Cisco stämmer Apple över Iphone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caizer
Hoppas dom får betala ett rejält skadestånd så dom lär sig att sluta sno andra företagsnamn och produktnamn. Inte första gången dom håller på så här.
Konstigt att dom lyckades slingra sig ur stämningen angående att dom hade ett avtal med Apple musikförlaget att dom inte skulle ha nånting med musikindustrin att göra. Och nu kommer detta.
Nä ett stort jävla skadestång är på plats!!!

KTL: Lär dig stava till CISCO inte Sisco!

Sen så spelar det ingen roll vilken sorts telefon det gäller. Ett skyddat varumärke är ett skyddat varumärke.

äre inte så att apple äger namnet i europa? att det bara är i usa som cisco äger namnet. har för mig att jag läst det. så frågan är vem som är "bov" i dramat. och som som kommer gå vinnande ut en rättegång.

sen hade ju apple förhandlat me cisco, så frågan är om de har avtal, o därför är apple så säkra, när cisco gör en fuling o försöker stämma ändå, eller så är apple så pass säkra på sin sak, att de helt enkelt kollade upp vad cisco skulle kräva, när de krävde för mycket, så tog de alternativ två, alltså att köra på, då de ansåg det lika säkert.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreHar

Ska dock bli ytterst intressant att se hur detta slutar, ordet iPhone är som sagt inte direkt förknippat med gubbföretaget Cisco, sånt spelar också in i leken när detta kommer att avgöras. Apple har råd att betala Cisco lite böter om dom skulle förlora dock så är jag inte så säker på det eftersom Cisco tradmark inte handlar om trådlös telefoni. Dock så finns det redan ett företag som har trademark på iphone inom telefoni så då är dom ett större hot?

iPhone registrerades som trademark 1996 av InfoGear och produkten var en skrivbordstelefon med touchscreen och hade javaOS. När Cisco tog över InfoGear (kring 2000) slutade dom med produkten men behöll namnet som trademark.
Cisco behöver inte "registrera om" varumärket eller pröva det igen så från 1996 är det som "gäller" för namnet.

Här är roliga bilder på iPhone:
http://www.streettech.com/archives_gadget/iPhone.html
http://www.cnn.com/TECH/computing/9811/02/netphone.idg/

Permalänk
Medlem

iPhone är ett klart klyftigt namn för en IP-telefon, knappast att Cisco har använt det enkom för att jävlas med Apple. Väldigt barnsligt av Apple att döpa sin nalle till detta då man vetat länge att Cisco äger det, menmen förhoppningsvis får de betala dyrt för det här snesteget (ja kära mac-talibaner, det är inte ett reklamknep, även det allsmäktiga Apple klantar sig ibland).

Skulle inte vara mer än rätt om de får döpa om den.

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

tycker detta är dålig affärsmoral.. tycker apple borde tänka om..

Som om jag startade ett varunamn som heter volvo.. och gör cykel hjul är det alltså ok?? knappast.. dessa telefoner är ju väldigt snarlika.. i det stora hela.
Inge ide att diskutera den saken..

Apple tappar mycket poäng hos mig, var det är menat eller inte..

Permalänk
Medlem

Jag har så roligt!
Man kan inte annat än vara lite skadeglad när Apple lyckas klanta till det såhär. Ok visst, iden med namn i stil med i<pryl> känns ju ved detta laget som någonting som förknippas med just Apple, men om de nu inte var först, och dessutom visste om det så borde ju ha vett att inte använda det.

btw,
Skrev inte jag ett inlägg tidigare i denna tråd? Vad hände med det?
inte för att det var så innehållsrikt om jag inte minns fel, men lite nyfiken blir man ju

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
intel bildades 1968, och man kan nog säga att de var först med litet i i början av produktnamnen, långt innan Apple lanserade iMac.

