Permalänk
Medlem

Här är ett nytt youtube-klipp! Någon italienare som lyckats få tag i en N900 strax innan Nokia World startade.

http://www.maemo-guru.com/2009/09/video-preview-of-the-nokia-...

Visa signatur

Intel Core i5 @ 2,67Ghz | Hydro H50 | Corsair 12GB 1600Mhz XMS3 | Radeon HD5850 | ASUS P7P55D-E PRO P55 | Corsair TX 650W | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

http://events.nokia.com/nokiaworld/home.htm

om nån vill kolla in nokias world event live.

haha skön beatbox stil på introt

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

En grej man bör vara medveten om med den här mobilen är att deras nuvarande gränssnitts-API Hildon (baserat på GTK2) kommer vara community-supported och inte kommer installeras per default i nästa Maemo-generation. Istället kommer man använda ett nytt Qt-baserat API som skall vara cross platform för både Maemo och Symbian. Detta innebär att inga av de apps som skrivs mha Hildon idag kommer funka på nästa generations Maemo utan en omskrivning av GUI-koden eller installation av osupportrad mjukvara.

Tycker det är riktigt dåligt att de inte kan supporta både Hildon och Qt i nästa generation av Maemo för att göra övergången smidigare. Som det är nu så kommer nog många utvecklare tveka till att lägga ned arbete som de vet kommer vara i princip förgäves om ett år.

Än värre blir det då de inte kan garantera att Fremantle+1 kommer funka på N900. Nokia-folk på Maemo-forumet har varit undvikande i den här frågan (de vet helt enkelt inte). Förmodligen kommer det funka men det är inte säkert.

http://flors.wordpress.com/2009/07/05/maemo-harmattan-keynote...
http://www.vuntz.net/journal/post/2009/07/04/Nokia-GNOME-Mobi...
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=30085

Aja, det är inte hela världen och jag kommer ändå köpa en N900 trots att Hildon är dead on arrival.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en ganska trevlig lur...men personligen tar jag hellre en Samsung Omnia Pro om man vill ha riktigt qwerty, nöjer man sig med att ha "tangenterna" på skärmen så är Samsung Omnia II mitt val i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
En grej man bör vara medveten om med den här mobilen är att deras nuvarande gränssnitts-API Hildon (baserat på GTK2) kommer vara community-supported och inte kommer installeras per default i nästa Maemo-generation. Istället kommer man använda ett nytt Qt-baserat API som skall vara cross platform för både Maemo och Symbian. Detta innebär att inga av de apps som skrivs mha Hildon idag kommer funka på nästa generations Maemo utan en omskrivning av GUI-koden eller installation av osupportrad mjukvara.

Tycker det är riktigt dåligt att de inte kan supporta både Hildon och Qt i nästa generation av Maemo för att göra övergången smidigare. Som det är nu så kommer nog många utvecklare tveka till att lägga ned arbete som de vet kommer vara i princip förgäves om ett år.

Än värre blir det då de inte kan garantera att Fremantle+1 kommer funka på N900. Nokia-folk på Maemo-forumet har varit undvikande i den här frågan (de vet helt enkelt inte). Förmodligen kommer det funka men det är inte säkert.

http://flors.wordpress.com/2009/07/05/maemo-harmattan-keynote...
http://www.vuntz.net/journal/post/2009/07/04/Nokia-GNOME-Mobi...
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=30085

Aja, det är inte hela världen och jag kommer ändå köpa en N900 trots att Hildon är dead on arrival.

Bra info där, den tackar vi för :bowingpanda:! Ska vara kul å se hur nästa generations Maemo kommer vara. Jag måste ju säga att just nu så verkar det som Nokia ligger allra bäst till när det gäller smartphones.

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Vad är det som begränsar N900an att uppgraderas till Maemo6 (harmattan?). Rent hårdvarumässigt bör det ju gå, vad jag har förstått. Skulle vara dumt av Nokia att inte ge denna möjlighet, går väl miste om många app-utvecklare. Vem vill utveckla något till N900 när den är outdated om ett år, bleh. Men den ser ändå grymt bra ut

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Bra info där, den tackar vi för :bowingpanda:! Ska vara kul å se hur nästa generations Maemo kommer vara. Jag måste ju säga att just nu så verkar det som Nokia ligger allra bäst till när det gäller smartphones.

