Permalänk
Medlem

Vad heter en Negerboll?

Jag har ett stort dilemma, jag vet inte vad jag ska kalla en negerboll för något.

- |"ord"| - |"problem"|

- Negerboll - är rasistiskt
- Chokladboll - Bryter mot EU-regler (innehåller minde än 40% choklad)
- Kokosboll - innehåller inget kokos.
- Pärsockerboll - Låter otroligt fult, inehåller mindre än 40% pärlor xD!

Vad heter nu denna delikata boll?

[EDIT] Vi måste ju ha med en bild eller två ^^.

Permalänk
Medlem

Jag säger chokladboll.

Permalänk
Medlem

jag brukar säga kokosboll. Vet inte varför.

Permalänk

Självklart heter det negerboll, den innehåller ju varken choklad eller kokos så dom namnen är ju helt missvisande. Att negerboll skulle vara rasistiskt är ju helt absurt, dom enda som verkar ta illa upp av det är ju vita tanter.

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom den inte innehåller choklad så är det ju fel att säga chokladboll.
Vi har en annan redan som kallas kokosboll så det blir ju namnkonflikt med den.
Delicato säljer ju någon pärlsockerboll också.
Enda lösningen är negerboll! Eller så håller man sig till den nuvarande största (?) tillverkarens namn: delicatoboll.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Självklart heter det negerboll, den innehåller ju varken choklad eller kokos så dom namnen är ju helt missvisande. Att negerboll skulle vara rasistiskt är ju helt absurt, dom enda som verkar ta illa upp av det är ju vita tanter.

Då negerbollen inte innehåller negrer är även det namnet missvisande

Är invandrare själv och jag kör alltid med negerboll, varför?

Därför att jag har större bekymmer än vad jag ska kalla en förbannad negerboll...

Permalänk
Medlem

Vafan den innehåller väl visst choklad?

Permalänk
Hedersmedlem

Wienerbruds, förstås.

Ehm. Kokosboll kallar jag den enda typ jag kommit i kontakt med de senaste fem åren, eftersom de är täckta av kokos.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

100% medhåll

Permalänk
Medlem

afrosvenskboll?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Vafan den innehåller väl visst choklad?

Den innehåller kakao men inte tillräcklig mängd för att officiellt få klassificeras som choklad enligt EU's standard (därav får den ej ha med det i namnet när den säljs i butik eller på ett konditori).

Var samma veva med med Marabou's Mjölkchoklad men då det var ett varumärke fick dom dispens för att att använda ordet choklad i produktnamnet även fast som inte hade tillräcklig kakaomängd för att officiellt kallas choklad enligt EU's kriterier.

Permalänk
Medlem

Negerboll såklart. Kokosboll, chokladboll eller pärlsockerboll är alla delmängder av negerboll.

Sen undrar jag på vilket sätt negerboll skulle vara rasistiskt? Är finska pinnar och grekisk sallad också rasistiskt?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Negerboll. Jag har haft uppfattningen att det har med själva ordet negro(?) som betyder svart att göra. Dessutom är den god och alla gillar den, så jag förstår inte varför någon skulle känna sig kränkt... om någon känner sig kränkt ber jag om ursäkt. (Isf: sluta ät vit choklad! )

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liquidedust
Den innehåller kakao men inte tillräcklig mängd för att officiellt få klassificeras som choklad enligt EU's standard (därav får den ej ha med det i namnet när den säljs i butik eller på ett konditori).

Var samma veva med med Marabou's Mjölkchoklad men då det var ett varumärke fick dom dispens för att att använda ordet choklad i produktnamnet även fast som inte hade tillräcklig kakaomängd för att officiellt kallas choklad enligt EU's kriterier.

Jaha... Aja, men kakao är alltid choklad in my book.

Angående ordet neger är/anses det nedsättande då det är en kvarleva från tiden då man hade svarta som slavar och kallade dem just det: Neger/Negro. Dessutom är väl bollarna i fråga inte svarta, utan snarare bruna? Men det är ju negrer, eller jag menar svarta, med... Bruna alltså. De svarta är bruna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det är ju negrer, eller jag menar svarta, med... Bruna alltså. De svarta är bruna.

Nja det där är ju lite olika. Somalier och liknande är mer brunaktiga medan riktiga bantunegrer från mörkaste Afrika är nästan helt svarta.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Choklad- eller negerboll. 'Neger'boll låter ju inte så jätterasistiskt (för mig iaf) eftersom 'niger' är latin för 'svart' ..jag kan väl iofs börja kalla dom nigerbollar, vore väl inte så svårt. Vore väl jobbigast om några tonårsstjejer med äldre farmödrar skulle höra det och börja fnissa och fråga varför jag tyckte dessa runda skapelser var så hövliga.

'Kokos'boll är ju unmöglich eftersom vare sig dessa bollar är rullade i havgregryn, pärslocker eller kokos så har de inte hårt vispad äggula+socker till center.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Nja det där är ju lite olika. Somalier och liknande är mer brunaktiga medan riktiga bantunegrer från mörkaste Afrika är nästan helt svarta.

Snarare mörk bruna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Snarare mörk bruna.

Å fan, jag trodde de var blå. Ever heard of "blå-ne..."? Oops.

Fan vilka dilemman vissa ställs inför här i livet. Hårt! Men som svar på frågan, om det nu är det, jag själv använder nog ordet cocos-boll, men tycker egentligen det är bra mycket coolare att säga neger-boll.

I guess I'm a chicken.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Jag säger negerboll för det är så det heter

- Negerboll - det heter så.
- Chokladboll - fel
- Kokosboll - fel
- Pärsockerboll - fel

Vill man vara politiskt korrekt föreslår jag nåt av dessa namn:

* Boll av utomeuropeiskt ursprung
* Mångkulturboll
* Invandrad boll

Permalänk
Medlem

Jag säger chokladboll. Inte för att jag tycker negerboll är stötande men det har bara blivit så.

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Choklad- eller negerboll. 'Neger'boll låter ju inte så jätterasistiskt (för mig iaf) eftersom 'niger' är latin för 'svart' ..jag kan väl iofs börja kalla dom nigerbollar, vore väl inte så svårt. Vore väl jobbigast om några tonårsstjejer med äldre farmödrar skulle höra det och börja fnissa och fråga varför jag tyckte dessa runda skapelser var så hövliga.

'Kokos'boll är ju unmöglich eftersom vare sig dessa bollar är rullade i havgregryn, pärslocker eller kokos så har de inte hårt vispad äggula+socker till center.

Det bästa är att inlägget ovan är presenterat av Gato Negro.

Hursomhelst, jag har pratat med invandrare som tycker att vi svenskar är så förbannat överbeskyddande, de-bryr-sig-inte.

Jag säger negerboll, men av rädsla för daltande svenskar säger jag det inte offentligt.

Jag skrev en jävla massa här, men kände att jag startar en ny tråd istället.

Permalänk
Medlem

chokladboll. kokosboll är ju såna där lite större med vitt skum i.

Permalänk
Medlem

I England då? Gå i på ett café och fråga efter en "NiggerBall" om ni törs ^^!

Permalänk

Etisk minoritetsboll

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
I England då? Gå i på ett café och fråga efter en "NiggerBall" om ni törs ^^!

Nu är ju inte "nigger" direkt samma ord som "neger". Det ena har en hög koncentration av negativ laddning och det andra ska egentligen vara ett neutralt ord. Sen tvivlar jag på att man kan översätta "negerboll" direkt till "negro ball" och förvänta sig att en sådan produkt existerar och har det namnet.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Varför inte bara kalla den "approxmativt-sfäriskt-bakverk-innehållande-kakao-mycket-smör-
havregryn-och-lite-annat-jox-täckt-av-pärlsocker-eller-kokosflingor" så är vi av med problemet.

Om vad man ska kalla ett kakaosmakande bakverk är ett så stort problem som många verkar tycka har Sverige definitivt problem...

Edit: Lade in lite radbrytningar

Visa signatur

Jag kör Einstein@home: http://einstein.phys.uwm.edu/

Permalänk
Hedersmedlem

"En sån där, tack"! *peka*

Ordet neger har ju uppenbarligen en negativ klang, så att säga negerboll kan väl uppfattas stötande.

Annars ser jag ju en potentiell möjlighet att höja chokladhalten till 40% och kalla den chokladboll

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Nu är ju inte "nigger" direkt samma ord som "neger". Det ena har en hög koncentration av negativ laddning och det andra ska egentligen vara ett neutralt ord. Sen tvivlar jag på att man kan översätta "negerboll" direkt till "negro ball" och förvänta sig att en sådan produkt existerar och har det namnet.

Nigger och neger är samma ord. De kommer båda av negro, vilket man kallade slavarna förr i tiden.

Permalänk
Medlem

...som även betyder svart på latin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
...som även betyder svart på latin

Jo, men negro kommer utav spanska. Och det var ju mycket spansktalande i världen förut, serrö. Så de fick sitt namn därifrån. De slavhandlade hit å dit.