Permalänk
Medlem

LCD vs Plasma

Hej, okej många suckade säkert när ni såg titeln men jag har faktiskt aldrig vetat skillnaden/fördelar/nackdelar mellan LCD och Plasma, skulle ni kunna nämna några viktiga punkter?

Jag har letat på andra sidor efter någon jämförelse av något slag men ej hittat något enkelt och bra förklarat.

Jag är ute efter en Samsung eller Philips som har 100Hz och har knivskarp bild i Full HD (något tips när man ändå är i farten?)
Om jag ska kolla på filmer i Full HD (Blu-Ray/DVD) och spela Playstation 3 och kanske koppla datorn någon gång sisådär, vad passar mig bäst då mellan dessa 2?

Jag vill ha fördelar och nackdelar med LCD och likaså med Plasma.

Tack

Permalänk
Testpilot

Philips har inga plasma med full HD så den combon kan du glömma iallafall
Vad snackar vi om för prisklass och storlek?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Fördelar med plasma:

1. Korrekt svärta, svart blir svart helt enkelt
2. Inga eftersläpningar

Fördelar med lcd:

1. Kan visa bättre bild i dagsljus
2. Finns i fler storlekar och fler prisklasser

Personligen föredrar jag plasma av den anledningen att svärta är viktigt och för att eftersläpningar är i stort obefintligt. Dessutom är permanenta inbränningar extremt svårt att få. Kostar lite mer initialt men tycker nog det är värt det.

Permalänk
Medlem

hunden: Okej, hm.. tja prisklass är kanske inte så viktigt men kanske inte över 20000. Storlek är en bra fråga, har tänkt mig 42, 46 eller 50. Hört att Full-HD börjar utnyttjas när man kör minst 46-tum. Stämmer det om du vet?

Damodred: Vad betyder eftersläpningar och i vilket sammanhang? Jag hade för mig att plasma-tv'n var de som fick mest inbränningar. Det är väl förresten när bilden är blå på vissa områden eller?

Tack!

Glömde nämna att responstiden är viktig också! Har sett tv'n med 1 ms och 2 ms, helt fantastiska!

Permalänk
Medlem

Arghh inbrännings "myten", visst det var ett problem i början för flera år sedan men nu är permanenta inbränningar i princip ett minne blott.. Det som kan hända numera är att man får ghosting, dvs en spökbild som ligger kvar ett litet tag men detta försvinner snabbt (inom några minuter).

Och dålig responstid = eftersläpningar. Dvs vilken skitplasma som helst slår den bästa lcd apparaten i responstid.

Sen det där med när fullHD börjar bli "nödvändigt" är helt personligt, en del säger att det märks så fort man kommer upp i 40 tum medans andra säger 45+ osv.
Köper du en LCD finns det nästan bara fullHD apparater numera (över 40) medans plasma har ett gäng HDready apparater kvar men fullHD börjar bli lite standard där med.

Du kan ju kolla in http://www.plasma-lcd-fakta.se/

Permalänk
Medlem

Här finns det mycket att läsa

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=212185

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=210065

Responstiden säger egentligen inte så mycket. Tex. så har Philips en modell (9632/9732) som på pappret har 3ms i responstid. Och det stämmer nog att panelen ställer om pixlarna på 3ms.

Men, sen har vi något som kallas input lag. Den tid det tar för signalen att gå från signalkälla till att bilden verkligen rör sig.

Och i Philips 9632/9732 fall så var input lagen runt 100ms. Så spelar man tex ett snabbt spel så får man en viss fördröjning när man trycker på handkontrollen till att något händer på TV´n. Kollar du på en film spelar det mindre roll så länge du inte kör bilden direkt till TV´n och ljudet via en förstärkare. Då kan du få att ljudet kommer före innan munnen rör sig på gubbarna på TV´n. Nya förstärkare har iof oftast något som heter "LipSync" som man kan justera för att få bort fenomenet.

