Permalänk
Permalänk

apråpå så har komplett innne xfx 980GX2 och deeras 3way sli 790i ultra moderkort en uppsättning moderkort+2st 9800gx2=14000krono ungefär då är det utan allt annat en dator behöver
inget jag har skulle ödsla pengar på

men ändå de finns att köpa de 15st 9800gx2

fast iof med en 9800GX2 och en Q9450+4gb ram så borde no g crysis springa på rätt bra

men detta får vänta har ju precic kommit alla minnns vi vilka problem 8800korten hade det första året

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Det presterar överlag 30-60% över HD3870X2 vilket jag tycker är förvånande faktiskt tanke på lanseringen idag.

Vi talar om en pannkakslösning som nästan alla här inne inklusive mig själv har bojkottat men ändå fungerar Nvidias pannkakslösning bättre än X2 från AMD. Kortet har ett introduktionspris om 5450kr. Datorbutiken säljer kortet för det, ej speciellt mycket pengar tanke på hur mycket bättre det kortet presterar mot X2.

Vi ser att drivrutinerna sviker i endel spel med AA aktiverat, något som bör åtgärdas omgående!

Man får tycka vad man vill idag tyvärr, är lite så där själv men sanningen är att när 9800GX2 presterar nästan lika bra eller bättre än DUBBLA HD3870X2 så får folk säga vad de vill, NVidias lösning är bättre av det vi kan se idag. ATi har helt enkelt väldigt stora problem och har av någon konstig anledning haft det sedan R600. Jag blev uppriktigt förvånad av 9800 prestandan. Att det skulle prestera cirka 20% bättre visste jag redan men inte så här.

EDIT: Jag vet många här inne som tänker precis på mig när de läst testerna och hur mycket ursäkter man än skulle vilja ha så existerar de inte.

Mvh Albin

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
apråpå så har komplett innne xfx 980GX2 och deeras 3way sli 790i ultra moderkort en uppsättning moderkort+2st 9800gx2=14000krono ungefär då är det utan allt annat en dator behöver

fast iof med en 9800GX2 och en Q9450+4gb ram så borde no g crysis springa på rätt bra

men detta får vänta har ju precic kommit alla minnns vi vilka problem 8800korten hade det första året

Ja, Nvidia är ända valet idag om du vill få Crysis att flyta @ very high och AA/AF aktiverat. Skalningen med tre 9800GTX skall tydligen vara superb och skalningen idag med tre 8800Ultra är bra, inte super, inte dålig men bra.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att ATI får ut nån mirakeldrivrutin som drar igång sitt kort lite men att dom blev så här krossade var inge bra. Men jag skulle ändå köpt ati kortet idag om jag fick välja, över 2000kr billigare liksom.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

2 st 9600 verka ju helt klart mest intressant

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

hmm, får tag på ett 9800GX2 för 4000 så det är rätt intressant i mitt fall nu. . . lite beslutsångest har man ändå.. ändå rätt mycket pengar att lägga ut. men å andra sidan kanske det är på tiden, det lär ju hålla ett tag. kanske.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr[M]
2 st 9600 verka ju helt klart mest intressant

Håller med, otrolig bra pris/prestanda förhållande till 9800GX2 och 3870X2. De totalt utpresterar allt i prisväg.

Rackarungen: Jag med om jag vill, känns lite frestande men struntar i det på grund av R770.

Det sorliga är att jag får hem min Plasma nu i veckan och har inhandlat en 15m lång HDMI/HDMI kabel, dock har jag en konverterare till DVI så länge.

GT200 eller RV770 eller R700 är något jag kommer att klippa.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
hmm, får tag på ett 9800GX2 för 4000 så det är rätt intressant i mitt fall nu. . . lite beslutsångest har man ändå.. ändå rätt mycket pengar att lägga ut. men å andra sidan kanske det är på tiden, det lär ju hålla ett tag. kanske.

Inte bättre att köpa ett till 8800GT istället då?
Blir lite billigare men jag vet inte, GX2 kanske är bättre ändå.

