Permalänk
Medlem

Rawa, skall ge dig ett litet tips, om du har datorn liggandes, se till att vända på dina hårddiskar så de ligger vågrätt. hårddiskar verkar inte ha någon direkt förkärlek till magneter som ligger och stör deras egna magnet, samt oplanerande ställningar under tiden de sliter för att göra dig tillfredsställd

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Dagens hårddiskar ska inte ta skada av att ligga vertikalt, så länge dom ligger i raka vinklar.

Permalänk

jobbigt om golvet lutar då >_<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
Dagens hårddiskar ska inte ta skada av att ligga vertikalt, så länge dom ligger i raka vinklar.

precis de ska inte ta skada men det händer att dem gör det iaf, bästa är att låta dem ligga vågrätt hur som hällst...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Tråden lever ännu tyvärr har jag ingen bild har nog ghetto moddat nåt någon gång. jo när jag var trött på den satans no name cpu kylaren hade en 80 mm på och tog en annan 80 mm och skruvade loss skruvarna och tog en till 80 mm satte ihop dom. tyvärr så låg dom för nära varandra så fläktbladen tog i men jag löste det med lite tejp emellan sen tejp runt hela skapelsen. sen satt allt bra.
cpun låg på ca 70 ( med en original amd duron kylare. drog till classes och köpte en billig sak med 80mm på. resten står här ovanför.
låg sen efetr modden på ca 60-65.
testat det där med pringles burken. som finns i en tidigare tråd här

sänkte tempen några grader.

Permalänk
Medlem

Min gammelgamla dator som jag ej har kvar längre. Chassit blev fö sönderhoppat av några på Antec

Funka bra gjorde det faktist, dock var det extremt fult

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
Min gammelgamla dator som jag ej har kvar längre. Chassit blev fö sönderhoppat av några på Antec

http://gummianka.com/fasting/skit/random/fulmodd_01.jpg

http://gummianka.com/fasting/skit/random/fulmodd_02.jpg

Funka bra gjorde det faktist, dock var det extremt fult

sä ska ett ghetto moddat chassi se ut fast dock var det ej så farligt fult finns värre men ghettomoddat ska det vara.

Permalänk

Jag tror att mitt chassi till spelburken räknas som ghetto. Fläkthålen är för övrigt till 100% utskurna med vinkelslip.

Fönstret är utskuret för 5 år sedan då jag tyckte det var tufft.

Permalänk

nice med dekaltrimmet kul tråden lever ännu.

haru kvar chassit?? framgick ju inte men ghetto modd var dte iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
nice med dekaltrimmet kul tråden lever ännu.

haru kvar chassit?? framgick ju inte men ghetto modd var dte iaf.

Jag använder det chassit i nuläget. Ser ingen mening med att köpa ett nytt när det funkar alldeles utmärkt.

Bild på baksidan. Dom dekalerna har suttit där ett bra tag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Jag använder det chassit i nuläget. Ser ingen mening med att köpa ett nytt när det funkar alldeles utmärkt.

Bild på baksidan. Dom dekalerna har suttit där ett bra tag.
http://static.pici.se/pictures/sYwznUNGN.jpg

ja det kan jag hålla med dig om dessutom sparar man på miljön onödigt o köpa nytt när man har nått som funkar.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst om projektet Radiatorboxen (http://www.sweclockers.com/album/?id=1555) började jag fundera på om det inte vore en fördel ur kylningssynpunkt att separera fläktarna en bit från radiatorn, t ex att montera fläktar på ena långsidan i en låda och radiatorn på den andra (och ev flera radiatorer; lådans botten och kortsidor blir också tillgängliga).
Sagt och gjort, jag beslöt att testa konceptet och sågade upp en gammal garderob (man tager vad man haver...) i lämpligt stora delar som monterades ihop till en låda med hål för radiatorn på ena långsidan och hål för tre fläktar på den motstående långsidan. Lådan tätades med silikon samt fönsterlister (locket).
Se bild nedan (radiatorsidan syns, tre fläktar sitter på baksidan, slangar för vattenkylningen kommer ut på främre kortsidan).

[img="http://img216.imageshack.us/img216/6655/imgp0172dg2.th.jpg"]

Visst blev temperaturerna några grader lägre än när fläktarna monterades direkt emot radiatorn! Lådan fungerar som en "shroud" och ger luftflöde över hela radiatorn. När fläktarna monteras direkt mot radiatorn kommer luftflödet att vara ojämnt fördelat. Vid centrum av fläktarna blir det noll, även vid skarvarna emellan fläktarna.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WDac
precis de ska inte ta skada men det händer att dem gör det iaf, bästa är att låta dem ligga vågrätt hur som hällst...

Vad grundar du det på?

En hårddisk bör inte ta skada hur den än ligger. Det är ju inte så att skivan i hddn är oval eller att läsarmen rör sig på fler sätt än upp och ner över skivan. Så jag förstår inte vad som skulle slitas eller ta skada. För det blir ju inge mer obalans pga hur den ligger.