Försöker hitta vad ntel står för eller skulle betyda... några förslag?
jag "ntlar"?
[inlägg med massor med ironi - för tydlighetens skull]

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Avstängd

Men seriöst, i är ju Apples största kännetecken enligt mig. iMac, iPod, iTunes, iBook. Det skulle bara vara snålskjuts för Linksys att själva äga namnet och samtidigt låta Apple använda det. Det va ju en jävligt stor marknadsföring för Linksys att stämma Apple, jag hade aldrig hört talas om dom och hade jag varit på jakt efter en IP-telefon så hade jag kanske köpt deras. Får inte Apple iGenom (;P) detta så lär dom väl bara byta namn till t.ex. iMobile eller iCellphone, men jag tippar på att dom kommer på något att använda i rätten, som att litet i och sen en stor bokstav efter det är intrång på deras varumärke.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

apple har redan registrerat iphone i resten av världen. och äger namnet där.
det är bara usa som Cisco äger rättigheterna.
och efter som iphone inte är "lanserad" än.
så är det inget som hindrar dom att använda ett annat namn i usa
när den väl börjar säljas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi

Som om jag startade ett varunamn som heter volvo.. och gör cykel hjul är det alltså ok?? knappast.. dessa telefoner är ju väldigt snarlika.. i det stora hela.
Inge ide att diskutera den saken..

mer som om Volvo hade en serie som heter tuffVolvo och du som äger bilmärket Wasabi, startar en serie som heter tuffWasabi kanske. Volvo blir nog aningen irriterade på dig, men företaget tuffTelefon kanske de inte bryr sig om. (förrän Volvo tillverkar telefoner de också då..)

sen ska det la i rättvisans namn påpekas att namnet fanns 2 år innan Apple började döpa allting till iSomething. åas igen kan man fråga sig om det är rätt att hogga på ett varumärkesnamn för en produkt som man inte ens tillverkat själv och sen använda på en annan på det vis Cisco gör nu. nä, svin är dom allihopa så dom kan gott få grisa ner sig lite i lagvrängarleran..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Helvete, varför är ni så dumma? SJÄLVKLART är inte Apple klantiga, de vet MYCKET VÄL vad som kommer hända.

Troligtvis en förlikning. Apple betalar enorma summor till Linksys, Apple får då uppmärksamhet i media (betalar tillbaka en del av summan), och rätt till varumärket iPhone. Det är självklart, och väntat.

instämmer...
Dom har ju inte lanserat enu... så dom presenterade med denna namn
bara för att få uppmärksamhet....och helt gratis marknadsföring...
dom kommer att lansera 12miljoner telefoner första dagen...dom kommer att ta slut inom 30 dagar... och det kommer att bli brist på skiten...

Dom kan väll inte bli stämda innan varorna fin i butik....eller hur?

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

iSweclockers ska jag patenta. hehe

Permalänk
Medlem

Haha, precis detta jag väntade på

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
mer som om Volvo hade en serie som heter tuffVolvo och du som äger bilmärket Wasabi, startar en serie som heter tuffWasabi kanske. Volvo blir nog aningen irriterade på dig, men företaget tuffTelefon kanske de inte bryr sig om. (förrän Volvo tillverkar telefoner de också då..)

sen ska det la i rättvisans namn påpekas att namnet fanns 2 år innan Apple började döpa allting till iSomething. åas igen kan man fråga sig om det är rätt att hogga på ett varumärkesnamn för en produkt som man inte ens tillverkat själv och sen använda på en annan på det vis Cisco gör nu. nä, svin är dom allihopa så dom kan gott få grisa ner sig lite i lagvrängarleran..

Nja, är väll snarare som Att Volkswagen tillverkat personbilen Bora, laggt ner produktionen och sen kommer Mercedes Och tillverkar en VAN vid namn Bora.

Det är bilar bägge delar, VW äger rätten till varumärket även om de inte använt det och man har faktiskt investerat pengar i varumärket. Då känns inte överträdelsen okej för mig även om Mercedes hade haft modeller innnan med namn som Aora, Cora och Dora.

