2st 5850 CF funkar endast Single Hjälp sökes tack!

Permalänk
Medlem

2st 5850 CF funkar endast Single Hjälp sökes tack!

vad är det för fel när jag inte kan köra Full screen på spel med crossfire med mina 2st Sapphire 5850 HD

det funkar om jag kryssar bort crossfire i catalyst Control center, jag har testat båda med DVI sladd i single och då fungerar båda när jag testat satt dvi sladden i någon av dom nedre dvi portarna på ena 5850 och sen testa någon av dom övre på det övre 5850 grafikkortet.

Måste jag rycka ut hela grafikkortet och testa med ett i taget för att veta säkert att det inte är fel på något av grafikkorten, väljer datorn samma grafikkort som Master oavsett vilken dvi port jag väljer isåfall måste jag rycka ut ett grafikkort i taget !

Så fort jag väljer fullscreen med crossfire på i tex crysis warhead så får jag Flimrig grön eller lila färg tror jag sett orange nån gång också typ det är nästan horisontella rader tror jag horisont är väl vänster till höger kommer inte ihåg

Skärmen jag har är BenQ E2420 HD ifall det har någon betydelse ifall någon vet det.

Jag kör windows 7 x64 swedish också om det har någon betydelse.

jag har senaste drivers från Ati:s hemsidan följde update driver länken på CCC ( Catalyst Control Center ) Valde Windows 7 64 bitars länken sen valde jag senaste

( senaste driver jag hittade där ATI Catalyst™ 9.11 Suite for Windows 7 (64 bit) )

// Observera att jag körde med ATI 5850 sapphire original drivers som följde med på skivan först men det funkar lika pissigt i Crossfire! //

jag har direct x10

Det vore guld om någon visste vad problemet är jag kan inte vara den enda i hela världen som har fått detta problem ( hittar inget på google) jag kan ju inte köpt 2st 5850 helt i onödan blir galen då :(, Sweclockers här har ju spelat Crysis med 5850 CF och skärmen jag har Benq E2420 HD fick bästa betyg i november numret eller har dom bara suttit o spela harpan i Desktop sen kasta ut ett betyg eller ?

lite mer info: i7 920(standard 2,66), asus p6td deluxe, 1600 mhz ddr3 cl7 heatspreader 6gb(2x3) minnen, samsung f3 hdd, Nätagg Corsair 850W HX

(om det är någon mer info som önskas om min dator för att kunna ge ett kvalificerat svar så är det bara att fråga.)

med vad ni vet nu så måste det ju finnas någon som vet ungefär, eller helst 100% vad som är fel såklart, så jag äntligen kan få spela på min nya dator suttit i 3 dagar och försökt komma på vad som är fel, vägrar spela i Single 5850 måste kunna spela i 5850 Crossfire med grafikkorten annars kan jag inte maxa allt o få bra fps plus köpt helt onödig dator för ett 5850( samt förlorat 2500 kr.)

/tack på förhand väldigt mycket om jag får hjälp!

/Danne

Permalänk
Medlem

Du har möjligtvis inte glömt CrosFirebryggan som ska koppla ihop korten?

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

På vissa moderkort behöver man väl inte bryggan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hastigt
På vissa moderkort behöver man väl inte bryggan?

Så vitt jag vet så behövs den alltid.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Vad håller du på med? Du startade precis en tråd där folk hjälper dig och så gör du en ny som dessutom bryter mot reglerna. Har du följt mina råd jag gav dig hade det fungerat. Du tog inte ens bort dom gamla drivrutinerna.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

ok sorry 2good4you jag fortsätter iallafall på den här tråden nudå ? hursomhelst jag har lagt in drivrutinerna för Catalyst 9.11 Suite sa jag ju däruppe, och jag avinstallerade först dom gamla som följde med skivan!.

och alla grejer du sa i andra tråden har jag gjort jag kör DVI kabel nu, Crossfire bryggan är rätt monterad båda sitter som på bilden nedanför:

Bild på CF brygga som du skicka så sitter det i min dator fast jag har 850w nätagg inte 1000w som du visa på bilden och corsair h50 kylarn tror knappast den ställer till med något dock:

moderkort bios Asus P6TD Deluxe tror jag är nyaste skulle du kunna visa länk annars på dom drivers jag bör ta om jag tagit fel ?

http://www.overclock.net/attachments/intel-build-logs/124271d...

om allt detta är som det ska har du några fler möjligheter på fel ?