Japp, många verkar vara av uppfattningen att Nokia ligger efter, men det är snarare tvärt om om man frågar mig. I alla fall för oss nördar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0lla
Vad är det som begränsar N900an att uppgraderas till Maemo6 (harmattan?). Rent hårdvarumässigt bör det ju gå, vad jag har förstått. Skulle vara dumt av Nokia att inte ge denna möjlighet, går väl miste om många app-utvecklare. Vem vill utveckla något till N900 när den är outdated om ett år, bleh. Men den ser ändå grymt bra ut

Tja, förmodligen kommer det gå att uppgradera men man vet ju aldrig. Det går inte att uppgradera från Maemo 4 till Maemo 5 pga introduktionen av 3D-chippet om jag har förstått saken rätt.

Permalänk
Permalänk

Finns flera recensioner på youtube ute nu för de som är intresserade.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Finns flera recensioner på youtube ute nu för de som är intresserade.

Det är väl snarare en hög med förhandstittar, tror inte att den färdiga produkten skickats ut än.

N900 är riktigt intressant, vill ha en liten dator/mediespelare/telefon.

Har just nu en Magic, men i den saknar jag främst stöd för video codecs, en riktig webbläsare med flashstöd, 3,5 mm port för lurar, FM sändare samt lite andra småsaker.
Ett fysiskt tangentbord är heller inte fel (vill jag iofs testa innan jag lovordar det).

Dock är jag oroad för N900 resistiva skärm, hade tidigare en Omnia och tycker att Magicens kapacitiva skärm är mycket trevligare.
Batteriet verkar inte vara helt optimalt (är det iofs inte på magicen heller).

En annan sak är man man inte har något virtuellt tangentbord på nokian samt att den verkar vara ganska handikappad i upprätt läge.
Man vill ju iaf kunna kolla sms mm utan att vrida den och ha sig.. tycker jag iaf

aja, gaggar gör man med på ålderns höst. Blir nog en n900 hur som då den har så många saker som jag vill ha i en telefon/hobbybärbar dator

Visa signatur

Min fotosida

LT: MacBook Pro 14" 16/512
WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

checkade runt lite på youtube och hittade det här:
http://www.youtube.com/watch?v=6oSEVVEWxio

om detta fungerar borde man då kunna styra sin dator (datorn kopplad till TVn) med hjälp av mobilen. Tror det ska finnas en app som får iphonen att fungera som en mousepad så då borde det fungera med n900 också?
Hade varit guld värt då man inte orkar hoppa upp ut sängen varje gång det händer något på datorn när man tex tittar på film.

Visa signatur

Intel Core i5 @ 2,67Ghz | Hydro H50 | Corsair 12GB 1600Mhz XMS3 | Radeon HD5850 | ASUS P7P55D-E PRO P55 | Corsair TX 650W | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Jävligt coolt det där

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alu
Det är väl snarare en hög med förhandstittar, tror inte att den färdiga produkten skickats ut än.

N900 är riktigt intressant, vill ha en liten dator/mediespelare/telefon.

Har just nu en Magic, men i den saknar jag främst stöd för video codecs, en riktig webbläsare med flashstöd, 3,5 mm port för lurar, FM sändare samt lite andra småsaker.
Ett fysiskt tangentbord är heller inte fel (vill jag iofs testa innan jag lovordar det).

Dock är jag oroad för N900 resistiva skärm, hade tidigare en Omnia och tycker att Magicens kapacitiva skärm är mycket trevligare.
Batteriet verkar inte vara helt optimalt (är det iofs inte på magicen heller).

En annan sak är man man inte har något virtuellt tangentbord på nokian samt att den verkar vara ganska handikappad i upprätt läge.
Man vill ju iaf kunna kolla sms mm utan att vrida den och ha sig.. tycker jag iaf

aja, gaggar gör man med på ålderns höst. Blir nog en n900 hur som då den har så många saker som jag vill ha i en telefon/hobbybärbar dator

Smaken e som baken så klart men det jag känt av kapacitiva skärmar är att det är knappt ngn skillnad mot min Touch HD och kapa skärmar har ju så mkt nackdelar med sig samt vad jag läst så sker det mer utveckling kring resisitiva skärmar.

En N900 med HDMI utgång vore ju guld

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwEKEy
om detta fungerar borde man då kunna styra sin dator (datorn kopplad till TVn) med hjälp av mobilen. Tror det ska finnas en app som får iphonen att fungera som en mousepad så då borde det fungera med n900 också?
Hade varit guld värt då man inte orkar hoppa upp ut sängen varje gång det händer något på datorn när man tex tittar på film.

Oh come on. Jag kör till och med ett sött litet "app" (varför i h-vete har app blivit synonymt med program?! Curse you massmedia, curse you!) vid namn Mobile Witch Remote Control till min n73 som agerar musstyrning via joysticken. Knappast det bästa programmet som finns, men det duger för mitt användningsmål. Så bli inte förvånad om ett sånt program kommer till n900 heller.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Smaken e som baken så klart men det jag känt av kapacitiva skärmar är att det är knappt ngn skillnad mot min Touch HD och kapa skärmar har ju så mkt nackdelar med sig samt vad jag läst så sker det mer utveckling kring resisitiva skärmar.

En N900 med HDMI utgång vore ju guld

ja upplevelsen beror ju klart på vilka mobiler man har använt och kan jämföra med. I mitt fall så upplevde jag att Samsung Omnia var riktigt kass att skriva på om man jämför med min nuvarande HTC Magic.

Med det menar jag inte att skärmen på N900 kommer vara likadan som den på Omnian, men det är ett orosmoment ändå för min del :).

detta spelar iofs ingen roll så länge det fysiska tangentbordet på n900 är bra

Visa signatur

Min fotosida

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Citat:

ja upplevelsen beror ju klart på vilka mobiler man har använt och kan jämföra med. I mitt fall så upplevde jag att Samsung Omnia var riktigt kass att skriva på om man jämför med min nuvarande HTC Magic.

Med det menar jag inte att skärmen på N900 kommer vara likadan som den på Omnian, men det är ett orosmoment ändå för min del :).

detta spelar iofs ingen roll så länge det fysiska tangentbordet på n900 är bra

Du säger det själv i slutstycket. Det spelar ingen roll så länge det fysiska tangentbordet är bra. När man har ett fysiskt tangentbord så tvivlar jag på att du kommer använda onscreen qwerty så ofta när du ska skriva långa sms eller dylikt. Dock går det bra för min del att skriva med en 5800 så jag skulle tro att det går bra med n900 också.

En fördel som sagt är att vi slipper många av de kapacitiva skärmarnas svagheter som du säkerligen känner till. Det fysiska qwerty tangentbordet eliminerar den resisitiva skärmens svagheter. En rätt trevlig win win situation i mitt tycke :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
.

En fördel som sagt är att vi slipper många av de kapacitiva skärmarnas svagheter som du säkerligen känner till. Det fysiska qwerty tangentbordet eliminerar den resisitiva skärmens svagheter. En rätt trevlig win win situation i mitt tycke :).

Det var ett bra sett det på, det hade då inte jag tänkt på!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satans vad fin den verkar, bräcker det mesta i hårdvara och gränssnittet med maemo 5 verkar också helt underbart. Sen att den stödjer avi och XviD är ju inte fel heller
Min 3 år gamla W810 känns väldigt mossig när man kollar in en sån här, lär förhoppningsvis bli ett köp i höst
Btw, någon som har en aning om hur bra ljudkvalité denna har för uppspelning av musik/film, har inte hittat några kommentarer om det?

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det du säger är ju väldigt sant

ser fram emot en apparat som är mer en dator med integrerat telefonstöd än en telefon med halvtaskigt integrerat datorstöd
Den kan ju göra i princip allt man kan önska sig, eller ja, som jag kan önska mig i alla fall

min Magic kommer garanterat att åka när n900 kommer..
fysiskt tbord, bättre kamera, stöd för mer än mp4 video :P, fm sändare, mer utrymme, bättre webläsare MED flashstöd (ska iofs komma till android senare).... *dreglar ner min tshirt*

Kan dock inte förstå mig på valet av batteri..hade gärna betalat lite mer för ett 1500mAh

Btw, ny video på Mobil.se
http://www.mobil.se/ArticlePages/200909/04/20090904143405_MOB...

Visa signatur

Min fotosida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crieep
Satans vad fin den verkar, bräcker det mesta i hårdvara och gränssnittet med maemo 5 verkar också helt underbart. Sen att den stödjer avi och XviD är ju inte fel heller

Det där med stöd för avi och xvid till n900 är lite intressant. Det var sagt att n97 också skulle ha det men fick tydligen lägga det åt sidan i slutändan pga "juridiska" skäl, dvs Nokia ville väl inte hamna i kläm med vissa organisationer.

Kommer n900 undan för att, vadå, den kör opensource med en linux-variant?

Någon som har en teori?

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk

Mera videos: http://www.youtube.com/watch?v=Zr-BF0Gs0_E

100% säker nu. En sån får det bli!
Oktober kan inte komma tillräckligt snabbt ffs. Vilken höst vi har framför oss! Intel i5/i7, Dx11-kort, Windows 7, n900/e72, nya iPod Touch(?) osv. Underbart att vara prylbög idag! Förutom för bankkontot...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Jag är nästan säker på att det kommer bli en n900 jag me. Det jag oroar mig för är batteritiden. Det snackas mycket om 2-4timmar vid full användning. Vilket är för lite känner jag. Nokia själva har sagt att den ska hålla för en dag vi full användning vilket låter mer rimligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är nästan säker på att det kommer bli en n900 jag me. Det jag oroar mig för är batteritiden. Det snackas mycket om 2-4timmar vid full användning. Vilket är för lite känner jag. Nokia själva har sagt att den ska hålla för en dag vi full användning vilket låter mer rimligt.

Jag tror mer på det nokia säger. Min 5800 använder samma batteri som N900 (1320mAh och jag är riktigt nöjd med den batteritiden.

Hade varit värre om n900 körde samma som Iphone 3g (säkert kör 3gs det också) dvs 1150mAh. Då skulle nog även jag klaga :D.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Är också orolig över batteritiden. Nokia har varit väldigt svävande på den punkten. Den kommer klara en hel dags "arbete", "typ". Man kan nästan höra i rösten att de inte menar det de säger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag har hört i alla de videos på youtube med mera så säger Nokia att den ska klara en full arbetsdag med allt vad det innebär samt att den ska klara mellan 2 till 4 dagar konstant uppkopplad mot nätet med synkning.

Om detta sedan stämmer kan man klart spekulera i, men det beror ju på vad de har för funktioner inbyggda för energispar i OSet.

Visa signatur

Min fotosida

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag har hört i alla de videos på youtube med mera så säger Nokia att den ska klara en full arbetsdag med allt vad det innebär samt att den ska klara mellan 2 till 4 dagar konstant uppkopplad mot nätet med synkning.

Om detta sedan stämmer kan man klart spekulera i, men det beror ju på vad de har för funktioner inbyggda för energispar i OSet.

Det där låter mer rimligt. Många klagar som sagt på att Nokia inte valde att använda ett 1500mAh batteri till N900 istället för ett 1320mAh. Men då måste vi ha i åtanke att 5800 använder sig av samma batteri och i det här fallet är näst intill alla grymt nöjda med batteritiden.

Allt handlar väll som sagt om vad de har som du säger för inbyggda energispar funktioner i Oset samt hur mycket batteri detta OS samt telefonen kräver vid drift. Jag tvivlar starkt på 2-4 timmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kapacitiva skärmar har ju bland annat "temperatursproblemet" vilket innebär svårigheter vid både kyla och fukt.

Länk?

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där låter mer rimligt. Många klagar som sagt på att Nokia inte valde att använda ett 1500mAh batteri till N900 istället för ett 1320mAh. Men då måste vi ha i åtanke att 5800 använder sig av samma batteri och i det här fallet är näst intill alla grymt nöjda med batteritiden.

Allt handlar väll som sagt om vad de har som du säger för inbyggda energispar funktioner i Oset samt hur mycket batteri detta OS samt telefonen kräver vid drift. Jag tvivlar starkt på 2-4 timmar.

Låter som du har haft en hands-on erfarenhet av mobilen Håller med 1320 kan mycket väl räcka, men den kan också suga..

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retret
Låter som du har haft en hands-on erfarenhet av mobilen Håller med 1320 kan mycket väl räcka, men den kan också suga..

Ja som sagt det här beror ju på hur mycket batteri själva OSet tar. Om vi tänker att hårdvaran är ungefär densamma av vad Iphone har högre kapacitet på batteriet.

Hittade en bra sida där han bland annat gör en jämförelse mellan Iphone 3gs och n900. http://blog.brendangates.com/. Det står bland annat detta: iPhone, at 1219mAh. The n900 battery is the highest capacity, at 1320mAh. "Battery life is VERY dependent on OS and use though, so I would hesitate to claim that capacity=life."

Altså som jag själv skrev, OSet kommer bestämma hur bra batteritid n900 får :).

Sen har jag inte själv testat denna (även om jag gärna skulle vilja) men jag följer med ganska mycket i vad som försigår på mobilmarknaden och har därifrån snappat upp ett och ett annat ord från här och var ;). Har själv en 5800 som använder samma batteri som N900 och batteritiden på 5800 är då i varje fall riktigt bra.

Din andra fråga gällande det jag sa om svårigheterna vid fukt och kyla. Tog en väldans tid att hitta källan då det var så länge sedan jag läste det. Här har du källan: http://www.allaboutsymbian.com/features/item/Resistive_vs_Cap...

Står under "Environmental concerns". Som sagt, jag står kvar vid det jag säger. Bästa kombinationen idag är ett fysiskt qwerty tangentbord tillsammans med en resistive touchscreen. Däremot håller jag inte med många som tycker det går riktigt dåligt att skriva direkt på en resistive skärm. Det fungerar då prima för mig på min 5800 :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Huga vad den där nallen verkar äga gatan totalt... Jävla synd att min Touch Hd inte är betalt förens januari 2011 :/

Visa signatur