Permalänk
Medlem

Börjar bli bra irreterad...

Hallå där.!

Skrev en tråd här för ett tag sen om att min dator är dum i huvudet och får bluescreens hela tiden och klagar på minnesfel i bla. prime95 och memtest som man kan köra i OS. Well... Har testat mina minnen nu ordentligt och de är helt felfria. Har även formaterat hårddisken.
Senare så fick jag fick för mig att det var mitt nätagg eftersom att datorn crashade efter ett tag om man använde sig av krävande applikationer (typ spel) och dylikt. Datorn går igång men fakkar ur senare när den får tugga lite eller ibland när den ligger idle.
Detta var ett symptom på att nätagget gav fel volt när den fick kämpa lite så jag plocka ur nätdelen och stoppa i min polares hemma hos honom. Gick skitbra! Kunde tyvärr inte testa längre än ungefär 10 minuter med ett dx9 spel och prime95. Jag blev lättad och sprang och köpte nytt nätaggregat såklart dum som fän. Ploppade i det nu och.. whoom!
Samma j*kla fel!=/
Det roliga är att polarens nätagg som jag testade datorn med har (kanske..?) kört ihop sig.! Han har inte kollat så noga med det men efter att han kopplat in det till sin dator igen så ville inte datorn komma till POST. Vet dock icke om han har kopplat något fel eller så men finns det möjlighet att min dator åt upp hans nätagg..?
Vad är felet med min dator överhuvudtaget!?
Funderar på om det är moderkortet eller processorn. Skulle kunna vara grafikkortet men inte så troligt enligt mig med tanke på att jag stresstestade grafikkortet ett bra tag.
En annan sak som jag tänkte på var att det kanske kan ha något med att någonting kortsluts på något sätt? Behöver man kanske koppla in ground till chassit från nätagget?

Hjälp!

Tack så sjukt mycket på förhand!

//Sebastian

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jorda nätagget till chassiet låter enligt mig fel.

Din dator borde inte ha kunnat ätit upp din kompis nätagg.

Skriv gärna vad du har för komponenter, även vad din kompis hade för nätagg.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Jorda nätagget till chassiet låter enligt mig fel.

Din dator borde inte ha kunnat ätit upp din kompis nätagg.

Skriv gärna vad du har för komponenter, även vad din kompis hade för nätagg.

Shit, ursäkta glömde skriva specifikationer!

Moderkort: GA-X38-DQ6
RAM: Corsair Dominator DDR2 2GB
Grafik: Sapphire 4870 1GB GDDR5
Prolle: E8400 @ 3.00 Ghax
Nätagg: just nu - Cougar HEC-550-TE, förra - mushkin XP-650 AP
Hårddisk: Barracuda 7200 500GB

Polarens nätagg vet jag tyvärr inte vad det är för något. Ska ta reda på det så fort jag kan dock!

Visa signatur

=)

Permalänk

Nätagget jorda i och med att du skruvar fast det i chassit så det behövs inte. Det låter märkligt att det funkade med polarens nätagg. Du har inte bytt ut någon del i din dator?

Per

Visa signatur

Argumentera aldrig med en idiot, han drar bara ner dig till sin nivå och slår dig med erfarenhet!
----------------------------------------------
C2D E8500 3.16Ghz | Asus P5Q Deluxe P45 | Nvidia 8800GTX 768 | 4x2GB OCZ Reaper PC8500 CL5 | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [MFFS]_Ecke
Nätagget jorda i och med att du skruvar fast det i chassit så det behövs inte. Det låter märkligt att det funkade med polarens nätagg. Du har inte bytt ut någon del i din dator?

Per

Tjena Per

Nej jag har inte bytt någon komponent överhuvudtaget. Senaste ändringen som jag gjorde var att jag flyttade över burken till ett nytt chassi. Kan det ha blivit något fel vid flytten kanske...?
Vad jag kommer ihåg så kom det här problemet 2-3 veckor efter jag gjorde detta.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

ESD, eller så har du klantat dig med distanserna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
ESD, eller så har du klantat dig med distanserna

Mardrömmen är väl ESD, men vad menar du med distanserna?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrmister
Mardrömmen är väl ESD, men vad menar du med distanserna?

