Omöjligt att installera WinXP

Permalänk
Medlem

Omöjligt att installera WinXP

Tjo!

har en gammal stationär burk här som ja tänkte lägga in XP på.. Men får lite småproblem..

Det är när själva installationen ska börja, efter formatering etc som görs via skivan. Jag möts av en ljusblå skärm där inget händer. Startar jag om datorn kommer det upp en ruta där det står att installationen återupptas nånting..

SEn tillbaka till denna ljusblå rutan.. Se bild: http://pici.se/189188

Vad kan det vara för något galet?

Testat nu på två olika diskar.
En IBM 40gb och en Maxtor 120gb.

Kan tilläggas med att musen kommer fram på den blå skärmen.. fungerar fint att röra på och så...

Nån som har nån minsta lilla aning om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

hur länge har du väntat? det kanske tar lite tid?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
hur länge har du väntat? det kanske tar lite tid?

Denna gång väntade jag kanske 30 min som mest..

När jag försäkte sist (typ 3-4månadersen) stog den och gjorde ingenting i ca 4timmar.. Känns som att såpass lång tid ska det inte behöva ta...

Permalänk

Det är inte fel på skivan då?

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D -
- Asus TUF Gaming B550 -
- Fury Beast 32GB-
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo -
- Asus TUF Gaming 850W -

Permalänk
Medlem

Testat med en annan CD spelare?

Permalänk
Medlem

Skivan är precis nerladdad och utbränd (via MSDNAA, så inget crackande). Den ska fungera. Hade även andra skivor sist... Så skivan ska det inte vara fel på.

Inte testat annan cd-spelare då jag inte har någon annan att tillgå. Men det fungerar fint att installera linux på burken. Och borde den inte hänga sig redan under tiden när den kopierar filer från skivan? jag menar när man kommer til detta stadiet installerar den väl enbart från filer på hårddisken, dvs skivan används inte?

Men får försöka ragga upp en annan cd-spelare.. Värt ett försök iaf.. Men känns mysko som sagt...

Permalänk
Medlem

Prova att ladda ner igen från MSDNAA kan ju vara en korrupt fil som du tankat och bränt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
Prova att ladda ner igen från MSDNAA kan ju vara en korrupt fil som du tankat och bränt ut.

Visst. chansen finns.. Mendå jag försökte för några månadersen med två andra skivor och fick samma fel känns det kanske inte allt för troligt..

EDIT
Nu har jag testat med nyutbränd skiva + annan DVD-spelare...

Samma fel..