Visa signatur

MB ASUS X670E-F CPU Ryzen 7800X3D + Arctic LF II 360 GPU Gigabyte RTX 5070 Ti GAMING OC RAM G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA ASUS ProArt PA602 MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk

Som Darkside skriver är det alternativet egentligen bättre, i alla fall billigare men det är ju vara platsen som är problemet för honom, ljudnivån framför allt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker att det är fel att gnälla på ATI nu när 9800GX2 har släppts?(säg inte att ni gör det så mycket i denna tråden men i diverse andra trådar har folk iaf varit väldigt kritiska emot att folk tyckte att ATIs lösning var bättre förut bara för att GX2an nu presterar bättre än 3870X2) vad förväntade ni er? ta bara HD3870 i crossfire vs 8800GTS i sli så visste vi redan att denna skulle prestera bättre.... ser faktiskt rätt nice ut dock, var också väldigt kritiskt till deras dubbelmacka men eftersom de löste problemet så är det väl inga skäl att gnälla^^... läste också ngnstans att det skulle gå rätt okej att klocka detta kort också... väntar på att få seee....

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk

Jo, saken är att personer på forumet som tror sig veta mer än vad de gör. Detta visar bara än en gång på att de har fel och haft fel nu sedan R600 lanseringen.

Man skall inte hacka på HD3870X2 då det kortet kostar 3400kr men blir och andra sidan överkörd av 9800GX2 till min förvåning. Att GX2 presterade cirka 20% bättre visste jag sedan innan men blev faktiskt väldigt förvånad över detta. Även om det skall prestera som två 8800GTS 512 ungefär.

Nvidias pannkakslösning är en bättre lösning, eller så är Nvidias kodteam bättre på att skriva drivrutiner än vad ATis är. Vi såg ju 7950GX2 hur den blev och den presterade uselt i början, här är det tvärtom.
Trots bra prestanda för GX2 ser vi problem med 9800GX2 i vissa spel och i vissa upplösningar där man har problem att hantera AA/AF. Så något är fortfarande fel och detta är något som bör åtgärdas omgående enligt mig. De har haft tid på sig att åtgärda detta. När detta åtgärdas vilket jag antar så kommer förmodligen det boostas lite till generell prestanda, men inte speciellt mycket mer tror jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Jag är nog lite av en nVIDIA fanboy, aldrig haft ATi så kan inte säga så mycket heller, enda uppfattningen jag har fått är att de är billigare, men också lite sämre, eller hur man ska se det.
Prisvärda, ja.

Valet för mig låg mellan 8800GTS 320mb (tills 8800GT släpptes) då blev det plötsligt HD3870 vs 8800GT som också lanserades ungefär då.
Jag vet inte men har inte ATi alltid haft lite problem med AA i spel?
Det fick jag för mig i alla fall och det blev 8800GT.
Jag är faktiskt ganska nyfiken på ATis nya 4000-serie om jag ska vara ärlig, men det lär väl ta ett tag tills man får se dem korten.

Usch vad jag babblar på (eller skriver på, hmmn...) men ja, får se vad som händer nu med 9800GX2 i framtiden.

Visa signatur

MB ASUS X670E-F CPU Ryzen 7800X3D + Arctic LF II 360 GPU Gigabyte RTX 5070 Ti GAMING OC RAM G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA ASUS ProArt PA602 MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk

Nja, ATi har vart mycket starka och har innan G80 lanseringen (8800) presterat marginalt bättre än Nvidias motsvarigheter med eller utan AA/AF plus haft bättre bildkvalité överlag. Nu är det tvärtom på i princip alla punkter mellan G80 arkitekturen och R600 arkitekturen.

Dock har Nvidia alltid haft ett övertag marknadsmässigt trots att ATi är ett äldre bolag men Nvidia har spelat mycket med PR medans ATi inte har gjort det. Nvidia har i princip alltid vart smartare men också "lurat" kunderna mer som endel vill skriva. ATi är mer jordnära företag (i alla fall när ATi var självständigt) och det är lättare att få kontakt med ATi.

