Permalänk
Medlem

Dell Vostro 1700 Recension

Recention Dell Vostro 1700

CORE 2 DUO T7500 2.20GHz,800,4M
17" WUXGA (1900 x 1200) TrueLife
Matte Jet Black with 2.0 MP camera
Resource DVD (Diagnostics & Drivers)
2048 MB 667 MHz Dual-Channel DDR2 SDRAM (2x 1024 MB)
Hard Drive 160GB Serial ATA (5400RPM)
DVD+/-RW Drive 8x
Primary 9-cell 85WHr Li-Ion Battery
NVIDIA GeForce 8600M GT 256 MB DDR2
Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module, for Vista
Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR
Swe/Fin (QWERTY) - Internal Keyboard
Software Drivers Vostro 1700
Swedish - Vista Business (32Bit OS)
Vikt: ca 4 kg
Storlek: ca 4,5 cm hög, 39,5cm bred & 29,5cm djup

Beställning.
Beställde datorn och fick reda på att normalt så ska det ta 2 veckor men det kan ta 3, det tog 6 veckor.
Har pratat med dell och de utlovade kompensation och skulle kontakta mig efter att datorn har kommit fram till mig så dom såg hur lång tid det tog.

Datorkvalité/kännsla:
Materialet känns bra, robust och samtidigt diskret, den är svart, thats it.
Placeringen på högtalarna är under på framsidan och jag anser att dom är rätt ok, jag har aldrig hört nån laptop som ger rättvisa åt bas och ljud överhuvutaget så jag antar att dessa är är klart godk.
Tangentbordet är jag väldigt nöjd med det har bra respons och knapparna siiter bra (personligen så saknar jag end, delete från mitt fullsize tgbd)
Batteriet fungerar bra den korta stund jag har använt det, köpte till ett 9cells batteri så jag fick en liten "korv" på baksidan, har inte bestämt mig för om jag hatar det eller skiter i det.

Skärm:
(17" - 1920x1200)
Pixelpitch 0,191mm
Kollade en helsvart bild och det var inget ljus på kanterna som var nämnvärt, försöker man hitta så skulle man kunna säga att det är lite på nederdelen, men då får man verkligen försöka

Prestanda:
Out of the box (med Vista):
3dmark 05 1280x1024: 5302p
3dmark 06 1920x1200: 2046p
3dmark 06 1280x1024: 2930p
3dmark 06 1280x800: 3294p
PCMark 05 5113p

XP
3dmark 06 1280x800: 3594p
3dmark 06 1920x1200: 2213p

Super pi 1M: 24s
Super pi 2M: 57s

Bilder med fps på Bioshock-demot finner du längst ner på denna sida.

Värme/Ljudnivå:
Normal användning så är det inga störande ljud
cpu 54 grader
mb 52 grader

Tillbehör:
Strömadapter
manualer
och återställningsskivor (operativsystemet på separat disk, så man kan slippa all skit som är med från start)

In/utgångar:
Expresscard
Minneskort (8 i ett) (SD (hi speed & hi density), SDIO, MMC, Memmorystick/PRO, xD)
Mikrofon och ljud ut
Firewire
Irsensor (receive only)
Minicard (?)
Modem
Nätverk (vad jag kan läsa mig till så är det 10/100)
S-Video
Usb2 5st
Vga

Linux:
<kommer snart>

Bilder:

Datorn

Batterikorven

Skärm

Mediaknappar

tgb

tgb layout

stängd uppifrån

större bild på daton

brevid jobbdatorn (latitude d620)

https://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/vos1700/e...
http://www.notebookreview.com/price/default.asp?productFamily...
http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/4x_v...

Edit:
Drivers för xp var lite meckkigt att hitta, men om nu någon har problem att få ta i drivisarna för xp till en vostro så kan ni pm:a mig

Edit 070626:
Jag Körde super pi, och lade till det ovan.

Edit 070626 (igen)
För att installera xp på Vostron:
1. först i bios, stäng av Flash
2. sedan under SATA så sätter du den på ATA istället för ahci
3 Stoppa in skivan och installera
4. Drivrutiner http://www.megaupload.com/se/?d=0GOP54T6
kolla edit 071010

Edit 070628:
Vostro kan (idag) bara levereras med 32 bits OS, för ni som är sugna på ett 64bits.

Edit 071010
när man har installerat xp, och vill köra sata-mode:
http://support.microsoft.com/kb/922976
-----------------------------------------

Är det något jag missat?
Ställ en fråga så ska jag försöka besvara den

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk

Då har jag två frågor!

N-korten fungerar till vanlig /g-teknik va?

