Permalänk
Medlem

Stor temperatur skillnad på Core 1 och 2?

Sitter på en x2 3800+ 939 som kyls av en Thermalright Ultra 120 Extreme S-Flex F. I Idle ligger båda cores på runt 30C men när man drar igång Orthos så sticker Core 1 iväg till 50-55C och Core 2 ligger på låga 40C. Ska det vara så här eller har jag monterat någonting fel?

Permalänk
Medlem

Jag har också lite tempratur skillnader på mina kärnor. Om du använder XP så gå in på www.amd.com och tanka ner drivrutinerna till din CPU. XP har inte inbyggt stöd för AMD´s X2 CPUer och med dem så kan det korrigeras. Lovar inget...

Detta behövs bara i XP och inte i Vista.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Jag har också lite tempratur skillnader på mina kärnor. Om du använder XP så gå in på www.amd.com och tanka ner drivrutinerna till din CPU. XP har inte inbyggt stöd för AMD´s X2 CPUer och med dem så kan det korrigeras. Lovar inget...

Detta behövs bara i XP och inte i Vista.

Installerade drivrutinen till processorn men det är ungefär samma sak. Ska man gå efter "medelvärdet" som Everest räknas ut? temperatur CPU står på cirka 40C.

Permalänk
Avstängd

din IHS är konkav.. därför är tempsen olika..

Permalänk
Medlem

Har fått ett ganska vettig svar ifrån en person:

"Orsaken varför temperaturen ser annorlunda på kärnorna är för att du sitter på ett gammalt system, nämligen Socket 939, som inte har egenskapen att använda båda kärnor samtidigt.
Dock är det bättre att ena kärnan körs i, som du säger, 50°C och den andra i 40°C.
Du kan själv välja vilkendera av kärnorna du vill spela spel med, genom Aktivitetshanteraren."

Detta låter ju troligt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robs

"Orsaken varför temperaturen ser annorlunda på kärnorna är för att du sitter på ett gammalt system, nämligen Socket 939, som inte har egenskapen att använda båda kärnor samtidigt.
Dock är det bättre att ena kärnan körs i, som du säger, 50°C och den andra i 40°C.
Du kan själv välja vilkendera av kärnorna du vill spela spel med, genom Aktivitetshanteraren."

Detta låter ju troligt?

Du hann visst före

Permalänk
Medlem

Men Orthos testar stressar ju båda kärnorna? Då borde väl båda kärnorna stressas lika mycket?

Permalänk
Medlem

kan inte 939 använda båda kärnorna ? det var helt nytt för mig, och osannolikt i mina öron oxå.. kan någon bekräfta att det är så ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
kan inte 939 använda båda kärnorna ? det var helt nytt för mig, och osannolikt i mina öron oxå.. kan någon bekräfta att det är så ??

Man tycker ju det. Vet inte om han syftade på vanliga program utan stöd för dubbla kärnor. Här kommer lite temps iaf:

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/_temps%20tt.JPG

Känns sjukt högt med det här monstret..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robs

Detta låter ju troligt?

Jag måste nog citera penn&teller:

"Bullshit"

Din ihs är konkav, eller om du har lite tur så har du bara en dålig mount av kylflänsen.

Det är inte heller säkert att din kylfläns har en plan yta, då thermalright trots sitt pris har lite dålig kvalitetskontroll, har även läst på forum som tex xtremesystems att fästningsanordningen på true kan ge lite dålig kontakt, flänsen sitter helt enkelt inte tillräckligt hårt mot ihsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Jag måste nog citera penn&teller:

"Bullshit"

Din ihs är konkav, eller om du har lite tur så har du bara en dålig mount av kylflänsen.

Det är inte heller säkert att din kylfläns har en plan yta, då thermalright trots sitt pris har lite dålig kvalitetskontroll, har även läst på forum som tex xtremesystems att fästningsanordningen på true kan ge lite dålig kontakt, flänsen sitter helt enkelt inte tillräckligt hårt mot ihsen

Grymt illa av AMD att inte göra IHS:en plan. Vilken kylare jag än köper så blir det i princip samma shit. Först köpte jag en AC Freezer 64 men den var kass. Sen köpte jag en Tuniq 120 Tower men same shit med den också. Och nu snålade jag inte och drog iväg en beställning på en Thermalright 120 Ultra E men fortfarande same shit. Kan man inte kräva en ny processor? Borde ju fortfarande finnas garanti på den då den är knappt 2 år gammal.

Permalänk
Medlem

lappa ihs:en.. kostar dig kanske max 100kr och några timmars arbete

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
lappa ihs:en.. kostar dig kanske max 100kr och några timmars arbete

Garantin ryker och det känns osäkert att slipa på en processor

Permalänk
Medlem

jag har en 4600+ s939 med en thermalright SI128-SE och tempen mellan båda kärnorna skiljar max 5 grader. kolla med core temp istället vad du har för temp på de olika kärnorna.

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aopen
jag har en 4600+ s939 med en thermalright SI128-SE och tempen mellan båda kärnorna skiljar max 5 grader. kolla med core temp istället vad du har för temp på de olika kärnorna.

Samma sak där, över 10C skillnad.

Permalänk
Medlem

har du satt fast den med bult thru kitet eller med s-type fästet?

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aopen
har du satt fast den med bult thru kitet eller med s-type fästet?

Bolt-thru kitet.