Permalänk
Medlem

dedikerad emulatorburk

hej har planer att i höst bygga en dedikerad burk för alla klassiker från nes, snes, n64 och så vidare.

det jag har som mål är att den ska hålla mini-itx formfaktor (egetbyggt chassie så inte så noga, men bärbar, inte flyttbar.)

ideer än så länge på delar osv.

*intel atom 1,6 med moderkort
http://www.minipc.de/catalog/il/934

* 1gb 533 ddr2

*en hårddisk, har några liggandes runt 40 gb (3,4") snålar lite här just nu. ev ändringar till liten (billig) 2.5" eller mindre.

*ev bara ett cfkort modell större 16gb+ men är osäker på lösningar/lässkriv om man har spel osv..

*pico psu 90w med 60w adapter till, några andra ideer då jag inte läst på, eller vet riktigt hur dom passar. minst watt helst, men med p4 kontakt (mindre sladdar/adaptrar)
http://www.minipc.de/catalog/il/892
http://www.minipc.de/catalog/il/426

*pci kort med tv ut, modell lågprofil, några tipps även där, ev andra lösningar för att ordna tv-ut?(usb,hemmalödning osv... har nyare tjocktv med svideo-in)

*op med enkla rekomenderade emulatorer.

*usb kontroller, iaf några utan sladd. nått liknande eller andra med av bt gränssnitt. kan då ordna bt i burken. lite mer lödning bara
http://www.console.se/ps3/handkontroller/duoshock3.html

skulle vara väldigt bra om folk som gjort egna lösningar osv och som har tipps och ideer på hur man kan löda osv. kommer med bygglogg när delar bestämts och planeringen är genomförd, precis som man ska göra (inte börja med bygglogg, sen börja tramsa med frågor osv.)

kommer att bygga en egen burk av 5mm vit plastskiva som jag ordnat genom jobb. ev några detaljer på den, men viktigaste finktion är att den går att plocka bort och ta med sig överallt, och helst sen ska man kunna starta enskilda emu med handkontroll bara, dvs utan mus eller tngtbord men det är senare problem.

någon som har tips.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

http://www.icd.se/

Svensk återförsäljare av datorprodukter i små mått.

Permalänk
Medlem

jag har mailat dom om priser på intel atom + pico psu med transformator och p4 kontakt. få se vad priserna blir.

jag kommer från skellefteå, så jag blir nog att titta in där i fysiska butiken med nu i semestern, eftersom det inte är helt uppdaterat på deras hemsida.

någon som vet något sätt att lösa tvut problemet på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

happ där ser man tv uten löser du genom att du köper en kabel av mej åsså ställer jag in ditt powerstrip nämen skämt åsido, kör på ngt billigt pcikort me lågprofil, tror inte de går löda på ngt på baksidan av vga kontakten för den sänder ju inte ut "tv" signaler.

eller så köper du det här http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=11111
och alla andra delar du kan tänkas behöva på samma sida, har beställt därifrån 2 ggr och fått grejerna 2 dagar efter jag beställt, billigare än ICD också så kör på de.

Permalänk
Medlem

hmm ser intressant ut lapin men i sådana fall kanske det blir billigare att köra på celeronmodellen som ex icd har inne, och som då har tv out (optional?)

men tanken var ju att bygga runt en atom...

det jag egentligen skulle vilja ha är en usb->tvout, men då får jag väl drömma... förstår att inte det går att " löda vga till digital "

några tips på op samt något program som kan göra en frontend, för att kunna välja olika emulatorer, som en dvd titel. ex som http://www.sweclockers.com/album/?id=2603 fast inte med winamp utan några ikoner man kan bläddra mellan med handkontrollen.

EDIT: har fått svar från icd. dom får in atom 21/7 för 595:- med moms.
men agget kostar 1200 totalt därifrån. då är det smartare att beställa allt från www.linitx.com när jag kikar efter. om jag inte hittar ett billigt (celeron) mb med tvout... letar vidare

EDIT2: hmm spännande med denna http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=12121 men lite overkill och lite plats, möjligens en seagate 2.5" momentus 80gb? http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=11509

EDIT3: preliminär shopplist tills jag hittar annat, byter då ut.

moderkort: http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=11111
minne: http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=11106
HDD: http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=11509
Agg: http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=12064 med 102w adapter.

vad sägs? vad ska man driva på för op? några ideer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ser ju lovande ut ta nu å beställ det så kan vi snickra ihop burken närj jag kommer på semester

