Lagligt att äta upp sina husdjur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Jag bryr mig inte vad några historieböcker skriver.. Om du ska göra en liten undersökning vilket husdjur folk har.. brukar du ta med Kor där? Jag räknar iallafall hund, katt, undulat osv som husdjur, och häst eller andra djur som inte hålls inomhus men ändå kelas med som sällskapsdjur.

Sen menar jag på att det oftast är skillnad på häst och ko.. En häst umgås många med..rider på.. kelar osv.. Hur många gör det med en ko?

Om vi ska vara sådär jättetråkiga så är det husdjur eftersom kor är domesticerade, ordet du leter efter är sällskapsdjur.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Jag har en hyresgäst som äter sina kaniner..

Mvh

Permalänk
Medlem

Soulnut: Nej du bryr dig enbart om din definition på vad ett husdjur är dvs ett djur som folk enligt dig hanterar mycket.

Har du någonsinn varit närmare en kossa än ett par hundra meter på andra sidan ett stängsel?
Jag vet massor med folk som umgås med sina kossor (en nödvändighet för en mjölkbonde/köttbonde för att veta hur djuret mår tex) just för att de är sånna fantastiska djur.
En kossa går att kela med precis som en häst, jag har själv gjort det många gånger, men just det ja kossor är inga husdjur för man kan inte ha dessa i knäet när man tittar på tv och man kan inte rida på dom på samma sätt som en häst samt att man enligt dig inte kan kela med dom.
Jag måste vara mycket konstig som har kelat med kossor, oh my god i´m sick.

HUR gör du när du kelar med ett djur?
Klappar du inte katter och hundar, smeker dom mjukt över kroppen för att de ska se att du är vänlig mot dom eller kliar dom mjukt bakom örat bara för att dom tycker om det?
När jag kelar med djur så brukar iaf jag göra sånnt och jag garanterar till 100% att det går att göra så med en kossa också.

Om man ska göra en undersökning gällande vilka husdjur folk har så får man även fram kossor, får, getter osv men om man däremot ska göra en undersökning gällande vilka SÄLLSKAPSDJUR (enorm skillnad) folk har så kommer svar som undulater, katter, hundar, parakiter, hamstrar osv att komma som svar.

Du känner uppenbarligen ingen som äger/arbetar med kossor eftersom du anser att dessa djur skiljer sig från tex hästar vad gäller hantering.
Om man inte kelar med/hanterar en kossa varje dag hur ska man då kunna veta hur den mår eller tycker om?
Om inte kossor är husdjur, hur kan det då komma sig att dessa under så lång tid har varit en så viktig del av människans överlevnad?

Förra vintern jobbade jag på en gård som inriktade sig på mjölkproduktion, på gården fanns ca 40 kor plus ungdjur som dagligen skulle skötas.
Efter ca 1 vecka hade jag genom att kela med/hantera djuren dagligen lärt mig vilken kossa som sparkades vid mjölkning, vilken kossa som hade en tendens att sno handskarna ur byxfickan osv osv.
Vissa av kossorna stod lugnare vid mjölkning om man kliade dom på manken och andra lät bli att förstöra mjölkutrustningen om de distraherades av lite kel, dock om man ska resonera som du borde det vara omöjligt att avgöra vilka kossor som blir lugnare av kel osv.

Permalänk
Medlem

Jaja.. det här leder ju ingenstans. Min point är att jag kallar hundar, katter osv osv (alltså djur man har delvis inomhus) för husdjur! Och dessa äter man inte. De flesta förstår ju att man inte menar en "slaktko" när man säger husdjur?

Visst.. jag säger inte att det är mer rätt att slakta en ko.. men på något sätt känns det som att de föds upp till att slaktas (eller mjölkas) tyvärr. Vilket inte är fallet med hästar..kaniner..hundar..katter. sköldpaddor osv..

Klart man kan bli kompis med en ko som du säger.. å kjela med den.. men jag ser det ändå inte som ett husdjur.. Snarare ett djur som bara finns för att bli mjölkat eller slaktat och som behöver lite omtanke.. Jag vet inte ens om jag skulle se en ko som ett husdjur även om den satt i mitt knä och sov i min säng.. Det ligger helt enkelt inte rätt i munnen.. men det är väl bara så man har blivit "lärd"..

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Åk öst så finner man ju "det icke koätande folket" (Hinduer? Jag är obildad). Fortsätt en bit till så finner man det hundätande folket och folket som inte äter gris.