Är grafikkortet på 17" snabbare än på 15,4"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Fredricson
Då har jag två frågor!

N-korten fungerar till vanlig /g-teknik va?

Japp.

Citat:

Är grafikkortet på 17" snabbare än på 15,4"?

Tror jag inte, är det ett 8600gt så är det ett 8600gt

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk

Tummen upp för recension föressten! Jag vill ha lite fler bilder

Permalänk

Wow, vilket tangentbord, med numeriska delen också.. är den med på 15" också? Eller bara på 17" härlig recension!

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av machivelli
Wow, vilket tangentbord, med numeriska delen också.. är den med på 15" också? Eller bara på 17" härlig recension!

Bara på 17" om jag har förstått det hela rätt

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem

Tack för informativ och bra recension!

Permalänk
Medlem

Tja!

Tack för en givande o bra recension!

Jag har precis haft oturen att ha köpt två bärbara jag fått lämna tillbaka pga störande ljud från området runt cpu'n. Är det nåt du hört ? Ska tydligen komma från strömregulatorerna. Men Dell kanske har fått rätsida på problemet.

EN annan fråga, är det värt att lägga till en WUXGA skärm ?

Lutar åt att jag beställer samma specs som du, väntar bara på att PCCity ska sätta tillbaka mina pengar på kontot- vilket tar några bankdagar.

Peace

Permalänk
Medlem

Kanon!

mer recensioner åt folket

Permalänk
Medlem

@Enzo
np, nöjet är helt på min sida.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Busterxl
Tja!

Tack för en givande o bra recension!

Jag har precis haft oturen att ha köpt två bärbara jag fått lämna tillbaka pga störande ljud från området runt cpu'n. Är det nåt du hört ? Ska tydligen komma från strömregulatorerna. Men Dell kanske har fått rätsida på problemet.

EN annan fråga, är det värt att lägga till en WUXGA skärm ?

Lutar åt att jag beställer samma specs som du, väntar bara på att PCCity ska sätta tillbaka mina pengar på kontot- vilket tar några bankdagar.

Peace

Jag har inte upplevt något störande ljud alls, jag ska ge mig på att spela lite ikväll och se om det kan få datorn att jobba lite (iofs 3dmark06 3 varv borde ju ha fått den att knäa lite)

Jag tog denna dator bara för att man kunde få 1920x1200 annars hade jag nog köpt en asus g2s pga gddr3 minnet på gafikkortet.
Tilläggas bör att jag gillar skärmen som fan, den är lätt bättre än min 22" ws skärm från Samsung.

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H8R3D
@Enzo
np, nöjet är helt på min sida.

Jag har inte upplevt något störande ljud alls, jag ska ge mig på att spela lite ikväll och se om det kan få datorn att jobba lite (iofs 3dmark06 3 varv borde ju ha fått den att knäa lite)

Jag tog denna dator bara för att man kunde få 1920x1200 annars hade jag nog köpt en asus g2s pga gddr3 minnet på gafikkortet.
Tilläggas bör att jag gillar skärmen som fan, den är lätt bättre än min 22" ws skärm från Samsung.

Kanon! Ska lägga en beställning på en idag. Det dryga är väl leveranstiden som säkert hamnar på 6v.
En polare beställde dock en Dimension och fick den inom en vecka- trots den aviserade leveranstiden på 6v.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja beställa en DELL jusst pga möjligheten till den fina upplösningen plus att tangentbordet verkar vara relativt bra.

Men den känns lite funktionsfattig. Saknar HDMI som jag inte behöver jusst nu men annat kan det bli i framtiden. Den ser inte heller så extremt sexig ut men det är väl subjektivt.

Sticker Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR ut?
Varför VOSTRO framför Inspiron?

Permalänk

vad kostade konfigen?

Permalänk
Medlem
Citat:

[i] Varför VOSTRO framför Inspiron? [/B]

Vostron har ett lägre pris om man jämför med motsvarande Inspiron- det är iaf min observation.

Håller Vostron högre kvalité än Inspiron ? med tanke på att det är mest företag som köper Vostron.

Permalänk
Medlem

@BorO
Jag har inget behov av hdmi, ska jag köra till tvn så använder jag min htpc.
och utseendet är precis så som jag gillar det, svart, svart, svart

wlankortet är inbyggt så det ser man inte om man inte öppnar burken.
Tja, jag gillade layouten och den gick att confa så som jag ville ha den.

@Andy Mcdee
15300:- ink moms

@Busterxl
Vet inte hur kvalitén är på Inspiron så där har jag inga kommentarer.

