Abit lanserar integrerat moderkort

Permalänk
Avstängd

Integrerat moderkort betyder att com-portar och sånt sitter på moderkortet. De flesta moderkort sedans Pentium/Pentium II har detta.

Men vi kan väl inte begära att sweclockers ska sluta med hycklandet? Dom är extremister på att srkiva "rätt" med liten bokstav i iPhone, nVidia eller IBM. Samtidigt som dom slarvar med samma sak på andra håll. Sen kör dom sämsta svengelskan som finns då dom försöker få den att framstå som korrekt. Om dom slappnade av så skulle svengelskan bli godtagbar. Men nu är det helstelt "korrekt" blandat med slarv och kunksapsfel samtidigt. Det får det bara att se ut som ett fånigt försök att se ut som en überkorrekt TT-redaktion för nördar. Dock ett misslyckat och taffligt sådant då dom envisas med felen.
Till och med etablerade tidningar skriver mer avslappnat och inte lika stelt. Fast dom utelämnar då oftare felen.

Skrota svengelskan med ord som uppkommande säger jag. Och tillåt er att skriva IBM och iPhone.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Vi använder ju svengelska och direktöversättningar varje dag här på forumet. Det är ju en del av vardagen och görs av alla, undantaget kanske är dagspressen.

Jag tycker inte vi har rätt att påpeka varje fel (som görs väldigt ofta nuförtiden) då Sweclockers är gratis.

Det här är ett diskussionsforum, där diskuterar man saker. En naturlig komponent i en diskussion är att ifrågasätta saker och ting.
Om inte Sweclockers tål det så har de nog ingen framtid.
Sweclockers har blivit stora pga. sitt diskussionsforum och dess medlemmar, inte deras nyhetsbevakning eller hårdvarutester.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Det här är ett diskussionsforum, där diskuterar man saker. En naturlig komponent i en diskussion är att ifrågasätta saker och ting.
Sweclockers har blivit stora pga. sitt diskussionsforum och dess medlemmar, inte deras nyhetsbevakning eller hårdvarutester.

För att förlänga så har väl däremot nyheterna och testerna hjälpt till att få upp användarantalet och antalet diskussioner på forumet?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

1, Swec må ha blivit stort pga sina medlemmar och forum. Det finns dock en gräns när det stjälper mer än hjälper. Detta är en tråd att diskutera ett moderkort och inte svenska språket.

2, Swec gör absolut ingenting fel i att skriva integrerat moderkort. Det är en korrekt översättning. Vill ni gnälla på det får ni kontakta abit etc...

3, Om dessa supermedlemmar som nu finns här läste tråden innan de kommenterade skulle ju ganska mycket problem undvikas. Det är också kul hur vissa läst artikeln med den nya rättade informationen men sen fått för sig genom inlägg att någonting fortfarande är dåligt.

4, Anklaga inte redaktionen för alla fel. Det är ju mycket möjligt att det är felskrivet i den press-release som redaktionen fått in. Har ni sedan annan information så skicka PM.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde

Finns en tid och plats att ifrågasätta allting, tråden handlar inte om det och bör inte handla om det. Här kommer lite engelska som vi borde anamma på forumet lite mera ON TOPIC. Ta det i PM till killen som skrev nyheten som sagt.

Bacon: Helt rätt på alla punkter.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Snälla, kan vi sluta tala om eventuella redaktionella klavertramp nu?

Jag tycker kortet verkar intressant, men är nyfiken på hur chipsetet ter sig förhållande till exempelvis i965. En annan intressant fråga är när kortet väntas till svenska butiker och styckepriset där.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

lol säger jag bara.. ;P

Permalänk

Har det hårdvaruaccelerering för 1080p? Att det stödjer 1080p vet jag, men enligt länken tidigare i tråden stog det att Avivo för x1600 och under bara var för 720p. Men det känns fel att man skulle vara tvungen att ha x1800 eller bättre i en HTPC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Någon klagade på att den knappt kunde spela upp HD-material på sin AMD 4400 X2, och det är faktiskt föga troligt - jag klarar full HD på min Pentium 4 Prescott på 2,94ghz.