Moderkortet ska ha s.k. distanser som lyfter upp det en bit från chassit. Har du inte dem kan det kortslutas mot chassit, och har du för många kan själva distanserna skapa kortslutning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaiNeaA
Moderkortet ska ha s.k. distanser som lyfter upp det en bit från chassit. Har du inte dem kan det kortslutas mot chassit, och har du för många kan själva distanserna skapa kortslutning.

Oh, i see.
Jo jag har distanser dock inte alla i skruvade. Känns som om att jag ska testa med att plocka ur mobo och typ skruva i de två som saknas? Eller?
Börjar bli desperat.
Sjukt jobbigt när datorn strular.

Visa signatur

=)

Permalänk

DET låter som en grym idé

Se till att distanserna verkligen sitter på rätt ställen.
Tipset är att man ALLTID räknar antalet distanser och sedan ser till att det finn en skruv i varje distans. Alltså t.ex nio hål i moderkortet, nio distanser, nio skruvar. Sitter du efter iskruvat moderkort med en skruv kvar i handen så har du säkert också kortslutning under moderkortet.

Detta är garanterat anledningen.

Med lite flyt så har inget gått sönder

Per

Visa signatur

Argumentera aldrig med en idiot, han drar bara ner dig till sin nivå och slår dig med erfarenhet!
C2D E8500 3.16Ghz | Asus P5Q Deluxe P45 | Nvidia 8800GTX 768 | 4x2GB OCZ Reaper PC8500 CL5 | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrmister
Oh, i see.
Jo jag har distanser dock inte alla i skruvade. Känns som om att jag ska testa med att plocka ur mobo och typ skruva i de två som saknas? Eller?
Börjar bli desperat.
Sjukt jobbigt när datorn strular.

Du ska se till att du inte har för många, och var särskilt noggrann med att positionera distanserna vid de designerade hålen på moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

...Tipset är att man ALLTID räknar antalet distanser och sedan ser till att det finn en skruv i varje distans. Alltså t.ex nio hål i moderkortet, nio distanser, nio skruvar. Sitter du efter iskruvat moderkort med en skruv kvar i handen så har du säkert också kortslutning under moderkortet.
...
Per

Perfekt förklaring som omöjligen kan missförstås. Borde klistras!

Det börjar bli lite väl mycket byggande där personen inte läst på det mest grundläggande innan start.

Hur många garantireparationer och dåligt rykte uppstår egentligen pga detta? Det räcker ju tex med att personen först köpt ett Asus och har otur att de felaktigt placerade distanserna kortsluter just det moderkortet på ett kritiskt ställe.
"Skitkort" tänker personen och lyckas byta till Gigabyte där just den modellen inte har någon avgörande punkt på samma ställe, kortet fungerar och personen anser Gigabyte vara världens bästa.

Bortsett från latheten att inte orka lära sig innan byggnation, så kostar det oss andra en massa pengar i egentligen felaktiga garantireparationer för företagen.

Jag har för mig att Asus så smått börjat med vad dem kallar kortslutningssäkra moderkort. Man förstår ju varför.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Gav mig en tankeställare... =/

Detta kan vara mitt problem med, jag har dock 9 distanser som sitter där men har en processorkylare som har en fet bricka på baksidan av moderkortet som eventuellt nuddar chassit med dess skruvar... humm

Brickan ser ut typ så här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=450584

och hör till denna kylaren:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330802&view=detailed#Pro...

Du kanske sitter med något liknande?

Permalänk

Jag tror att du har ett mjukvaruproblem.
Installera om windows så ska du se att det löser sig.
Använd inte heller piratkopierat operativsystem.
Alla hackare är inte så goda och välvilliga som du vill tro.

Permalänk
Avstängd

Jag hade den kylaren förrut i både ett P182 chassi och i ett NZXT Zero chassi. Hade aldrig några problem med att skruvar nuddade chassit.

Permalänk

Sorry, har ingen aning om vad ni diskuterar men...
Irreterad.. ? Det låter som du menar icke retarderad. Men jag tror du menar irriterad?

