Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Robot

PoSer - liten portabel server

Blev inspirerad av snubben som byggde sin egen router med monowall. Jag köpte ett lite mindre Alix-kort än det som användes på routern och började bygga ihop mig en egen minimal server. Kortet är 10x16 cm och har bl.a. 1 VGA utgång, 1 LAN, 2 USB, 500MHz CPU 256 MB DRAM och kör Voyage Linux. 100% tyst.

Besök albumet: PoSer - liten portabel server av KentRoyal

Permalänk
Medlem

Häftigt ! Och grymmt härligt med linux

Permalänk
Medlem

Fan va grymt.
Sedan PoE så att man kan slippa ström adaptern
10p
Blev lite sugen själv nu också :]

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Var hittade du moderkortet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Var hittade du moderkortet?

Jag köpte det på icd.se. Kanske är billigare om man köper från utlandet men frakt och kundtjänst fungerade riktigt bra så de kan jag rekommendera!

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Fräckt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Klockrent! Ska bli kul att se final-versionen sen med lite stylat chassi

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är dom int varma? Det sitter inte ens en plåt på processorn eller?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk

Vad kostade allting?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Är dom int varma? Det sitter inte ens en plåt på processorn eller?

Har inte mätt temperaturen men det känns inte det minsta varmt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NabalXela
Vad kostade allting?

3000kr inkl. 4GB CF-kort.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

torrent till CF-kort? Funkar det bra? Eller kör du det till ett share nån stans?

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1ghtCrawler
torrent till CF-kort? Funkar det bra? Eller kör du det till ett share nån stans?

Eftersom CF-kort är något begränsade gällande hur mycket man kan skriva och läsa från dom innan dom "dör"[1] så har jag valt att köra torrent till USB-sticka / USB-hårddisk. Voyage Linux har även valet att montera om rooten som Read Only / Read & Write med ett kommando vilket är väldigt trevligt.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory#Memory_wear

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Voyage Linux har även valet att montera om rooten som Read Only / Read & Write med ett kommando vilket är väldigt trevligt.

Stöd för remount är ju inte direkt något dist-unikt

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Censurera ditt mastercard. Nu ser man ju knappt vad det står men om nu nån lyckas med det så kommer du inte få någon ersättning.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Stöd för remount är ju inte direkt något dist-unikt

Det var inte så jag menade utan Voyage visar enkelt hur man gör så fort man loggar in via SSH. Jag har aldrig använt det innan men det fungerar i vilket fall väldigt enkelt i Voyage så det enda man behöver skriva är remountro så sköter den resten själv. Möjligt att andra distar har liknande funktion men jag har själv inte sett det fungera så enkelt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
Censurera ditt mastercard. Nu ser man ju knappt vad det står men om nu nån lyckas med det så kommer du inte få någon ersättning.

Det är lungt. Om du kollar på kortet är det två olika färger då det är ett Visa-kort och ett Mastercard som är sönderklippta och sen tejpade ihop med varandra. Chipet är bortplockat och båda korten spärrade.

Tack ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör med pianolack så får du en Utmaning! Don't underestimate yourself!
lita på att det går bra så går det! tanken att det inte går/jag kan inte/varför skulle jag kunna leder till misslyckande!

om man tänkerq måla inte fel måla inte fel
då kommer hjärnan att uppfatta det som måla fel måla fel eftersom den inte vet vad inte är

om man har sätt hur nån annan gör så underlättar det jätte mycket!

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med CF-kortet? Ett sådant klarar väl inte kontinuerlig läsning/skrivning av data hur länge som helst...?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Hur funkar det med CF-kortet? Ett sådant klarar väl inte kontinuerlig läsning/skrivning av data hur länge som helst...?

Står lite om det längre upp i tåden men det finns kommandon som ändrar filsystemet mellan RW (read/write) och RO (read only). Bara att knappa in remountro eller remountrw så kickar den igång.

Det har ju sina nackdelar (t.ex. med loggfiler) men det är inget jag påverkats av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Söt, helt klart! Vart köppte du moderkortet och chassiet?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Söt, helt klart! Vart köppte du moderkortet och chassiet?

På icd.se

Står längre upp i tråden. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=834...

Visa signatur