Crucial M225 64GB 128GB 256GB Från 1400KR

Permalänk
Medlem

Woho! Nu ska jag iväg och hämta min disk. Blev lite förvånad att det hanterades under helgen, inte vanligt att hämta ut paket en måndag känns det som.

Permalänk
Medlem

Jag kan hämta ut min jag me :).
Frågan är vad man ska köra för OS på den.
Vilket är bäst för livslängden om man inte har tillgång till windows7, Ubuntu 9.04 eller windows XP?

Permalänk
Medlem

Jag tog hem Win7 swe all version (samtliga utgåvor x32 x64) installerade utan
produktnyckel, har då 30 dagar prova på, som kan utökas till 30 nya dagar
3 ggr = 120 dagar
Bara starta CMD när det är 1-2 dagar kvar innan aktivering
och skriv någon av dessa rader:
slmgr /rearm

PS
Vore kul att se resultat av 64GB modellen, eftersom jag endast sett mina egna resultat

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Men beror inte priset på att det bara är komplett och inwarehouse som har den. Undra varför inte de andra återförsäljarna kan ta in den?

Crucial har höjt priset på sin officiella webshop också. 64GB-modellen har ökat från 117.99€ till 129.99€ (ex VAT).

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Precis installerat Win7 på min nu, men mina test resultat ser inte så speciellt snabba ut va?

Behöver man installera någon drivrutin eller andra inställningar i win7 tro?

Permalänk
Medlem

64GB ssd´n är slöare än de större modellerna, men snabb ändå.

Crucial M225 64GB Win7 x64 (en mån efter installation)

Jag har aldrig kommit upp i 20MB/s på 4k read, men jag stirrar
mig aldrig blind på dessa resultat.

Xerbee kör du AHCI eller IDE mode i bios?
låter nästan som om du tycker ssd´n är slö?
förmodar att det är en 64GB ssd du har.

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles

Xerbee kör du AHCI eller IDE mode i bios?
låter nästan som om du tycker ssd´n är slö?
förmodar att det är en 64GB ssd du har.

Nej då, slö är den då inte. Då hade jag aldrig orkat boota om bara för att kolla i bios direkt. Vad jag kunde förstå så är den inställd på SATA, fanns en lista under IDE Configuration där man kunde välja SATA, RAID eller AHCI. Under AHCI Config så hittade den ju såklart inget så antar att inget där är på.

Vad är bäst att köra då?

(Yup 64GB versionen)

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så är AHCI bäst.
Aktivera AHCI i bios och starta om, in i bios igen och kolla att
IDE configen är ställd på AHCI, på mitt moderkort hittade jag AHCI
på tre ställen.

Vore bra om någon kunnig kunde förklara fördelen med AHCI

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AHCI = NCQ = Bra för X25-M.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Provade att ändra tidigare idag, resultatet?

Före ändringen: Stabilt system utan några problem
Efter ändringen: Random låsningar av hela systemet

Tror jag håller mig borta från AHCI...

Permalänk
Medlem

Var bara att installera vissa drivrutiner efter det att jag fixade AHCI
Men det spelar väl ingen roll, du har snabbare 4k w/r ändå

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Så är detta alltså den bästa disken, prestanda per krona, om man ska ha minst 120gb?

Permalänk
Medlem

Idagsläget ja

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Bra där, tre diskar beställda

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min 64-giggare igår. Men kom inte så långt med den som räknat med.

Det första jag gjorde var att kolla i laptopens bios om det fann någon AHCI-inställning, men det fanns det inte (har senaste bios, fast det är från 2007). Fast kanske inte gör så mycket egentligen.

Så slängde jag i disken och bootade datorn med win7-skivan. Allt såg bra ut i början, tills den skulle formatera disken, för det gick inte.

Sökte lite på nätet, och det är tydligen andra som haft samma problem med SSD-formatering under windows 7-installationen:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-250282_14_0.html

Trist när sånt här händer, man vill ju att det "bara ska funka" när man köper nått nytt.. Nån annan här som haft liknande problem?

Tipset som nämns i tråden, att använda en Vista-skiva för att formatera, känns inte riktigt aktuellt för mig då jag inte har nån sån skiva och inte vill ladda ner nån pirat-grej bara för att kunna formatera disken. Nä, ikväll sätter jag nog i den i min stationära burk och formaterar den via diskhanteraren i XP.

Permalänk
Medlem

Bootade med w7 å körde bara på, allt fungerade bra i min laptop.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Bootade med w7 å körde bara på, allt fungerade bra i min laptop.

Du menar bootade med w7-skivan och formaterade mha den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Så är detta alltså den bästa disken, prestanda per krona, om man ska ha minst 120gb?

Inte sen Komplett höjde priset. När den låg på 2700 kr var det givet, nu tycker jag den är allt för nära Intels i pris.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Går att köpa från England alla 3 diskarna via OCUK, till något lägre pris än vad komplett hadde när de var som BILLIGAST!

http://www.overclockers.co.uk/productlist.php?groupid=701&cat...

Frakten ligger på 10-12£

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Går att köpa från England alla 3 diskarna via OCUK, till något lägre pris än vad komplett hadde när de var som BILLIGAST!

Frakten ligger på 10-12£

Är OCUK en bra sida då? Jag tänkte beställa därifrån då de har bra priser och enormt utbud, men andra har gett sidan dåligt betyg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Är OCUK en bra sida då? Jag tänkte beställa därifrån då de har bra priser och enormt utbud, men andra har gett sidan dåligt betyg.