Permalänk
Medlem

blir efter semestern, eller slutet av agusti. men nu kanske det blir husköp snart. så det blir hjälp med att bygga när du kommer istället

EDIT: kan inte beställa hit... förbannade eu. iaf blir det nog att beställa upp till dig eller liknande, om jag vågar lämna dig själv med elektroniken. :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

beställ till mej nudå så tar ja upp de, blir nog ett tag innan nästa gng jag hälsar på

Permalänk
Medlem

Har nu beställt delarna.

blev jetway 7w tdp fanless, kingston 533mhz 1gb, 40gb seagate momentus, och picopsu 80w med 102w adaptern.

kommer med en bygglogg senare.

satt för nån dag sedan och strippade xp. men behöver hjälp med en fin frontend, tips på bra progam? ska kika lite närmare på samuraize (?) , men kruxet är att jag vill styra burken med handkontroll. så jag har lite pill framför mig.

delarna kommer nog i morgon, så ska se vad jag å får tid med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sök upp GlovePIE, fint program där du kan scripta tex en joypad tilll mus och tangentbord, och mycket annat.

kan göra så att tex d-paden styr musmarkören, A och B är musknapparna och start är enter och select delete, eller vad fan du vill

om du tänker anvönda det hjälper jag gärna till ^^

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

3vligt projekt.. vill oxå ha en emulatorburk...
ett tips är att glömma samurize.. har använt det i många år och det är ett jävligt ostabilt program tyvärr..

när jag satt och drömde om en dator i bilen hittade jag en frontend som heter MediaCar, kanske kan gå att använda till något sånt här oxå? vet ej..
finns nog en hel hög med sådana program, fastnade för detta av någon anledning..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem

tack så mycket! ska kika på lite incar lösningar. men vad menar du med att samurize är ostabilt? verkar vara många på swec som använder och rekkomenderar det. fast går det ens göra dom saker jag vill med det programmet? jaja några timmar till leverans

testade min fina usb minne med xp installation på som jag gjort enligt swec guide. satan vad enkelt altså. rekomenderas om man reinstallar ofta (av någon anledning?)

Visa signatur

Permalänk

hälften av gångerna vägrar samurize att starta, andra hälften kraschar det bara helt plötsligt (nu överdriver jag lite, men inte mycket)..
det verkar bli mer och mer ostabilt ju fler scripts/plugins osv. man använder så om man ska ha det till en enkel frontend KANSKE det funkar..
man kan använda samurize till nästan allting, det är det som är den enda fördelen

program som t.ex. JoyMouse gör att man kan använda en handkontroll istället för mus..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..

Permalänk
Medlem

har beställt alla delar, installat strippat xp samt alla emulatorer. klarar det galant. sen har jag prövat lite olika divx filmer i varierande kvaliteter.(dvdrip) med 10-20% load med gomplayer.

har även gjort chassiet, byggt av den 6mm tjocka plasten. blev 3 lager spackel, och 3 lager grundning innan jag och frugan blev nöjd. i toppen blev det ett 60mm hål som jag kommer att köra en fläkt på 5 el 7v beroende på tempsen. med öppen burk var load mellan 30-35 grader utan luftflöde. med luftflöde (120 @ 5v) blev loadtempen runt 20-25grader.

Måtten på burken?; ja dom är beskedna 192*192*70

har även gjort startknapp som är resetknappen från ett chieftec chassie. blir den tills jag hittar en 15mm borr frontenden ligger på is då jag har problem at sitta längre stunder vid tangentbordet.

köpte den trådlösa logitec handkontrollen som var lite för dyr men som fungerar galant. blir att styra hela burken med den med musstyrningsprogrammet.

kvar att göra

- slipa med 800 papper
- lacka
- ev våtslipa med 1200 om det blir appelsinhud
- montera hårdvara montera fötter
- frontenden
- galleri och länk hit ev...
- SPELA och drömma sig tillbaka

lacken blir en högblank orange eller grön, om jag inte hittar en annan bra färg som frugan diggar med

Visa signatur

Permalänk

halvmatt NES-grå röstar jag på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jao. primade ju... blev riktigt najs. men frugan tyckte inte det. blev ganska likt ett nes. lite lågt bara. fint med en högblank svart stripa över burken, men men.

blev iaf bladgrönt. har lagt 2 lager och våtslipat efter första för dom sista små ojämnheterna

kommer med bilder i veckan iaf. har även hittat ett fint emulatorkontroll program som har en fint frontend, eller iaf möjlighterna att göra en...

maximus arcade heter det.