I Sverige så slaktas över 90% av alla travhästar efter deras "karriär" som inte är speciellt lång (kommer inte ihåg exakt men de har knappt levt en fjärde del av deras liv.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

" År 2000 slaktades totalt 5 447 hästar på svenska slakterier visar siffror från registerenheten på Jordbruksverket"

Låter inte så troligt att 90% av alla travhästar slaktas efter karriär om det bara slaktas runt 5000 hästar per år. Det bör väl snarare vara så att de säljs ut som ridhästar efter karriär, och därefter säljs till slakteri efter ytterligare ett antal år.

Ser ingen direkt nytta med att äta häst.. Smakar inte bättre än nöt. (ja, jag har smakat) och är dyrare..

Visa signatur

Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
" År 2000 slaktades totalt 5 447 hästar på svenska slakterier visar siffror från registerenheten på Jordbruksverket"

Låter inte så troligt att 90% av alla travhästar slaktas efter karriär om det bara slaktas runt 5000 hästar per år. Det bör väl snarare vara så att de säljs ut som ridhästar efter karriär, och därefter säljs till slakteri efter ytterligare ett antal år.

Ser ingen direkt nytta med att äta häst.. Smakar inte bättre än nöt. (ja, jag har smakat) och är dyrare..

Anledningen till att de slaktas är att de är näst intill omöjliga att omskola. Därför så tar inga ridskolor emot dessa. Ägarna till en pensionerad travhäst har valet att slakta den eller ge bort den gratis.

EDIT: "och därefter säljs till slakteri efter ytterligare ett antal år."

Med det antagandet motsäger du dig själv Skulle ju slaktas lika många hästar per år även om de slaktades 4-8år (vetefanken hur länge de lever) senare.

"Låter inte så troligt att 90% av alla travhästar slaktas efter karriär om det bara slaktas runt 5000 hästar per år."

Visa signatur

vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Soulnut: Du envisas med att säga husdjur när du pratar om sällskapsdjur, innan du fortsätter göra bort dig så lär dig iaf att skilja på begreppen.

För att förtydliga så att du slipper fortsätta vara okunnig inom området:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Husdjur
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4llskapsdjur

Det är en stor skillnad mellan de två olika begreppen och vilka djur de innefattar, jag kan tyvärr inte läsa mig till att hästar är sällskapsdjur på samma sätt som katter vilket du påstår men det är säkerligen din bakvända djursyn som gör att du resonerar som du gör och ganska mycket okunskap.

Klart det inte leder någonstanns när du dels inte har en aning om vad du pratar om och dels inte kan ta in fakta som läggs fram, en bakvänd djursyn är inte bra men ganska typisk för alltförmånga i dagens samhälle.

Rankko: Hästar kan leva ända upp till 40 år men i dagsläget är det få som får chansen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Anledningen till att de slaktas är att de är näst intill omöjliga att omskola. Därför så tar inga ridskolor emot dessa. Ägarna till en pensionerad travhäst har valet att slakta den eller ge bort den gratis.

EDIT: "och därefter säljs till slakteri efter ytterligare ett antal år."

Med det antagandet motsäger du dig själv Skulle ju slaktas lika många hästar per år även om de slaktades 4-8år (vetefanken hur länge de lever) senare.

"Låter inte så troligt att 90% av alla travhästar slaktas efter karriär om det bara slaktas runt 5000 hästar per år."

Tror nog rätt många avlar på sina fina travhästar.

Permalänk
Medlem

Om du har rätten att ha ihjäl ett djur så har du självklart rätten att käka upp det. Dock inte servera maträtten till andra än dig själv utan att folk vet vad det är för nått. Frågan är bara hur grannarna skulle tänka när du hänger upp din nyslaktade hund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
TEXT

Men ge dig. Jag säger ju att JAG kallar hund, katt och liknande för husdjur. Jag känner då ingen som kallar en ko för husdjur.. Även om det nu skulle vara det rätta.

Jag tror inte trådskaparen undrar om det är OK att äta en ko? Eller det kanske du tror.

Visa signatur

Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Jag syftar på sällskaps djur om folk har svårt att fatta vad jag menar. Jag anser inte att det alls är OK att den nya ägaren av kaninen äter upp djuret. Djuret kan fanimej inte hjälpa sitt öde och som innan trivdes och som blir mat hos en nya ägaren. Då kan vi konstatera att det är OK att göra sig av med sitt barn och låta barnet bli mat också, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Jag syftar på sällskaps djur om folk har svårt att fatta vad jag menar. Jag anser inte att det alls är OK att den nya ägaren av kaninen äter upp djuret. Djuret kan fanimej inte hjälpa sitt öde och som innan trivdes och som blir mat hos en nya ägaren. Då kan vi konstatera att det är OK att göra sig av med sitt barn och låta barnet bli mat också, eller hur?

Menar du att de andra djuren redan är vana att bli slaktade?

