[Recension/Bilder] Deltaco LA-115 htpc-chassi
Nu när man fick igång en tidigare "trasig" dator var man självklart tvungen att införskaffa ett nytt chassi eftersom det ursprungliga såldes för en tvåhundring.
Kände inte att jag hade någon större lust att lägga massa pengar på ett nytt chassi. Så jag bestämde mig för att leta reda på ett så billigt chassi som möjligt och senare leka lite med dremeln eller liknande, vilket jag oftast inte vågar på om jag lägger ut massa pengar på chassit
Men i alla fall, Surfade runt bland diverse datorbutiker för att se om det fanns något hyffsat snyggt b-chassi för en mindre summa pengar. Jag var till en början ganska inställd på ett htpc-chassi. Men dom kostar ju skjortan också. Men jag hittade dock ett chassi som skiljde sig från mängden. Nämligen Deltaco LA-115.
Nog tjafsat, till bilderna...

Lådan. Inget märkvärdigt.

Där har vi den. Fint ihoptryckt mellan två frigolitbitar.

Ute ur kartongen.

Lite mörkt. Men frigoliten och plasten borta.

2xUSB Ljud-in/ut

Restart- och startknapp.

En fläktplats i toppen/sidan...

som tas upp av en airduct.

Lite andra hål i plåten.

Ett häl på vänster sida av fronten. Behändigt när man ska ta bort fronten.

Och här har vi baksidan.

Jag blev väldigt förvänad när jag såg att det var tumskruvar som satt i alla fyra hålen där bak. Inget som direkt förväntar sig på ett så billigt chassi.

En överblick på insidan.

Sprängskiss på chassit.

En till överblicksbild.

Insidan på fronten.

Och där ser vi skarvsladden till nätagget och hdd-platserna.

Den synliga 3.5" platsen. Kan husseras av en till hdd om man så vill.

En täckplåt till en pci-plats. Vad hålet ska vara bra för har jag inte listat ut än. På bilden ses även den påse med skruvar, distanser och gummifötter som medföljer. Snällt att skicka med fötterna löst så att man själv kan bestämma om man vill ha datorn ståendes eller liggandes.

CD-bayen urplockad...

och under den hittar vi en plats för ytterligare en hdd.

Till höger(sett bakifrån) om cd-bayen sitter denna kåpa nätagget vilar på. Den fungerar även som en liten tunnel till...

fläkten som sitter där under och hjälper till att flytta ut varmluften från nätagget.
Jag valde dock att inte använda mig av kåpan då det var näst intill omöjligt att få dit nätagget med kåpan på plats.

En överblick på framsidan av insidan.

Här har jag fått bort fronten, som är gjord i pure plastic, och så här ser den ut på insidan.

Den väldigt simpla men dock väl fungerande mekaniken för cd-luckorna. Luckorna känns faktiskt väldigt stabila.

Bakom plasten hittar vi plåten.

Här har jag monterat moderkortet, vilket som synes är ett m-atx. Trots chassits ringa storlek tar det standard atx-kort.

Hittade en liten designmiss när jag montera moderkortet. Kontakten till nätagget kommer ivägen för skruven till moderkortet. Ser inte så farligt ut på kortet men skruven hamnet rakt under kontakten. Lösning? Skruva bort kontakten.

cd, hdd och nätagg ditskruvade. En till liten miss som jag senare märkte var att En av skruvarna som håller fast cd-bayen hamnar under nätagget. Men då sätter man väl dit cd-bayen först då? Nahe du, sätter man dit den först får man inte dit nätagget. Inte när man har några instickskort ditsatta i alla fall. Men orka plocka bort dom för en lite skruv.

Under nätagget kan vi skåda den aluminimfläkt som orginalfläkten byttes ut mot.

Arbetet går framåt.

Fläkten som ersatte airducten då den tog emot processorkylaren.

En testkörning.

En till på fronten, lite bättre ljus här.
Temperaturer:
Har har jag inte mycket att säga. Moderkortet som sitter i har inga temp. sensorer så jag vet inte hur varmt det blir. Den ända tempen jag har är på hårddisken som ligger på ~50 grader. Dock ligger rumstemperaturen på 25-30 grader(ja, det är väldigt varmt här).
Plus/Minus:
+ Billigt
+ Litet
+ Tar ATX-Kort
+ Plats för 3st hdd utan extra tillbehör om man så vill trots storleken
+ Hyffsat stabilt
+ Fötterna levereras lösa
- CD-luckorna går inte att ta bort
- 80mm fläktar, skulle lätt få plats med 120mm istället. Lätt fixat dock
- Små missar med oåtkommliga skruvar
- Dålig kylning till hårddisken
Pris:
225:- inkl. moms på datorbutiken.com
+ frak [95:-]
+ pf [60:-]
Totalt: 380:-
Några slutord:
Chassiet är helt klart värt pengarna. Hur som helst så är det trotts allt ett billigt b-chassi så man ska inte ställa några större krav på det. Jag har haft ett b-chassi tidigare av liknande klass och det var klart sämmre än detta. För att vara ett billigt chassi är det mycket välbyggt. Aningen klen plåt kanske. Men i sin helhet är chassit stabilt.
Om det är något ni undrar över så tveka inte att fråga
/Jerry
Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se