Är AM2+ cpu'erna kompatibla med ett AM2 moderkort?

Permalänk
Medlem

Är AM2+ cpu'erna kompatibla med ett AM2 moderkort?

Är AM2+ cpu'erna kompatibla med ett AM2 moderkort, och då, vad är nackdelen med att ha AM2 Moderkort å en AM2+ CPU ? =P

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak.

Permalänk
Medlem

Biosuppdatering krävs, men många moderkortstillverkare är slöa med det, eller om det är så att de hellre vill sälja ett nytt moderkort. Kontrollera hos moderkortstillverkaren om de släppt phenom-bios.

Med AM2+ moderkort får du
hypertransport 3
mer avancerade strömreglering till processorn
stöd för DDR1066
snabbare L3 cache och nordbrygga/minneskontroller

Första batchen av phenom har inte varit helt problemfri och många av fördelarna med AM2+ har inte infriats. Hypertransport 3 är den enda funktionen som är aktiv, vilket gör skillnaden minimal.

Med nästa version, 9x50 bör AM2+-moderkort ge en klar prestandafördel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hardware guy, du rekomenderar alltså att jag köper nytt moderkort om jag vill ha en phenom :P?

Permalänk
Medlem

Re: Är AM2+ cpu'erna kompatibla med ett AM2 moderkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av noak
Är AM2+ cpu'erna kompatibla med ett AM2 moderkort, och då, vad är nackdelen med att ha AM2 Moderkort å en AM2+ CPU ? =P

Jag skulle behållt det kortet du sitter med. ASUS är mycket generösa med kompabilitet och har fått dom flesta av sina AM2 kort att fungera bra med Phenom. Stöd för kommande 45nm Phenom processorer kommer att komma, och bli inte förvånad om stöd för AM3 processorer kommer också.

Det var AMD's tanke från början, att göra en uppgraderingsvänlig och kraftfull plattform från grunden, nu fattas bara en stark arkitektur, vilket K10 är om dom kan lösa en del problem den för tillfället lider av

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Även utan TLB-buggen tror jag tyvärr inte att K10 ger tillräckligt mycket. Men vi får se... jag hoppas fortfarande.

Och ja, ASUS brukar vara ganska duktiga med BIOS-updates och dylikt, så jag hade behållit det.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Biosuppdatering krävs, men många moderkortstillverkare är slöa med det, eller om det är så att de hellre vill sälja ett nytt moderkort. Kontrollera hos moderkortstillverkaren om de släppt phenom-bios.

En annan orsak är att det varit struligt med hur uppgraderingen skall se ut angående TLB buggen, vet att moderkortstillverkare fått släppa en hel del versioner. Andra kanske väntar tills de vet vad som passar för att slippa merjobb.

De flesta användare vill inte ha anpassningen som garderar för TLB buggen då den dels är så sällsynt samt att det inte är hela världen med ett stopp på datan. De väljer snarare prestandand än att det eventuellt kan uppstå en bugg (som jag tror ingen märkt av än). Däremot är den superviktig för servrar vilket egentligen är det som phenom passar klart bäst för.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Även utan TLB-buggen tror jag tyvärr inte att K10 ger tillräckligt mycket. Men vi får se... jag hoppas fortfarande.

Och ja, ASUS brukar vara ganska duktiga med BIOS-updates och dylikt, så jag hade behållit det.

TLB buggen kommer att finnas aktiv på alla 65nm Phenom processorer då buggen inte är skadande. Dock kommer 45nm inte att ha TLB buggen och 45nm kommer även att vara förbättrad på många andra sätt också. Det är inte bara en dieshrink.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Jag har fått uppfattningen att det ännu inte är lönt att köpa en X4 som är avsedd för AM2 mobos, stämmer detta?

Visa signatur

i5 2300
8 GB 1333
XFX HD 6870 1 GB
Cooler master silent pro 500w
Cooler master 690 II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosenknopp
Jag har fått uppfattningen att det ännu inte är lönt att köpa en X4 som är avsedd för AM2 mobos, stämmer detta?