Mina minnen tuggade i 1066 mhz men jag ändra till 1600 mhz

( minnena är Corsair 6gb (2gbx3) 1600 mhz cl7 xms heatspread)

Samt det var fel med fullscreen med CF innan!, jag ändrade det i bios i vilket fall men är det dumt o köra 1600 mhz på minnena eller ? och varför ser jag inte när datorn startar om det står Triple channel ska det stå det, på min brorsas dator står det Dual-Channel Mode , och processorn tuggar fortfarande i original 2,66 ghz i7 920 jag har inte klockat något endast ändra ram minne från 1066 mhz auto till 1600 mhz, fast jag ser inte triple channel när datorn startar oroar mig

Så utifrån detta ser du något jag missar eller några fler möjligheter lösningar fråga till alla som läser denna tråd såklart behöver desperat hjälp snart 4 dagar och kan ej spela i CF ! =(

samt jag glömde säga 2good4you i din tag så ser jag bara 1st 5850 i din dator och du kör inte CF då och jag har följt alla dina råd i förra tråden vad jag vet hur kan du vara så bombsäker på att det ska funka då om du inte kör CF själv ?

Jag läste också tidigare i någon tråd här i sweclockers kom jag på, men vet inte vilken, att det finns 9.12 Beta drivers för 5850 på någon guru3d eller rage3d sida eller något sådant vågar man testa dom beta drivers kanske och vet någon isåfall länken till den hemsidan eller förstör det bara ännu mer och ingen mening o försöka med dom drivers ?

/Tack så fruktansvärt till den som lyckas få 5850 Sapphire HD CrossFire att funka för mig!, samt alla som försöker hjälpa mig såklart

/Mvh Danne

Permalänk
Medlem

Nu är det alldeles för mycket text, och av kort skumläsande tycker jag att det är för mycket svammel, så tl;dr. Om du redan visste vad jag nu kommer säga så ignorera mitt inlägg bara

Crossfire fungerar ej i window mode såvida inte du kör i DX10 (NOTERA!!! Även om du har DX10 behöver det inte betyda att SPELET körs i DX10!!! Assassins creed exempelvis har 2st exe filer man startar med, en för DX9, en för DX10. Crysis kan man växla mellan DX9 och 10 genom att lägga till kommandot -dx9 i en genväg etc).
När du kör i window mode är det bara ena kortet som arbetar under DX9, mest troligt den som sitter i översta PCI-E porten.
Om du inte redan gjort det, ta ut båda korten och testa dom var för sig (tyckte mig ha skumläst att du inte gjort detta. Varför? Lathet?). Min gissning är att ena kortet var DOA.

Vill minnas att jag läst att om man använder 2st crossfire bryggor så kan det hända att man får texturfel. Vet inte om man behöver båda bryggorna eller om en brygga ger tillräckligt med bandbredd för 5800 serien, men jag får detta nämnda texturfel med 2x bryggor i crysis (alla fiender och en del vapen är bitvis svarta) med min setup. Det kan vara värt att testa att köra med endast 1 brygga.

Permalänk
Medlem

Testa båda korten separat så du kan du iaf utesluta att ett av dem skulle vara defekt.

Det räcker med en Crossfire brygga. Där är inget bandbredsbehov att tala om via bryggan. Den trafiken sköter ju PCI-E portarna. Ska visserligen inte ha någon betydelse om man kör med två men vissa får problem då, finns inga fördelar med två stycken.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Apamedvapen läs detta noga! Crossfire FUNGERAR i Window Mode för mig @ 1920x1080.

90% av skärmen kan jag se tex i crysis ser windows 7 ikoner därnere också är det 10 % däruppe av skärmen ledigt men så fort jag klickar på Full Screen inne i spelet så blir det helt cp!

