Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk
Medlem

Det är en grej som jag har funderat på ett tag som börjar plåga mig och svaret är säkert busenkelt...

Men...

Om man tar 100/3 så får man 33.3333(i all oänlighet), eller hur?
Om man då tar de 33.3333(i all oänlighet) som man får och multiplicerar med 3 får man väl 99.9999(i all oändlighet)?

Med andra ord så försvinner en del av den hela summan någonstans, är det en bugg i hela mattematiksystemet eller är svaret väldigt enkelt?

Alltså jag har kunnat ligga sömnlös för att jag inte har löst detta.

Någon förklaring måste väl finnas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ OpiuM
Det är en grej som jag har funderat på ett tag som börjar plåga mig och svaret är säkert busenkelt...

Men...

Om man tar 100/3 så får man 33.3333(i all oänlighet), eller hur?
Om man då tar de 33.3333(i all oänlighet) som man får och multiplicerar med 3 får man väl 99.9999(i all oändlighet)?

Med andra ord så försvinner en del av den hela summan någonstans, är det en bugg i hela mattematiksystemet eller är svaret väldigt enkelt?

Alltså jag har kunnat ligga sömnlös för att jag inte har löst detta.

Någon förklaring måste väl finnas.

Du kan visa att 0.9999999... går mot 1, nämligen genom att titta på skillnaden, 1-0.9999999999... som kommer att gå mot 0. I den meningen går 0.9999... mot 1. På samma sätt kan du titta på skillnaden mellan 100 och 99.999999... och observera att den skillnaden går mot 0. Så det är ingen bugg, däremot går det lite mot vad som är inlärt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Du kan visa att 0.9999999... går mot 1, nämligen genom att titta på skillnaden, 1-0.9999999999... som kommer att gå mot 0. I den meningen går 0.9999... mot 1. På samma sätt kan du titta på skillnaden mellan 100 och 99.999999... och observera att den skillnaden går mot 0. Så det är ingen bugg, däremot går det lite mot vad som är inlärt.

Man kan ju se det som att de decimala talsystemet inte kan beskriva alla tal. Dock går ju 100/3 att beskriva just genom att skriva 100/3, eller 33 + 1/3 eller nått annat som utnyttjar bråk. Så ett enkelt svar är, nej, det blir inte 33.33333... men det är det närmaste vi kommer om vi vill beskriva talet med decimaler.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Ja, 0.999999..... och 1.0000000..... är ju faktiskt samma tal.

Det råkar bara vara så att det finns fler än ett sätt att skriva tal i decimalform ibland. Man gör lite felet att tänka sig talen som om de vore ändliga decimalutvecklingar.
Det är just att man går "hur långt som helst" som möjliggör detta fenomen.

Du kan, som Haffe också säger, tänka dig så här : Om dessa tal inte är lika, hur mycket skiljer de sig ? 0.1 ? Nää, det är mindre än så.
0.001 ? Nää, det är mindre än så 0.0000001 ? näää, mindre... osv

Vilket litet tal du en säger så är skillnaden mindre än så. Och då måste ju faktiskt skillnaden vara 0 för att det logiskt ska gå ihop..och då är de samma tal.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Ja, 0.999999..... och 1.0000000..... är ju faktiskt samma tal.

Det råkar bara vara så att det finns fler än ett sätt att skriva tal i decimalform ibland. Man gör lite felet att tänka sig talen som om de vore ändliga decimalutvecklingar.
Det är just att man går "hur långt som helst" som möjliggör detta fenomen.

Du kan, som Haffe också säger, tänka dig så här : Om dessa tal inte är lika, hur mycket skiljer de sig ? 0.1 ? Nää, det är mindre än så.
0.001 ? Nää, det är mindre än så 0.0000001 ? näää, mindre... osv

Vilket litet tal du en säger så är skillnaden mindre än så. Och då måste ju faktiskt skillnaden vara 0 för att det logiskt ska gå ihop..och då är de samma tal.

