Permalänk
Medlem

Asus I795X eller P965??

Läste lite på Anandtech, och de menade att man skulle välja ASUS P5W-DH Deluxe (I975X) över ASUS P5B (P965) pga bland annat priset och de bättre överklockningsmöjligheterna för Conroe-processorerna...

Jag har mer eller mindre redan ställt in mig på ett P5B, men det kanske är dumt?

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Medlem

Re: Asus I795X eller P965??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusBa
Läste lite på Anandtech, och de menade att man skulle välja ASUS P5W-DH Deluxe (I975X) över ASUS P5B (P965) pga bland annat priset och de bättre överklockningsmöjligheterna för Conroe-processorerna...

Jag har mer eller mindre redan ställt in mig på ett P5B, men det kanske är dumt?

Nej du ska ta P5B, då de har haft problem med P5W och C2D (antar att det är det du tänker köpa) så välj P5b.

Permalänk
Medlem

Nej, P5W for sure! För det priset köper man ju inte ett lowend 965 chipset!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

P5w har ju haft lite problem med att ens kunna boota med en c2d..
Annars ska det ju vara en grym bräda.

P5B är som sagt 965 men innebär inte low end för det. Har fina funktioner, dock utan SLI/CF stöd, men med tanke på den låga prestanda boosten som dessa ger så är både SLI/CF till föga användning i förhållande till priset.

Asus släppte nyligen bios uppdatering till P5B som höjer FSB gränsen till 500 mhz från 400 (ska testa i slutet av veckan =). Återstår och se om det gör någon skillnad.

Annars ta det som finns på lager, det lär inte vara många här på SweC som gör extrema överklockningar ändån och därav inte använda P5W's fulla kapacitet.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att uppdatera BIOS så är problemet löst?

P5B är alldeles för dyrt för ett 965 kort nu när 975 finns. Ska man köpa P5B enbart för FSB:n så kan man ju skaffa ett DS3 istället. 975 är snabbare och du får CF stöd på köpet.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Bara och bara när folk inte har kunnat uppdatera bios eftersom de inte haft någon Pentium processor för att ens få brädan att posta, är inte så bara och bara. Nu vet jag inte hur det ligger till iochmed att en flash cd släpptes, men så såg det ut innan iaf.

Då blir det inte så prisvärt om man ska lägga ner en tusing på en prolle för att uppdatera om man inte har någon i bekantskapskretsen som kan låna ut.

I prestanda må 975 va snabbare men det är inte med stora marginaler samtidigt som den stora massan här på Swec aldrig kommer märka av den, då de extrema entusiasterna är få, som både har tid, pengar och kunskap för att märka av dessa skillnader.

Javisst, CF stöd i all ära, Men då återstår, det enda kort värt att använda CF för är 1900XT(X). Med en prestandaökning på 30% så känns det inte riktigt värt de 4000 kronorna för ett Master kort.
Ska du dessutom köra dessa i CF så ska man ju ha ett smaskigt nätagg, och dessa kostar på dessutom, eftersom majoriteten inte sitter på ett 600 Watts Tagan lr liknande (Om detta äns levererar tillräckligt med kräm) man vill ju inte gärna att nätagget så hasa sig på knäna av belastningen, då har du även där en extra utgift.

Så CF prisvärt? Knappast. Köp ett nyrt kort istället, och varför inte ett DX 10 under tredje/fjärde kvartalet i år? Istället för två st i CF kort med DX 9 när Dx 10 korten kanske ligger runt 70% av priset?

Så ska man vara ärlig, den lilla prestandaökningen plus de nästan alltid onödiga funktionerna gör att P5W inte är sådär extremt mycket bättre.

Smaken är som baken, helt enkelt.

Känn dig fri att motargumentera så vi får lite olika åsikter som kanske kan hjälpa trådskaparen. Ber dock om ursäkt utifall att jag har gått för mycket OT.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Nu när alla butiker i Sverige har bytt ut de gamla P5W moderkorten och fått nya med flashat BIOS från Asus, lär det definitivt inte vara några problem. Och som du säger kan man även göra det själv antingen med annan CPU eller flash CD.

Angeånde prestandan mellan 965 och 975 är upp till en själv vad man kallar mycket och lite. Den är inte så stor, men när priset för moderkorten är samma skulle jag valt P5W.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=109137

Umm, angående CF kan jag inte direkt svara på eftersom jag inte har någon erfarenhet av det. Jag kan dock säga att det finns folk som kör SLI med hackade drivrutiner på P5W (fast det kanske går på P5B DLX också, har dock inte sett några tester än). Att ha CF/SLI stöd är alltid en fördel för framtida uppdateringar.

Så P5B Deluxe kanske är mer "bekväm" och lätthanterad, men vi är väl här på SweC för att ha det kul och klocka/få mer prestanda för pengarna? Om du ej vill ha CF och snabbare chipset, då kan man ju köpa DS3/AB9/MSI965 istället, de är mycket billigare.