Nja... h264 1080p klaras av utan problem med CoreAVC (50-70% CPU), men HD-DVD med VC-1 i PowerDVD hackar en aning. Kanske är det för att bara en av kärnorna används, CPUn ligger på konstant 50%.
Överklockar jag 10% så funkar det. Kanske en nyare version av PowerDVD har stöd för VC-1 dualcore?

Spelar det någon stor roll om det har hårdvaruaccelerering eller inte?
En normal tvåkärnig CPU för <2000kr ska ju klara av allt själv, om bara mjukvaran stödjer båda kärnorna.

Permalänk
Medlem

För att få alla som undrar sinnesfrid så har jag beslutat att göra någonting åt saken. Jag har beställt ett F-I90HD och en C2D4300 på komplett. Prel får jag grejerna 10/*3

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Nja... h264 1080p klaras av utan problem med CoreAVC (50-70% CPU), men HD-DVD med VC-1 i PowerDVD hackar en aning. Kanske är det för att bara en av kärnorna används, CPUn ligger på konstant 50%.
Överklockar jag 10% så funkar det. Kanske en nyare version av PowerDVD har stöd för VC-1 dualcore?

Spelar det någon stor roll om det har hårdvaruaccelerering eller inte?
En normal tvåkärnig CPU för <2000kr ska ju klara av allt själv, om bara mjukvaran stödjer båda kärnorna.

Jag kunde iofs spela upp HD-DVD i PowerDVD med min Opteron 146 i 2GHz.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Fractal Design

Oj!

Kanske dags för mig att hoppa in och reda ut lite eventuella missförstånd.

1. JA! h.264 och FULL 1080p stöds. Vi har testat med Vista, PowerDVD och Blu-Ray internt här på labbet och det funkar finfint med AVIVO acceleration.

2. I moderkortsbranschen gör vi det ibland lite lätt för oss. Internt delar vi gärna upp våra moderkort och roadmaps mellan "Discrete MBs" och "Integrated MBs". Vi syftar självklart på grafiklösningen, dvs. "Discrete" betyder att man måste stoppa i ett grafikkort själv och "Integrated" betyder att GPUn är integrerad på nord- eller sydbryggan.

3. Även om kortet mest är tänkt för de som vill ha både HTPC-storlek OCH kunna spela spel "hyffsat", så GÅR det förstås att överklocka, precis som på de allra flesta moderkort från ABIT. Just på det här kortet har vi lyckats få upp en e6300 i 370MHz FSB här på labbet, men det var utan exotisk kylning eller några speciella modifikationer. Mycket möjligt att det går att kräma ur ännu mer om man plockar fram lödkolv, vatten, kompressorer eller kväve.

4. Till alla som skriker efter att "slänga in" bättre "grafikkort": för det första är detta ett "integrerat moderkort" (integrerad grafikkrets på styrkretsen), dvs. den GPU som sitter på chippet är den GPU som ATI/AMD har valt att "slänga in". Vi som moderkortstillverkare har ingen möjlighet att påverka deras val. GPUn är inte ett separat chip utan sitter alltså inuti styrkretsen och trängs med USB- och SATA-controllers osv. Detta är förstås anledningen till att vi inte har sett något X1950XTX integrerat ännu. Det tar för mycket plats helt enkelt.

5. Ärligt talat så är X700 förstås INTE bättre eller ens i närheten av ett 6800. Det är dock helt OK för de flesta spel om man inte måste köra Oblivion på högsta upplösning. Då är det förstås rekommenderat att stoppa in ett kraftigare kort i den lediga PCI-E x16-platsen som sitter på kortet. Som jämförelse kan jag berätta att jag spelar Company of Heroes utan problem med ett X700 här på kontoret (och ALLA äldre spel, som CS1.6, Quake3, NFS: Most Wanted osv.)

Hoppas jag fick med det mesta. Skriv gärna och påminn mig om jag missade något eller om ni har fler frågor om det här kortet.

Tjata gärna lite på SweC-gänget också, så kanske ni får se en regelrätt recension här snart!

Kul att vårt moderkort väckte lite debatt iaf!

Ha det gött alla SweClockare!

Permalänk
Medlem

david_j: När vi se mATX moderkort från Abit med integrerat grafikkort som har stöd för DX10?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_j
Massa text.

