På jakt efter en laptopanvändare som sysslar med 3D-modellering!

Permalänk

På jakt efter en laptopanvändare som sysslar med 3D-modellering!

Jag har precis påbörjat arkitektstudier och är i marknaden för ett laptopköp.
Hade för ett par år sedan koll på vad man skulle och inte skulle ha men jag har tyvärr tappat intresset och letar nu efter hjälp.

Vad jag behöver är alltså tips från en person med erfarenhet inom 3D-modellering och bildbehandling.

Vad bör jag satsa på?
Vad ska jag undvika?
Hur stor skillnad är det när det gäller prestada och pris när man talar om Mac kontra PC(ibm).

Den enda anledningen till varför jag tvekar när det gäller huruvida jag ska köpa en mac istället för en PC är för att autocad inte finns i mac-version.

Jag skulle således behöva använda bootcamp(?) för att installera en windowspartition och jag undrar alltså även om det finns något nämnvärt prestandabortfall utifall att man sätter den här lösningen till verket.

Hjälp!

Min budget ligger förövrigt på ca 20k. Men ju billigare desto bättre.

Permalänk
Medlem

vilken skola har du börjat på?

jag kör med acer aspire 5024 och mitt archicad funkar fint med det... klart det är inte som att sitta på en stationär mac g5:a... men det funkar bra! enda nackdelen med dessa burkar är att byggkvalitén inte är den bästa... men är du rädd om din dator och har en stadig datorväska till den så ska det inte vara några problem...

har haft min 5024 i ett halvår nu och jag är nöjd...

det har kommit en grymt uppdaterad version som är grymt prisvärd nu!

http://www.inet.se/Datorer/Baerbara-datorer/Acer-Aspire-5112W...

så får du gott om pengar över till tillbehör... tex en ordentlig stationär skärm att ha hemma vilket inte är helt fel... (apples cinema display 20" tex...)

det är vad jag skulle gjort iaf...

lycka till och ha det gött!

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk

Jag läser vid kunstakademiets arkitektskole i Köpenhamn!

Är du arkitekt eller?

En stationär 20,1" har jag redan, problemet är ju att det kommer bli en jävla massa tid i skolan och man kanske ska ta och ställa en skärm där också!

Sedan ett par dagar tillbaka har jag varit inne på att köpa en Macbook Pro men det känns klyddigt att behöva boota om till wXP så fort man vill använda Autocad, Revit, 3DS och allt vad det heter.

Vad säger ni om denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=105551

Permalänk
Medlem

En Dell M90 med Core 2 Duo och ett NVIDIA Quadro kort, blir ju inte bättre än så för CAD och 3D

Macbook Pro har ATI x1600 som har en _extrem_ bug i windows och linux miljö vilket gör att dithering inte fungerar. Datorer med dom korten är i princip oanvändbara om man sysslar med grafik av någon typ (kan finnas undantag vid vissa konfigurationer men väldigt många är utsatta).

Som student får du HP:n du länkade till för 13500 på dustinhome
Maila dom och be de ändra ditt konto till studentkonto, du får ange Mecenatnummer med. (Har för mig det var så, ring kundtjänst och snacka med dom annars så hjälper dom dig).

Permalänk

Okej, men utifrån det som andra skriver i detta forum så har Dellanvändare det kämpigt med laptops nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Vem har det kämpigt? Bara läst om en som klagar på servicen som kommer dagen efter. Alla stora tillverkare är samma skrot och korn, men ju fler kunder ju fler som kommer att klaga.

Permalänk
Medlem

läs mitt användarnamn och titta in på avdelning 3 när du känner för det...

haha!

så någon av alla rådvilla laptopsökare hittade hit...

sen måste jag instinktivt säga nej till allt vad 17" heter... såvida du inte ska ha det stående på skolan hela tiden... (om man vågar med tanke på vad de sa om hänglås på vår avdelning)

17" är möjligtvis en "bärbar" dator men knappast portabel...

men som sagt det är bara min åsikt...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72
läs mitt användarnamn och titta in på avdelning 3 när du känner för det...

haha!

så någon av alla rådvilla laptopsökare hittade hit...

sen måste jag instinktivt säga nej till allt vad 17" heter... såvida du inte ska ha det stående på skolan hela tiden... (om man vågar med tanke på vad de sa om hänglås på vår avdelning)

17" är möjligtvis en "bärbar" dator men knappast portabel...

men som sagt det är bara min åsikt...

Haha va fan, vilken årskurs går du?

Jag hör till avdelning 10 iaf

EDIT:

Kan förövrigt lägga till att jag ett par krav:

* Minst 1GB minne med utrymme för mer
* Ett ordentligt grafikkort med dedikerat minne
* Bra batteritid
* Tystgående
* Vettig garanti
* Inte alltför stor och klumpig

Är det förresten stor skillnad på de olika laptopprocessorerna? Vilka är budgetmodellerna osv nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Du gör en fin motsägning, ett ordentligt grafikkort != bra batteritid.
Du kan inte få båda, tyvärr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Du gör en fin motsägning, ett ordentligt grafikkort != bra batteritid.
Du kan inte få båda, tyvärr.

Är det verkligen så illa? :<

Permalänk
Medlem

Ett Quadro 2500m som är bland det bästa du får drar 100w vi full load, på en laptop är det rätt brutalt
Det lättare Quadro 1500m drar 15w vid full load.

Det beror lite på dina krav såklart, vet inte riktigt vad du kräver. Sen får du nog specificera vad du anser är bra, är det 3h eller högre?

Permalänk
Citat:

Ett Quadro 2500m som är bland det bästa du får drar 100w vi full load, på en laptop är det rätt brutalt
Det lättare Quadro 1500m drar 15w vid full load.

Det beror lite på dina krav såklart, vet inte riktigt vad du kräver. Sen får du nog specificera vad du anser är bra, är det 3h eller högre?

3h är acceptabelt. Men snackar man idle-time då eller?

EDIT:

fabbe72: Ok, efter lite research har jag kommit fram till att du och jag redan har pratats vid en massa gånger.

Jag är Navid, du vet, archicad vs autocad, pendeltåget. etc

Permalänk
Medlem

M90 har ~2h vid dvd tittande iaf.
M65 har ~3h.

Det är klurigt detdär med batteri vs. prestandad

Permalänk
Citat:

M90 har ~2h vid dvd tittande iaf.
M65 har ~3h.

Det är klurigt detdär med batteri vs. prestandad

Hm, sorry, men vad är M90/M65?

Permalänk
Medlem

Oj sorry.. hehe, är så söndermald i laptops nu att jag inte tänker på omvärlden

http://features.cgsociety.org/story_custom.php?story_id=3730

Checka dendär Tror det är något sådant du letar efter.

Permalänk

Då blir det genast 25-30k.

edit:

tittar just nu på dessa tre

Asus F3JA AK014P
Core Duo/1.86GHZ/1024RAM/120GB(SATA/5400)/TFT15.4"/Mobility Radeon x1600

Asus A6JM-AP010P
Core Duo/1.83GHZ/1024RAM/100gb(5400)/TFT15.4"/Geforce Go 7600

Acer 6463WLMI
Core Duo2/1.66GHZ/1024RAM/80GB/TFT15.4"/Mobility Radeon x1200

Permalänk
Medlem

Asus A6T kanske pasar dig bättre då?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Asus A6T kanske pasar dig bättre då?

AMD Turion 64 X2 Mobile

Är den processorn ok i förhållande till intels?

Permalänk
Medlem

Latitude D620 har ett Quadro kort, själv jävligt sugen på den

Den är väldigt prisvärd tycker jag.
Processor: Intel Core 2 duo 4 MB 2.0 GHz
Minne: 1 GB, 2 x 512 MB 667 MHz
Hårddisk: 80 GB 5.4 K rpm
Grafikkort: Quadro NVS 110 (har 64 MB eget minne och kan om man vill låna mer minne från internminnena (upp till 192 MB extra))
Skärm: 14" Widescreen 1440 x 900 (nice med högupplöst imo)
Complete care: 3 år Accident cover + 3 år theft cover (du får en ny om du tappar den, eller blir stulen eller reparerad vid mindre skador du orsakat)
Garanti: 3 Year International Onsite Service with Next Business Day Reponse
Oprativsystem: XP PRO
Vikt: 2 KG
+ annat krimskrams man brukar få med en dator

16 736 kr med frakt och moms
Jag tycker det är ett jävligt nice price

Den har massa roliga funktioner också som följer med, t.ex
*Kan söka efter WLAN-nät när datorn är på/av
*Har ett "Smartcard" vilket man måste ha i datorn för att starta (typ som en nyckel, fast kort)
*Har såndär funktion som skyddar hårddisken vid fall
*Jag är gaska osäker på att det finns ett 3G kort inbyggt (!!!) i datorn (vissa källor säger att det gör det, andra inte)
*Och framför allt, Latitude datorerna brukar ha väldig kvalité på chassit
*Snygg imo

Permalänk
Medlem

Asus A6JM-AP010P isf, köp INTE Asus med x1600 vad du än gör.

Permalänk
Citat:

Asus A6JM-AP010P isf, köp INTE Asus med x1600 vad du än gör.

Jag vill gärna ha en anledning också! Så vidareutveckla!

Var inne på elgiganten för att få grepp om hur stora 15.4"- resp 17"-laptops är.

Fy fan, det är ju nästan för stort med 15.4", sjukligt stora de blir alltså.

Permalänk
Medlem

quakerzoom ---> så du har gjort din research... gott... ja en 15,4" är så att man i nödfall tar med sig den.... hade ju själv gärna haft en 12" men då det eg bara fanns en att tala om när jag köpte dator (som kostade 45k) så blev det min 5024 ist... det finns iof en 12" ferarri ute nu... kostar runt 18,5k... man kan ju undra hur den är... köp inte acern iaf... x1200 är inget bra grafikkort... då är den jag länkade till bättre (5112) även fast det är en Aspire... sen får du ju tänka på att 14k norska är rätt mkt pengar...

MooDHooDs ---> För klen grafikkrets för renderingar tyvärr och på tok för lite grafikminne... annars är det trevlig hårdvara... det är lite bekymret med småskärmar... de datorerna har av någon anledning inga supergrafikkort...

vampire-x ---> varför inte x1600 med asus för? f3:anverkar i mina ögon en trevligare dator än a6:an.... kolla in skärmen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns ett stort problem med Asus laptops och x1600. Jag hade en F3Ja hemma och såhär såg den ut.

Bakgrunden ska vara _enfärgad_. Chipet klarar inte av dithering som det ska.

Om ni går in på www.tozz.org/asus så ser ni en grå ruta. Den gick inte att se på laptopen över huvud taget. Finns rapporter om samma problem på Macbook Pro, Acer, Toshiba och några andra märken.

Permalänk
Medlem

ååh fan....

jag trodde det bara var på appleburkarna... där jag har hört att det ska kunna uppträda....

dock ser dialogen du har uppe ut att vara enfärgad... howcome?

men finns det inga nya drivare eller nåt för att lösa det? och det kan väl inte röra alla enheter... då skulle väl de inte släppa maskinen....?! det är ju ett ganska markant fel... om inte annat så måste ju garantin täcka det... så man får en bättre burk... jag menar det kan ju inte byta ut en defekt dator till en sämre...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Latitude D620 har ett Quadro kort, själv jävligt sugen på den

Den är väldigt prisvärd tycker jag.
Processor: Intel Core 2 duo 4 MB 2.0 GHz
Minne: 1 GB, 2 x 512 MB 667 MHz
Hårddisk: 80 GB 5.4 K rpm
Grafikkort: Quadro NVS 110 (har 64 MB eget minne och kan om man vill låna mer minne från internminnena (upp till 192 MB extra))
Skärm: 14" Widescreen 1440 x 900 (nice med högupplöst imo)
Complete care: 3 år Accident cover + 3 år theft cover (du får en ny om du tappar den, eller blir stulen eller reparerad vid mindre skador du orsakat)
Garanti: 3 Year International Onsite Service with Next Business Day Reponse
Oprativsystem: XP PRO
Vikt: 2 KG
+ annat krimskrams man brukar få med en dator

16 736 kr med frakt och moms
Jag tycker det är ett jävligt nice price

Den har massa roliga funktioner också som följer med, t.ex
*Kan söka efter WLAN-nät när datorn är på/av
*Har ett "Smartcard" vilket man måste ha i datorn för att starta (typ som en nyckel, fast kort)
*Har såndär funktion som skyddar hårddisken vid fall
*Jag är gaska osäker på att det finns ett 3G kort inbyggt (!!!) i datorn (vissa källor säger att det gör det, andra inte)
*Och framför allt, Latitude datorerna brukar ha väldig kvalité på chassit
*Snygg imo
[ul]http://www.notebookreview.com/assets/10564.jpg[/url]

Det där hade varit perfekt om det inte var för det snåla grafikkortet.

:<

Permalänk
Medlem

Den gråa dialogen kan vara en av de fyra den klarar (klarar en färg på fyra när man går igenom hela gråskalan). Kan också vara så att felet är för svårt att upptäcka på just denna bilden (väldigt ljusa felaktiga pixlar).

ATI verkar inte bry sig, Intel säger att det inte är deras fel. Från Asus fick jag "det stör väl inte ditt datoranvändande"... Jag lämnade tillbaka burken och fick pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av quakerzoom
Det där hade varit perfekt om det inte var för det snåla grafikkortet.

:<

Går att få GMA 950 för 800 kronor mindre, men det är väl sämre

Permalänk
Medlem

det stör inte datoranvändandet?!?! att 3/4 delar av gråskalan saknas?!?! och detta gällde alla grafiklägen...?

skäms på asus isf... men men... trist... för annars verkar ju den datorn vara en höjdare.....

over and out!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72
det stör inte datoranvändandet?!?! att 3/4 delar av gråskalan saknas?!?! och detta gällde alla grafiklägen...?

skäms på asus isf... men men... trist... för annars verkar ju den datorn vara en höjdare.....

over and out!

Jo jag sa det samma, håller på med webbdesign och fotografi, att färger försvinner och dithering inte funkar påverkar inte alls...

Permalänk

Kan det blir problem vid Animationer och 3D-rendering med en hårddisk som snurrar i 4200rpm?