Visa signatur

|| Q9300 @ 3,2 Ghz 427,5 x 7,5) || Corsair DDR2 XMS 4x1Gb 855Mhz || 2x Asus 8800GTS 512Mb SLI @ 750/1850/1050 || Raptor 150Gb 10k rpm || Seagate 500Gb || Antec TruePower Quattro 1000W || Creative X-Fi XtremeGamer ||Samsung 226BW || Altec Lansing ADA-995 || Logitech G15 || Logitech G5 || QPAD 4mm Large || Dual boot; WinXP 32-bit SP3 & Win7 32-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Jag hade den kylaren förrut i både ett P182 chassi och i ett NZXT Zero chassi. Hade aldrig några problem med att skruvar nuddade chassit.

Låter bra ska kolla ikväll om de nuddar.

Frågan är i sig om det äns går att kortsluta genom de skruvarna med tanke på att brickan under är av plast, iofs så går skruvarna genom moderkortet.

Aja..tack för svaret vilket fall!

Permalänk

Angående kylare så är edt i princip hundra procent säkert att du inte kortsluter moderkortet via den.
Desl sitter hålen för kylar så att inga komponenet sitter percis intill, ledningsbanorna hålls ifrån dessa hål och dessutom har du antagligen fått med nylonskivor som skall träs på skruvarna som går igenom.

Har du följt instruktionerna för montering så är det INTE det som är fel.

Per

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Angående kylare så är edt i princip hundra procent säkert att du inte kortsluter moderkortet via den.
Desl sitter hålen för kylar så att inga komponenet sitter percis intill, ledningsbanorna hålls ifrån dessa hål och dessutom har du antagligen fått med nylonskivor som skall träs på skruvarna som går igenom.

Har du följt instruktionerna för montering så är det INTE det som är fel.

Per

Ok, tack. Ska dubbelkolla nylonskivorna =/ är osäker på om de sitter där...

Permalänk

Det är inte alltid det finns isolerande plattor.
Men hur som helst så hör det nog till ovanligheterna att det skulle kortsluta moderkortet p.g.a. kylaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När man kortsluter nånting är det väl inte när en punkt pillar chassit utan när två punkter sammanförs med hjälp av chassit. Så att kylaren pillar chassit har väl ingen betydelse då den antagligen inte pillar nått viktigt på moderkortet som leder ström. Och gör den det så är det antagligen kylaren i sig som orsakar kortslutningen.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Chassit är väl jordpunkt för moderkortet.
Tittar du på många av det hål som du skruvar fast moderkortet med så ser man tydligt att de lagt tenn runt hålen för att få kontakt.

Det innebär att man varje gång man fäster en skruv i chassit så har man ordnat så att allt som INTE skall vara kopplat mot jord kommer att generera en kortslutning.

Det räcker alltså med att du träffar fel på ett ställe om moderkortet är jordat som det skall.

Kylaren är varken jordad eller kopplad inågon krets på moderkortet så därför spelar det ingen roll om fästena till den tar i chassit.

Per

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Chassit är väl jordpunkt för moderkortet.
Tittar du på många av det hål som du skruvar fast moderkortet med så ser man tydligt att de lagt tenn runt hålen för att få kontakt.

Det innebär att man varje gång man fäster en skruv i chassit så har man ordnat så att allt som INTE skall vara kopplat mot jord kommer att generera en kortslutning.

Det räcker alltså med att du träffar fel på ett ställe om moderkortet är jordat som det skall.

Kylaren är varken jordad eller kopplad inågon krets på moderkortet så därför spelar det ingen roll om fästena till den tar i chassit.

Per

Impad tack för ditt svar!

Jag har dock inte kopplat sladden som sitter chassit till moderkortet, kan det vara orsaken till alla mina blåskärmar, som vi i dagsläget tror beror på processor och minnen osv?

Per, har du tid så ta en titt på denna:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=959...

Permalänk
Medlem

Känner att jag måste dela med mig av en erfarenhet här angående att kylarna inte kan kortsluta något -där har ni helt fel iallafall.

Hade en montering utav just en sådan liknande kylare med fästen under moderkortet, spelar ingen roll vad det är för märke nu, utan vill mer bara påpeka att det kan hända vem som helst.

Personen i fråga hade köpt just en sådan där liknande kylare ni talar om, av ett mycket känt märke och med erkänt hög kvalite på sina produkter varav vi aldrig misstänkte den här saken förrän långt senare.

