Maxlängd på domäner, vad gäller?

Permalänk
Medlem

Maxlängd på domäner, vad gäller?

Hejsan.
Jag hoppas det finns någon här som har bättre koll än mig vad som gäller för maxlängder på domännamn, lyckas inte hitta något vettig information när jag söker, antingen söker jag kasst eller så ligger det undangömt överallt.

Jag hittade en uppgift i en PDF med några vaga riktlinjen angående .eu (skrevs dock innan .eu fanns) där det angavs att maxlängden var 63 tecken.

Jag undrar om .SE dock, gäller 63 tecken även där? Hur är det med underdomäner? Räknas dom in i de 63 tecknen eller räknas dom separat?

Jag har gjort lite tester och mina resultat lutar åt att gränsen ligger där omkring någonstans och att underdomäner räknas med i gränsen, men jag vet ju inte säkert.
Skulle bli superglad om någon hade fakta på detta så jag slipper gå på halvsäkra testningar.

Permalänk
Medlem

det skulle inte förvåna mig om det varierar, och webbhotell etc har säkert också vissa begränsningar. Jag skulle även tippa på att om underdomänen räknas in eller inte också varierar - beroende på vilken del av kedjan du analyserar. Jag menar, företaget som säljer domänen har ju sina begränsningar, och de bryr sig knappast om vad du gör med dina underdomäner - det är inget som påverkar dem. Men webbhotellet / servern som domänen pekar till kan ju mycket väl ha lite egna mysko inställningar.

Jag hoppas att du gör detta bara för att lära dig - och att du faktiskt inte funderar på att ha ett långt domännamn, för det är ju generellt en ganska dum idé, ett långt domännamn är knappast ett användarvänligt domännamn.

Mja... Jag vet inte om jag tillförde så mycket, men mitt svar är att det helt enkelt finns olika begränsningar beroende på vilken del du analyserar.

Permalänk
Medlem

gooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooogle.se
man kanske råkar stava fel? ^^ Har ingen aning om maxlängden, men över 20 täcken hade mitt hotell tror jag.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

http://tools.ietf.org/html/rfc1034
63 tecken kan man ha på varje del. Exempel på maxlånga är:
http://www.thelongestdomainnameintheworldandthensomeandthenso...
och
http://3.1415926535897932384626433832795028841971693993751058...
Enligt samma rfc är maxgränsen totalt 255 (dvs med www och .com mm)

Edit: snyggt att inte forumet klarar så långa länkar..

Permalänk
Medlem

Då kan man alltid fråga sig vad man ska med ett så långt domän namn till.
Ingen vettig människa skulle komma ihåg hela adressen.

Permalänk
Medlem

Tack vb.
Måste fortsätta titta på det här, intressant RFC, dock från 1987, som allt annat med internet osv så ändras saker lite väl ibland. Inte säkert att det gäller i verkligheten det som står där dock, du råkar inte ha en mer aktuell källa? Det jag helst hade velat hitta vore någonting på iis.se men lyckades inte med det. Vet t.ex. att olika toppdomäner har olika regler angående min resp. max längd och tillåtna tecken osv.

Kan du skriva ut länkarna i klartext bara för sakens skull, vore kul att se

tooto: sant det du säger, om det skiljer sig överallt som du säger så tror jag att det som begränsar en mest borde vara maxlängd som respektive webbläsare har (om någon).

Alarcron, tack, du får fråga men du får inget svar för du svarade inte på min fråga...gör det istället för att ifrågasätta, du kan ju omöjligen veta vad jag har i mina tankar eller hur ;)...

Permalänk
Medlem

omdenintearlattattkommaihag.nu

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Testat lite mer nu och det verkar som att Firefox bara klarar av 63 tecken totalt, medans opera verkar ha en mycket högre gräns, så verkar inte bero på servern i detta fallet utan webbläsarna, nu måste jag få tag i IE 7 och testa också.

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga

Varför så intresserad av hur lång adressen kan vara? Har du hittat på någon superlång domän att registrera?

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosenson
Tack vb.
Måste fortsätta titta på det här, intressant RFC, dock från 1987, som allt annat med internet osv så ändras saker lite väl ibland. Inte säkert att det gäller i verkligheten det som står där dock, du råkar inte ha en mer aktuell källa? Det jag helst hade velat hitta vore någonting på iis.se men lyckades inte med det. Vet t.ex. att olika toppdomäner har olika regler angående min resp. max längd och tillåtna tecken osv.

Kan du skriva ut länkarna i klartext bara för sakens skull, vore kul att se

tooto: sant det du säger, om det skiljer sig överallt som du säger så tror jag att det som begränsar en mest borde vara maxlängd som respektive webbläsare har (om någon).

Alarcron, tack, du får fråga men du får inget svar för du svarade inte på min fråga...gör det istället för att ifrågasätta, du kan ju omöjligen veta vad jag har i mina tankar eller hur ;)...

Att RFCn är från 1987 är inte så viktigt i det här sammanhanget som andra saker på nätet/datorvärlden, internets grundbitar ändras inte i första taget eftersom det är så mycket som måste ändras och många som ska komma överrens.

Men om du kollar överst på sidan så står det att den updaterats av: 1101, 1183, 1348, 1876, 1982, 2065, 2181, 2308, 2535, 4033, 4034, 4035, 4343, 4592 (alltihop RFCer) och alltså gäller den fortfarande fast med vissa updateringar (annars hade det stått obsoletes by och en lista på dom som ersätter den).

Men eftersom du frågar så kan du få en länk till wikipedia som säger samma sak om längden även om wikipedia är en mycket osäkrare sida att hänvisa till än en RFC: http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_name_system

http://www.thelongestdomainnameintheworldandthensomeandthenso...
http://3.1415926535897932384626433832795028841971693993751058...

Andykidden: Klart det är intressant o veta hur långt ett domännamn kan bli, tillhör väl om inte annat allmänbildningen på Internet att ha sett ett max-långt domännamn?!

Edit: Du får ta bort mellanslagen i länkarna, forumet sätter in dom av sig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb

Andykidden: Klart det är intressant o veta hur långt ett domännamn kan bli, tillhör väl om inte annat allmänbildningen på Internet att ha sett ett max-långt domännamn?!

Sant

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<