[Recension/Bilder] Deltaco LA-115 htpc-chassi

Permalänk
Medlem

[Recension/Bilder] Deltaco LA-115 htpc-chassi

Nu när man fick igång en tidigare "trasig" dator var man självklart tvungen att införskaffa ett nytt chassi eftersom det ursprungliga såldes för en tvåhundring.
Kände inte att jag hade någon större lust att lägga massa pengar på ett nytt chassi. Så jag bestämde mig för att leta reda på ett så billigt chassi som möjligt och senare leka lite med dremeln eller liknande, vilket jag oftast inte vågar på om jag lägger ut massa pengar på chassit
Men i alla fall, Surfade runt bland diverse datorbutiker för att se om det fanns något hyffsat snyggt b-chassi för en mindre summa pengar. Jag var till en början ganska inställd på ett htpc-chassi. Men dom kostar ju skjortan också. Men jag hittade dock ett chassi som skiljde sig från mängden. Nämligen Deltaco LA-115.

Nog tjafsat, till bilderna...

Lådan. Inget märkvärdigt.

Där har vi den. Fint ihoptryckt mellan två frigolitbitar.

Ute ur kartongen.

Lite mörkt. Men frigoliten och plasten borta.

2xUSB Ljud-in/ut

Restart- och startknapp.

En fläktplats i toppen/sidan...

som tas upp av en airduct.

Lite andra hål i plåten.

Ett häl på vänster sida av fronten. Behändigt när man ska ta bort fronten.

Och här har vi baksidan.

Jag blev väldigt förvänad när jag såg att det var tumskruvar som satt i alla fyra hålen där bak. Inget som direkt förväntar sig på ett så billigt chassi.

En överblick på insidan.

Sprängskiss på chassit.

En till överblicksbild.

Insidan på fronten.

Och där ser vi skarvsladden till nätagget och hdd-platserna.

Den synliga 3.5" platsen. Kan husseras av en till hdd om man så vill.

En täckplåt till en pci-plats. Vad hålet ska vara bra för har jag inte listat ut än. På bilden ses även den påse med skruvar, distanser och gummifötter som medföljer. Snällt att skicka med fötterna löst så att man själv kan bestämma om man vill ha datorn ståendes eller liggandes.

CD-bayen urplockad...

och under den hittar vi en plats för ytterligare en hdd.

Till höger(sett bakifrån) om cd-bayen sitter denna kåpa nätagget vilar på. Den fungerar även som en liten tunnel till...

fläkten som sitter där under och hjälper till att flytta ut varmluften från nätagget.
Jag valde dock att inte använda mig av kåpan då det var näst intill omöjligt att få dit nätagget med kåpan på plats.

En överblick på framsidan av insidan.

Här har jag fått bort fronten, som är gjord i pure plastic, och så här ser den ut på insidan.

Den väldigt simpla men dock väl fungerande mekaniken för cd-luckorna. Luckorna känns faktiskt väldigt stabila.

Bakom plasten hittar vi plåten.

Här har jag monterat moderkortet, vilket som synes är ett m-atx. Trots chassits ringa storlek tar det standard atx-kort.

Hittade en liten designmiss när jag montera moderkortet. Kontakten till nätagget kommer ivägen för skruven till moderkortet. Ser inte så farligt ut på kortet men skruven hamnet rakt under kontakten. Lösning? Skruva bort kontakten.

cd, hdd och nätagg ditskruvade. En till liten miss som jag senare märkte var att En av skruvarna som håller fast cd-bayen hamnar under nätagget. Men då sätter man väl dit cd-bayen först då? Nahe du, sätter man dit den först får man inte dit nätagget. Inte när man har några instickskort ditsatta i alla fall. Men orka plocka bort dom för en lite skruv.

Under nätagget kan vi skåda den aluminimfläkt som orginalfläkten byttes ut mot.

Arbetet går framåt.

Fläkten som ersatte airducten då den tog emot processorkylaren.

En testkörning.

En till på fronten, lite bättre ljus här.

Temperaturer:

Har har jag inte mycket att säga. Moderkortet som sitter i har inga temp. sensorer så jag vet inte hur varmt det blir. Den ända tempen jag har är på hårddisken som ligger på ~50 grader. Dock ligger rumstemperaturen på 25-30 grader(ja, det är väldigt varmt här).

Plus/Minus:

+ Billigt
+ Litet
+ Tar ATX-Kort
+ Plats för 3st hdd utan extra tillbehör om man så vill trots storleken
+ Hyffsat stabilt
+ Fötterna levereras lösa

- CD-luckorna går inte att ta bort
- 80mm fläktar, skulle lätt få plats med 120mm istället. Lätt fixat dock
- Små missar med oåtkommliga skruvar
- Dålig kylning till hårddisken

Pris:

225:- inkl. moms på datorbutiken.com
+ frak [95:-]
+ pf [60:-]

Totalt: 380:-

Några slutord:

Chassiet är helt klart värt pengarna. Hur som helst så är det trotts allt ett billigt b-chassi så man ska inte ställa några större krav på det. Jag har haft ett b-chassi tidigare av liknande klass och det var klart sämmre än detta. För att vara ett billigt chassi är det mycket välbyggt. Aningen klen plåt kanske. Men i sin helhet är chassit stabilt.

Om det är något ni undrar över så tveka inte att fråga

/Jerry

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Avstängd

Bilderna funkar inte /cry

Permalänk
Medlem

Sådär! Nu ska det fungera. Provade en annan server än den jag brukar använda . Gick inge vidare tydligen

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
3dkatten.se

Permalänk

den ser ju fin ut IAF, stilren (som dom flesta HTPC chassina), samt möjlighet för atx är ju rätt kul de me...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk

Har detta hemma. Plastigt och plåtigt är orden. Men det fixade vi lätt med be Quiet mattor. Blev en j*vla skillnad. Nu ger inte chassit några vibrationer alls.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Jag hade en sån här liggandes hemma. Det tar bort mycket av vibrationerna från hårddisken.

Lite saker som troligtvis kommer inhandlas är:

2 x 60mm fläkt modell tyst (Sitter två fläktar från gamla AMD processorkylare nu )

En eller två 120mm fläkt modell tyst -> Sågar upp ett 120-hål på varje sida eller bara ett. Inte säker på om det får plats på ena sidan. Istället för 80mm fläktarna.

En fläktkontroller till 3.5" facket. Om jag hittar någon snygg. Annars bygger jag en egen.

Zalmans hdd-kylare eller liknande eftersom att hårddisken blir ganska varm. Eller så skär jag upp ett hål så att jag kan använda en fläkt till den hdd-dämoaren jag redan har.

Lite ljuddämpning, gummigrejjer att sätta fast fläktana med och lite annat smått o gott.

Ska försöka få det så tyst som möjligt för så lite pengar som möjligt.

/Jerry

Visa signatur

3dkatten.se

Permalänk
Medlem

dInmIn: Fin recension! Skulle bara säga att jag har lika dan stereo som dig

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
dInmIn: Fin recension! Skulle bara säga att jag har lika dan stereo som dig

Tack!

Trevligt

Det ända jag änvänder min stereo till är att lyssa på radio när jag går o lägger mig. Kanske lite överkill med den bara för det

Visa signatur

3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Du måste verkligen bara klippa ut fläkthålen, de där gallrena är VIDRIGA, du får kanske ut 25% av fläktarna till dubbla ljudvolymen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Du måste verkligen bara klippa ut fläkthålen, de där gallrena är VIDRIGA, du får kanske ut 25% av fläktarna till dubbla ljudvolymen.

De på sidorna fixar jag någon gång när jag är hos farsan. Har inte tillgång till något bra verktyg här.

Dom där bak fick smaka på avbitartången

Visa signatur

3dkatten.se

Permalänk

Undra hur ett nätagg med 120mm fläkt passar i detta chassi?? Eventuellt får man göra ett hål i lådan eller sätta det upp och ned och ta bort den där lufttunneln av plåt som nätagget ska vila på...

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar chassit, ser inga direkta hinder som inte går att lösa. ljuddämpning/kylning får man ju råd med med tanke på priset på själva chassit.

OfT: Har du ingen I/O-plåt, pok?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
OfT: Har du ingen I/O-plåt, pok?!

Nej det har jag inte... har jag någon gång haft en till det moderkortet har jag tappat bort den ^^

Visa signatur

3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Najs chassi men ska påpeka att du skrev.

"hjälper till att flytta ut varluften":P

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Re: [Recension/Bilder] Deltaco LA-115 htpc-chassi

Citat:

Citat

[..]
En täckplåt till en pci-plats. Vad hålet ska vara bra för har jag inte listat ut än..
[..]

Det kan jag berätta för dig. Det är om du vill dra sladdar från baksidan av chassit in i chassit, tillexempel då ljud eller liknande. Jag såg de på ett chassi då jag var utomlands. De hade dragit ljud och mick-sladdarna igenom chassit och sen haft uttag i fronten för dem. Något sånt är det oavsett.

I övrigt.. bra recension. Gillar det här med folk som gör lite recesensioner då och då. Det uppskattas från min sida!

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: [Recension/Bilder] Deltaco LA-115 htpc-chassi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Det kan jag berätta för dig. Det är om du vill dra sladdar från baksidan av chassit in i chassit, tillexempel då ljud eller liknande. Jag såg de på ett chassi då jag var utomlands. De hade dragit ljud och mick-sladdarna igenom chassit och sen haft uttag i fronten för dem. Något sånt är det oavsett.

I övrigt.. bra recension. Gillar det här med folk som gör lite recesensioner då och då. Det uppskattas från min sida!

Låter vettigt

Hade säkert listat ut det själv om jag bara hade försökt

/Jerry

Visa signatur

3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: [Recension/Bilder] Deltaco LA-115 htpc-chassi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Låter vettigt

Hade säkert listat ut det själv om jag bara hade försökt

/Jerry

Skyll nu inte ifrån dig

Nå, vad blir nästa recension på då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: [Recension/Bilder] Deltaco LA-115 htpc-chassi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Skyll nu inte ifrån dig

Nå, vad blir nästa recension på då?

hehe

Ja du, vet inte riktigt. Köpte en Imon Knob fjärr för ett tag sen som jag hade tänkt använda till den här datorn. Finns det intresse kan jag väl knåpa ihop en recension om den

/Jerry

Visa signatur

3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: [Recension/Bilder] Deltaco LA-115 htpc-chassi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
hehe

Ja du, vet inte riktigt. Köpte en Imon Knob fjärr för ett tag sen som jag hade tänkt använda till den här datorn. Finns det intresse kan jag väl knåpa ihop en recension om den

/Jerry

De flesta recensioner är välkomna enligt mig i alla fall

Visa signatur

Permalänk

Ja, det kanske vore nåt med en fjärr, funderar själv på ett sånt där mini trådlöst tangentbord med media knappar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av derelicte
Ja, det kanske vore nåt med en fjärr, funderar själv på ett sånt där mini trådlöst tangentbord med media knappar...

Funderade också på ett sånt till en början men jag tyckte det var häftigare med fjärr

Visa signatur

3dkatten.se

Permalänk

Du har inte haft nåt problem med luftflödet i din deltaco-låda? Mitt nätaggregat som sitter i nu blir brännhett om jag har chassidörren stängd så jag kör med den öppen för tillfället. Vet inte om det är mitt nätagg som är kasst eller om det bara är luftflödet i lådan som behöver förbättras..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av derelicte
Du har inte haft nåt problem med luftflödet i din deltaco-låda? Mitt nätaggregat som sitter i nu blir brännhett om jag har chassidörren stängd så jag kör med den öppen för tillfället. Vet inte om det är mitt nätagg som är kasst eller om det bara är luftflödet i lådan som behöver förbättras..

Njaa.. luftflödet är väl inte det bästa. Tror att jag nämnde det någons stanns i recension att min dator blev ganska varm.
Mycket är nog pga. att typ bara 5% av fläkthållen är just hål. Blir nog lite mera fart på luften tar upp hålen helt och sätter dit ett traditionellt fläktgaller som inte stoppar lika mycket luft.

Visa signatur

3dkatten.se

Permalänk

Jo, det är just det jag har planer på att göra, eventuellt göra som du ta bort airducten och sätta dit en fläkt som hjälper till att för in frisk luft till prollen och en som spottar ut där under nätagget. Frågan är om man ska behålla fläkttunneln eller inte... Beror på vad man ska ha för nätagg.

Permalänk

Jag har letat efter yttermåtten på den där lådan, är det någon som vet?
Även om nån har en bild på locket, skulle vilja veta om det är slätt eller pressade veck i det som det brukar vara på sån tunn plåt för att stabilisera.

EDIT: jag tycker det ser ut som att det passar med ett mATX nätagg, bör jag kolla synen?

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bubbalobill
Jag har letat efter yttermåtten på den där lådan, är det någon som vet?

Dimensioner
Mått (BxHxD) 350x135x457 mm

enligt
http://www.deltaco.se/showarticle.asp?FolderID=365&ITEMID=LA-...

(orkar inte gå och mäta på mitt chassi men dessa uppgifter bör ju stämma iaf)

Permalänk

Tackar tackar

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

la just en beställning på chassit längtar tills ja får hem det.. köpte åxå en 120s fläkt så får väl se om man ska kapa i det på en gång

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Tjena!

Tack för dessa poster har precis fått hem mitt chassi, även polaren köpte ett.

Verkar vara grymt prisvärd chassi som ändå klär sig i tv hyllan bland annan hifi utrustning. Skall börja montera snart och hoppas det blir en söt htpc

Tack igen!

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

särskilt om man klär den invändigt med bitumen-matta.. gör en otrolig skillnad i skrammel och resonans.. inte dyrt alls heller

det enda jag ska försöka fixa nu är så att nätagget ska få ett bättre utblås.. som det är nu blir det väldigt varmt..

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack