Ursprungligen inskrivet av RoleX
Det är väl precis som adsl att de kör fiber fram till stationerna men koaxkabel ut till fastigheten.. så precis med adsl så är det den sista biten som krånglar?
399:- för 50/10, Då verkar det ju riktigt kap, betalar ju somsagt 429kr för 24/10 obundet... så då ska man ta 50/10 bundet i 12 mån så får man dels billigare månadskostnad och dels snabbare, verkar ju lovande ändå.
600kr är ju en fjuttkostnad.. kommer ihåg att jag pröjjsa 1500kr för vdsl när BBB lanserade det för 4 år sedan.
Visst, de kör fiber till sina huvudcentraler (hc'arna står ofta i lånad plats i teliastationer förutom på vissa håll i Göteborg och i Stockholm där de har helt egna) som de allt som oftast hyr, numera av banverket men även andra. De har också egen men vad jag vet är den andelen i minoritet. Dock är det LÅNG koax ut till vissa områden, s.k. koaxnoder. Även om det i normalfall är en kort bit av koax mellan fastigheterna och deras fibernoder som sedan ansluter till deras huvudcentral förbinder det ofta många områden så kontinuerlig översyn är tvungen + att brus/stående vågor (olika benämningar på returstörningar) förekommer vilket är svårt att hitta orsaken till. Allra helst om det kommer och går innan man hinner fram till orsaken innan den är borta igen.
Visst 399kr är inte alls så dyrt. Frågan är hur det fungerar i längden. I det test jag körde då vi låg ensam med 50mbit i området var det inga problem Säkerligen kommer priset också justeras på övriga tjänster. Tror tom att de skulle stryka fjutt 250kbittjänsten och ha 99kr med 12mån bindning på deras återinförda 500kbittjänst. Det blir då deras lägsta tjänst vid nytecknande.
Dooh!