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem

vad jag vet är vostron och inspiron identiska förutom vissa konfigurations alternativ och färgen..

vostron är billigare pga andra erbjudanden lr ngt

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Tycker Vostron är snyggare.

Men en fråga, gnäller inte Dell ordermottagning när man köper en företagsdator som privatperson ?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Busterxl
Tycker Vostron är snyggare.

Men fråga, gnäller inte Dell Kundtjänst när man köper en företagsdator som privatperson ?

Svaret finns typ 100ggr om på forumet... Nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Svaret finns typ 100ggr om på forumet... Nej.

aaa...va bra då. Har inte kollat ordentligt...sorry m8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Fredricson
Tummen upp för recension föressten! Jag vill ha lite fler bilder

Done.

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem

Tack för dem nya bilderna!

En annan fråga, betalningen- drar dom direkt från kortet eller sätter man in på nåt bankkonto ?

Permalänk

Också rätt sugen på en Vostro men tycker det är tråkigt att dom bara har valt att köra med vga. Hur stor skillnad blir det att koppla in via vga istället för dvi/hdmi via tvn?

Visa signatur

Yeah!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Busterxl

En annan fråga, betalningen- drar dom direkt från kortet eller sätter man in på nåt bankkonto ?

Jag fick den på 6 månader avbetalning utan uppläggnings avgift, ränta och annan kostnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerry

Också rätt sugen på en Vostro men tycker det är tråkigt att dom bara har valt att köra med vga. Hur stor skillnad blir det att koppla in via vga istället för dvi/hdmi via tvn?

Jag hade nog kört på s-video kontakten när jag kör till tvn, jag menar, det är ju ingen dator som jag har tänkt för tvn när jag köpte den, ska jag ha en tv-dator så satsar jag ju på en stationär typ med ett bra gfx och tvkort.

Men just hur stor skillnad det är, det vet jag inte, men det är troligen en rätt stor skillnad om du nu ska köra en fullhd film genom datorn till tvn.

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Busterxl

En annan fråga, betalningen- drar dom direkt från kortet eller sätter man in på nåt bankkonto ?

Beror helt på vad du väljer, antingen anger du ditt kort nummer ( gäller visa, mastercard och American express) då reserverar dom de beloppet och drar av det när datorn lämnar fabriken,

eller så gör du som jag
går på banken och förskotts betalar via postgiro
du får deras nummer i ett mail, skriver sändare, mottagare, och en "övrig anteckning" som innehåller dom 9 sista siffrorna i ditt IR nummer,

skulle rekommendera kortbetalning om du har möjlighet,

mina pengar har inte gått in till dell än, och jag betalade i måndags.

Permalänk
Medlem

Beställde följande idag (ca 4 v leveranstid) :

CORE 2 DUO T7500 2.20GHz,800,4M
17" WUXGA (1900 x 1200) TrueLife
Matte Jet Black with 2.0 MP camera
Resource DVD (Diagnostics & Drivers)
2048 MB 667 MHz Dual-Channel DDR2 SDRAM (2x 1024 MB)
Hard Drive 240GB Serial ATA (5400RPM)
DVD+/-RW Drive 8x
Primary 9-cell 85WHr Li-Ion Battery
NVIDIA GeForce 8600M GT 256 MB DDR2
Dell trådlös 350 Bluetooth 2.0-modul, for Vista
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort
Swe/Fin (QWERTY) - Internal Keyboard
Software Drivers Vostro 1700
Swedish - Vista Business (32Bit OS)
Vikt: ca 4 kg
Storlek: ca 4,5 cm hög, 39,5cm bred & 29,5cm djup

Kostnad 14.656kr

Bara hålla tummarna att det inte tar längre tid än 4 veckor.

En helt annan fråga till trådstartaren:
jag nämnde ett problem med Core 2 Duo- här finns mer info om en Dell med samma problem:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=49333
Hoppas Vostro inte har dessa symtom. Har lämnat tillbaka två datorer av ovan nämnda skäl. En Toshiba L100-049 och en Packard Bell SB85 - båda med Core 2 Duo cpu's.

Permalänk

Har någon testat att överklocka 8600m GT med programet nTune som finns på Nvidias hemsida? Hittade en intressant tråd om Vostro 1400 på Notebookreviews;
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=153822&page=...

Skulle något liknande kunna vara möjligt med Vostro 1700? Dom skriver att någon har testat det men det skulle vara intressant om man kunde få någon här hemma att berätta hur det gick.

Också, detta skrevs i ovanstående tråd;
link1313: "haha, thats totally lame. A dedicated GPU without airflow? Good luck to regular users who are expecting to game on that a year from now. I'd seriously suggest you guys stop overclocking right now, your laptop will be dead in 12-16 months otherwise.
Somebody should yell at dell i've never seen a dedicated GPU without airflow. Heck even x3100 laptops have a fan."

