router som klarar att forwarda "protocol 41".

På en Windows XP-dator gör man följande:

1. Starta ett terminalfönster (Start->Kör->"cmd")
2. Skriv "ipv6 install"
3. Skriv "netsh int ipv6 6to4 set relay 192.88.99.1 enabled"
(192.88.99.1 är en speciell anycast-adress som leder till ens närmaste 6to4-gateway)
4. Klart!
Testa nu att det funkar genom att t.ex. köra "tracert6 www.sunet.se".

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte tänkt att man ska memorisera IP-adresser, varken IPv6 eller ens "vanliga" IPv4-adresser. Det är därför vi har DNS!

Det jag kan i huvudet av mitt personliga v6-utrymme är prefixet:
2001:xxx:yy::/48
och sedan näten:
2001:xxx:yy:1::/64 (LAN-nätet)
2001:xxx:yy:2::/64 (WLAN-nätet)
2001:xxx:yy:3::/64 (Servernätet)
...osv

Resterande del av IPv6-adressen genereras automatiskt, baserat på mina datorers MAC-adresser, genom SLAAC (Stateless Address Auto-Configuration), RFC2462.

Det råder lite av "hönan-och-ägget"-problematik över IPv6; För att tjänsteleverantörer ska vilja satsa på att tillhandahålla sina tjänster över IPv6 måste det finnas användare som har tillgång till IPv6. Men för att användarna ska vilja skaffa sig IPv6-konnektivitet måste det först finnas tjänster som fungerar över IPv6.

Genom att som användare tänka "äh, IPv6 kommer inte förrens om 10-20 år" så motarbetar man ju själv, om än indirekt, utvecklingen av protokollet. Det man istället bör göra är att se till så att ens dator är förberedd för IPv6 så att man kan börja nyttja IPv6-baserade tjänster vartefter de dyker upp.

Det stämmer. Men det finns idag flera olika metoder för migration till IPv6 som fungerar trots att inte ens hårdvara klarar "naturlig" IPv6. Detta görs genom att man tunnlar IPv6-paket över IPv4. Det allra enklaste sättet att komma igång med IPv6 är att använda sig av 6to4. För detta krävs dock att man har en publik IPv4-adress associerad till ett nätverkskort på datorn, eller att man har en NAT-router som klarar att forwarda "protocol 41".

På en Windows XP-dator gör man följande:

1. Starta ett terminalfönster (Start->Kör->"cmd")
2. Skriv "ipv6 install"
3. Skriv "netsh int ipv6 6to4 set relay 192.88.99.1 enabled"
(192.88.99.1 är en speciell anycast-adress som leder till ens närmaste 6to4-gateway)
4. Klart!
Testa nu att det funkar genom att t.ex. köra "tracert6 www.sunet.se".

Jättbra förklarat Johan!

En fråga bara. Vad är det för kryngel när man får upp detta?

C:\WINDOWS>tracert6 www.sunet.se

Tracing route to www.sunet.se [2001:6b0:7::18]
over a maximum of 30 hops:

1 trinity [::] reports: Invalid source route specified.

Trace complete.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Jag har BBB och dom har ju inte satt upp en 6to4-gateway (sist jag kollade iaf, det kan ha ändrats nu), så jag kör via Sixxs iställlet. www.sixxs.net
Via en PoP i finland just nu, det finns i sverige med men den var inte så stabil för ett tag sedan. (vet inte om dom bättrat sig nu iofs)
Fick ett eget /64-prefix som jag kan använda till vad jag vill, komplett med reverse lookup till mitt domän.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
1 trinity [::] reports: Invalid source route specified.

Det innebär att det interface som du försöker trace:a från inte har någon IPv6-adress ("::" innebär enbart 0:or). Normalt sett så ska Windows, om du gjort som jag beskrev ovan, "komma på" sin egen 6to4-adress. Det görs baserat på en publik IPv4-adress som finns associerad på ett tillgängligt fysiskt interface. Om inte detta fungerar så kan man sätta 6to4-adressen manuellt:

1. Beräkna din 6to4-adress från din publika IPv4-adress. Detta kan göras genom att konvertera decimaltalen till hex manuellt, eller med hjälp av ett webverktyg som t.ex. ip-calc.com.

Exempel:
Om din IPv4-adress är 192.36.125.18 (c0.24.7d.12 hex), så blir ditt 6to4-prefix 2002:c024:7d12::/48, och den adress du ska ge till din dator blir (enligt hur Windows brukar välja adress) 2002:c024:7d12::c024:7d12.

2. Sätt denna adress till 6to4-interfacet med kommandot: "netsh int ipv6 add addr 6to4 2002:c024:7d12::c024:7d12".
3. Kontrollera att interfacet har fått sin adress genom kommandot "ipv6 if 3".
4. Kontrollera att du kommer åt IPv6-maskiner på nätet genom t.ex. "tracert6 www.sunet.se".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Jag har BBB och dom har ju inte satt upp en 6to4-gateway (sist jag kollade iaf, det kan ha ändrats nu), så jag kör via Sixxs iställlet. www.sixxs.net
Via en PoP i finland just nu, det finns i sverige med men den var inte så stabil för ett tag sedan. (vet inte om dom bättrat sig nu iofs)
Fick ett eget /64-prefix som jag kan använda till vad jag vill, komplett med reverse lookup till mitt domän.

Bredbandsbolaget behöver inte ha någon 6to4-gateway. Det fina med att använda en anycastadress är att den "hittar" din närmsta 6to4-gateway, oavsett om den är hos din egen ISP eller hos en närliggande. Du kan ju testa att göra en trace till "192.88.99.1" och se vart du hamnar - i mitt fall är det en gateway hos Bahnhof i Stockholm.

Jag håller annars med om att SixXS är ett väldigt trevligt initiativ. Att sätta upp en statisk tunnel till dem tar dock lite mer tid än att konfigurera 6to4, då man måste gå igenom en ansökningsprocess etc. Det kan därför vara lite för krångligt för "den vanlige användaren" som vill komma igång med IPv6 på 30 sekunder. En SixXS-tunnel är dock smidig om man vill ha lite mer avancerad funktionalitet.

Ang. "reverse lookup" för DNS så kan man få det med 6to4 också. Det är bara att gå in på denna sida via sin 6to4 IPv6-adress och ange vilka DNS-servrar som ska vara ansvariga för nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ang. "reverse lookup" för DNS så kan man få det med 6to4 också. Det är bara att gå in på denna sida via sin 6to4 IPv6-adress och ange vilka DNS-servrar som ska vara ansvariga för nätet. [/B]

Kanske en dum fråga, men hur surfar jag in via min 6to4 adress? Har gjort inställningarna för 6to4-tunnelingen och kan trace6'a sunet. Men hur surfar jag genom det ip'et?

Visa signatur

Laptop: Samsung Q210, 12", C2D T6400, 3GB RAM, 320 GB HDD, Kubuntu 10.04 LTS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tibbo
Kanske en dum fråga, men hur surfar jag in via min 6to4 adress? Har gjort inställningarna för 6to4-tunnelingen och kan trace6'a sunet. Men hur surfar jag genom det ip'et?

Det görs automatiskt. Om den webbserver som du försöker surfa till har både en IPv4- och en IPv6-adress så kommer IPv6-adressen väljas i första hand. Testa att surfa till t.ex. www.ipv6.org, så kan du se vilken adress det är du surfar ifrån.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man som privatperson ska byta till ipv6? Det är väll ändå trots allt ipv6 man har för att endast få fler ip nr. Här hemma i nätverket kommer jag aldrig överstiga hur många miljoner ip nr som ipv4 ger mig.

Det är väl ändå bara utåt mot internet man alltså måste ha en router eller dylikt som klarar ipv6. Sedan omvandlas det väl till ipv4 när det går mot min dator i nätverket.