8x AA enthusiast etc funkar svinbra, dock Fullscreen måste bara fungera, väldigt många spel jag testat stöder inte ens Window mode så hur ska jag då spela plus jag vill såklart ha Full screen blir crazy

När jag väljer FULL SCREEN @ 1920x1080 på exakt alla spel så blir det helt stört testat såväl gamla som nyare spel dom senaste jag testa var Crysis Warhead assassins creed,NFS Shift, Torch Light, Pro evolution soccer 10 etc, kan testa 100 lir till kan lova det blir samma fel ( spelar egentligen ingen roll blir samma sak på alla resolutions 800x600//1920x1080 Min// max Details AA kvittar)

jag startar ju såklart alla spel med DX10.exe ikonen jag är väl inte helt pantad bara nästan :), såvida det inte finns då startar jag bara med närmaste .exe

med Full Screen på alla spel så blir det oftast grönt,lila har sett orange också linjer eller rader eller vad man ska säga om jag skulle ta screenshot på det så blir det säkert fungerande bild om jag ska skulle kunna visa för folk hur det blir så kanske ni fattar bättre blir tokig iaf

kunde tyvärr inte ignore ditt inlägg så nu får du svara, inte pga det var dumt eller något, mer pga jag vill sätta dig in i situationen så kanske du vet vad jag ska göra eller någon annars kanske ser eller vet

/danne

Permalänk
Medlem

har du ens hört talas om problemet jag pratar då om mrfisse eller chansar du bara inget illa menat men undrar bara

( är det bara jag som tycker det är konstigt att allting fungerar perfekt i Window mode med CF (Ej FULLSCREEN CF ) och därför borde man kunna utesluta att något skulle vara defekt eller tänker jag helt fel nu ? )

Permalänk

Testa korten var för sig och se om det är något fel på ett av dem, precis som några har sagt tidigare.

-Edit- Det kan ju inte skada, då har du ju iaf uteslutit ett möjligt fel helt och hållet.

Permalänk
Medlem

kom på nu då jag sitter o surfar runt på google för 4e natten i rad sen jag fick datorn och inte får igång Crossfire.

Skulle det ge något om jag formaterade och lägger in Vista 64 Ultimate istället eller windows XP 64.

Windows 7 x64 verkar inte vara det bästa windows precis allt är så sjukt okompatibelt osv, men samtidigt tycker jag det är sjukt om 1920x1080 Full screen i CrossFire helt plötsligt skulle funka i någon av dom andra windows.

kom på detta då jag läste Sweclockers tester på 5850 efter att jag inte hittat någonting någon annanstans på nätet så letade jag runt i olika trådar:

Detta är länken till 5850 Testet som Sweclockers själva gjort!:

Länken Visar test system för Crossfire och vad dom använde då det fungerade för dom, såvida dom inte ljugit och körde alla spel i window mode men det tvekar jag på

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6203&page=7

Test system dom körde var:

Mjukvara

* Windows Vista Ultimate 64-bit SP2
* Nvidia 190.62
* ATI Catalyst 9.9

( Notering vad är ATI Catalyst 9.9 för sunk drivers, det är väl ännu sämre drivers än dom som följde med på skivan eller var det 9.9 kommer inte ihåg då jag har nyaste drivers, Dessa Drivers : ATI Catalyst™ 9.11 Suite for Windows 7 (64 bit) )

Bildskärm

Bildskärm: NEC SpectraView 2690 ( Kostar typ 15000 kr! min skärm Benq E2420HD kostar 2300 om det skulle vara denna som begränsar mig, den fick högsta betyg i senaste pc gamer november, men det känns som att dom drack kaffe och spelade Harpan eller liknande när dom testa skärmen lär väl knappast testat 5850 i Crossfire )

Slutsats:

Sweclockers använde då själva Vista SP2 x64 kan det då vara relevant att lägga in windows vista då, det måste ju vara andra personer som har windows 7 svenska som fungerar med Sapphire 5850 HD Crossfire eller är jag den enda ? skulle nog inte tro det fast känns som det för jag hittar ingen som har samma jäkla fel på HELA GOOGLE.

/tack på förhand för vidare svar av alla er hjälpsamma här på sweclockers kung forum

/Danne

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du menar med att allt är sjukt okompatibelt med Windows 7, inte haft några problem alls med det.

Men iaf, gör som flera andra sagt, testa korten var för sig, det är inte pga Windows 7 som det inte funkar annars hade du lätt hittat flera med felet.

Och om jag inte misstar mig, hade inte windows 7 release date den 20'nde oktober eller? kanske har fel, kommer inte exakt ihåg när jag köpte min

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne111
text

Windows 7 och dess x64 utgåvor är väldigt kompatibelt med det mesta.

Eftersom du lagt så mycket energi på allt, har du testat att installera om OS'et?

Uppdatera till senaste bios
Format c:\
Installera Win7 på nytt
Installera senaste moderkortsdrivrutiner och sen Catalyst 9.11

Aktivera Crossfire om det redan inte är aktiverat

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

citat:Ursprungligen inskrivet av Danne111
text

Windows 7 och dess x64 utgåvor är väldigt kompatibelt med det mesta.