Iallafall, den personen som köpt kylaren, kommer till mig för råd och hjälp då jag har rätt god koll på saker och ting inom datorvärlden då jag jobbar med detta, han säger att efter han monterat ur allt ur datorn, dragit om sladdar och monterat sagda kylare så fick han stora problem, ibland funkade allt, ibland ingenting, BOSD och annat skumt.

Då denne hade en rejält usel nätdel som andra här på forumet älskar att hata, jag likaså, så jag säger åt honom att byta direkt innan något allvarligare händer då de är kända för att dra med sig hela system i graven.
Felen kvarstår, illa, men i vilket fall som så har han nu iaf en stabil och bra nätdel (muhaha, skönt det iaf!)

Då åker jag hem till honom, och börjar felsöka och får ytterst skumma resultat.
Av någon anledning så fick jag för mig att montera datorn i sin originalconfig, och VOILA, allting fungerar, varpå vi tänkte, vafaan??

Till sist kommer vi iaf underfund med att så fort vi monterar kylaren, den nya, så failar allt.

Vi börjar undersöka kylaren noga, och då backplaten ofc, och se på fan, de små vassa lödningsresterna på baksidan av moderkortet trängde igenom backplatens plastskydd!
Vi reklamerar kylaren, och köper då en annan känd kylare, som istället har tjock hårdplast på backplaten, och I´ll be damned, allting funkar!

Så kortslutningen hade alltså varit via backplaten och moderkortets undersida...så jag tycker att TS skall kolla det här noggrant!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Dra på trissor...

Jaha, då blir nog helg nöjet att plocka ner datorn och se om jag nuddar något med plattan på baksidan av moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi0S
Dra på trissor...

Jaha, då blir nog helg nöjet att plocka ner datorn och se om jag nuddar något med plattan på baksidan av moderkortet.

-------------------------------------------
Well, iaf montera ur moderkortet och kolla det där, är iofs ett longshot men bättre än inget:/

Visa signatur

Permalänk

Ja DET är jag med på klart som rackarn att de kan. Att lödbenen på komponenter kan göra hål i och penetrera den gummiliknande grejen som sitter under kylaren. Jag justerade själv lödbenen under mitt moderkort innan jag satte dit ny kylare.

Det löser man genom en av två varianter.

Klipp av lödbenen. (tänk på att tången måste vara utav en sort som bara klipper åt ena hållet om man så säger. Man vill inte ha "smättet" som blir mot komponent/moderkort)

Böj lödbenen (Men se för guds skull till att de inte böjs och kortsluter utan hjälp utav bottenplattan till kylaren. Alltså inte träffa ngt annat än ev. sin egen lödning.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja DET är jag med på klart som rackarn att de kan. Att lödbenen på komponenter kan göra hål i och penetrera den gummiliknande grejen som sitter under kylaren. Jag justerade själv lödbenen under mitt moderkort innan jag satte dit ny kylare.

Det löser man genom en av två varianter.

Klipp av lödbenen. (tänk på att tången måste vara utav en sort som bara klipper åt ena hållet om man så säger. Man vill inte ha "smättet" som blir mot komponent/moderkort)

Böj lödbenen (Men se för guds skull till att de inte böjs och kortsluter utan hjälp utav bottenplattan till kylaren. Alltså inte träffa ngt annat än ev. sin egen lödning.)

--------------
Det är inte precis vanligt det här, men som sagt, har man otur så

Visa signatur

Permalänk

Faktum är att det nog inte är så ovanligt heller.
Problemet idag är de som är som vi är som naturligtvis måste komma sig för att byta ut stock-fläkten (den som följer med processorn) mot en större effektivare och framförallt tystare. Med stockfläkt händer ju inte detta. I vart fall inte med Intel-processorer. Och jag erkänner, jag är Intel-fan.

Per

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske läge för en uppdatering på situationen nu när ja har haft tid. Datorn har varit urkopplad ett bra tag nu och jag fixade med distanserna idag. Blev ingen skillnad alls vet dock inte om detta var problemet vilket har resulterat i att någonting har gått sönder (moderkortet?) eller ej men ska kontakta någon kunnig bekantskap till att felsöka datorn. Behöver bara undersöka om det är grafikkort, moderkortet eller prollen.

*suck*

Visa signatur

=)