Eran äldsta burk som är i meningsfull drift?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Försöker hitta på mågot meningsfullt åt burken jag fick av skolan.

133Mhz
24MB RAM
en 10GB HD
en CD-ROM 24X (tror jag)

Hittar tyvärr inte HDn från MS-DOS startdisketten som jag startar med.

Det kan vara så att hårddisken har ett filformat som DOS inte känner till, eller så är det kompatibilitetsproblem med någon av de ökända BIOS- och DOS-gränserna på 504 MB eller 8,4 GB. (Det beror på vad du har för DOS-version och vad det är för BIOS i datorn.)

Pröva med programmet FDISK som ska finnas på alla propra DOS-startdisketter. Om du ser disken där, kan du partitionera den med FDISK och på så sätt få den läsbar i DOS.

Annars så borde någon enkel linuxdist sitta som gutet på den datorn.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

samtidigt kan det vara så lätt att det är NTFS på disken vilket en 98floppy inte känner till

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Gamal 486:a på 95 mhz, 32 meg ram, HD... vet faktsikt inte hur stor den är.

Den kör win 95 och kan fortfarande helt ok användas till MS office 97.

Permalänk
Medlem

Det äldsta dator som jag har i kontinuerlig drift är en Sun SPARCstation 20 från 1993, med dubbla 50 MHz processorer, 128 MB RAM, 500 MB SCSI-hårddisk och 10 Mbps nätverkskort. Den agerar IRC-bouncer och har fn. en uptime på drygt två år.

Permalänk
Inaktiv

Började på nya jobbet i måndags. Där har vi en hel del datorer kan jag berätta. Vid min arbetsposition ansvarar jag för tre maskiner som styrs via en 286:a och två 486:or. Ganska udda må jag säga

Synd att maskinerna byts ut i höst. Däremot får jag ta med mig antikdatorerna hem.

Får man något för en Laser 286 med 80MB hårddisk samt 8MB minne?

BTW, en annan sak:

Går det att få uppgifter om innehållande hårdvara genom DOS? Då menar jag inte antalet kb minne. Det står inget vid startup, och jag kan inte öppna datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Började på nya jobbet i måndags. Där har vi en hel del datorer kan jag berätta. Vid min arbetsposition ansvarar jag för tre maskiner som styrs via en 286:a och två 486:or. Ganska udda må jag säga

Synd att maskinerna byts ut i höst. Däremot får jag ta med mig antikdatorerna hem.

Får man något för en Laser 286 med 80MB hårddisk samt 8MB minne?

BTW, en annan sak:

Går det att få uppgifter om innehållande hårdvara genom DOS? Då menar jag inte antalet kb minne. Det står inget vid startup, och jag kan inte öppna datorn.

Testa nån bra botCD, tep ultimatebootCD eller nått

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Jo, någonting finns det. Om jag minns rätt så är det ingen uttömmande analys man får, men prova att sök på *.exe i doskatalogen och se om du hittar något som verkar troligt. Kommer tyvärr inte ihåg vad filen heter, och mina burkar som gick i samma klass är tyvärr på återvinningen nu, även om det bara är några veckor sedan. Det som finns i mitt bakhuvud är MSD (MicroSoftDiagnostics) men jag är absolut inte säker.

Permalänk
Medlem

Sun Netra T1 105, från sent 90-tal, tidigt 2000-tal typ...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Celeron 433a med rätt mycket minne, två 100mbps nic och 10 eller 40 eller något GB hdd som kör m0n0wall.

Permalänk
Inaktiv

Fick reda på att den fem meter långa maskinen jag står vid om dagarna innehåller en Z80. Udda enough?

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Pentium R på 133MHz, 64mb ram o.s.v. användes mest till pinball, det enda den klarade haha

Visa signatur

| Q6600 @ 2.4GHz | Asus P5N-E SLI | 3gb Corsair 800MHz | Geforce 275 GTX |1TB & 500GB Samsung | Corsair 520W | Scythe Katana | Logitech G15 | Mx518 | 3DMark -06 11000p -01 44000p |

Permalänk

Min far har en Spectrum ZX-81, kassettbandspelare, monocrom skärm som är ombyggd så man kan välja svart eller grön text och en termoskrivare med spec. silverpapper! Han hade en BBS uppe till slutet av 90 talet men inte med den utan en 386sx tror jag!

Förlåt! det var ju en Sinclair ZX-81. Min kusin har en Spectrum32 som är uppgraderad til 64k minne - spelmaskin!

Permalänk

Min äldsta dator som fortfarande används är en Macintosh PowerBook 160.
Den kör System7, utmärkt som skrivdator eller för gamla spel!
Ingen styrplatta här inte, det är styrkula (terminal-lookalike) som gäller

laptopen är från 1993.

Om vi snackar PC var det en P2 200, dock skrotades denna förra veckan!