Eftersom du lagt så mycket energi på allt, har du testat att installera om OS'et?

Uppdatera till senaste bios
Format c:\
Installera Win7 på nytt
Installera senaste moderkortsdrivrutiner och sen Catalyst 9.11

Aktivera Crossfire om det redan inte är aktiverat

Gjort allt det!

samt crossfire aktiverar jag när jag ska pröva spelen och det blir samma fel som jag beskrivit tidigare, ändrar tillbaka och tar bort crossfire när jag ska ut på google igen. Testat crossfire påslaget 100 ggr och ej påslaget funkar varje gång ej påslaget, men med crossfire påslaget 1920x1080@60hz Full screen så säckar det i ihop jag kan alt tabba och komma ur inget hänger sig och så fort jag tabbar till window mode så blir grafiken perfekt igen och allt funkar

Inte så duktig o beskriva fel heller det blir typ som flicker eller gröna ränder eller vad man ska säga över skärmen som är helt ospelbart och det gör mig tokig!

Som sagt det är full screen i CrossFire som är det gigantiska problemt!

/mvh Danne

Permalänk
Medlem

Vad står Catalyst A.I. på? Vilka spel är det du testar?

Permalänk
Medlem
Citat:

text

Är du helt säker p åatt CF är igång under window mode? Har du använt Rivatuner och sett efter så båda GPUerna arbetar när du kör i ett fönster? Bara för att du har CF igång behöver det inte betyda att båda korten arbetar. Jag har alltid CF igång med mina kort, men körs ett spel i window mode så är det endast mitt HD4870 som arbetar trots att CF är igång (så vida inte det är DX10 spelet körs i).

Har du testat båda korten separat ännu? Om inte, gör det nu...

Testa ta bort ena crossfire bryggan också.

Permalänk
Medlem

Äntligen jag tror jag har fixat det nu fyfan va glad jag blir efter 5 dagars letande så var det något halv simpelt men det borde man förstått jävla ati o deras skitgrejer!

Inuti Catalyst Control Center så kan man välja detta:

NR 1. Högerklickade på CCC ikonen

NR2. Väljer 1 ATI Radeon HD 5800 Series ( det står också 2 ATI Radeon HD 5800 Series och 3 ATI Radeon HD 5800 Series, under samma meny men 2 o 3 kan man itne välja för det är väl om jag har 2 respektive 3 skärmar antar jag ? )

NR 3. Klickar på 3D Settings

NR 4. Klickar på Catalyst AI

NR 5. Klickar på Disabled!

Vips nu får jag inte grönt över hela jävla skärmen längre blir så jäkla glad! och jag har googleat överallt och jag har inte sett någon skrivit !någonstans på hela förbenade internet om detta!! plus att jag läst varenda sida och kollat varje tråd på AMD ATi forumet och inget nämner detta om Catalyst Ai kan suga nått hållt på i 5 dagar o prövat allt!

Nu är dock den stora frågan när jag väl fått igång så att Crossfire Fungerar med Full screen i diverse spel med Catalyst Ai Disabled.

Fråga 1: Hur kan jag vara säker på att Korten verkligen går i CF det är ikryssat i Catalyst Control Center:

Configure CrossfireX

Enable CrossFireX ( v ) <<<<<---- pekar på v för bocken som jag kryssat i.

jag testade Crysis Warhead med Crossfire påslaget, Enthusiast påslaget på allt, 8x AA Full screen ( exakt allt på förutom v sync avslaget) glömde upplösningen är 1920x1080@60hz

Spelet flyter som en gud jag tycker det verkar konstigt ska verkligen spelet gå sä här bra med dom här höga inställningarna det känns som jag har närmare 50 fps eller nära 60, vad jag läst så ska det vara omöjligt att få mer än 30-40 FPS

Så kan detta stämma att det ska gå såhär laggfritt kan träffa Headshots med svinsnabb musdragning skitlätt för att försöka förklara, jag vet dock inte hur bra 30-40 fps är om det är det jag har, hur kan jag skriva in så jag ser min fps i spelet eller, om jag blir lurad hur kan jag se det ifall spelet ändrar inställningar i spelet när jag bootar up single player campaign, när jag kollar på video settings i spelet så är allt fortfarande Enthus 8x 1920 etc samt när jag går ur single o kolar igen fattar inte ska väl inte flyta så här bra eller är det bara på 1920x1200 det ska lagga i Crysis ???

