Ursprungligen inskrivet av Saint25
Ja, hd2s blandar ihop skärmarnas revisioner, så var vänligen att ta bort det inlägget - det skapar bara förviring för den läsare som kanske inte känner till något om den skärmen. Rev.1, kom ut i slutet av 2006 och Rev.2, kom ut till juli 2007. Det är Rev. 1 som är behäftad med olika typer av fel, även Sweclockers testade den skärmen med den gamla revisionen, som då fick berättigad kritik. Den nya revision 2, är överlag en mycket bättre skärm.
Men som det gäller de allra flesta skärmar idag, oavsett om det är en datorskärm eller en TV, är de sällan bra bildmässigt när de packas upp ur kartongen och kopplas in för första gången. Alla skärmar behöver ställas in för att passa bl.a. användaren, till det användningssättet den ska användas till och till rummets ljusförhållande. Sedan behöver varje skärm olika lång inbränningstid innan bildens ljus och färgförhållande stabiliseras. Efter det kan man om man så önskar kalibrera en skärm mer noggrant med hjälp av olika programvaror och/eller med hjälp av en hårdvaraukalibrator. Jag är införstådd att alla personer av olika skäl, kan eller orkar ej, att lära sig hur en skärm ska ställas in så att bilden blir hyggligt rätt, avsende ljus- och färgförhållande. Det är tidsödande att inhämta den allmänna kunskapen om det här. Nu pratar vi inte om proffsförhållande, för t.ex. grafiker och fotografer - det är en annan värld som inte ens jag befinner mig i. Kontentan är, tyvärr ska det sägas, att det finns personer som hellre gnäller om att en produkt är dålig, än att först försökt att ställa in den hyggligt rätt efter en tids inbränning. Det ser man prov på på många olika datorforums runt om i världen och inte specifikt bara för Sweclockers. Gällande den här skärmen, LG L245WP-BN, är den lite småsvår att ställa in rätt, det kan man konstateramen om man orkar och om viljan finns där, kan man få till riktigt bra inställning på den till slut. För en "nybörjare" på skärmar, är det säkert både förvirrande med olika begrepps ord etc. och om hur den här skärmen ska ställas in, då den är som sagt lite småsvår. Men den här skärmen är inte heller en proffsskärm t.ex. Eizo eller LaCie, med en stor mängd inställningsmöjligheter och med en större färgrymd eller färgspektrum.
Jag och många andra medmänniskor valde den här LG, för att den är rätt bra som en "allround-skärm", passande vanligt kontorsarbete, till spel och film och lättare grafiskt arbete. För med dagens skärmtekniker, kan man inte få fram en perfekt skärm som är bra till allt, utan alla skärmar som finns ute nu har olika för och nackdelar eller olika kompremisser om man så vill uttrycka sig. Idag skulle man då behöva köpa sig en dyr specialskärm till enbart grafiskt arbete och de är sällan tillräckligt snabba på bl.a. spel, och en enklare skärm till spel och nöje, för att få det bästa ur två världar. Den gamla CRT-tekniken, hade bl.a. bättre färgrymd + svärta och var mycket snabbare än många av dagens "platta" skärmar men framförallt var skärpan sällan bra på den typen av skärm (sedan har CRT-skärmen många andra nackdelar också). Ska man ha båda, allt i samma skal, får man nog vänta i något år till innan den nya tekniken är mogen för storskalig produktion. Sedan vad det blir för ny teknik återstår att se, OLED - SED eller något annat.
Om vi tar upp lite om min LG L245WP-BN. Den köptes på Webbhallen i Stockholm november 2007 och den har nu använts/varit i gång i snart 1000 timmar. Bildkvalitén är nu överlag riktigt bra då bildrörets ljus och tekniken i övrigt har nu stabiliserats sig efter en längre inbrännings tid och det underlättar inställningen mycket. Jag har heller inga problem med t.ex. trasiga pixlar. Tidigare var ljusförhållande mellan en kall och nystartad skärm till en skärm som har använts i flera timmar, var mycket stor. Det var en hel del "pillande" på inställningarna under de första veckorna skärmen var i gång innan man var hyggligt nöjd med bilden. Sådant upplevs säkert som jobbigt för många personer, att behöva pilla mycket med en skärmen i början innan bilden blir bra. Det är en av anledningarna till varför många större företag inom bla, den grafiska branschen, anlitar regelbundet andra företag vars huvudsyfte är att ställa in skärmar och kalibrera dem med specialutrustning, efter fastslagna normer och standarder världen över på hur bliden ska vara med ljuset med vilken färgskala den ska uppvisa. Som privatperson behöver man inte bli extrem för att få till en hyggligt bra bild på sin skärm, men lite grundläggande kunskaper behöver man hämta in och mycket finns utlaggt på Internet om det, för den som vill läsa på.
Den som vill veta mer om LG, så har du den här länken på över 30 sidor med RÄTT fakta; http://www.sweclockers.com/forum/sh...threadid=723629
Tyvärr ska dock sägas, att allt tyder nu på att tillverkningen på LG L245WP-BN är på väg att upphöra helt och någon ersättare är på gång men om det blir en 24" skärm eller större återstår att se. Jag har inte läst på så noga om kommande skärmar av den enkla anledningen att jag har en fullt fungerande skärm som jag nu är nöjd med, så länge som den fungerar väl för mig och då finns det inget behov att spendera min tid på sådan än att läsa lite allmänt om de nya skärmarna som regelbundet kommmer ut i handeln av de olika tillverkarna.
Avslutningsvis till läsaren av det här inlägget, som alltid, man får välja en skärm efter sina egna önskemål eller krav på vad skärmen ska kunna prestera, när man har enats om vilken budget man vill lägga på sin kommande skärm - som man ska förhoppningsvis använda under många års tid. Så tänkt till mer noga innan ditt val av skärm görs.
/Saint25