EDIT: är färdig med burken. lite program osv kvar. sen ev lite småjusteringar samt omlack i finare färg!

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=79326...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad exakt behöver man för att göra en sån här emulator? Blev helt sjukt tagen av idén och vill hemskt gärna fråga dig som gjort tråden osv men gick inte så får ta det här istället.

Jag vill göra en likadan så man kan använda en handkontroll och välja mellan spelen osv, vad behöver jag för att kunna använda handkontroll och allt sånt? ge mig lite hjälp på traven snälla!

Permalänk
Medlem

du behöver en handkontroll, spel och emulator.

sen allt jag gjort extra, för att dölja xp som ligger under har jag googlat mig till. det är inte helt nödvändigt om du ex använder din maindator och har tangentbord och mus, men jag har valt att helt dedikera denna maskin till nintendospel så valde jag att lägga till en frontend och autostart, samt dölja allt av ett os under, dvs startmeny,mus, ikoner, menyer, felmeddelanden, bootlogga osv. samt att allt styrs med handkontrollen.

maximus arcade är ett program som gör en frontend, en framsida. finns en stor del inställningar där. men det finns en massa frontends som används tillsammans med emus. googla emu frontend så märker du. då hittar du också guider till hur du gör för att sätta upp alla inställningar som behövs.

sen hårdvara är lite relativt. pj64 rekomenderar en 800mhz och ett grafikkort minst gf2 och det kan nog stämma, eftersom jag kör på kraftigare prolle, men med ett totalt slött graffe så funkar det, om man orkar pilla lite med plugins till N64 emulator av eget val.

lycka till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej tack för svaret

en sak till, den handkontrollen du länkade. Är det bara att köpa den så kopplar man in den i datorn i USB eller måste jag köpa till något mer än det?
Hårdvara, kan jag ta en gammal Intel p4 (1.8ghz) med typ 512mb ram och ett Geforce 4MX eller ska jag ta en AMD 3500+, 1gb ram och ett 9800 PRO (Båda är datorer som jag inte använder nån gång) Tänkte det var bäst o fråga för om det funkar med den sämsta datorn så vore det ju kul att bygga på den.

Permalänk
Medlem

funkar utan problem med båda burkarna, men kör med 1gb ram iaf för att om du strippar xp kan du avaktivera swapfilen. om du vill altså. vet att pj64 ska fungera riktigt bra med gamla voodookort med rätt plugins, fast fungerar säkert ännu bättre med nyare graffe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in bild genom S-video sen eller hur har du gjort? Ljudet, hur har du kopplat det till TV:n? (har sett massa sånna gula uttag på moderkort som du har genom åren men har aldrig brytt mig om vad det är så om du vill svara på det ocskå, antar att det är ljud eller bild)

Permalänk
Medlem

använder tvout till tvout. finns inställningar direkt i bios för både typ av skärm (eller tjocktv då) och för pal och ntsc på detta jetway, perfekt.

sen ljud går jag bara med en minitele 3.5mm till rca på tvn. altså den gröna ljudporten på moderkortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är jävligt intresserad själv av att bygga nått liknande efter att sett ditt...

Lite frågor innan man gör hårdvarubeställning bara;

-Vad menar du med "grafikkort med minst GF2"? Skulle ett matrox millenium 32MB PCI-kort fungera?

Var hittar du spelen till Maximus Arcade? Följer de med när man köper mjukvaran?

Bra jobbat!

//Mattias

Visa signatur

Klart o betalt

Permalänk
Medlem

alla roms är olagliga, om du inte gjort dom själv från orginalen. följer inte med något sådant till MA.

läs respektive emulator för deras systemkrav. vet bara att min orkar, men inte mycket mer (N64).

finns mycket paket med spel därute (har jag hört. vet inte själv.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan du länka någon guide till maximus arcade hur jag fixar frontend och väljer mellan dom olika emulatorerna?

Kan man göra så att man kan kolla på film och välja i en lista med filmer + alla nes,snes,n64 när man startar MA så man väljer mellan dom 4?

Permalänk
Medlem

inte vad jag vet, MA stöder en MASSA konsoller (amiga, C64 osv) men vet inte om det du frågar om. gå på MA:s hemsida.

just google it ffs

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu har jag konfat allting. Men hur gör jag för att kunna gå från när jag spelat klart tillbaka för att välja ett annat spel? Var gång jag lirat får jag trycka CTRL+alt+del för att kunna stänga av MA och starta igen.
Rätt jobbigt när man har en kontroll man lirar med att behöva ett tangentbord var gång man byter spel.