Bekräfta, kommentarer?

Permalänk
Medlem

Spelbarhet

Hej,
Tack för din recension. Har letat ett tag efter någon som köpt en Vostro 1700. Har du hunnit köra något spel på den ännu? Hur är det isåfall att spela på den. Flummig fråga kanske men vore intressant att höra lite vad du testat och hur det flyter.

Mvh Torben

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Busterxl

....
Bara hålla tummarna att det inte tar längre tid än 4 veckor.

En helt annan fråga till trådstartaren:
jag nämnde ett problem med Core 2 Duo- här finns mer info om en Dell med samma problem:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=49333
Hoppas Vostro inte har dessa symtom. Har lämnat tillbaka två datorer av ovan nämnda skäl. En Toshiba L100-049 och en Packard Bell SB85 - båda med Core 2 Duo cpu's.

Jag var i kontakt med dell ang kompensation, och man vet ju aldrig vad man kan begära, så jag sa att jag ville ha en ryggsäck för besväret, det fick jag (http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&...)
Så jag är inte alltför deppad.

Jag har inte haft några problem med det, om jag förstår rätt så ska problemet uppstå när man går in i sleep mode?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cap_Necro

Har någon testat att överklocka 8600m GT med programet nTune som finns på Nvidias hemsida? Hittade en intressant tråd om Vostro 1400 på Notebookreviews;
http://forum.notebookreview.com/sho...3822&page=1

Skulle något liknande kunna vara möjligt med Vostro 1700? Dom skriver att någon har testat det men det skulle vara intressant om man kunde få någon här hemma att berätta hur det gick.

Också, detta skrevs i ovanstående tråd;
link1313: "haha, thats totally lame. A dedicated GPU without airflow? Good luck to regular users who are expecting to game on that a year from now. I'd seriously suggest you guys stop overclocking right now, your laptop will be dead in 12-16 months otherwise.
Somebody should yell at dell i've never seen a dedicated GPU without airflow. Heck even x3100 laptops have a fan."

Bekräfta, kommentarer?

Sitter inte vid 1700:an atm men det är intressant om det du skriver stämmer.
Jag har lagt en fråga på dells forum för att höra vad dom säger om gpu fläkten.

innan jag vet mer så tänker jag ta det lungt med klockandet.

EDIT:
jag chattade med support:
Inledande fråga/kommentar: Vostro 1700, jag har hört att den inte har någon gpu fläkt, stämmer detta?
Agent Niklas_Moser Ett ögonblick så skall jag kontrollera det
Customer Johan B tackar
Agent Niklas_Moser Det stämmer, det är en central placerad fläkt som kyler
Customer Johan B ah, den kyler gpu, cpu och allt?
Agent Niklas_Moser ja, det stämmer
....

Så, så är det nog

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnilron

Hej,
Tack för din recension. Har letat ett tag efter någon som köpt en Vostro 1700. Har du hunnit köra något spel på den ännu? Hur är det isåfall att spela på den. Flummig fråga kanske men vore intressant att höra lite vad du testat och hur det flyter.

Mvh Torben

Jag lirade Bioshock (i xp, så dx9) i förmiddags, på 1920x1200 och grafiken på max så laggade det något, men fortfarande spelbart. jag testade innan jag sprang till jobbet att köra i 1280x800 och grafiken på medium, och då flöt allt utan problem.
Återkommer med fps siffror.

Titanquest flöt som fisken i lådan (utan problem)

Har även kört css, c&c3 båda i 1920x1200 utan problem.
tänkte prova flatout senare.

en sak som jag märkte, men det är säkert inga problem för nån (inte mig heller) sen är att pekplattan inte hänger med i spel, men som sagt det är väl inte många som spelar med pekplatta, jag ska bara leta upp min Logcitech 510 nånstans.

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk

"Jag lirade Bioshock (i xp, så dx9) i förmiddags...."
Det var det bästa jag hört på länge. Väl möt och tackat för att du är så tillmötesgående med svar!

Skall beställa en Vostro 1500 nu på måndag - en pris skillnaden med nästan 3000:- för 1'6" sved lite. Annars har modellerna samma prestanda. Eftersom jag sparade in lite pengar så drog jag upp till 2,2GHz istället för 2,0'an som det var tänkt.

Permalänk
Medlem

Bioshock, fps i högra hörnet (fraps).
Allt är på samma ställe med både vatten och eld.

1280x800 high

1280x800 medium

1920x1200 high

1920x1200 medium

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare