Test: tempskillnad från gammalt chassi till Antec 300!

Permalänk
Medlem

Test: tempskillnad från gammalt chassi till Antec 300!

Tjenare! Jag har ett gammalt Chieftec chassi (tror jag). Står nåt med Hercules på.
Har köpt ett Antec 300 som kommer imorgon, som det kommer sitta 3st. 120mm och 1 140mm.
Tänkte att det kunde vara kul att kolla hur stor temp-skillnaden blir mellan dom två olika chassina.

Askass kvalité på bilderna för min vanliga mobil är inne på lagning så får använda en gammal och kass.

Här är iallafall chassit.

Här är en bild över innehållet, kör med standard-kylare och ingenting speciellt sådär.

Här är de 2 ensamma stackars fläktarna som får flåsa på fullt hela tiden.

Med den här s.k "setupen" får jag de här tempsen.

Ganska schyssta temps för att vara allting standard tycker jag!

Imorgon kommer det flera bilder med det andra chassit.
Så håll koll på den här tråden!

Permalänk
Medlem

Kan bli spännande
Jämför även subjektiv ljudvolym om möjligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju tyvärr inte mäta den på så sätt att jag inte har någon dB mätare, men kan ju testa att avgöra själv.
Tyvärr så går mitt graffe på 100% hela tiden, så det går kanske inte att avgöra hur skillnaden blir, men jag kan ju jämföra L/M/H på fläktarna och sådär!

Får chassit idag någon gång, det var i Örebro inatt, så det kommer titta in hit förr eller senare.
Jag tror att CPU-tempen kommer bli svalare, för det sitter ju en 120mm och en 140mm precis vid prollen..

Permalänk
Hedersmedlem

Hade samma chassi och har också bytt till 300. Men tyvärr bytte jag komponenter också... Men jag måste säga att 300 är bra mycket tystare.

Permalänk
Medlem

Det verkar inte bli nån update ikväll.

Någonting skumt har hänt, datan bootar allting snurrar, den står på, men ingen bild. Vad kan ha hänt medans jag monterade om den?

Permalänk
Medlem

Den kanske inte tycker om att kallas data?

Permalänk
Medlem

Kul skämt hördu!

Det var nån som frågade om det kunde kortsluta sig med nåt, kan det vara orsaken till att DATORN inte ger någon bild?

Permalänk
Medlem

Testa o starta me bara ett minne i.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Har prövat med båda minnena i alla slots, på olika sätt och med bara ett minne i alla slots och det andra i alla slots, ingen skillnad.

Men när det står No Signal på skärmen, då har det ju tappat kontakten med grafikkortet, varför har den gjort det?

Permalänk
Medlem

Hör du att datorn startar.? startar den o du inte får någon bild så prova byta kabel til skjermen,prova even anndra utgången på grafikkortet.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Alla fläktar går, jag har ingen annan kabel, och har prövat båda utgångarna. Men datorn postar ju inte, varför? Den postade innan jag bytte chassi.

Edit: Jag började om från början nyss, plockade ur moderkortet och allt, men det fungerar inte ändå. Varför?

Permalänk

Jag har dessvärre inte en susning till dina problem och att den inte ens postar!
Jag har dock svårt att tänka mig att det skulle bero på chassit. I så fall är det kortslutning eller kabelbrott
Jag kör samma komponenter som du - nästan och det lirar.
Var P35 ett nytt moderkort då stoppade du skaffade chassit, tillsammans med t.ex. en gammal HDD (en som redan hade ett OS på?)

Eller vara det bara så att du bytte chassi över allt innehåll?

PASSUS: Jag satte nämligen in ett nytt mobo (iofs i ett annat chassi) tillsammans med en "gammal" HDD som det redan fanns ett OS på.
Den datorn postade inte utan blåskärmade. Så jag fick återställa med gamla mobot, ändra i en registerfil och sedan plocka ihop det nya igen.

Vad jag vill säga är att fel är inte alltid vad de tycks vara. Datorer är för jävliga då de inte funkar. Underbara då de snurrar.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Medlem

Mitt P35 har jag haft länge, eller hyfsat iaf. Ingenting var nytt som jag stoppade i mitt chassi, allting gammalt.

Gamla HDDn, gamla nätagget, gamla MOBOt, allting sen förra chassit. Har testat med att felsöka med minnena, har tyvärr inget annat Graffe jag kan felsöka med.
Vad kan det mer vara för fel?

Permalänk
Medlem

och distanserna är dit skruvade?

om du har möjlighet så testa koppla in allt utanför chassiet och starta.

Permalänk
Medlem

Japp, distanserna är ditskruvade.

Hm, hur skulle jag kunna koppla in allting utanför? Vad ska jag lägga MOBOt på? Skulle jag starta genom att kortsluta PWRSW med en skruvmejsel?

Permalänk
Medlem

Du kan nog lägga det på den antistatiska påsen du den levererades i Sen så sätter du i alla komponenter och ström och kollar om det funkar...

Permalänk
Medlem

Jag fick bara en typ plastpåse, men sen ett svart typ nät? Ska jag lägga moderkortet i kartongen på det "nätet" och sen nätagget på golvet och kolla om det fungerar?

Edit: Provade nyss att dra ur moderkortet, la det på kartongen och körde. Fortfarande likadant, den bootar, inge post.

Vad fan kan ha hänt? Börjar bli less.

Det enda jag har i då är stora strömkontakten till mammaplankan och ett ramminne och graffe och ström till det, vad är problemet?

Edit2: Börjar fundera på om grafikkortet kan ha dött? Det startar och fläkten går på max(som vanligt). Men det verkar inte få ström från strömkontakten från nätagget, det är ju 2x4pin -> 1x6pin.

Hjäääääälp!

Permalänk
Medlem

Du ska ha i 2 stråmkontakter till mb en 4 o en 20+4 pinnars

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Jag har 20+4 kontakten den jättestora, vad äre det för mer kontakt jag ska ha?

Permalänk
Medlem

Den bruker sitta bredvid cpu,n ned till vänster.
Titta på en bild på msi p35 neo f nyss,sitter en vit 4pin kontakt övanför cpun.
på p35 neo fir sitter den ner o till vänster.vilket mobo har du?

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xxbiker
Den bruker sitta bredvid cpu,n ned till vänster.
Titta på en bild på msi p35 neo f nyss,sitter en vit 4pin kontakt övanför cpun.
på p35 neo fir sitter den ner o till vänster.vilket mobo har du?

Förmodligen så är det precis som xxbiker säger: du har inte klämt ditt 4-pinskontakten på mobot, alldeles bredvid prollen. Vi kan hoppas att det är det enda felet.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Medlem

Haha, det är det enda felet! Vilket nooob fel!

Fast nu är det ett problem till. -.-
Den bootar, går förbi BIOS, sen kommer den inte längre, jag har ställt om i bios så den ska boota från DVD-läsarn först, och sen HDDn, sitter en windows skiva i, men den kommer inte längre ändå. Vad kan vara fel?

Edit: Har prövat med 2 olika IDE-kablar nu. Varför ska datan bara jävlas hela tin?

Hjälp fort uppskattas, vill sätta mig och gejma och göra lite temp-tester

Permalänk
Medlem

Prova kjör setup deafults i bios,sen spara o starta.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Jag körde "load optimized defaults" och startade om, då kom det först en bootscreen, sen gick det några sekunder, sen kom det upp en bootscreen igen, sen stannade den på samma ställe. På HDDn har jag "cable select" och den ligger som slave på kabeln.

Permalänk
Medlem

Kann du se hd i bios,ser du den så borde den starta, åtminstone me windowsskiva.va de bara chassit du bytte?annars prova setta hd, som master både på kabel o på hd,n.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Ja, jag kan se HDDn i bios. Japp, bytte enbart chassit.

Okej, då sätter jag den på master.

Edit: Kör HDDn i master och kabeln på master, men ingen skillnad! Vad är det som har hänt?

Edit2: Jag prövade att ta ur HDDn ur boot-kedjan, det funkade inte. Sen satt jag både DVD-läsaren och HDDn på Cable Select, då hittar den bara HDDn i bios, inte DVDn. Varför?

Permalänk
Medlem

Sätt hd på första boot,spara starta om, vänta minst 5 min.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

I vilket läge då, med den i slave eller master?

Jag prövar med HDDn i slave och DVDn i master nu.

Permalänk
Medlem

Bara du kan se den i bios o kann välja den til 1. boot så borde de inte spela nån roll,men sätt den på master du.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Den är i slave nu, och jag håller på att vänta på att 5 min ska gå.. Men jag hittar båda i bios så det är väl bara vänta..

Om det inte funkar med det här, ska jag cleara CMOS då? xxbiker, tack så mycket för hjälpen, och jag uppskattar verkligen om du fortsätter att hjälpa mig..

Edit: Det hjälpte ingenting, jag fattar absolut inte varför!!