Ett exempel på Input lag.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=157077&vie...

Edit
Nyare TV har oftast någon typ av "Game mode" som gör att Input lag blir minimalt.

Permalänk

Det har ju kommit ett gäng nua LCD modeller som sägs kunna matcha en plasma när det gäller svärta. Både Samsungs 7-serie samt Sonys W4500 serie har fått fin kritik. W4500 har jag haft möjlighet att testa själv.
Personligen så tycker jag inte riktigt att de når plasmans svärta och de ger inte heller riktigt samma flyt i bilden. Sedan tycker jag att färgåtergivningen är bättre överlag på plasmorna. LCD brukar ofta ge ett färgstick som inte går att justera bort helt.

Den enda nackdelen med Plasmprna är dess ljusstyrka om man jämför mot en nyare LCD. Har du ett mycket ljust rum med många fönster mittemot TV:n kan en LCD vara ett bra alternativ.

Absolut bäst är ju att åka runt och kolla lite bland olika handlare och be dem koppla upp en blu-ray spelare enbart till TV:n du är intresserad av så att de inte kopplar genom någon switch.

Panasonics Full-HD modeller är alltid en bra rekomendation, men har du råd så titta på någon av Pioneers senaste modeller. Sjukt bra bild på dem, kostar dock en smula mer.

Pioneer Kuro PDP-LX5090
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=307185

Panasonic Viera TH-50PZ80
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=295739

Visa signatur

"?"

Permalänk

Något jag tycker folk "glömmer" alldeles för ofta är att LCDer har problem med betraktningsvinklarna i varierande grad.
Många apparater blir t ex rejält bleka när man kollar mycket från sidan.
Plasmatekniken har inte de här problemen alls, de funkar lika bra som gamla CRTer på den punkten.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Något jag tycker folk "glömmer" alldeles för ofta är att LCDer har problem med betraktningsvinklarna i varierande grad.
Många apparater blir t ex rejält bleka när man kollar mycket från sidan.
Plasmatekniken har inte de här problemen alls, de funkar lika bra som gamla CRTer på den punkten.

Ska springa ner o kolla på Plasman ifrån sidan då för jag tror att den också har dålig betraktiningsvinkel... :P.

Vad nu anses som dålig?

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Panasonics Z85-serie, jag är kanonnöjd med min. Har aldrig upplevt någon ghosting alls och bilden är suverän. Till och med analog signal ger bra bild vilket gjorde mig väldigt förvånad.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=284646
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=284645

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Ska springa ner o kolla på Plasman ifrån sidan då för jag tror att den också har dålig betraktiningsvinkel... :P.

Vad nu anses som dålig?

En plasma har väl 180 grader (dvs mer eller mindre max).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
En plasma har väl 180 grader (dvs mer eller mindre max).

Ja men dåså:), tack för upplysningen.

Btw Plasma rules<3

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

orkar inta läsa allt som alla skrivit, jag vet tillräckligt om sånt här för att säga att plasma är det bästa köpet...

faktum är att jag fått frågan av massor med kompisar och arbetskollegor osv..

jag har alltid förklarat skildnaderna och sagt att dom ska fråga runt och kolla med stormarknaderna och deras säljare.. det är ju som sagt den vanligaste frågan vid köp av TV, LC eller Plasma ?? ^^...

de 5 senaste som jag hjälpt har till sist köpt en plasma efter att ha trott att LCD är bättre.. och de har varit jätte tacksam för min hjälp och dom är skitnöjda med sina plasmas.. särskilt en kille som e sporttokig han är skitnöjd, han hade en LCD förrut och köpte en 50" plasma,, ==)=) han säger att det är mycket bättre bild och inga släpningar..

det verkar som om vanligt folk tror att det är jättestor skildnad på LCD och plasma men det är ju inte så att det är panik om du nu köpt en lcd..