Yes, du får invänta kommande 45nm Quad-cores från AMD istället som med stor sannolikhet kommer bli mycket lyckade processorer.

Visa signatur

Permalänk

Vilken socket ska jag köpa om jag vill ha Phenom och kunna köra SLI? Finns det riktiga AM2+-moderkort som stödjer SLI. Alltså inte bara AM2 med biosuppdatering?

Skulle ni vilja lista dem i så fall så jag vet vad jag har att välja på? Tack!

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Vilken socket ska jag köpa om jag vill ha Phenom och kunna köra SLI? Finns det riktiga AM2+-moderkort som stödjer SLI. Alltså inte bara AM2 med biosuppdatering?

Det är bara att invänta nVidia's 7x0a chipset om du skall ha ett AM2+ kort. Dock finns det riktigt bra SLI kort som fungerar med Phenom idag. Jag rekommenderar ASUS M2N32-SLI Deluxe som jag själv kör samt även ASUS Crosshair.

Visa signatur

Permalänk

Okej. Men hur mycket förlorar man på att ta ett AM2-moderkort istället för ett AM2+-moderkort?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej. Men hur mycket förlorar man på att ta ett AM2-moderkort istället för ett AM2+-moderkort?

Själv vet jag inte, men borde det inte bero på vilket moderkort man har/ska köpa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte mycket.

Visa signatur

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ett billigt kort som finns ute nu är ett bra AM2+ kort som klarar av 4 grafikkort i Crossfire (4GPU's max) Tror bara jag och Borka har det på forumet.

MSI K9A2 Platinum typ 1400 - 1500kr klockar bra för mig är jävligt mycket nybörjare men fått upp prollen (sign) utan problem bara öka FSB och Volt för min del här sen lite andra inställningar som 2Good4you fick hjälpa till med ^^

Sen att MSI har dålig kvalité kanske är möjligt men på deras high-end mammaplankor kan jag tänka mig att dom handplockat dom bästa delarna till av självklar anledning

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Tyvärr stödjer MSI K9A2 Platinum inte SLI. Sen finns det en annan version MSI K9A2 Platinum V2 som har socket AM2+ men det funkar ju inte så bra om man vill köra 8800GT i SLI. Så vad finns det med AM2+ och SLI? Det kanske kommer fler innan de nya Phenom dyker upp...

Visa signatur

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det finns inga ännu sorry. Bara vänta på att Nvidia släpper sina varma kretsar till AM2+

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

har kanske en dum fråga ... jag ska köpa en amd 9950 till ett Gigabyte GA-MA790X-DS4 modet kort och har lästa tt man ska göra en bios uppdatering på det för att prollen ska funka ... så jag tänkte om man köper en billig am2 prolle och stoppar i ... vad händet och jag söker amds 140 w prolle för att kag vill över clocka den med det moderkortet. för att det ska det klara

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI GENE mATX / BenQ 24'' XL2420T 144hz /
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB / Intel Core i7 4770K 3.5 GHz
Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum / Corsair Obsidian 350D /
Kingston 32GB (4x8GB)DDR3 2400Mhz/CL11/Beast Series /2X Asus 980 Strix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamil05
har kanske en dum fråga ... jag ska köpa en amd 9950 till ett Gigabyte GA-MA790X-DS4 modet kort och har lästa tt man ska göra en bios uppdatering på det för att prollen ska funka ... så jag tänkte om man köper en billig am2 prolle och stoppar i ... vad händet och jag söker amds 140 w prolle för att kag vill över clocka den med det moderkortet. för att det ska det klara

Det moderkortet kommer att starta med Phenom, dock kommer den inte att identifiera vilken Phenom processor du har. Därför flashar du till senare version. Sen finns Phenom 9950 i 125w version som är att föredra. 125w versionen heter HD995ZXAGHBOX.

Det moderkortet klarar 140w processorer också och går att överklocka 125w processorer hyggligt på.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Asus Crosshair II Formula är ett AM2+ kort med nForce 780a SLI

: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=281587

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100