Visa signatur

vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Menar du att de andra djuren redan är vana att bli slaktade?

Intressant fråga. De kanske också känner till vad som väntar dom, men sällskapsdjur har levt under trygghet och inte varit avsedda som slaktdjur. Männsikan är ju ett slags rovdjur, men till skillnad från rovdjuren så har männsikan en annan möjlighet att påverka sitt näringsintag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kanin != Barn (Seriöst vad är det för ett sjukt argument egentligen?)

Som jag nämnt tidigare i tråden har jag en viss erfarenhet av kaninuppfödning, för köttproduktion, och fler än du tycks tro äter faktiskt kaniner. Bara för att många har missförstått hela syftet med att ha kaniner (min åsikt), dvs de håller dem som husdjur, innebär det inte att de fortfarande är väldigt goda.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang i den här tråden, vart tror du allt kött i butikerna kommer ifrån? Det är inte på något sätt som så att allt kött som ligger på hyllorna i butikerna inte kommer ifrån djur som en gång levt, måhända in lika lyckliga liv som den nämnda kaninen men likväl har de varit levande. Har just denna kanin på något sätt mer rätt att leva än en kanin som växt upp på en kaninuppfödningsanstalt med inriktning på köttproduktion? Det känns som om du låter dina känslor låsa dig på specifikt denna kanin istället för att se den stora bilden. I min mening är kaniner lika mycket boskap som kossor och således har jag inga som helst problem med att äta upp dom.

Innan nu kallar mig hjärtlös och hemsk vill jag påpeka att även jag haft en "kelkanin" när jag var sisådär en 7-8 år, under tiden vi födde upp kaniner, vilken jag umgicks med dagligen och tog hand om. När den var gammal nog åt vi upp den precis som vi numera äter upp lammen (de där söta små ulliga sakerna du vet) när de är gamla nog. Som du kanske förstår av min förra mening föder vi numera upp får/lamm istället, då kaninerna tog för mycket tid, och även dessa äter vi upp. Jag ser inga problem med detta även om många kamrater tittar hatiskt på mig när jag berättar att djuren de står och kelar med är födda av fåret vars filé vi åt till middag.

Vad exakt är det som stör dig så otroligt mycket med sånt här beteende? Kött måste komma någonstans ifrån och som jag just visat finns köttuppfödare lite överallt, till och med här på sweclockers.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Konstig människosyn du har.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Man kan ha olika åsikter beträffande huruvida det är etiskt rätt eller ej att äta såkallade husdjur. Detta är dock inte något staten ska bestämma över. De som tycker det känns bra - käka upp era husdjur. De som inte tycker det känns bra - låt bli att äta dem?

Mycket svårare än så behöver det egentligen inte vara..

Permalänk
Medlem

Ni får göra som ni vill. Jag skulle inte komma på tanken att äta upp mitt djur, även om det dött. För mig känns det som skändning och oetiskt. Jag vill ge det en värdig begravning om jag fått ut ett trevligt utbyte. Men enligt de flesta männsikor är djur som djur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ni får göra som ni vill. Jag skulle inte komma på tanken att äta upp mitt djur, även om det dött. För mig känns det som skändning och oetiskt. Jag vill ge det en värdig begravning om jag fått ut ett trevligt utbyte. Men enligt de flesta männsikor är djur som djur.

Du bor i en storstad och är vegetarian eller? Nej vänta... det stod ju i din första post att du är köttätare, jag anar en viss hypokrati här? Så om du inte själv känt djuret är det helt ok att äta det? Men alla de djur du äter annars vilka för dig bara är inplastade köttbitar i närmaste matvaruaffär är det alltså helt ok att äta? Är det mer etiskt att äta någon annans djur än dina egna, om så är fallet har ju personen som fick en kanin till skänks inte gjort något som helst fel eftersom det djuret inte var dennes utan någon annans.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Man får väl speciella känslor för det djur man har i hemmet och tar hand om?.. Jag skulle aldrig klara av att slakta, eller se på när någon slaktar ett får om jag hade tagit hand om det fåret i flera år. Detsamma gäller för alla djur..

Det blir självklart skillnad om du köper dig en bit kött från affärn som du inte har en aning om vart den kommer ifrån.

Visa signatur

Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Soulnut: Jag upprepar vissa delar av mitt tidigare inlägg så att du kanske kan börja skilja på begreppen husdjur=hästar, kor osv och sällskapsdjur=katter, hundar osv.

Varför ska jag ge mig när jag bevisligen har rätt gällande begreppen och du har fel?

Permalänk
Medlem

Bara för att någon har bestämt vilka djur som ska ingå som "husdjur" så ska hela världen rätta sig efter det? Jag är ganska säker på att fler ser en Ko som boskap, och ett husdjur som ett djur man har i hemmet..

Men men.. du har ju rätt.. så nu ska jag bara ringa alla jag känner och försöka övertala dem att en ko är ett husdjur. Kan ta ett tag att få in det i skallen på dem bara.

Visa signatur

Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Soulnut: Varför inte använda vettiga argument i stället för att hålla på som du gör?

Permalänk
Medlem

Vadå inte vettiga argument? jag har ju rätt i det jag säger, att det inte är så vanligt att folk förknippar Kor med husdjur. Sen kan vi väl vara överens om att trådskaparen INTE menar kor och får när han säger husdjur..

Visa signatur

Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Soulnut: Jag anser inte att detta "Bara för att någon har bestämt vilka djur som ska ingå som "husdjur" så ska hela världen rätta sig efter det? Jag är ganska säker på att fler ser en Ko som boskap, och ett husdjur som ett djur man har i hemmet..

Men men.. du har ju rätt.. så nu ska jag bara ringa alla jag känner och försöka övertala dem att en ko är ett husdjur. Kan ta ett tag att få in det i skallen på dem bara." är vettiga argument och inte heller något annat du har framfört gällande ämnet eftersom det du har framfört dels inte är korrekta begrepp och dels motsäger sig självt.

Dina "argument" är ungefär lika vettiga som när varghatare påstår att orsaken till att älgstammen minskar är vargen samt att vargen är orsaken till att vissa gammla husdjursraser som rödkulla och fjällko tex håller på att försvinna helt. Dessa påståenden är helt felaktiga men att få dom attinse det är lönlöst precis som att få folk som använder fel begrepp på djur att lärasig skillnaden på begreppen.

Trådskaparen använder ett felaktigt begrepp så enkelt är det, det skulle vara trevligare om även trådskaparen tog till sig av vilka begrepp som är korrekta.
Jag personligen säger aldrig husdjur när jag pratar om djur utan jag benämner djuren vid deras artnamn (inte latinska artnamn dock) pga att så många använder fel begrepp när dom refererar till olika djur.
Sedan måste det ju då vara något allvarligt fel på mig som alltid har och alltid kommer att förknippa ordet husdjur med alla djur som hålls tama av människan dvs kossor, hundar, hästar, katter mm trots det faktum att de går under två olika begrepp men jag anser också att ska man debattera djur som i denna tråd så ska man använda rätt begrepp vilket jag också försöker att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Trådskaparen använder ett felaktigt begrepp så enkelt är det

Men nästan alla förstår vad han menar.. eller hur? Det är väl huvudsaken.

Citat:

i]Ursprungligen inskrivet av Ninoquir [/i][
Sedan måste det ju då vara något allvarligt fel på mig som alltid har och alltid kommer att förknippa ordet husdjur med alla djur som hålls tama av människan

Nej, det är inget fel på dig.. bara det att väääldigt många förknippar inte kor med husdjur. Sen framgår det väl ganska tydligt att trådskaparen menar husdjur så som katter, hundar och kaniner. För ingen tycker väl det är fel att äta en ko? (om man inte är vegan/vegeterian) Men jag tror nästan alla köttätare skulle bli äcklade av att äta en hund.

Så istället för att fortsätta diskutera, så kan vi väl komma överens om att det är fel att använda begreppet "Husdjur" för endast katt, hund och liknande. Men att 90% ändå förstår vad som menas med husdjur i det här fallet?

Visa signatur

Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

I vardaglig bemärkelse så fattar de flesta att man tänker på sällskapsdjur när man säger husdjur och det är det jag menar, inget annat. Tyvärr besitter jag inte makten att kunna ersätta "husdjur" med "sällskapsdjur" såvida ingen moderator gör detta.

Permalänk
Medlem

Det borde vara fullt lagligt om det inte är det, dock är man rätt så konstig om man äter upp sitt husdjur, och då menar jag inte kor (!).

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Soulnut: Jag upprepar vissa delar av mitt tidigare inlägg så att du kanske kan börja skilja på begreppen husdjur=hästar, kor osv och sällskapsdjur=katter, hundar osv.

Varför ska jag ge mig när jag bevisligen har rätt gällande begreppen och du har fel?

Lite roligt att du använder wikipedia för att visa att han har fel när det på vwikipedia står så här:

Citat:

I våra dagar används beteckningen husdjur även på de djur vi håller för nöjes skull, se sällskapsdjur.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Daniel: Fortfarande så står det uttryckligen att de djur som trådskaparen tänker på går under benämningen sällskapsdjur och den korrekta benämningen/samlingsordet gällande hundar, katter, kaniner mm är faktiskt just sällskapsdjur och inte husdjur.

http://www-husdjur.slu.se/