Efter jag stängde av Crysis testade jag köra med Bara ett Grafikkort påslaget alltså kryssa ur Crossfire och gick in i spelet med samma grafikinställningar.

Single player laddade upp till 100% sen när det laddats färdigt fick jag:

SVART SKÄRM underbart! första gången jag varit glad att boota om kan detta betyda att 1st 5850 klarar inte av Crysis Warhead med dessa inställningar i Video eller hade jag bara otur det hängde sig ?

Om Svart skärmen betyder det jag sa, så måste det betyda att Crossfire fungerar då eller är jag ute och cyklar HJÄLp tack !

Fråga 2: VAD GÖR CATALYST AI EGENTLIGEN ?? :

Man kan välja Disabled samt Standard eller Advanced där ( 2 av 3 alternativ fuckar upp fullscreen CF tydligen endast för mig i hela världen inte läst någon annan med samma problem iaf, kanske problem med Catalyst AI men inte samma fel)

Jag skulle då vilja veta förlorar jag Grafik Kvalitet Texturer eller liknande då jag måste köra utan detta.

Eller förlorar jag prestanda får sämre FPS eller kompabilitet i spel ?

eller är det bara någon skräp inställning som har förstört 5 dagar av mitt liv helt i onödan ?

Skulle vara väldigt tacksam om jag kan få ett relevant svar på vad Catalyst AI ger med 2st sapphire 5850 i Crossfire ( alla 5850 CF samma sak såklart)

/Mvh Danne

/tack på förhand om ni kan svara !

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]

Fråga 2: VAD GÖR CATALYST AI EGENTLIGEN ?? :
[/B]

Det gör väl bland annat så att crossfire funkar. Tror att det är ett måste för att crossfire ska fungera, testa utan att ha AI igång och sen med bara ett kort. I alla fall för äldre serier blev det ingen skillnad.

edit: Hittade en person på ATIs forum som löst samma problem genom att avinstallera drivrutinerna, köra driversweeper och sedan installera 9.10.

Permalänk
Medlem

Ulf5 vad menar du ska jag köra 1st 5850 kort genom att kryssa ur Crossfire, eller ska jag rycka ur 1st 5850 i mitt antec 1200 chassi.

Jag har testat spel med Catalyst AI påslaget standard eller advanced och Avslaget testat olika saker för att försöka få igång crossfire i fullscreen och nu när jag tar bort Catalyst AI som har förstört 5 dagar så säger du att det är det som skapar crossfire blir galen ( borde inte någon som visste /kör crossfire själv hemma borde nämnt det tidigare som har crossfire då att Catalyst AI är kritiskt fattar inte hur alla kan missat o nämna det för mig isåfall och första gången jag får höra det nu ? " hint , hint " hehe )

Med påslaget Catalyst AI får jag grön skärm över hela jäkla skärmen med crossfire ikryssat i Catalyst control Center om jag kör full screen ( MEN INTE i Window MODE FATTAR INTE VARför det jävlas grr )

jag har testat alla möjliga Combos, fast jag har inte ryckt ut något i chassit är det , så du vill jag ska göra och förklara isåfall vad ska det ge, jag vet ju fortfarande inte vad som är felet och hur jag får igång crossfire så det funkar optimalt ???

Och om du säger det inte gör någon skillnad med crossfire varför köper folk det isåfall ?? fan vad jag blivit lurad av sweclockers tester här isåfall då dom får 50-80% mer fps på spelen dom testar känner mig så grundlurad och mycket besviken på sweclockers isåfall om dom ljugit kan dom inte gjort ?

ULF5 och alla andra läste ni detta tidigare:

Med 1st 5850 sapphire ( Crossfire URBOCKAT i Catalyst control center, MED CATALYST AI AVSLAGET)

så bootar inte Crysis Warhead i max upplösning 1920x1080@60hz//Enthusiast max allt MAX AA 8x ETC.

(Jag får Svart Skärm och till slut startar windows om sig !!)

