Varning för datorbutiken.com på minhembio.com´s forum
Från minhembio.com´s forum...
[color="red"]VARNING - Datorbutiken.com - VARNING[/color]
Okej!
Som många vet hade jag för länge sen ivriga diskussioner om vilken LCD man skulle köpa. Och som ni då även vet valde jag till slut Samsungs M86 serie i storleken 52 tum. Den verkade i Juli vara det bästa som fanns på LCD marknaden.
Så efter mycket oro och nervositet lade jag den 10 JULI min beställning på Datorbutiken.com. De hade då ingen i lager men skulle få in veckan efter. Detta hade jag räknat med eftersom min 4 veckors semester började sista juli. Jag tyckte mej då ha god marginal så att jag skulle kunna leka med min nya TV på semestern.
Mina 31.990 drogs omedelbart vilket kändes OK då jag skulle få TV:n om en vecka.
Sen började tiden rulla iväg. Dagarna blev veckor och veckorna blev månader. Via mail och telefon hade jag samtal med Datorbutiken angånde leveranstiden. Varje gång jag ringde fick jag ett nytt datum ca 3-6 dagar framåt i tiden. Dessa löften ledde till att jag ej avbokade min TV. Tiderna flyttades fram så lite hela tiden att man trodde det var på gång. Officiellt fick jag ca 6-7 mail från Datorbutiken där nya leveranstider angavs. Inofficiellt fick jag via telefon en hel del andra datum som ej kom ut på sidan utan som var "inside info". Jag menar vem avbokar en TV som enl återförsäljaren skall komma imorgon?
Under denna period köpte jag en LCD möbel på ikea för ca 2000kr samt ett väggfäste för 800kr.
Dessutom visade Datorbutikens hemsida under hela denna perioden att TV:n fanns i lager :blink:
Jag konfronterade kundtjänsten med detta flera gånger och fick då uppleva följande diskussion:
- "Vi har 2 st leverantörer. Din TV finns i lager hos en av dessa leverantörer. Men av olika anledningar kan vi inte ta hem din TV från den leverantören."
- "Varför inte?"
- "Nej av olika anledningar funkar inte detta så"
- "Men är det inte att vilseleda kunden att skylta att man har en produkt i lager när man egentligen inte har den i lager? Detta låter som falsk marknadsföring."
- "Fast vi har den i lager"
- "Kan jag få den då?"
- "Nej vi kan inte hämta TV:n från den återförsäljaren."
- "Så vad ni säger är att TV:n finns i lager hos en leverantör som ni ej kan handla av men det räknar ni ändå som att varan finns i lager?"
- "Just det"
- "Med den logiken kan jag alltså säja min grannes bil till dej. Att den inte är min och jag inte kan leverera den är alltså oväsentligt. Huvudsaken är vad jag anser mej ha i lager. Är du medvetan om att det är olagligt?"
- "Tystnad"
- "Kan jag få tala med din chef?"
- "Nej han är inte här idag"
Under 50 dagar gjorde datorbutiken.com reklam för att de hade denna TV i lager vilket (enligt dem själva) genererade 4st beställningar. Dessa beställningar (värda 120.000) låg sedan i 1-3 månader (betalda) utan några svar till kunden. Datorbutiken har här alltså tjänat ihop lite räntepengar. Efter lite hårdare påtryckningar ändrades slutligen (efter ca 50 dagar) hemsida till att visa 0 i lager.
Okej...
Tiden går och vecka ut och vecka in ringer jag och får nya datum ca 3-6 dagar fram i tiden.
Den 17 SEPTEMBER får jag lite nog och ringer igen. Dels för att kolla en ny sak. Datorbutiken har nämligen sänkt priset på TV:n med 2000 till 29.990. Jag ville kolla hur de skulle hantera detta. Då lät det så här:
- "Jag ville bara kolla en sak även om jag är övertygad om att ni kommer att tillgodose mej på denna punkt. Jag lade min order för 67 dagar sen och har ännu inte fått den. Under denna perioden har ni sänkt priset med 2000kr. Jag antar att detta korrigeras när leverans sker så att jag får den till det billiga priset."
- "Ähum... nej så hanterar vi inte dessa frågor."