Jag håller inte riktigt med (fast jag vet att det är allmänt känt att 0.999999... = 1). Du säger att oändligt lite = 0? Eller? Hur kan då oändligt många oändligt lite bli någonting? (tänk integral)

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag håller inte riktigt med (fast jag vet att det är allmänt känt att 0.999999... = 1). Du säger att oändligt lite = 0? Eller? Hur kan då oändligt många oändligt lite bli någonting? (tänk integral)

Nja, jag använde inte begreppet "oändligt lite".
Det där med att man ofta brukar säga att en integral är en oändlig summa oändligt tunna staplar med oändligt liten area är inget strikt matematiskt resonemang utan mer ett slags intuitivt handviftande.
För att definiera integral så använder man gränsvärden, som avskaffar behovet av att tala om oändligt små eller stor mängder.
Ursprungligen så var det dock annorlunda, men integralkalkylen fick till sist en rigorös grund, baserad på gränsvärdesbegreppet, i slutet på 1800-talet.

Att ett icke-negativt tal som är mindre än varje givet positivt tal måste vara 0 var det jag använde mig av.

Man kan dock, har det visat sig (även om det inte tillhör standardteorin), använda sig av ett slags utökat talsystem för att definiera integraler.
Nämligen alla vanliga reella tal plus alla sk. infiniter och infinitesimaler.
En (positiv) "infinit" är ett "tal" "större" än alla reella tal och en (positiv) "infinitesimal" ett positivt tal mindre än alla positiva reella tal.

Sådana tal finns inte i det vanliga talsystemet och måste därför "läggas till".
Med hjälp av dessa kan man definiera integraler och liknande.

De vanliga decimaltalen räcker dock som sagt bra för att definiera integraler.

Visa signatur

Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Två stegar som är 9 meter och 6 meter står lutande mellan 2 husväggar, dom båda stegarna möts vid höjden 2,4 meter mätt vertikalt från marken, hur bred är gränden mellan husen?.

nån som har en fräsig lösning?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiztlin
Två stegar som är 9 meter och 6 meter står lutande mellan 2 husväggar, dom båda stegarna möts vid höjden 2,4 meter mätt vertikalt från marken, hur bred är gränden mellan husen?.

Lösning finns, fräsigheten kan dock diskuteras.
h1 = den sträcka den långa stegen når upp på väggen
h2 = den sträcka den korta stegen når upp på väggen
h = skärningspunktens vertikala höjd = 2,4 m
s1 = horisontell sträcka från den korta stegens markpunkt till skärningspunkten
s2 = horisontell sträcka från den långa stegens markpunkt till skärningspunkten
S = s1 + s2 = grändens bredd

* Pythagoras sats => h1^2 + S^2 = 9^2 => h1 = sqrt(81 - S^2)
* Pythagoras sats => h2^2 + S^2 = 6^2 => h2 = sqrt(36 - S^2)
* h2*s1/S = h1*s2/S => s1 = s2*h1/h2
* S = s1 + s2 => S = (1+h1/h2)s2
* likformighet => s2/h = S/h1 => S = (1+h1/h2)hS/h1 => h = h1(1+h/h2) = sqrt(81 - S^2)(1 - h/sqrt(36 - S^2)) (1)

Här kan man till exempel införa y^2 = 36 - S^2 och erhålla
h = sqrt(45+y^2)(1-h/y) => h^2 = (45 + y^2)(1-h/y)^2 => (hy)^2 = (45+y^2)(y-h)^2, eller om man så vill
y^4 -2hy^3 +45y^2 -90hy +45h^2 = 0
Denna ekvation orkar jag dessvärre inte göra så mycket åt. Kanske har någon en bättre metod?

Numerisk lösning av (1) ger för övrigt S = 4,864 m

Permalänk
Medlem

Kom också fram till en fjärdegradsekvation när jag försökte.
Dock så känns det ju som att det borde finnas någon smidigare lösning här.
Varför skulle det behövas en ekvation med 4 rötter liksom..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en liten sak som jag behöver hjälp med, den är säkert jätte lätt men jag har glömt bort helt hur man löser den.

http://img207.imageshack.us/img207/8818/geometritb5.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cerre
Jag har en liten sak som jag behöver hjälp med, den är säkert jätte lätt men jag har glömt bort helt hur man löser den.

http://img207.imageshack.us/img207/8818/geometritb5.jpg

175+6V-24+3V+2 = 360 (ett helt varv).

Därefter är det bara att lösa ut v.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiztlin

Man ser rätt snabbt att vi har två likformiga trianglar under stegarna. Vi kallar dem 1 och 2. 1 är under den långa stegen och 2 är under den korta.