Har jag förstått det hela rätt?

Finns det några övriga fördelar med ipv6 än att de blir fler ip nr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag förstår inte varför man som privatperson ska byta till ipv6?

Du behöver ju inte byta (helt) till IPv6 på en gång, det går bra att köra både IPv4 och IPv6 parallellt, så att allt funkar "som vanligt" men att man samtidigt kan komma åt de IPv6-resurser som faktiskt börjar dyka upp. Som du säger så har man väl kanske inte som "vanlig användare" så väldigt stor nytta av IPv6 i dagsläget, i alla fall om man inte använder sin dator till mer än att "surfa och maila". Men om man är intresserad av lite mer avancerade saker så kan dock IPv6 vara intressant, t.ex. om man vill kunna få ett eget IP-nät att "leka med", ge alla datorer unika adresser, hantera sin egen bakåtuppslagning för DNS osv. Eller om man bara vill förbereda sig inför det oundvikliga...

Ett exempel på en lite mer udda tjänst som snart lanseras är gratis porr över IPv6. Återstår väl att se hur mycket det hjälper, men med lite blommor och bin så brukar man ju kunna få snurr på det mesta.

Citat:

Det är väl ändå bara utåt mot internet man alltså måste ha en router eller dylikt som klarar ipv6. Sedan omvandlas det väl till ipv4 när det går mot min dator i nätverket.

Nja, alla datorerna i ditt LAN måste ha en IPv6-stack om de ska kunna använda sig av protokollet. Det är väl iofs. möjligt att man skulle kunna använda en proxyserver för konvertera mellan IPv4 och IPv6, men det känns som att det motverkar syftet litet grann.

Citat:

Det är väll ändå trots allt ipv6 man har för att endast få fler ip nr. [...] Finns det några övriga fördelar med ipv6 än att de blir fler ip nr?

IPv6 är inte bara "fler IP-adresser". Trots att det större adressutrymmet visserligen är en viktig del, så är IPv6 är ett nytt och mycket modernare protokoll än IPv4, som introducerar en rad förbättringar framförallt inom områdena säkerhet, mobilitet och distribution av strömmande media.

Även en rad prestandaförbättringar införs genom IPv6. En viktig grundtanke med IPv6 är att man flyttar behovet av processorkraft från nätet (routrarna) till ändnoderna (de enskilda datorerna). Anledningen till detta är att man ska kunna skyffla data snabbare i ryggradsnäten och att bättre utnyttja beräkningskapaciteten i kanten av nätverket.

Exempel på saker i IPv6 som bidrar till detta:

- Fast pakethuvudstorlek (medger utökad implementering av routing i hårdvara)
- Slopandet av checksummor på IP-nivå (finns ju ändå i transportlagret)
- Ingen paketfragmentering i routrarna (det är upp till ändnoderna att ta reda på PMTU-storlek)

Permalänk
Medlem
Citat:

Det görs automatiskt. Om den webbserver som du försöker surfa till har både en IPv4- och en IPv6-adress så kommer IPv6-adressen väljas i första hand. Testa att surfa till t.ex. www.ipv6.org, så kan du se vilken adress det är du surfar ifrån.

You are using IPv4 from 217.211.xxx.xxx får jag bara. Verkar inte vilja ställa omg dig. Likadant på reverse-sidan.

Visa signatur

Laptop: Samsung Q210, 12", C2D T6400, 3GB RAM, 320 GB HDD, Kubuntu 10.04 LTS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tibbo
You are using IPv4 from 217.211.xxx.xxx får jag bara. Verkar inte vilja ställa omg dig. Likadant på reverse-sidan.

Testa att surfa till http://[2001:6b0:1:ea:202:a5ff:fecd:13a6]/ (hakparenteserna ska vara med) och se om det funkar, isf. kan det kanske vara något DNS-strul.