- "Så du menar att när jag nu väntat i 67 dagar på min TV och ni hunnit sänka priset så tänker ni inte vara lite hyggliga och låta mej få den till det nya priset?"
- "Nej så brukar vi inte göra. Om du vill ha det nya priset får du avboka och boka igen"
- "Men då kommer jag sist i kön och som ni sa tidigare är det fler som väntar. Då hamnar jag ju sist och får kanske vänta ännu längre."
- "Ja det är så det funkar"
- "Men HERRE***, har ni ingen goodwill serviceminding alls på detta stället? Inte nog med att jag inte fått min TV på 67 dagar utan jag ska dessutom straffas med högre pris."
- "Tystnad"
- "Detta är inte klokt, egentligen ringde jag för att eventuellt be om en liten present för alla turer vi haft med denna beställning. Tex att ni skulle bjuda på frakten eller så. För mej var problemet med prissänkningen inte något problem. Inte i min vildaste fantasi kunde jag tro att ni skulle göra så mot en kund som handlat för 32.000kr hos er. Dessutom har ni haft mina 32.000kr i 67 dagar. Jag sålde fonder för att kunna handla TV:n. Hade dessa stått tills idag hade jag kunnat plocka ut 1550kr extra."
- "Det är vår policy"
- "Kan jag få tala med din chef?
- "Nej han är inte här"
Dagen efter ringer jag ingen. Jag har då fått en massa nya datum (17/9, 20/9, 21/9). Diskussionen blir så här:
- "Hej jag skulle vilja kolla min order xxxxxxxxx"
- "Vi har fått besked om den 21/9"
- "Okej, hur löser vi prisskillnaden och de bekymmer vi talade om igår? Får jag någon ersättning eller får jag inte ens mellanskillnaden?"
Jag beskriver gårdagens problem
- "Nej du får inte mellanskillnaden eller någon ersättning"
- "Kan jag få prata med din chef nu då, klockan är ju 12.30 så han måste vara där?"
- "han har tyvärr fullt upp hela dagen"
- "Så jag får inte tala med honom idag heller?
- "Vänta lite"
Dröjer lite
- "Nu är jag tillbaks. Jag har fått info att vi inte kommer att få in denna TV alls.
- "Aldrig nånsinn?"
- "Nej"
- "Den har alltså utgått nu helt plötsligt... varför?"
- "Samsung ska inte skeppa fler till Sverige. Jag avbokar din order nu. Tack och välkommen åter"
Eeeeeehm okej :blink: Vad är nu detta? Ska Samsung sluta skeppa sin bästa TV innan efterföljaren ens finns ute? Bäst jag ringer Samsung.
- "Samsung, du talar med xxxxxx"
- "Hej, enligt datorbutiken.com ska ni sluta tillverka och skeppa 52 tums M86:or till Sverige. De har just avbokat min order med denna motiveringen."
- "öööh... ett ögonblick"
Väntan...
- "Hej igen... nej detta är helt fel. Vi bygger och skeppar 52 tummare för fulla muggar.
- "Varför säger dom så tror du?
- "Ingen aning"
- "Okej tack så mycket."
Jag försöker få kontakt med Datorbutiken igen men det är omöjligt. Under måndagen och tisdagen har svarstiden varit ca 1 timme pga sjukdom.
Så nu står jag här 68 dagar senare utan TV och med 32.000kr på min nya "bank". Man frågar sig onekligen följande frågor:
1. Hur mycket skit får man egentligen säga till kunden för att hindra folk från att avboka? Jag menar får man verkligen säga "den kommer imorgon" i 3 månader? De skyller på sin leverantör men det köper jag inte. Det är Datorbutiken.com som har ett ansvar mot mej, inte deras återförsäljare. Annars kan man ju bara anställa en kille som heter Klas-kenneth eller nåt och sen skylla allt skit på honom.
2. Borde inte Datorbutiken.com (och andra) betala igen pengarna när de märker att tiden blir oskälig. De håvar in räntepengar på stackars kunder som väntar. Och det enda de säger är att man får häva köpet om man vill ha sina pengar tillbax. Men sen säger de samtidigt att TV:n den kommer imorgon etc etc... så ingen vill ju häva köpet då.
3. Får man fortsätta att felannonsera efter att det har uppmärksammats? De fortsatte att skriva att TV:n fanns i lager långt efter att jag påpekat detta. Får man lov att ljuga hur man vill för att håva in beställningar?
4. Är det inte mer eller mindre standard goodwill att låta kunden få produkten till det lägre priset om man nu väntat så länge och ett prisdropp har skett? Det var det mest oförskämda jag hört.
5. Varför sa dom till mej att den inte skulle tillverkas längre? Det ska bli kul att se om den plockas bort från sidan eller om dom bara ville bli av med en "besvärlig" kund.
Jag har via 2 företag (som jag sköter inköpen åt) tidigare handlat mycket av Datorbutiken.com. Jag har 4 konton där sen tidigare. Dessa tänker jag aldrig mer använda. Jag tänker skriva denna historien på alla ställen jag kan komma på. Och jag har kontakt med ARN och tänker på torsdag (troligen) kontakta Plus. Alla samtal som jag haft med Datorbutiken.com har jag bandat (jag bandar ALLA samtal jag har med myndigheter/näringsidkare) och jag har skärmdumpar som visar hur dom annonserar ut TV:n i lager trots att den enligt kundtjänsten EJ funnits i lager.
Otrevlig kundtjänst (alla utom en kille som jag haft mailkontakt med) i kombination med ovanstående problem gör att dom sanneligen förlorat mej som kund. De skiter blankt i att du som kund ska få en så rättvis affär som möjligt. De slänger ur sig en massa des-information vilket omöjligör för dej som kund att ta ett bra beslut.
Snikna, snåla, otrevliga och ovilliga att ordna på bästa sätt för kunden.
Nej aldrig mer Datorbutiken.com
ALDRIG MER DB.COM
EDIT: Den kursiva texten är inte exakta citat. Det är summering av längre samtal.
------------------------------------------
-----------------------------------------
---------------------------------------------------------------------
PS: OM mot förmodan någon representant för datorbutiken känner sig manad att möta kritiken är jag givetvis minst lika snabb att förmedla detta. Allt jag kräver är att man gör rätt för sig. Svara gärna på denna tråd eller skicka ett PM om ni vill försöka lösa situationen. Jag är ingen tjurig tonåring som sitter och ljuger ihop skit. Men jag ställer krav på näringsidkare som jag handlar av och jag sprider mina erfarenheter så mycket jag kan för att hjälpa andra. Men som sagt, ingenting gör mej gladare än att ge beröm till folk/organisationer som förtjänar det. Så givetvis kommer jag minst lika fort berömma er om ni väljer att göra rätt för er.
Fel enligt mej:
1. Varför lämnar ni ut en massa preliminärdatum som ej är officiella enligt er återförsäljare?
2. Varför erbjuder ni er inte att betala tillbaka pengarna om ni märker att leverantören inte kan leverera? Enligt er leverantör så visste ni i mitten på augusti att inga maskiner skulle inkomma till dem förrens slutet på september (fick jag reda på i efterhand), men trots detta fick jag via telefon ett par "påhittade" leveransdatum per telefon.
3. Tycker ni att det är snällt att straffa en trogen kund som låter sin order ligga kvar trots försenad leverans genom att låta han betala ett högre pris än det nu gällande?
4. Varför får jag ingen ersättning för de 32.000 kr som jag låtit er hålla i 70 dagar? Även en minimal bankränta hade ju genererat lite pengar under denna tiden. Det kan ju inte vara ofta som produkter plötsligt utgår (om det nu är sant)... så i de få fall där en stackare väntat 70 dagar på något ni sen inte kan leverera så är det väl inte helt otänkbart att tänka sej ett litet plåster på såren.
5. Varför ljuger ni om att Samsung inte skeppar fler 52 tums M86:or till Sverige? Hade jag varit Samsung så hade en stämningsansökan legat på posten nu.
6. Varför ringde inte den chef som var på plats upp mej trots löfte? Fick han helt plötsligt för mycket att göra?
-----------------
-----------------------------
-----------------------------------------------
Läs mer på MINHEMBIO.COM´s forum
²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²