Jag har aldrig haft problem, ända man kan klaga på är att ordern kan fastna i "in warehouse queue" men då mailar man bara & väcker dem.

England är stort & företaget också, större än Komplett. TROR t.o.m. att de är Englands motsvarighet till Komplett. Fast mer dator orienterat.

Var ser du de negativa betygen någonstans?

Permalänk
Citat:

Frakten ligger på 10-12£

Har en innestående order där sedan 1 vecka tillbaka, men alla Crucial SSD är restnoterade - de vet inte när de kommer in igen. Allstå samma som för andra SSD modeller av intresse i andra butiker...

Dock tar de betalt direkt, men de verkar vara ganska seriösa då de gör security validation på kreditkortsbetalning (efter betalningen).

Permalänk
Medlem

från 1400kr och nu 2100kr hur är detta möjligt
Kan väll knappast sälja alls nu
till och med dyrare än den bättre intel 80gb

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
från 1400kr och nu 2100kr hur är detta möjligt
Kan väll knappast sälja alls nu
till och med dyrare än den bättre intel 80gb

Yep, Crucial ser ut att prisa ut sig från marknaden, för tillfället iaf.

Permalänk
Citat:

Jag har aldrig haft problem, ända man kan klaga på är att ordern kan fastna i "in warehouse queue" men då mailar man bara & väcker dem.

England är stort & företaget också, större än Komplett. TROR t.o.m. att de är Englands motsvarighet till Komplett. Fast mer dator orienterat.

Var ser du de negativa betygen någonstans?

För de negativa betygen kan man till exempel se:
http://www.ciao.co.uk/overclockers_co_uk__5097152

Har själv beställt en Crucial 64GB på overclockers och haft lite strul, tror dock att det är jobbigare om man köper annat än bara enskilda komponenter.

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5Q | Intel Core 2 Quad Q9550@2.93 GHz | 4 x 2GB Corsair Dominator DDR2-1066 PC-8500 CL5 | MSI Radeon HD4850 512MB | Crucial 64GB M225 SSD | Samsung 1 TB F1 Spinpoint + Western Digital 500 GB + Seagate Barracuda 7200.11 500 GB | Windows 7 HP | Acer H233H

Permalänk

Ny firmware släppt:

Change Log:

1. Updater runs out of DOS instead of Windows
1.1 Added ATA8 ACS2 TRIM Support
1.2 SATA Rx SSC is turned off by default, Now Rx and Tx SSC both off
1.3 IDENTIFY word 69 bit 14 is cleared (Non deterministic trim)
1.4 IDENTIFY word 60-61 are changed (User addressable logical sectors for LBA28)
1.5 FPDMA error return code was not adequate
1.6 SMART related changes were made (BBM error log was removed)
1.7 SATA error handling code was enhanced
1.8 Added paired page calculation for Micron 34nm MLC NAND
2. Bug Fix: Fixed a bug in error handling in Set Multiple mode command
3. Bug Fix: Fixed a bug that caused 1.5Gbps diagnostic failure
4. Bug Fix: SMART related bugs were fixed
5. Bug Fix: Current ATA security state was not reflected in IDENTIFY information
6. Bug Fix: Performance boost routine reused the recently used block and it did harm to wear leveling.
7. Bug Fix: During SATA protocol, abrupt OOB made Controller hang
8. Bug Fix: In bad block management, wrong number of free blocks is used and it led to timeout and hang
9. Bug Fix: After STANDBY_IMMEDIATE, most host controllers wait for OOB reply for 100ms. Sometimes Indilinx Barefoot firmware couldn’t answer to COMRESET because FTL initialization took longer time. This bug caused Windows Sleep/Hibernate test failure.
10. Bug Fix: Various read fail scenario were found with FTL simulation
11. Barefoot ECO chip support code was added
12. More NAND ICs supported

Länk

Permalänk
Medlem

Tack Crucial! vem fasen har floppy nuförtiden?
USB is the shit! här är ett tips på hur man kan göra.

3 saker behövs
--------------------
* USB minne
* Win98 boot diskett (uppackad i mapp, sök på Google) eller http://www.bootdisks.us/windows-98/13/windows-98-bootable-cd-...
* usb_format.exe http://www.mediafire.com/?gnn4kd2uwm5

Starta usb_format.exe
kolla inställningar nedan

Ange din sökväg till win98 boot diskett/CD mappen.

Sen för du över firmware (tex. CT64M.exe) till USB minnet, startar om på USB minnet, i DOS skriver du filnamnet [tryck ENTER] och följ anvisningrna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En kanske dum fråga, men enligt den nya firmwaren så står det "1.1 Added ATA8 ACS2 TRIM Support".

Är det klart nu med trimkommandot för Crucial och Indilinx? Räcker det med att lägga in det nya firmwaret och man kan glömma allt vad städprogram och garbage collection heter?

Mvh
boek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boek
En kanske dum fråga, men enligt den nya firmwaren så står det "1.1 Added ATA8 ACS2 TRIM Support".

Är det klart nu med trimkommandot för Crucial och Indilinx? Räcker det med att lägga in det nya firmwaret och man kan glömma allt vad städprogram och garbage collection heter?

Mvh
boek

För W7 användare borde det vara klart. Såvitt jag förstått.

Permalänk
Medlem

Jupp nu har den TRIM. Ska visst vara implementerat i alla nivåer av W7, även formatering i installationsprogrammet vad jag förstår. Man trimmar ju genom att ta bort data, vill man trimma hela disken i Windows kan man fylla upp den med en dummy-fil och sedan ta bort den.