Du behöver inte vara Nvidia Fan för Nvidia är inte bättre som företag på känslo nivå, tvärtom skulle jag säga. Sedan att de har marknaden och haft det i flera år är en annan sak. Däremot är Nvidia ett smartare företag än vad ATi var och är ute efter att tjäna pengar som de flesta företag liksom ATi (nuvarande inom AMD koncernen).

R700 skall bli intressant för min del dock men då har vi GT200 från Nvidia också. FIGHT!

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Håller med, otrolig bra pris/prestanda förhållande till 9800GX2 och 3870X2. De totalt utpresterar allt i prisväg.

Rackarungen: Jag med om jag vill, känns lite frestande men struntar i det på grund av R770.

tänkte också invänta R770 nu men det går bara inte, har fått en sån "måste ha" känsla =/ sen släpps R770 i juli är det väl sagt om jag inte minns fel, men det kommer bli först i september om det går som det brukar för ATI, tyvärr är det så bara, Nvidia har också 70% fel på deras preliminära datum så jag trackar inte ner på ATI nu så ni tror det

till saken, troligtvis lägger jag min beställning på 9800gx2 imorgon eller på torsdag skulle jag tro, hoppas bara mitt Tagan 580w räcker, men det ska nog inte vara några problem tror jag,

Permalänk

Ja, jag blev väldigt förvånad av att mitt 7800GTX var sämre än t.ex. X1950Pro, X1950XT osv.
Bytte från 6600GT så visst var det ganska stor skillnad, men hade jag vetat att ATi hade ett mycket bättre kort för mindre pengar eller samma pris så hade det inte blivit som det blev.

R700 vs GT200, ja nog blir det en fight alltid.

@Rackarungen
Finns det en 6-pin + en 8-pin kabel/kontakt på det nätagget?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkside666

@Rackarungen
Finns det en 6-pin + en 8-pin kabel/kontakt på det nätagget?

nej, men det finns 2 st 6pins pci-e sladdar och med BFG grafikkortet får man med en 6 to 8 pin adapter. så jag klarar mig på den fronten

Darkside666 igen. . : jo men saken är den att jag får grafikkortet för 4000:- och mitt moderkort stödjer inte SLI, så jag säljer mitt grafikkort med ny kylare och allt för ca 1800:- (bra pris med en HR03 kylare och noctua fläkt) då återstår inte mycket att betala på grafikkortet, och jag slipper punga ut pengar på nytt moderkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
tänkte också invänta R770 nu men det går bara inte, har fått en sån "måste ha" känsla =/ sen släpps R770 i juli är det väl sagt om jag inte minns fel, men det kommer bli först i september om det går som det brukar för ATI, tyvärr är det så bara, Nvidia har också 70% fel på deras preliminära datum så jag trackar inte ner på ATI nu så ni tror det

till saken, troligtvis lägger jag min beställning på 9800gx2 imorgon eller på torsdag skulle jag tro, hoppas bara mitt Tagan 580w räcker, men det ska nog inte vara några problem tror jag,

Ditt tagan 580 räcker gott och väl till två 8800GTX om du så vill, har själv ett Tagan 580w.

Jo jag förstår din köp faktor. Det jag är lite skraj över är ATis kommande RV770 som enligt rykten endast skall prestera 20% bättre än dagens HD3870 och X2 vilket vore superdåligt. Stämmer det har ATi problem och har ATi problem kommer lanseringen att skjutas upp och då krockar deras lansering närmare GT200 som förmodligen kommer att äta upp RV770 då GT200 (vad jag vet) har en ny arkitektur. Sedan lanseras visserligen R700 som också är en ny arkitektur, fullt krig fullt ös!

Jag väntar nog till sommaren med Gkorts köp oavsett om det blir RV7700 eller 9 serien. Sedan köper jag antingen R700 eller GT200.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ditt tagan 580 räcker gott och väl till två 8800GTX om du så vill, har själv ett Tagan 580w.

Jo jag förstår din köp faktor. Det jag är lite skraj över är ATis kommande RV770 som enligt rykten endast skall prestera 20% bättre än dagens HD3870 och X2 vilket vore superdåligt. Stämmer det har ATi problem och har ATi problem kommer lanseringen att skjutas upp och då krockar deras lansering närmare GT200 som förmodligen kommer att äta upp RV770 då GT200 (vad jag vet) har en ny arkitektur. Sedan lanseras visserligen R700 som också är en ny arkitektur, fullt krig fullt ös!