Men med 2st 5850 ( CrossFire INBOCKAD i catalyst control center, med Catalyst AI AVSLAGET )

DÅ BOOTAR Crysis Warhead och det går fruktansvärt Laggfritt med 1920x1080@60hz//Enthusiast MAX AA 8x ETC

Är det ingen indikering alls på att Crossfire borde fungera då. När Spelet inte startar då jag laddat upp single player 100% på kartan så får jag SVART SKÄRm och det bootar om sig med Crossfire URBOCKAT i CCC????

blir tokig på detta hoppas någon / några kan ge mig relevanta svar så jag kan få igång mitt förbaskade crossfire har kastat ut så mycket pengar i onödan, då hade jag kunnat köpt mycket sämre dator om jag skulle bara spela med 1st sur 5850 vill ha 2st crossfire fungera =((((

/Mvh Danne

Permalänk
Medlem

Alltså, crossfire gör skillnad, men inte om du stänger av AI. Kan du starta crysis om du kör med crossfire urbockat och AI påslaget?

Permalänk

Prova ändra till 4xaa Min polare har liknande och kan inte köra i 8xaa

Permalänk
Medlem

Ulf5, JA det kan jag , jag har ju provat alla varianter som finns sa jag ju tidigare.

Crossfire ibockat + Catalyst AI påslaget + Full Screen förstör allting

Catalyst Ai påslaget är boven i det dramat annars fungerar allt annat men dom där 3 tillsammans blir fet jävla grön skärm på alla spel varje gång varje dag ! och du kan ju gissa om jag är lite förbannat less

Glömde säga ja jag kan starta då om jag gör som du säger men med endast 1st 5850 aktiverad och catalyst Ai påslaget så pallar inte datorn att spela i max verkar det som ?? ( den pallar lägre res etc dock, blir svart skärm med full settings då single player laddat färdigt sen auto reboot, dock så pallar den om jag har Crossfire påslaget med Catalyst AI avslaget

/Mvh Danne

Permalänk
Medlem

GalenGamer jag har ju provat alla dom här sakerna i alla spel det blir samma fel överallt :

Crossfire påslaget + Catalyst AI påslaget + Full Screen = alla resolutions settings aa vad jag än väljer så blir det grön skärm när jag startar eller är inne i spelen men så fort jag alt+tab och kör window mode så fungerar det 100% Prima, jag antar att Crossfire blir avslaget då eftersom allting funkar prima om jag kör 10% 50% eller 90% av screen i window mode men med 100% full screen blir allt helt cp och jag blir galen vill såklart få crossfire o fungera men verkar bara vara jag som har detta problem :(((

/tack på förhand om nån hittar mer lösningar på mitt problem / tips

/mvh danne

Permalänk
Medlem

Jag såg nu, för första gången det har jag aldrig märkt då det är så super grönt över hela skärmen när det jävlas att:

När : Catalyst är påslaget jag har full screen Crossfore ibockat osv så blir det 100% fel men jag ser nu i Crysis att det är stor Röd greja längst uppe i höger hörn som säger ATI crossfire technology och den existerar inte när jag kör utan Catalyst AI eller window mode.

Så då måste jag få Catalyst Ai att fungera med Crossfire ibockat i full screen utan att få grön skärm hur fan ska jag bära mig åt, sitter helt förstörd här då det fungerar för alla utom mig och jag har väntat på skiten i 6 veckor och kan inte utnyttja datorns kapacitet med crossfire :(, hursomhelst mer tips / råd oavsett hur bra / dålig dom är så uppskattar jag dom, då jag inte vet vad jag ska göra då jag prövat allt nästan som finns och pröva enligt mig själv

Permalänk
Medlem

Tanka ner riva-tuner och starta spelet. Kolla där om båda korten jobbar, både i windowed mode och fullscreen ( du hinner ta alt+tab innan grafen försvinner). Kan tyvär inte guida dig i programet eftersom jag inte har det på den här laptopen.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa med 9.10 drivrutinerna. Avinstallera de nuvarande och kör driversweeper och sen installera de nya.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fråga 1: Hur kan jag vara säker på att Korten verkligen går i CF

jag testade Crysis Warhead med Crossfire påslaget, Enthusiast påslaget på allt, 8x AA Full screen ( exakt allt på förutom v sync avslaget) glömde upplösningen är 1920x1080@60hz

Spelet flyter som en gud jag tycker det verkar konstigt ska verkligen spelet gå sä här bra med dom här höga inställningarna det känns som jag har närmare 50 fps eller nära 60, vad jag läst så ska det vara omöjligt att få mer än 30-40 FPS

Så kan detta stämma att det ska gå såhär laggfritt kan träffa Headshots med svinsnabb musdragning skitlätt för att försöka förklara, jag vet dock inte hur bra 30-40 fps är om det är det jag har, hur kan jag skriva in så jag ser min fps i spelet eller, om jag blir lurad hur kan jag se det ifall spelet ändrar inställningar i spelet när jag bootar up single player campaign, när jag kollar på video settings i spelet så är allt fortfarande Enthus 8x 1920 etc samt när jag går ur single o kolar igen fattar inte ska väl inte flyta så här bra eller är det bara på 1920x1200 det ska lagga i Crysis ???

