Ursprungligen inskrivet av JohanS
Det är inte tänkt att man ska memorisera IP-adresser, varken IPv6 eller ens "vanliga" IPv4-adresser. Det är därför vi har DNS!
Det jag kan i huvudet av mitt personliga v6-utrymme är prefixet:
2001:xxx:yy::/48
och sedan näten:
2001:xxx:yy:1::/64 (LAN-nätet)
2001:xxx:yy:2::/64 (WLAN-nätet)
2001:xxx:yy:3::/64 (Servernätet)
...osv
Resterande del av IPv6-adressen genereras automatiskt, baserat på mina datorers MAC-adresser, genom SLAAC (Stateless Address Auto-Configuration), RFC2462.
Det råder lite av "hönan-och-ägget"-problematik över IPv6; För att tjänsteleverantörer ska vilja satsa på att tillhandahålla sina tjänster över IPv6 måste det finnas användare som har tillgång till IPv6. Men för att användarna ska vilja skaffa sig IPv6-konnektivitet måste det först finnas tjänster som fungerar över IPv6.
Genom att som användare tänka "äh, IPv6 kommer inte förrens om 10-20 år" så motarbetar man ju själv, om än indirekt, utvecklingen av protokollet. Det man istället bör göra är att se till så att ens dator är förberedd för IPv6 så att man kan börja nyttja IPv6-baserade tjänster vartefter de dyker upp.
Det stämmer. Men det finns idag flera olika metoder för migration till IPv6 som fungerar trots att inte ens hårdvara klarar "naturlig" IPv6. Detta görs genom att man tunnlar IPv6-paket över IPv4. Det allra enklaste sättet att komma igång med IPv6 är att använda sig av 6to4. För detta krävs dock att man har en publik IPv4-adress associerad till ett nätverkskort på datorn, eller att man har en NAT-router som klarar att forwarda "protocol 41".
På en Windows XP-dator gör man följande:
1. Starta ett terminalfönster (Start->Kör->"cmd")
2. Skriv "ipv6 install"
3. Skriv "netsh int ipv6 6to4 set relay 192.88.99.1 enabled"
(192.88.99.1 är en speciell anycast-adress som leder till ens närmaste 6to4-gateway)
4. Klart!
Testa nu att det funkar genom att t.ex. köra "tracert6 www.sunet.se".