Trevligt att se dig här igen. Du har alltid något trevligt att berätta.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa detta moderkort samt en e4300, som jag ska överklocka. Vilken minnestyp rekommenderas? Ska man köra 2 x 533 = 1066 eller 2 x 400 = 800 Mhz... eller något annat?

Permalänk
Fractal Design

MOrKiZ: Så fort någon chiptillverkare orkar släppa styrkretsar med stöd för DX10 kanske? Skulle tippa på att vi kommer att börja se flera sådana moderkort under 2007, både från ABIT och från andra...

-Boris-: Tack för det! Önskar bara att jag hade tid att vara mer aktiv.

Kungen56: Kortet stöder upp till DDR2-800, så om du har råd med det borde det funka bäst för klockning, åtminstone om du vill avstå från att köra minnes-dividers så långt som möjligt (1:1 FTW!!!).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

david_j: kan du inte tala dig varm till någon av dina chefer o ordna en handout av moderkort till dina vänner här på swec

Du kan ju säga att du har en kille här som bara använder Abit moderkort

Permalänk
Medlem
Citat:

3. Även om kortet mest är tänkt för de som vill ha både HTPC-storlek OCH kunna spela spel "hyffsat", så GÅR det förstås att överklocka, precis som på de allra flesta moderkort från ABIT.

Skulle behöva hjälp med att överklocka mitt IP- 95! Jag kan inte skicka meddelande till dig eftersom du valt att inte aktivera sådant.

Är det ens PCI/ -e lås på IP- 95? Jag överklockade en del och vid 230 tror jag det var så sabbades min Windows installation så jag fick installera om.

Kan du inte tipsa mig om rätt inställningar?

Tack

Kortet är alltså detta:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329792

EDIT: Glömde säga att jag kör med en E4300:a och Xtreem DDR600

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Fractal Design

Oj! Kom precis tillbaka från CeBIT, så jag såg tyvärr inte att tråden fortsatte förrän nu...

Hursomhelst...

MOrKiz: Ledsen grabbar! ;-P Hade gjort det om jag trodde det fanns någon som helst chans att mina Taiwanesiska chefer skulle vara så givmilda. Men med tanke på att jag inte ens kan få gratis kort själv (jobbar ju trots allt i företaget) så blir det nog svårt.

ElWeed: Vill inte låta som en snobb eller så, men du lyckades verkligen välja kort från det absolut lägsta lägsta prissegmentet. Tyvärr så tror jag att du får nöja dig med ca. 230FSB. Det finns inga speciella "trick" egentligen. Bara gammal vanlig överklockningsmetodik. Så prova dig fram med små ändringar av frekvens, spänning och minnestimings, starta om ofta och försök att inte pressa för stora ändringar i taget. Tråkigt med Windows-installationen, men det är tyvärr alltid en risk man tar när man klockar.

PCI-E lås? Ska vara automatiskt på de flesta av våra kort, men har faktiskt ingen egen erfarenhet av just det här kortet. Hörde dock att just IP95 hade överaskande bra klockningsförmåga på Quad-Core CPUs. Det kan nog hänga en del på vilken CPU du väljer. Jag ska ta ett snack med ingenjörerna och återkommer om jag lyckas luska ut någon specialare åt dig.

Ha det gött så länge!

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Är det någon mer än mig som har problem med F-190HD? Min verkar ha ett problem med usb-portarna, jag får bara ha en sak inkopplat annars hittar datorn inget av det som är inkopplat.

Dvs, har jag usb mus och usb tangentbord inkopplat så kommer jag inte in i bios då tangentbordet inte hittas (men kommer ändå förbi tangentbords checken då bios som standard är inställd på att inte stoppa vid problem med tangentbord).

När jag sedan kommer till inloggningsfönstret (XP 64bit) så fungerar varken mus eller tangentbord så bägge läre dras ur och kopplas in igen så datorn hittar dom. Mycket irriterande.

Har även fått ett irriterande meddelande vid POST. "CPU is uworkable or has been changed. Please recheck - CPU SOFT MENU."
CPU kör med standardinställningar. Har gjort en clear CMOS en gång men det försvann inte/kom tillbaks, ska om en stund göra ett nytt försök.