jag har både en 32" LCD i sovrummet som jag köpte för 5995:- den duger gått å väl för en timme eller 2 i sängen men vid Plasman i vardagsrummet har det blivit många många timmar film, TV, tv-spel, tittat på bilder osv... men då köpte jag en TV för 20000kr så jag är jättenöjd såklart...

ska jag lägga mig i vilken plasma du ska köpa så är mitt råd att kolla noga på prisjakt.se/minhembio.com osv.. där fins massor att läsa om vilka modeller som är bra och som folk rekomenderar,

Pioneer är bra och fina men såklart dyra deras modell kuro är grymma.
panasonic har bra plasmor och har alltid gjort bra TVapparater
sen kommer LG/samsung/Philips/Sony som delad 3:a

ALLA märken har ju såklart top of the line serier och budgetserier så se till att inte köpa en gammal modell som är budget, alltså se inte bara ett billigt pris du får ofta vad du betalar för..

nu orkar jag inte skriva mer men du fattar nog tillräckligt så att du inte blir missnöjd med ditt köp.. Lycka till

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

Det finns två huvudproblem med plasma enl. min åsikt, eller egentligen tre!

1. vid växling från ljus miljö till mörk ligger bilden kvar och "spökar"
2. fläktljudet är otroligt enerverande
3. mycket jobbigt med blanka skärmar/TV

Fördelen är att den visar vanlig lågupplöst TV otroligt mycket bättre än lcd!

Är man inte VÅLDSAMT kräsen och har bra utgångsmaterial (kvalitet på film) så ser man inte skillnad mellan 720p, 1080i eller 1080p

Jag har en gammal Samsung 40R72B (40"lcd) och har då aldrig varit missnöjd med den sen jag slog av den dynamiska ljusprocessorn!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Det finns två huvudproblem med plasma enl. min åsikt, eller egentligen tre!

1. vid växling från ljus miljö till mörk ligger bilden kvar och "spökar"
2. fläktljudet är otroligt enerverande
3. mycket jobbigt med blanka skärmar/TV

Just fläktar behöver inte vara teknikberoende.

Om man tittar på tex. Panasonic PX80 (plasma) som är rätt populär så har den inga fläktar. Och tex. Sony x3500 (LCD) har fläktar.

Sen så finns det iof olika typer av surr och "buzzing", men vad jag har läst så finns det på både plasma och LCD.

Permalänk

Buzzning är ett plasmafenomen. När panelen visar mycket ljusa bilder så kan den avge ett "buzzande" ljud. Pioneer har problem med det på vissa modeller.

min Panna 50PZ70 har tre små fläktar, som jag aldrig märkt av vid tittande. Buzzning har jag heller aldrig hört, och då har jag ändå stängt av ljudet och gått fram o lyssnat med örat mot panelen när den visar riktigt ljus bild.

/

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Medlem

I korta drag är ger plasma en bättre bild dock en risk för inbränning när man har en statsik bild i flera timmar. Dock drabbas även nya plasmas för inbränningar när man kopplar dom till dator/htpc.

medans lcd inte drabbas för inbränningar och ger en bättre bild i ett ljusare rum. än plasma.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

en sak som stör mig, är att när det ska testas apparater så tar dom helt nya!! många säger att en plasma är JÄTTEkänslig första veckan men efter det så blir det inte inbränningar lika lätt.. jo jag känner några som har spår efter loggan och lite lätta symptom för inbränning, så visst, problemet finns..

sen att göra ett test där man tar upp strömförbrukning, inbränning och massa saker som man VET att LCD är bättre på tyckte jag var konstigt,, och helt sjukt att bara ta 2 apparater, ta 10 av varje !!

sen !!! vafan oavgjort ?!?!? bara för att plasman vinner !! svärta och färgdjup osv det är ju det som är irriterande med min lcd, den är mycket nyare än min plasma men jag ser direkt att LCDn är kass på färger,,

fattar inte varför dom överdriver med att säga att LCD tekniken går framåt med stormsteg just nu ?? Plasman har ju inte direkt stått still i 10 år heller.. vilket många tror när de skriver så där...

Enligt mig så vinner plasman i det där testet för vem bryr sig om strömförbrukning och om inbränningar inte är ett problem på många apparater och de flesta som använder plasma upplever.. då vann ju lcd inga viktiga duelelr där.. Sjukt, plasma ftw för fan

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
en sak som stör mig, är att när det ska testas apparater så tar dom helt nya!! många säger att en plasma är JÄTTEkänslig första veckan men efter det så blir det inte inbränningar lika lätt.. jo jag känner några som har spår efter loggan och lite lätta symptom för inbränning, så visst, problemet finns..

sen att göra ett test där man tar upp strömförbrukning, inbränning och massa saker som man VET att LCD är bättre på tyckte jag var konstigt,, och helt sjukt att bara ta 2 apparater, ta 10 av varje !!

sen !!! vafan oavgjort ?!?!? bara för att plasman vinner !! svärta och färgdjup osv det är ju det som är irriterande med min lcd, den är mycket nyare än min plasma men jag ser direkt att LCDn är kass på färger,,

fattar inte varför dom överdriver med att säga att LCD tekniken går framåt med stormsteg just nu ?? Plasman har ju inte direkt stått still i 10 år heller.. vilket många tror när de skriver så där...

Enligt mig så vinner plasman i det där testet för vem bryr sig om strömförbrukning och om inbränningar inte är ett problem på många apparater och de flesta som använder plasma upplever.. då vann ju lcd inga viktiga duelelr där.. Sjukt, plasma ftw för fan

Öh vad har du för lcd-tv? lcd är alla dagar i veckan bättre.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

har en 37" LG fullhd LCD i 5000 serien. är riktigt nöjd me den... har inget att klaga på.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

jag ser på min plasma på kvällarna ca:4 timmar sen när jag ska sova så brukar jag kolla på min LCD i sovrummet.. då märker man att färgdjupet är sämre,, och mycket sämre svärta.. massa flammiga fläckar när det är mörkt i filmen,, som förr när man ställde ner windows på 256 färger.. så är plasman som 16 miljoner färger i jämnförelse !!

konstigt att det finns så mycke folk som säger att den tekniken är bättre än en annan osv,, egentligen skiljer det inte så värst mycket..

kan någon LCDTV:användare förstå att plasma är bättre på det som verkligen betyder nåt? ingen som kan erkänna trots att de äger en LCD för 20k ??... vem fan bryr sig om en lcd kan stå på med samma bild i 100 timmar.. ja, de som köper den som datorskärm kanske, men det finns ju faktiskt skärmsläckare på LCD med... vaför ?

vem bryr sig att elräkningen hamnar på 72kr istället för 58kr/månaden?
och hur kan man säga att svärta och färger är bättre på LCD ? för det är dom inte.. kanske nån enstaka top f the line nyhet som kostar multum.. men do ska dom ju jämnföra med en top of the line plasma som är lika ny..

jag ÄR nöjd med min LCD för jag har inte lika stora krav på den och den används så lite tid.. jag förstår också att många är nöjda med sina LCD men faktum är att så många som jag har hjälpt köpa tv säger så här..

"ja, jag var hemma hos grannen och såg tv!" ja måste säga att min plasma
har mycket bättre bildän hans LCD osv osv..

ja jag vet att det kan spela in massor med faktorer,,

digitalTV, plasma har bättre analog bild än en lcd som har analogt.. Vinst till plasma igen !

DVD/blurayspelare kan skilja i kvalitet samt kablar..,,

Ljus/mörker i rummet

inställningar

o sist men inte minst märke/modell/prisläge/gammal/ny/ osv..

men den som säger LCD alla dagar få ju bara skylla sig själv!

Visa signatur