En sak som dock är intressant med P5B DLX är att man har lyckats komma upp i 500 FSB i den senaste BIOS versionen. Jag vet inte om man bara har lyckats använda denna FSB:n med low-multi CPU:er som Allendale, men detta ser jag iaf som en vetting anledning att skaffa P5B DLX.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På tal om P5B, har ett icke-delux beställt på komplett, dock så har de nu tatt bort det ur deras sortiment.. nån som har nån fundering om varför de har gjort det? (har mailat dom men lär inte få nå svar förrän imorrn ändå )

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Ja, enligt ASUS ska P5B palla Core 2... la in en beställning på allt i lördags och det från komplett har anlänt men processor och disk är restnoterade hos datorbutiken. Gissa hur snopen jag kommer vara om det visar sig att moderkortet behöver en annan BIOS för att vilja POST:a med Core 2.
Äntligen ny dator iaf, nuvarande börjar bli både sliten och hiskerligt förlegad.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem

P5B (samt Deluxe ed.) är P965. Alla 965 chipset ska stödja C2D direkt utan några uppdateringar.

Visa signatur

Permalänk

Bra, måste ha missuppfattat något när jag gjorde mina efterforskningar, då kan jag sova lugnt i natt.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem

Jag funderra på antingen ett P5B DLX/WiFi el. P5W DH Deluxe....skillnaden i pris på komplett är ju ca. 200 kr..(inte mycket) Vilket kort passar bäst med Core 2 duo:n ?? Om jag har förstått det rätt så får man med en fjärrkontroll till P5W... det verkar ju lite lockande. Och vad e skillnaden mellan i975x och p965 ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kocke89
Jag funderra på antingen ett P5B DLX/WiFi el. P5W DH Deluxe....skillnaden i pris på komplett är ju ca. 200 kr..(inte mycket) Vilket kort passar bäst med Core 2 duo:n ?? Om jag har förstått det rätt så får man med en fjärrkontroll till P5W... det verkar ju lite lockande. Och vad e skillnaden mellan i975x och p965 ??

p965 är nyare och det sägs att den även kommer stödja Kentsfield.

Permalänk
Medlem

Ok. Är det bättre å satsa på P5B då eller? lite billigare med ... ^^ men fan, jag tycker det verka så grymt med en fjärrkontroll..... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok. Är det bättre å satsa på P5B då eller? lite billigare med ... ^^ men fan, jag tycker det verka så grymt med en fjärrkontroll..... :/

haha xD du kan alltid gå in på Asus sida och jämföra de 2 olika moderkorten och se vilket som passar dig bäst. Men jag skulle ta reda på mer information innan jag bestämde mig. Moderkortet är nog den viktigaste delen i datorn egentligen.

Permalänk
Medlem

Men jag tycker båda moderkorten är så lika i nästan allt...jag vet inte vad alla förkortningar för allt betyder osv. men de största skillnaderna jag kan se är:

- p965 och 1975x
- Lite olika många slotar( PCI x16/x1 osv..)
- Fjärrkontroll till P5W..
- priset..

Vilket hade ni valt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men jag tycker båda moderkorten är så lika i nästan allt...jag vet inte vad alla förkortningar för allt betyder osv. men de största skillnaderna jag kan se är:

- p965 och 1975x
- Lite olika många slotar( PCI x16/x1 osv..)
- Fjärrkontroll till P5W..
- priset..

Vilket hade ni valt?

Tja, eftersom jag inte kan bekräfta att kentsfield kommer att fungera med p965 och kanske inte 975x så, P5W. Den har klart fler finesser än P5b. Men är rätt osäker där. Någon annan får nog svara. Men jag lutar åt P5W.

Permalänk
Medlem

Både korten kommer enligt Asus att ha stöd för Kentsfield...

Jag kan istället säga såhär: i975 för Conroe och i965 för Allendale.

Sedan är det så att i975 är prestandamässigt snabbare än i965, trots att skillnaderna är mycket små. 975x främsta fördel är prestandan och möjligheten att köra två st 16x slots (istället för en bantad 16x/4x).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok. soft. Men man verkar ju inte kunna köra 2 st Grafikkort SLI-kopplade i P5W... inte i P5B heller kanske...Dom stöder ju ATI CrossFire. Men det behöver jag nog inte oroa mig över eftersom jag ska ha ett 7950 GX. Och dom går väl inte SLI-koppla om jag nu hade fått för mig att köpa ett till nån gång i framtiden eller???

Permalänk
Medlem

Visst kan du köra SLI med hackade drivrutiner på P5W. Ja, det går även att köra SLI med 7950 GX2. Då är det quad SLI :).

Ska du dock köra SLI/CF med i965 chipset = det går men värdelöst då 4x slotten slöar ner rejält.

I en test på XS hade Coolaler fått 7000~ poäng i 3dmark (05 tror jag, har tyvärr ingen exakt koll på det hela) med single grafikkort och 8500 ~ i SLI på 965. Inget imponerande resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, ok. Men jag tror jag satsar på ett P5W då Jag ska nog inte behöva köra SLI ändå..^^ Men btw. Varför har dom sänkt priset så mycket på just Gainwards 7950 GX2 till 5495 kr?? T.ex Asus ligger ju kvar på 5795 kr..? Är Gainwards sämre på något sätt eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Nej, P5W for sure! För det priset köper man ju inte ett lowend 965 chipset!

Det är väl snarare så att 965 är mid end och 945 low end, och så har vi ju den gamla 975 som high end. Kolla in http://www.firingsquad.com/hardware/gigabyte_ga-965p-dq6_revi... "GA-965P-DQ6 outperformed 975X motherboards in some of our tests"

Permalänk
Medlem

Intel "Broadwater" 965 är en C2D-version av i945...

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=109137

Visa signatur