Jag hoppas verkligen att ni andra inte har några problem med detta moderkort. Trots de problem jag har med mitt så är det verkligen värt pengarna.

Permalänk
Fractal Design

anders.149: Vilken BIOS-version kör du med? Vilken drivrutinsversion använder du för ATIs styrkretsar?

Om du ger mig denna info så är det lättare för mig att undersöka vad problemet kan vara.

Detta kortet är väldigt nytt, så det sker ständiga finslipningar av BIOS.

[edit]

Snackade med lite ingenjörer om ditt problem och du är faktiskt den första som rapporterar något liknande. Skulle du kunna mejla din exakta konfiguration (hårdvara och mjukvara) till david_j[at]abit.com.tw?

Vore bra att veta om du kör något Service Pack för XP64 också.

Vi hörs!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

anders.149: Vilken BIOS-version kör du med? Vilken drivrutinsversion använder du för ATIs styrkretsar?

Om du ger mig denna info så är det lättare för mig att undersöka vad problemet kan vara.

Detta kortet är väldigt nytt, så det sker ständiga finslipningar av BIOS.

Jag kör BIOS med ID 11. Drivrutiner används det som följde med medföljande skivan utom Catalyst som jag tog hem en fräsh version av samt sydbryggan.

Följande används till dessa:

7-2_xp64_dd_ccc_41238.exe
7-2_xp32-64_sb_41238.exe

Citat:

[edit]

Snackade med lite ingenjörer om ditt problem och du är faktiskt den första som rapporterar något liknande. Skulle du kunna mejla din exakta konfiguration (hårdvara och mjukvara) till david_j[at]abit.com.tw?

Vore bra att veta om du kör något Service Pack för XP64 också.

Vi hörs!

Mejlat och klart!
Jag kör Service Pack 1 till XP x64, ska försöka installera Service Pack 2 under dagen och se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Hej!

Mitt moderkort av samma modell fungerar inte heller särskilt tillfredställande. Kör datorn som htpc och att få mitt trådlösa tangentbord med tillhörande mus att fungera är helt döfött.

Har sedan inköpet för några dagar varit tvungen att ligga raklång över vardagsrumsbordet för att nå fram till det icke trådlösa tangentbordet. Vilket i och för sig inte har varit helt utan fördel då bordet har blivit ganska blankpolerat.

Lånade ett liknande trådlöst set av en kompis idag och det var lika omöjligt med det via USB. Dock hade den mottagaren även PS/2 kontakter och genom dom fungerade det utan några som helst problem.

Någon som har några förslag?

Permalänk
Fractal Design

Hej Irken!

Det låter verkligen som att det är något med USB som spökar för er båda. Jag har vidarebefordrat ärendet till vår testavdelning och dom jobbar just nu på att duplicera fenomenet för att kunna rapportera detaljerat till våra BIOS-ingenjörer.

Hoppas på en snabb lösning för er båda...

Permalänk
Medlem

Oj, det gick undan. Det tackar vi för

Kan även passa på att tillägga att jag provade sparka igång en usb-hårddisk igår utan några större framgångar. Om det beror på USB-porten eller att disken är en kvarleva från Dackefejden törs jag inte spekulera i.

Ett annat lustigt(?) fenomen är att när jag stänger av datorn och sedan rycker sladden ur väggen, (en konstig böjelse jag har) så går det inte att starta upp igen utan att först flippa off / on på nätagget.

Har även en liten fundering hurvida det är vanligt eller inte att tvn/monitorn tappar kontakten med datorn om man kör genom hdmi. För annars har jag problem med det också

Permalänk
Inaktiv

Tänkte bara rapportera att avaktivering av USB2.0 kontrollern i bios gör ingen skillnad, samma fel som innan. =/

EDIT: Mitt F-190HD är så gott som dött nu. Imorse så fick den en massa skumma problem, alla WMI's (eller vad de heter) som visar datorns prestanda i "Ctrl-Alt-Del" rutan försvann och datorn började typ låsa upp sig helt. Startade om och fick inte längre någon bild ens. Har försökt få igång den flera gånger, rensat CMOS och så men inget händer. Då jag får fram post och jag försöker komma åt bios så återkommer den svarta rutan med vit blinkande markör. Datorn kommer inte längre. Det enda jag får ur den vid boot nu är följande meddelande.