Vi får följande ekvationer.

a1 = C*a2 där C är en konstant.
b1 = C*b2
c1 = C*c2
b1 + b2 = 9
c1 + c2 = 6
S = s1 + s2 där S är den sökta sträckan
(b1 + b2)^2 = a1^2 + S^2 (phytagoras under långa stegen)
(c1 + c2)^2 = a2^2 + S^2 (phytagoras under korta stegen)
c1^2 = h^2 + s1^2 där h = 2.4
b2^2 = h^2 + s2^2 där h = 2.4

Antal ekvationer = 10
Antal okända = 10 (a1, a2, b1, b2, c1, c2, C, s1, s2, S)

Alltså borde ekvationssystemet gå att lösa. Blir inga 4:e-gradare va? Orkar inte kolla, men jag skulle inte tro det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Zartax : Prydligt och snyggt uppställt.
Dock så leder dessa ekvationer just till nämnda 4:e gradare (iallfall när jag försöker lösa). Men det är mycket möjligt att det på något smart sätt går att slippa ifrån det..
Själv har jag varit för sommarslö för att finna det ännu dock...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Själv har jag varit för sommarslö för att finna det ännu dock...

Jag med, hehe.

Införandet av vinklar kanske underlättar lite, men jag orkar inte just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett problem som lyder:
Let T be multiplication by the matrix A. Find a basis for the range of T.

Range av T ska ju var column space av A.
1 -1 3
A=5 6 -4
7 4 2

reducera det till
1 -1 3
0 11 -19
0 0 0
Vilket betyder att column 1 och 2 bilder en bas för column space.
Svaret borde då vara C1 {1, 5 ,7}och C2 {-1, 6 ,4}, dock är det fel, rätt ska vara {1, 5 ,7} och {0,1,1}.
Vad gör jag galet?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muscle

1 -1 3
A=5 6 -4
7 4 2

reducera det till
1 -1 3
0 11 -19
0 0 0
Svaret borde då vara C1 {1, 5 ,7}och C2 {-1, 6 ,4}, dock är det fel, rätt ska vara {1, 5 ,7} och {0,1,1}.
Vad gör jag galet?

Du vill alltså om jag har uppfattat det rätt hitta en bas för värderummet av A? Jag skulle gå tillväga så att jag skulle se hur många dimensioner nollrummet av A har för dimension, därefter använda dimensionssatsen för att dra en slutsats om vilken dimension värderummet av A har. Därefter lösa beroende ekvationen för kolumnvektorerna och använda satsen om löjliga elementet.

Det är kanske så du har gjort redan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muscle

1 -1 3
A=5 6 -4
7 4 2

reducera det till
1 -1 3
0 11 -19
0 0 0
Vad gör jag galet?

Då har du fått helt rätt.
Det finns inte ett unikt sätt att välja ut två basvektorer i kolonnrummet.
Ditt svar är precis lika rätt.
Dina två vektorer och de i facit spänner upp precis samma 2-dimensionella rum.

Notera tex att du kan få vektorn (-1,6,4) som en linjärkombination av vektorerna i den andra basen :
(-1,6,4) = (-1)*(1,5,7) + 11*(0,1,1) .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oh, tack för den snabba responsen Haffe och JesperT :).

Blev lite osäker när jag hade fel på vissa och rätt på vissa, trodde det var något jag missat, ditt svar gjorde mig säkrare. Undra just varför de väljer just de vektorerna och hur kan man tex hitta {0, 1 ,1} på ett smidigt sätt?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Jag har stött på ett problem som jag behöver hjälp med.

Bestäm en lösning till differensekvationen [k="0..m"]Sum 3^(k-m)*y(m), k=0,1,2,3, ...

Min strategi är att använda Z-transform och då använda faltingsteoremet.

Jag går till väga på följande sätt. Jag vet att Z[f(faltat)g) = Z[f]*Z[g]

Z[3^k) = z/(z-3) , jag ansätter vidare att Z[g] = A[Z]

Jag får då följande ekvation

(z/(z-3))*A(z) = (z/(z-1)²) <> A(z) = ((z-3)/(z-1)²). Här stöter jag på problem. Jag vill partialbråksuppdela detta för att enkelt kunna inverstransformera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm.
(z-3)/(z-1)^2 är ju redan partialbråksuppdelat i sig så långt det går ?

Eller menar du någor annat liknande ? Vilken form vill du ha den i ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm.
(z-3)/(z-1)^2 är ju redan partialbråksuppdelat i sig så långt det går ?

Eller menar du någor annat liknande ? Vilken form vill du ha den i ?