Visa signatur

Pentium 4 3.2, 2 GB RAM, 160 GB HDD

Permalänk
Inaktiv

Gullig liten 286a som på jobbet dagligen används för att styra en lödugn. Skärmen är däremot desto nyare. Originalaren orkade inte med längre

Permalänk
Medlem

Det äldsta jag kör är en P2 450MHz (om det nu klassas som gammalt) utrustad med hiskeliga 128MB RAM och ett CF-kort på 2GB. Maskinen agerar brandvägg, kör m0n0wall på den. Den har med andra ord en ytterst viktig roll i nätverket hemma. Jag har även några 486or som jag pysslar om lite ibland i brist på annat att göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FleXy
Min första dator var en Pentium R på 133MHz, 64mb ram o.s.v. användes mest till pinball, det enda den klarade haha

En 133:a klarade av i princip allt som dagens datorer klarar av. Programmen var tightare programmerade då och krävde helt enkelt mindre. Varför skulle egentligen Word 2023 vara bättre än Word 95? Några nya funktioner, men sen då? Spelen var också lika roliga då. Eftersom man inte kände till de som finns idag. Om dom nu är så mycket roligare...
Vi är helt enkelt fast i datortillverkarnas snikna grepp.

Nä, min äldsta burk i drift är den jag har i min signatur. Används som husefridsdator ifall både jag och frun behöver smurfa samtidigt. Kör också Half Life med grym grafik på en gullig och trind 14-tumsskärm!

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk

Jag lägger väl till ett inlägg nu när jag sitter vid min Sun Ultra10 och slösurfar lite

Maskinen har den snabbaste (440MHz) UltraSPARC-IIi CPU:n de leverades med, 512MB (4x128MB) SIMM-minne. UPA-sloten erbjuder 24-bitars färgdjup via Creator3d grafikkort. Hårddisken är utbytt mot nyare dito på 80GB och original CD-ROM:en är bytt mot en Pioneer slot-in. Utöver detta sköts kylningen numera av fläktar från Papst, varav den insugande i fronten körs på 7V (de härjar ju så i originalutförandet de här stationerna - särskillt med några års damm i lagren)...

Givetvis kör maskinen Solaris, men det småtråkiga (men funktionella) CDE har fått ge vika för Fluxbox - vilket gör den riktigt trevlig för surfande, mailande, ircande och musiklyssnande... tja - lite "till vardags" sådär!

Permalänk

Ang hittedatorer fiskade jag upp en athlon 1,7 Ghz, ca 5 äldre´3D grafikkort, CD brännare, DVD spelare, HDDS upp till 30 GB mm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PontiacGTA
Händer ibland att jag plockar fram min gamla Goldstar AT-Maskin för att visa den windows 95 till XP uppväxta generationen hur det var på min tid.

Det brukar bli att vi drar några spelomgångar med Gorilla.bas och Nibbles.bas

Maskinen är en Goldstar 286 12 MHz (som gick att sänka till 8 MHz i BIOS om applikationerna skulle gå för fort, på den tiden) men den har en uppgraderingsprocessor på 486 SX 20 MHz i sig. Kostade 2000:- på den tiden.

Minnet hade sina 640Kb men är uppgraderat med ett ISA kort med 4MB. Kostnad 3700:-

HD 20MB , Grafikkort VGA, Diskettstation, 3.5" och 5.25" , PC Speaker är sedan länge skarvad till ett par pc högtalare med inbyggd förstärkare. Gjorde detta när jag körde Fassttraker och lyssnade på gamla AMIGA moduler och saknade ljudkort

Dos.6.22 och windows 3.1, Norton Commander för dos.

gorilla.bas och nibbles.bas hah fan va jag mins dom spelen när jag var yngre hade vi en cyrix 50 mhz med 8 mb i ram och win 3.11 fans ingen cdrom läsare och diskettspel var svåra att få tag i så jag fick nöjja mig med dom spelen haha

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

ja en compaq proliant p2:a 350mhz två stycken.
kör för nuvrande windows 2003server.
5 stycken raid hårdiskar på totalt 16gb
det speciella med den är att det sitter tre delat nätagg.

i drift hade den hand om termnialer. dvs alla program kördes på den.
datorerna anslöt sig genom modem ett modem för varje butik dvs 12 modem.

nu används den till teamspeak server samt ftp.
bilder ifnns på mitt gallerie
och självklart har dne dator klassisk vit

Permalänk

Det här är Athena. Hon bor i mitt skrivbordskåp Specs:
P3 800MHz
576MB SDRAM
160GB+250GB IDE HDD's

Används som fil- och torrentserver.

Visa signatur

CCNA

Permalänk

Den äldsta burk som jag har och som jag är så fäst vid är en gammal IBM server

Dual pentium pro 233 MHz 512 KB version x 2

512 EDO RAM (max)

4x 9,1 SCSi RAiD 0

Integrated S3 2 MB

2 st Voodoo 2 8 mb körs i SLI läge whoo

Spelar unreal och quake 3 ibland, agerar counterstrike och ibland Quake 3 server nu.