Jag väntar nog till sommaren med Gkorts köp oavsett om det blir RV7700 eller 9 serien. Sedan köper jag antingen R700 eller GT200.

bra! då behöver jag inte oroa mig alls då hoppas man får med adaptern bara, men det verkar som det på 2 reviews iaf =).

hehe, ja å andra sidan har du ett grafikkort som står sig ett tag

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var iofs väldigt nyligen en nyhet här på Sweclockers om att nVidias kommer koncentrera sig på att krympa tillverkningsprocessen på G92 denna sommar, vilket knappast tyder på att dem planerar en snabb lansering av GT200, om den ens kommer i år? (om nu inte RV770 tvingar fram en tidigare lansering, som RV670 gjorde med G92).

Permalänk

Hehe, ingenting står sig ett tag.

Jag brukar skämma bort mig själv men känner att jag är värd det. Jag sliter för det så.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Permalänk

Tja det är bara att gratulera Nvidia ännu än gång tyvärr faktiskt. Jag vill se ATi komma med något kort nu som verkligen slår Nvidia på fingrarna. RV770 kommer nog inte göra det tyvärr. :/

Enligt rykten kommer RV770 prestera cirka 40% bättre än dagens RV680.

Utan och med clock jämförelse på 9800GX2, gjorde en markant skillnad:
http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=538&pageid=2...

Imponerande faktiskt tanke på kylaren och pannkaks lösningen. :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

snacket om att AMD skulle kunna få ut mer med bättre drivrutiner är önsketänkande. Korten som är ute nu har en arkitektur som inte kan konkurrera med G80-90. R600 och 670 är sämre men billigare att tillverka därav ett lägre pris.
Om man kolla korten så har nvidias kort dubbelt så hög shaderklock. Kan det vara R6** seriens svaga punkt? man börjar ju undra. X2900xtx kortet var ju ett monster på papper och megaklockat på 3Dmark men gladde ju ingen annan direkt.

Permalänk

Ja alltså som skrevet tidigare. Fighten mellan R600 och G80 har alltid vart över. Det har bara tagit olika lång tid att inse det. Spelar ingen roll hur mycket potential ett kort har på pappret när nästan inget spel stödjer shader koden eller är intensivt shader krävande. Nvidia gissade rätt och ATi fel denna gången. Vi får se fram mot RV770 men framförallt mot R700!!

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Permalänk
Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa

Kan du be någon översätta det där till någonting som man kan förstå? Herregud, har folk inga kunskaper i skrift alls idag?

Visa signatur

.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Glasöga
Kan du be någon översätta det där till någonting som man kan förstå? Herregud, har folk inga kunskaper i skrift alls idag?

Han skriver:

Citat:

Komplett.se har ett moderkort som stödjer 3-vägs SLI tillsammans med 9800GX2 i lager. Skulle man köpa två stycken 9800GX2 tillsammans med det moderkortet skulle det kostat 14.000 kronor, inget jag anser är värt att betala.
Fast i och för sig. Med endast ett 9800GX2 tillsammans med en Q9450 processor från Intel samt 4Gb ram minne borde Crysis flyta på rätt bra (det gör inte det idag nämligen) och då slipper man betala 14.000 kronor för att få Crysis att flyta på bra. Men 9800GX2 får vänta eftersom det precis lanserats och alla minns vilka problem 8800 serien hade första året (vilket inte är sant, ett litet tag snarare).

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Att kortet skulle prestera bättre än HD3870 X2 var väl inte särskilt oväntat. Det ska däremot bli intressant o se hur det står sig mot ATIs kommande 4000 serie.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Äntligen ett kort värt att ersätta mitt 8800 GTS 640mb Det är det enda som dra ner min dator prestanda för tillfället. Men man kanske skulle vänta ett tag innan man ska köpa det.

Fast Datorbutiken har Leadtek 9800GX2 inne