Ursprungligen inskrivet av Bacon
Visa mig de lagar som säger att det är olagligt att knäcka kopieringsskyd samt den lag som säger att det är lagligt att kopiera för privat bruk.
Du bygger ju stora delar av ditt resonemang på dessa lagar så jag känner att jag gärna har dessa lagar framför mig för att förstå.
Du behöver inte citera hela lagtexten här. Det räcker med SFS-nummer, kapitel, paragraf, samt eventuella punkter och stycken. Exempelvis 1993:787 25§ 2st.
Ok, jag bara antog att du visste om dom.
Jag kopierar in allt ihopa så att alla kan ta del av det.
Privatkopiering pratas det om i 12§ upphovsrättslagen.
Framställning av exemplar för privat bruk
NJA 2002 s. 178 Fråga om en melodi, som utgjort ett upprepat och avgränsat inslag i en komposition på...
12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.
Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.
Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.
Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).
Förbud mot att kinggå kopieringsskydd pratas det om i 2005:359 52d§.
Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen
eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog
spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av
ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk
skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller
begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett
upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk
åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.
Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång
till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk,
kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på
verket.
Angående att kinggå kopieringsskydd hittade jag dels det här från IDG.se:
Så här svarar justitiedepartementet på några frågor om upphovsrätt:
Får man kringgå kopieringsskyddet på till exempel en cd-skiva för att göra en kopia för privat bruk?
– Nej. Det är förbjudet att kringgå kopieringsspärrar och annat som används för att hindra eller begränsa kopiering av till exempel musik eller film. Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk. Skälet till detta är att förbudet mot att kringgå kopieringsskydd i sådana fall skulle bli verkningslöst; alla skulle då kunna hävda att de endast kringgår kopieringsskyddet för att ta kopior för privat bruk.
För att kunna lyssna på cd-skivor med kopieringsskydd i en dator måste man ofta kringgå kopieringsskyddet.Är det olagligt?
– Nej, det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att till exempel lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Man kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer med mera på alternativa operativsystem. En förutsättning är dock att man har lovlig tillgång till det exemplar man vill lyssna eller titta på, till exempel genom att man köpt en cd-skiva.
Hoppas det ger dig det du söker.