Har i princip körts 24/7 sedan slutet av 1996. Kör windows 2000 server utan någon som helst lagg

Nypris ca 50000:- hehe...

Permalänk
Medlem

Den äldsta som är i drift hos mig är brandväggen, en underklockad P75 byggd runt ett Asus P55T2P4, bästa överklockningskortet för sisådär 10 år sen. Har haft den i drift i stort sett 24/7 i minst 5 år, inga problem förutom när åskan tog ett av nätverkskorten. Bara att byta till ett identiskt kort så funkade allt igen.

Chassi: 4U industri-PC, moddat för att passa AT-moderkort
Moderkort: Asus P/I P55T2P4
Processor: Intel P75@50 MHz
RAM: 82 MB EDO
Nätverkskort: 3x 3com 100 MBit

Permalänk

Ska snart byta ut moderkortet i Athena mot ett mini-itx. Känns nästan lite sorgligt

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

Re: Eran älsta burk som är i meningsfull drift ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Själv är det min 486sx25Mhz som kör Freesco med dubbla 3com 3c509 nätverkskort för att routa min lina. 16MB ram o ingen hdd.

Burken är en gammal AST bravo med ISA buss baserat moderkort.
Tror ej den har extern cache heller, utan bara en SX cpu som är ytmonterad, inte heller uppgraderings sockel.

Har använt den några år utan en enda krasch, även som överklockad under ca 2års tid (33Mhz).

9:43P up 70 days, 3:33, 1 user, load average: 0.07, 0.06, 0.02

/EDIT: Ni som tänker skriva om era 1ghz datorer med 256MB ram osv, gör er inte besvär, det är varken gammalt eller udda.
Att ha gamla PII eller äldre kan anses som lite gammalt.. men det är gränsfall. Vill du skryta om hur moderna datorer du kastar så gör det på lunarstorm.

ABC800 med två vanliga floppyenheter och en 8". Epson FX-100. Skärm ABC815. Används till enklare ordbehandling.
Compaq bärbar 486SX 25MHz (tror jag) med 8MB RAM. Utbildas just nu till kassaapparat i kombination med en Starskrivare (matris) som är kopplad till en elektrisk (automatiskt öppnande) kassalåda. 486DX-4-100 som används till Quake och Wing Commander. Armstrad 8086 med CGA-skärm. Ingen HDD. Nyttjas till lek och åminnelse av varför man inte använder CP/M.

Pierre

Permalänk
Medlem

Commandore 64 (räknas detta som en dator? Både med kasett enheten och diskenheten har jag hemma fullt fungerande. Det ända jag saknar egentligen är en gammal sliten tv som jag kan nutja som skärm.

Permalänk
Avstängd

Hade någon gammal IBM stående ifrån 1988, 186 en diskett enhet.
Tyvärr hade jag ingen skärm till den så jag plockade simm minnena och en fet 120 och slängde iväg skiten. Den var mycket fräch, nästan aldrig använd, den stod i en kompis jobbs källare men jag saknade skärm och tangentbod så den var värdelös.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

det måste vara webbservern som jag kör debian på,
en p2:a på 233 mhz och 192mb ram samt 40 gb hd.

Om det inte var så att far ringde häromdagen och skulle fixa en till surfdator, Lämnade en pentium maskin på 120 friska mhz där som han skulle installera i nätverket.
komplett med 5.25" diskettstation, 3.5" samt Quad speed cd-rom.

Visa signatur

Nya- Gigabyte GA-M57SLI-S4 AMD2 5600+ 2* 2048 + 2* 1024 corsair PC6400 Geforce 8800GTS 320mb, 500 GB WD Sata 2
Gamla- Abit Nf7-S Rev 2, Barton XP Mobile 2400+ @ 2200mhz. 2st 512 ddr PC3200 400MHZ, Geforce FX 5900 Ultra (MSI), 2st 120 GB maxtor 7200 Rpm, 1 st 200 GB maxtor SATA 1 st 250 GB maxtor SATA,

Permalänk
Medlem

Har ett prestandamonster från 1996-97

Tyan tiger 100
dual p2 450mhz
512mb ram

Tyvärr så är de 2 voodoo2-korten som en gång satt i den förlorade...
Datorn fungerar fint i linux, har för tillfället ingen skärm till den bara

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Har ett prestandamonster från 1996-97

Tyan tiger 100
dual p2 450mhz
512mb ram

Tyvärr så är de 2 voodoo2-korten som en gång satt i den förlorade...
Datorn fungerar fint i linux, har för tillfället ingen skärm till den bara

Pentium 2 450 kom i slutet utav 1998!
Själv äger jag en Dual P2 400 256mb ecc ram 9,1*3gb hårrisk och ett Tyan Thunder 100 moderkort för den intresserade.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500