Permalänk
Avstängd

klart de visste
ett ord. publicitet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hardrade
iSweclockers ska jag patenta. hehe

hahaha smart! har du tur så kommer apple sno det snart

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Att de inte återanvänder AppleTalk 8-)

*kass fredagshumor*

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

döp om skiten till iMobile eller nått

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
döp om skiten till iMobile eller nått

Eller 1337-Bling^Pling!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Eller 1337-Bling^Pling!

iL33t ligger väl närmare till...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Säkert bara taktik från Apple; fan ni ser ju redan här så mycket gratis reklam de får. Sen innan den släpps säger de bara "vi byter namnet till Apple phone (skrivs med ett äpple framför; tänk iTV/AppleTV).

Permalänk
Medlem

glad att ni gillande bil liknelsen..

SEDAN tycker jag det är löljigt att säga att I+[produkt] kan tillhöra ett företag.

Det är en sak om det heter APPLEPhone
eller liknande men folk som registerar, MyPhone BlueBerry, Boss! etc. och tror att ALLT som detta kan associeras med är deras är ju helt enkelt fantasilöst..

andra exempel: Icar, Itv, StrawBerry, och massa löliga kombinationer är ju rättengångar som kan hända..

Ha ett riktigt namn, så händer inte detta..
Börjar inte microsoft med liknande namn fast "My" istället?
(För att inte nämna My Docouments), Myphone, etc. kommer inte ihåg exakt vilken produkt. (MySoft) låter väldigt mycket som MS?

Så i framtiden kommer de största bolagen ha en "MY" och "I" series..
gud vad spännande!!! (NOT) och glöm inte för men och kvinnor..
SHE+produkt och HE+produkt..
Och då kan man ha en Manlig manlig produkt som hetere HE-MAN...
eller en produkt som funkar för både man och kvinna...
She-He.. eller She-Male.. hmmm.. kanske bättre att ha lite längre namn.

hur som helst, det blir ganska töntigt om man bara tittar på nåra ovan exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cylon
Att de inte återanvänder AppleTalk 8-)

*kass fredagshumor*

det där var faktiskt bra. inte som skämt alltså, utan på riktigt.

de gjorde ju faktiskt så med musen Mighty Mouse nyligen. iof samma produktsort, men ungefär samma avlägsna släktskap när man ser dom..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Smart drag av Cisco.
Föra diskussioner med Apple och få dom att tro att allting är okej. Sen när dom går upp för att presentera den så vet dom att det är kört. Då slår dom till och begär alldelens för mycket av Apple som dom inte går med på. Bara att stämma då Mycket smart.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Alltså VADÅ smart??
Är det någon här som faktiskt driver eget som håller med att det är BRA att trampa på foten på ett stort företa istället för att arbeta tillsammans??

Varken smart, strategiskt eller något.. om de inte hade en uppgörelse att spela ut detta och sedan som sagt, ta tillbaka AppleTalk..
eller som sagt... ApplePhone..

Permalänk
Medlem

Men snälla, förstå att ingen har stulit namnet från någon annan. Det handlar bara om pengar.

Apple vill gärna kalla den för iPhone eftersom namnet passar bra in i deras produktlinje och mobilen redan kallas iPhone inofficiellt. Cisco å sin sida ser möjligheten att tjäna pengar på att de råkar äga rättigheterna till namnet IPhone.

Nu har Apples strateger tydligen ansett att en lansering är nödvändig och Ciscos advokater har ansett att en stämningsansökan är rätt väg att gå. Sidorna kommer anklaga varandra för stöld etc; detta är bara ett spel för gallerierna. Historien kommer nästan säkert att sluta med en förlikning av något slag, telefonen kommer heta iPhone även i USA och folk tappar intresset för historien.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Men snälla, förstå att ingen har stulit namnet från någon annan. Det handlar bara om pengar.