Lägg inte fotbollen upp och ner har jag ju sagt :/

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

En hårddisk funkar bra så länge den är monterad i någon 90ºig vinkel..
Monterad den däremot i 45ºiga vinklar så tar dom skada

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Polaren hade en gammal liten data som han hade "moddat sönder" med usb fläktar och minst 2 rullar maskerings tejp samt andra saker som man skulle kunna tänka sig, joo bunt band var ett måste också men mycket skit var det i den xD
Har någon bild på datan från något lan men ändå, kan langa upp den nån annan dag.

Men men, det vi gjorde med "systemet" var att bygga ett chassi.
Vilket blev ett lego chassi för han hade för mycket lego samt att vi ville vara snåla.

Så här e det ---> http://www.sweclockers.com/album/?id=2036

xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Vad grundar du det på?

En hårddisk bör inte ta skada hur den än ligger. Det är ju inte så att skivan i hddn är oval eller att läsarmen rör sig på fler sätt än upp och ner över skivan. Så jag förstår inte vad som skulle slitas eller ta skada. För det blir ju inge mer obalans pga hur den ligger.

Lägg inte fotbollen upp och ner har jag ju sagt :/

för att skivorna och motorn är balancerad för att ligga eller stå på högkant (någon 90gradig vinkel gäller) läsarmarna repar skivorna när det blir obalans i motorn och kopplingen mellan motor å skivor.. 45grader = döden

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Citat:

för att skivorna och motorn är balancerad för att ligga eller stå på högkant (någon 90gradig vinkel gäller) läsarmarna repar skivorna när det blir obalans i motorn och kopplingen mellan motor å skivor.. 45grader = döden

Stämmer säkerligen, BTW

Läste precis "45grader = döden"

Och sen for ögonen förbi din bild på vänsterkant under färden till bakåtknappen...

Döden + din bild var en läskig kombination

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Och detta har du givetvis underlag för?

Tar det via PM.

Jag är öppen för förslag!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Det är såhär. disken kommer inte gå sönder pang poff utan den kommer långsamt sönas ner i skivorna och armen (armarna) kommer ligga och skrapa emot och göra repor i skivorna. tänk dig själv. är det lätt att hålla en 1m 3 tumsplanka rakt ut eller upp i luften? Ganska enkelt va men lägg nu den i en lutning mitt i mellan du kommer märka att du kommer ligga och vippa fram och tillbaka.tänk dig då att du kanske har ett spelrum på 1-2mm som bäst då är det nog inte bra med detta vippandea fram och tillbaka . för att göra det ännu jävligare så ska du göra en svepandes rörelse över hela diskens yta samtidigt som den snurrar på vanligtvis 7200 rpm.

Så därför monteras de alltid liggandes eller ståendes på hög eller kortsidan.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

OK, nu efter 2år så tyckte jag det var dags att fixa till det som jag sa jag skulle göra tidigare i denna tråden, dvs dra ett luftrör från mitt fönster in till datorn. Och denna gången iallafall mindre getto

Så, röret jag köpte var ett 3m långt (ca 40cm långt när det är infällt) flexibelt aluminiumrör med diametern 127mm.

Ena änden på röret trycktes ihop för att passa med ventilationshålet som fanns i fönstret.

Röret drogs sedan ut till sin rätta längd och blev laggt till rätta, genom att b.la klämma fast det mellan skrivbordet och väggen.

Sedan var det dags att fästa fläkten med "några" varv silvertejp

Färdig

Och det slutliga resultatet efter lite filning på placering på röret osv.

Så en sista bild på mina andra fläktar som är upphängda i kattstrypare och precis som fläkten i röret är kopplade till min fläktkontroller.

Tänk vad roligt man kan ha på sin lediga tid

Edit: Självklart står datorn så att röret slutar inne i datorn och blåser all kalluft direkt på processorkylaren.

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
OK, nu efter 2år så tyckte jag det var dags att fixa till det som jag sa jag skulle göra tidigare i denna tråden, dvs dra ett luftrör från mitt fönster in till datorn. Och denna gången iallafall mindre getto

*HOST* ... Får jag påminna herren om vem det var som hjälpte till med bygget?

Grymt bra annars ;P

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
*HOST* ... Får jag påminna herren om vem det var som hjälpte till med bygget?

Grymt bra annars ;P

aa, det är sant, bra jobbat med att hålla i röret

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
aa, det är sant, bra jobbat med att hålla i röret

Du, får jag påminna dig om att jag minsann höll fläkten också när du tejpade den

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

skönt mkt kondens på vintern eh?

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av folkeryd

Blir ingen kondens...kanske borde vart med på fysiklektionen?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av folkeryd

Så länge datorn är på spelar det ingen roll. Alla delar är ju varma, samt att kalluften blandas ju med all den varma luften i rummet direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Sånt tycker vi om att se

Visa signatur

Permalänk

Min förra laptop, skärmen var lite slapp, men med eltejp, buntband, en skrivarkabel samt ett gammalt gitarrställ kunde man bygga ett stöd, funkar fortfarande riktigt bra, nu i lillasysters ägo.

Permalänk
Medlem

något av det finaste byggen jag sett 100 poäng!