Jag kanske uttryckte mig klumpigt. Vad jag är att överföra det på en form som gör att jag kan slå upp termerna i en tabell.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok. Har aldrig själv jobbat med z-transform, men sökte lite och det finns ett litet knep här som hjälper :
Du har A(z)= (z-3)/(z-1)^2. Knepet är att inte direkt partialuppdela detta (som ju är uppdelat så långt det går) utan istället partialuppdela funktionen
A(z)/z = (z-3)/(z*(z-1)^2).

Du får då (kan ha räknat fel, räknade lite snabbt)

A(z)/z = -3/z + 3/(z-1) - 2/(z-1)^2

Sedan multiplicerar du båda led med z :

A(z) = -3 +3*z/(z-1) -2z/(z-1)^2

Nu kan du lätt finna invers z-transform tex genom denna tabell :

http://mathworld.wolfram.com/Z-Transform.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok. Har aldrig själv jobbat med z-transform, men sökte lite och det finns ett litet knep här som hjälper :
Du har A(z)= (z-3)/(z-1)^2. Knepet är att inte direkt partialuppdela detta (som ju är uppdelat så långt det går) utan istället partialuppdela funktionen
A(z)/z = (z-3)/(z*(z-1)^2).

Du får då (kan ha räknat fel, räknade lite snabbt)

A(z)/z = -3/z + 3/(z-1) - 2/(z-1)^2

Sedan multiplicerar du båda led med z :

A(z) = -3 +3*z/(z-1) -2z/(z-1)^2

Nu kan du lätt finna invers z-transform tex genom denna tabell :

http://mathworld.wolfram.com/Z-Transform.html

Ahh. Tackar. Nu förstår jag.

Visa signatur

Permalänk

Nu kommer jag med en enkel Ma-C uppgift jag inte fattar igen:

Kurvan y= (x+5) / x^2 har en tangent i den punkt där x=-1 . I vilken punkt skär tangenten linjen y= 4x+3.

Rätt svar är (-2,-5) , hur man nu kommer fram till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sugrövmanövern
Nu kommer jag med en enkel Ma-C uppgift jag inte fattar igen:

Kurvan y= (x+5) / x^2 har en tangent i den punkt där x=-1 . I vilken punkt skär tangenten linjen y= 4x+3.

Rätt svar är (-2,-5) , hur man nu kommer fram till det.

Problemet är delat i två delar. För det första ska du bestämma tangenten till kurvan (x+5)/x² i punkten x=-1 (-1,4). Därefter ska du bestämma skärningspunkten mellan tangenten och kurvan 4x+3, detta andra steg är dock en enkel förstagradsekvation när du har löst första delen av problemet.

Visa signatur

Permalänk

Bestäm funktionens definitionsmängd:

y=ln (x-3)

Jag vet vad definitionsmängd är, men jag fattar inte riktigt hur jag kommer fram till rätt svar, visst jag kan göra det på grafräknaren, men jag vill förstå vad jag håller på med.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Bestäm funktionens definitionsmängd:

y=ln (x-3)

Jag vet vad definitionsmängd är, men jag fattar inte riktigt hur jag kommer fram till rätt svar, visst jag kan göra det på grafräknaren, men jag vill förstå vad jag håller på med.

Om du känner definitionen på definitionsmängd är det väl bara att använda denna?

För reell logaritm gäller att ln(x) ej är definierat för x <= 0, vilket medför att definitionsmängden för ln(x-3) är x > 3.

I det komplexa fallet gäller att ln(z) = ln(|z|) +i*arg(z), vilket innebär att endast |z| = 0 är odefinierat. Definitionsmängden för ln(x-3) är alltså x != 3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om du känner definitionen på definitionsmängd är det väl bara att använda denna?

För reell logaritm gäller att ln(x) ej är definierat för x <= 0, vilket medför att definitionsmängden för ln(x-3) är x > 3.

I det komplexa fallet gäller att ln(z) = ln(|z|) +i*arg(z), vilket innebär att endast |z| = 0 är odefinierat. Definitionsmängden för ln(x-3) är alltså x != 3

Schysst, precis vad jag behövde, känner mig lite tardig som inte fattade det själv. Fattade ju på 2 sek nu när du skrev. Kan du skriva hur man undviker att göra slarvfel också

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Kan du skriva hur man undviker att göra slarvfel också

Jag har en lösning, men den får tyvärr inte plats