Apple vill gärna kalla den för iPhone eftersom namnet passar bra in i deras produktlinje och mobilen redan kallas iPhone inofficiellt. Cisco å sin sida ser möjligheten att tjäna pengar på att de råkar äga rättigheterna till namnet IPhone.

Nu har Apples strateger tydligen ansett att en lansering är nödvändig och Ciscos advokater har ansett att en stämningsansökan är rätt väg att gå. Sidorna kommer anklaga varandra för stöld etc; detta är bara ett spel för gallerierna. Historien kommer nästan säkert att sluta med en förlikning av något slag, telefonen kommer heta iPhone även i USA och folk tappar intresset för historien.

Håller med dig fullt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag har så roligt!
Man kan inte annat än vara lite skadeglad när Apple lyckas klanta till det såhär. Ok visst, iden med namn i stil med i<pryl> känns ju ved detta laget som någonting som förknippas med just Apple, men om de nu inte var först, och dessutom visste om det så borde ju ha vett att inte använda det.

btw,
Skrev inte jag ett inlägg tidigare i denna tråd? Vad hände med det?
inte för att det var så innehållsrikt om jag inte minns fel, men lite nyfiken blir man ju

hahaha, du kan ju inte allvarligt mena att du tror att detta är ett misstag från apples sida? detta är ju planerat, speciellt me tanke på att de förhandlade me cisco innan. de tror de kan vinna. dessutom är ju tydligen inte cisco ute efter pengar (enligt lite artiklar på nätet), de vill bara ha rättigheter till hur systemet funkar, så att de kan göra produkter för apples iphone.

apple brukar vara rätt duktiga strategiskt sett, så de har nog allt under kontroll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Men seriöst, i är ju Apples största kännetecken enligt mig. iMac, iPod, iTunes, iBook. Det skulle bara vara snålskjuts för Linksys att själva äga namnet och samtidigt låta Apple använda det. Det va ju en jävligt stor marknadsföring för Linksys att stämma Apple, jag hade aldrig hört talas om dom och hade jag varit på jakt efter en IP-telefon så hade jag kanske köpt deras. Får inte Apple iGenom (;P) detta så lär dom väl bara byta namn till t.ex. iMobile eller iCellphone, men jag tippar på att dom kommer på något att använda i rätten, som att litet i och sen en stor bokstav efter det är intrång på deras varumärke.

eller varför inte iStupidbiganduselessasaphone.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
hahaha, du kan ju inte allvarligt mena att du tror att detta är ett misstag från apples sida? detta är ju planerat, speciellt me tanke på att de förhandlade me cisco innan. de tror de kan vinna. dessutom är ju tydligen inte cisco ute efter pengar (enligt lite artiklar på nätet), de vill bara ha rättigheter till hur systemet funkar, så att de kan göra produkter för apples iphone.

apple brukar vara rätt duktiga strategiskt sett, så de har nog allt under kontroll.

Ja det är fullt möjligt, men det gör det inte mindre roligt för det
Och om det nu är medvetet så är ju frågan om inte det är ännu roligare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja det är fullt möjligt, men det gör det inte mindre roligt för det
Och om det nu är medvetet så är ju frågan om inte det är ännu roligare.

får ursäkta, men jag förstår inte det roliga i det. Jag tror det är ett genie drag, i alla fall marknadsföringsmässigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
får ursäkta, men jag förstår inte det roliga i det. Jag tror det är ett genie drag, i alla fall marknadsföringsmässigt.

Det roliga är hur apple så länge framstått som en enda stor och gullig krambjörn. Snälla och goa med fina saker att sälja, och sen det här som är:
1, otroligt korkat, och som vi alla vet så är andra människors dumheter en stor källa till skratt
2, väldigt smart och samtidigt väldigt lömskt, vilket i så fall gör apple till vargen i fårkläder, vilket också det är minst lika kul, då skadeglädje är om möjligt en ännu större källa till skratt än vad andras brist på tankeverksamhet är.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex