Oj!
Kanske dags för mig att hoppa in och reda ut lite eventuella missförstånd.
1. JA! h.264 och FULL 1080p stöds. Vi har testat med Vista, PowerDVD och Blu-Ray internt här på labbet och det funkar finfint med AVIVO acceleration.
2. I moderkortsbranschen gör vi det ibland lite lätt för oss. Internt delar vi gärna upp våra moderkort och roadmaps mellan "Discrete MBs" och "Integrated MBs". Vi syftar självklart på grafiklösningen, dvs. "Discrete" betyder att man måste stoppa i ett grafikkort själv och "Integrated" betyder att GPUn är integrerad på nord- eller sydbryggan.
3. Även om kortet mest är tänkt för de som vill ha både HTPC-storlek OCH kunna spela spel "hyffsat", så GÅR det förstås att överklocka, precis som på de allra flesta moderkort från ABIT. Just på det här kortet har vi lyckats få upp en e6300 i 370MHz FSB här på labbet, men det var utan exotisk kylning eller några speciella modifikationer. Mycket möjligt att det går att kräma ur ännu mer om man plockar fram lödkolv, vatten, kompressorer eller kväve.
4. Till alla som skriker efter att "slänga in" bättre "grafikkort": för det första är detta ett "integrerat moderkort" (integrerad grafikkrets på styrkretsen), dvs. den GPU som sitter på chippet är den GPU som ATI/AMD har valt att "slänga in". Vi som moderkortstillverkare har ingen möjlighet att påverka deras val. GPUn är inte ett separat chip utan sitter alltså inuti styrkretsen och trängs med USB- och SATA-controllers osv. Detta är förstås anledningen till att vi inte har sett något X1950XTX integrerat ännu. Det tar för mycket plats helt enkelt.
5. Ärligt talat så är X700 förstås INTE bättre eller ens i närheten av ett 6800. Det är dock helt OK för de flesta spel om man inte måste köra Oblivion på högsta upplösning. Då är det förstås rekommenderat att stoppa in ett kraftigare kort i den lediga PCI-E x16-platsen som sitter på kortet. Som jämförelse kan jag berätta att jag spelar Company of Heroes utan problem med ett X700 här på kontoret (och ALLA äldre spel, som CS1.6, Quake3, NFS: Most Wanted osv.)
Hoppas jag fick med det mesta. Skriv gärna och påminn mig om jag missade något eller om ni har fler frågor om det här kortet.
Tjata gärna lite på SweC-gänget också, så kanske ni får se en regelrätt recension här snart!
Kul att vårt moderkort väckte lite debatt iaf!
Ha det gött alla SweClockare!