Båda dina kort fungerar när du får såpass bra prestanda. Sålänge du har Radeon 5800 kort så hänger resten på processorn idag, då spelet är extremt processorkrävande. Ett tips kan vara att överklocka processorn för desto bättre fps.

[QUOTE]Efter jag stängde av Crysis testade jag köra med Bara ett Grafikkort påslaget alltså kryssa ur Crossfire och gick in i spelet med samma grafikinställningar.

Single player laddade upp till 100% sen när det laddats färdigt fick jag:

SVART SKÄRM underbart!

[/QUOTE]

En omstart kan vara nödvändig när man växlar mellan ett eller flera kort. Du ska ju köra med 2 kort så kör nu när det fungerar.

[QUOTE]Fråga 2: VAD GÖR CATALYST AI EGENTLIGEN ??[/QUOTE]

Jag har skrivit det nedanför, att Catalyst AI aktiverar optimeringar som gjorts specifikt för exekveringsfiler för spel/applikationer. Det innebär inte sämre renderingskvalitet, men tanken är att optimeringar ska ske utan att man kan se förluster med det aktiverat. Om du slår av det kanske du förlorar någon ynka procents prestanda, och är inget konstigt. Många som kör med det av.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulf5
Det gör väl bland annat så att crossfire funkar

Catalyst AI har ingenting med Crossfire att göra, utan aktiverar optimeringar som gjorts specifikt för exekveringsfiler för spel/applikationer. Fungerar till 99% av alla fall bra utan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fråga till 2Good4you och alla som vet något om detta:

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Fråga 2: VAD GÖR CATALYST AI EGENTLIGEN ??
--------------------------------------------------------------------------------

2good4you:

Jag har skrivit det nedanför, att Catalyst AI aktiverar optimeringar som gjorts specifikt för exekveringsfiler för spel/applikationer. Det innebär inte sämre renderingskvalitet, men tanken är att optimeringar ska ske utan att man kan se förluster med det aktiverat. Om du slår av det kanske du förlorar någon ynka procents prestanda, och är inget konstigt. Många som kör med det av.

Danne111:

Varför kommer endast ATI Crossfire Technology Certified STORT Röd Cirkel eller Fyrkant uppe i högra hörnet i spel, när jag Har dessa settings:

Crossfire ibockat i (catalyst controlcenter)+ Catalyst AI(standard eller Advanced) + Full Screen= då kommer det märket fast jag får GRÖN Fanskaps Skärmen då som jag haft problem med hela tiden.

Och Väljer man Disabled på Catalyst AI så syns inte det märket i spel när man startar eller om man kör i Window Mode.

Hur kan du eller ni förklara att det står Crossfire Certified då endast och ändrar man på det jag sa så försvinner det, så då kan ju inte Crossfire fungera för mig eller har jag fel ??

( Jag har kryssat för i CrossfireX*tm settings på CCC ikonen detta:

Show CrossFireX*tm Status Icon ( Where Applicable ) )

om den ikonen inte visas, om man inte kör med dom förutsättningar jag säger så kan det väl ändå inte fungera ?

/Mvh Danne

Permalänk
Medlem

Vart ska jag pröva för att se om Jag verkligen får en stor prestanda Skjuss då, jag fick sämre FPS average i World in Conflict med ( Catalyst AI avslaget+ Crossfire Ibockat i CCC + Full screen).

Jag hänvisar till denna tråd för att visa mina resultat i world in conflict för tt försöka förstå om hur jag ska få igång denna skit crossfire, eller o mdet fungerar

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

sweclockers får fruktansvärd prestanda skjuss i spelet dock så är min cpu ocklockad men nån måtta får det ju vara kan väl ändå inte få sämre FPS med crossfire påslaget+Catalyst AI avslaget om det skulle betyda att crossfire fungera vilket det inte verkar göra i mina ögon

/mvh danne