Permalänk
Medlem

http://www.maximusarcade.com/phpBB2/viewtopic.php?t=825

här har du ett länktips som jag hade stor nytta av.

kom ihåg att inte konfa emulatorn att avsluta med angett kommando, utan konfa upp allt i MA. annars kommer du inte tillbaks till spelvalmenyn utan fastnar i det svarta emellan. detta gäller samtliga emulatorer.

du ska alltså ställa in en knapp(kombination) i MA för att avsluta emu och komma tillbaks. annars får du det aldrig till.

hade samma problem men en snabb googling ordnade det och jag hoppas att det ordnar sig för dig med nu

Lycka till.

EDIT: hade lite bråttom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Nur har jag 4 saker kvar jag gärna skulle vela få hjälp med.

Hur har du gjort för att kunna stänga av datorn? Jag vet hur man gör inne i MA och joypad men hur gör jag det på bäst sätt så jag inte råkar komma åt knapparna/knappen så jag stänger av datorn hela tiden? Stänger du av den från kontrollen eller hur gör du?

Nu har jag ställt in att jag ska trycka på 2 knappar för att få fram "quit executable" men när jag sätter delay på dom så funkar det inte. Han förklara i den att om han hade Ps2 så funka det inte men med USB gick det, min är USB och funkar ändå inte. Vad ska jag göra? Lite drygt när man spelar så trycker man start, sen kommer man åt select en stund efter så stängs spelet av.

Du har så att det står "nintendo 08 nånting" när windows laddar in, hur har du gjort det? Hur har du gjort så det startar direkt så du slipper se XP osv. (förklara gärna)

Jag har köpt sån 3.5 från datorn till vit/röd RCA in i TV:n men ljudet funkar inte i TV:n. Är det nåt speciellt jag måste ställa in eller ska det bara funka? (ljudet funkar i datorn om jag sätter i hörlurar)

Permalänk
Medlem

1. jag stänger av enheten genom att hålla in r1,r2,l1,l2 i fem sekunder. finns en sida där man kan lägga till delays på händelser.

2. kan inte svara på det då jag använder båda analoga stickornas "knappar" dvs trycka ner båda för att komma tillbaks. men delayen ska fungera. gör det annars. pröva annars som han säger att assigna ex "knapp1+knapp2 delay5s" och "knapp1 5sek" för att ibland blockar emulatorn kombinationer och reagerar inte på första. annars får du söka vidare.

3. använde en till praktisk guide. bilden har jag gjort i paint. en 16färgers bmp bild.

Citat:

cog skriver:
PART 3: Things you might as well do if you made it this far (all optional, but cool)

a) Hide the "Loading Settings" popup
-run regedit and go to:
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System

-Create a DWORD value called "DisableStatusMessages", and edit its value to the number 1
(or edit this dword if it already exists, which it likely doesn't)

b) Kill the Welcome and Startup/Shutdown screens
-in regedit go to:
HKEY_USERS\DEFAULT\Control Panel\Colors\Background

-change the value to: 0 0 0 (those are zeros, and the spaces ARE necessary)

-now, go to the Control Panel -> User Accounts and select "Change the way users log on or off". Uncheck "Use Welcome Screen"

c) Kill the pop-up bubbles like "USB device connected" "Not all Star Menu Objects can be shown", etc
-run regedit yet again and go to:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced

-Create a DWORD named "EnableBalloonTips", and give it a hex value of "0" (zero)

d) Get rid of the WinXP bootscreen
-This is how i did it. There are programs that can give you the full featured ones with progress bars, etc, but my new bootscreen is the "Winners don't use drugs" screen from old arcade games, so it's a static image. It's perfect. Smile Plus it's the easiest/least accident prone method of changing it.

-Make a 640x480 16-COLOR bitmap. It MUST be saved or converted to a 16-color bitmap. Or ask me for mine. Name it "boot.bmp" and keep it in your c:\windows directory

-Go to My Computer -> Properties -> Advance -> Startup and Recovery -> Settings

-Click "Edit Startup Options" and add the following to the end of what's there:
/bootlogo /noguiboot
(make sure you leave a space between the existing options and the ones you added above, and keep a space between the two new options while you're at it)

4. ska fungera med en gång om du använder samma upsättning utgångar. jag har ex av1,av2, av2s(svideo) där jag även har rca. du får helt enkelt läsa din tvs manual.

Visa signatur