"ATI Radeon Xpress 1250 for Marlin w/HDMI"

Bilden har störningar.

Dags att skicka tillbaks kortet till Komplett eller?

Och hur går det i labbet? Hittar ni något?

EDIT2: Fick igång datorn igen, men BIOS är omöjligt att komma in på närapå. på kanske 50 försök har jag lyckats två gånger. Första gången frös den ihjäl på PC Health Status under BIOS, andra gången var alldeles nyss och då var jag kvick att ställa in den så gott jag kunde för att kunna använda den.

Trycka på Delete under POST för att komma in i setup'en = svart skärm med vit blinkande markör. USB fungerar fortfarande inte så har satt in ett PS/2 tangentbord istället.

Irken, hur går det med din dator?

Permalänk
Fractal Design

Hej igen!

Ledsen att jag inte har hört av mig förrän nu. Tog en veckas välbehövlig semester efter CeBIT.

anders.149: Jag har skickat din konfiguration till BIOS-teamet. Inga uppdateringar ännu, men jag hör av mig så fort vi vet mer. Om ditt kort verkligen krånglar så mycket som du säger så tycker jag garanterat att du ska skicka tillbaka det till Komplett, så sköter dom resten med ABITs RMA-hantering.

irken: Skulle du kunna skicka din exakta konfiguration och beskriva dina problem du också? Skicka till david_j[at]abit.com.tw

Vårt BIOS-team jobbar stenhårt på att uppdatera F-I90HD och jag lovar att återkomma till er båda så fort som jag vet mer.

Permalänk
Inaktiv

Hej david_j!

Har inte haft något skumt problem nu på ett par dagar, mer än att bios är jääävligt svår att komma in i. 1/20 ggr lyckas jag ungefär, de andra 19/20 blir det black screen of death.

Kommer returnera kortet snarast om något knepigt fel uppstår, annars väntar jag och ser vad nästa bios medför.

Tack för ditt svar! Hoppas ni får till BIOS'et, moderkortet blev ju helt suvveränt!

EDIT:

Har fortfarande problem med USB och uppstart, nödlösningen är PS/2 tangentbord och plugga i USB musen efter uppstart. PS/2 tangentbordet har också svårt att komma in i BIOS men detekteras (vad jag kan se) korrekt av BIOS vid post.

Har upptäckt något underligt, PCI slot PCI3 påstår datorn att används, men jag använder ingen PCI/PCI-e plats alls. Ska det vara så? Å andra sidan hittade programmet jag använde (SIW) tre stycken PCI platser varav en är en PCI-e. Så vitt jag kan se är det en PCI, 2st PCI-e 1x och 1 PCI-e 16x så man kanske inte ska lita för mycket på programmet. =P

Permalänk
Fractal Design

anders.149 och irken: Om ni upplever att HDMI-utgången droppar bilden eller flimrar så kan ni prova att dra upp "aperture size" i BIOS till 256MB eller mer. Tyvärr är default på 64MB och det är egentligen för liten buffer för HDMI. Detta funkar BARA om ni kör 100% äkta HDMI. Om ni använder DVI-konvertern på HDMI-porten och kör på en DVI-TV eller DVI-skärm så är det inte säkert att det funkar, då HDMI även försöker pumpa ljud på HDMI-porten. Om ni kör DVI på HDMI-porten så måste även detta ställas in i BIOS i förväg.

Det var ett förslag på lösning på era HDMI-problem.

anders.149: Vi har testat här på labbet och det ska självklart gå att komma in i BIOS med ett vanligt tangentbord. Just USB är ett problem vi jobbar på att lösa, men om samma sak händer på ett PS/2-tangentbord så låter det nästan som att det är ett hårdvarufel någonstans. Jag skulle isf rekommendera att du skickar tillbaka kortet till återförsäljaren för att få det utbytt.

Irken: mejla gärna din hårdvaru- och mjukvarukonfiguration, så underlättar det när vi försöker identifiera felet.