Permalänk
Medlem

Systemkamera ska inhandlas

Har intresserat mig mer och mer för kameror och att fota. Har sedan upptäckten av intresset velat ha en systemkamera. Nöjde mig med kompaktkameran som man kanske kan kalla lite av ett "mellanting" av kompakt och systemkamera, Nikon p80. Denna valde jag mestadels för den praktiska storleken. Har varit jätte nöjd men mer tycks alltid villa ha ännu mer så nu räcker den helt klart inte till mina "krav" längre. Nu ska en systemkamera inhandlas men frågan är vilken. Jag vill ha en kamera att växa med, en kamera som kan ta knivskarpa bilder (levande, fantastiska närbilder då jag inte menar blommors mikrodetaljer, kanske mest hör till objektivets förmåga...), en kamera med stor variation men ändå en kamera för en relativt "nybörjare". Med nybörjare menar jag inte att jag knappt hållt i en kamera eller vet/inte vet vad jag ska ta kort på. Med nybörjare menar jag i systemkamerans värld. Vad som också bör tilläggas är att jag så gott som dagligen kommer använda kameran och då ta en hel del bilder då jag av erfarenhet från dagsläget vet att jag kan ta "hur många som helst" på samma föremål för att utvärdera och få det bästa resulatet. Så hur är det med maxexponeringen? När jag kollar runt på olika forum uppfattar jag att Canon är en trevlig nybörjarkamera men någonstans får jag en vibb om att det kan finns folk som tycker att Nikon över lag ger skarpare bilder, är jag helt ute och cyklar? Mitt val just nu denna natt går till Canon eos 450d, kommentarer, reflektioner, tips och allmänt bra-att-veta?

Permalänk

Canon vs. Nikon är väl mer en smaksak och de har båda många modeller på kameror för allt från nybörjare till proffs.

Slutaren på de flesta nyare kameror brukar vara testade för 100k bilder eller mer så att slita ut kameran är nog inte riktigt något man behöver ta hänsyn till heller.. tar man 100-200 bilder i veckan (vilket faktiskt är ganska mycket, iaf om man ska hålla sig på så många bilder varje vecka) så håller nog kameran i 10 år och tar du så mycket bilder så kommer du bli intresserad av en ny kamera lååångt innan den går sönder iaf misstänker jag.

Kolla Nikon D3000 eller Canon 1000D i nån butik, hur kameran känns i handen och hur du tycker knapparna sitter t.ex. är väldigt viktigt.

Steget över de är Nikon D5000 och D90 eller Canon 450D och 500D

Både Nikon och Canon brukar köra med ett kitobjektiv på 18-55mm resp. 17-55mm och båda har varianter med och utan bildstabilisering, jag skulle rekommendera med bildstabilisering. Speciellt Canon-användare vet jag brukar spotta och fräsa på kitobjektivet utan bildstabilisering ("IS" som Canon kallar det)

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Tack för dina synpunkter.

Du stillade min "rädsla om att slita ut kameran" men smaksaken om Canon och Nikon gör det inte lätt.

En annan tanke är att då jag vet med migsjälv att jag oftast allmänt fort sätter högre krav och vill byta upp mig är då om jag ska köpa en nybörjar kamera som d3000, en 450d eller lägga till några extra slantar för en änu bättre. Eller om det då blir alldeles för avancerat och jag helt tar mig vatten över huvudet...

Permalänk
Medlem

Fundera på hur mkt du är beredd att satsa när det gäller ditt kommande fotograferande. En startbudget är alltid bra att ha. Som du redan nämnt bestäms bildkvalitén främst av objektivets egenskaper. Skillnader mellan de olika kamerahusen är inte så markant. Givetvis finns det skillnader, men då handlar det kanske främst om ergonomi och till viss mån också brus egenskaper vid högre iso. Megapixelkriget verkar ha avstannat en del, till förmån för utveckling av mer brusfria sensorer (ju fler megapixlar, ju svårare är det att få en bra brusprestanda). Och det verkar som Cannon är piggast på att ge ut högmegapixel kameror, medans Nikon går lite långsammare fram. Men i alla fall, en systemkamera på 12 MP av dx format är fullt tillräckigt i de flesta fall…

Jag har också fått den uppfattningen att man får lite bättre upplösning med Nikon, eller åtminstone vill jag tro det eftersom jag själv är Nikon anhängare ;-). Jag har läst in någon fototidning om olika sportfotografer som använt Canon och Nikon som kommit fram till att Nikonoptik gav lite skarpare bilder, speciellt då optiktillsats användes. Men huruvida detta stämmer kanske man bör ta med en nypa salt…

Jag rekommenderar följande kamerahus från Nikon: d5000, d90, d300
Kamerahusen som nämnt har samma lågbrusiga sensor. Själv använder jag d5000 och är mkt nöjd med denna. Men om jag hade haft pengarna hade jag hellre skaffat en d90 ,eftersom den bl. a. har fokusmotor, fler snabbknappar och en prisma sökare. Men D5000 har en flippbar display som d90 saknar vilket kan inbjuda i mer kreativ fotograferande. Tyvärr är skärmen i d5000 ganska lågupplöst, varför man ofta måste förlita sig till histogrammet och kamerans autofokus.

Trots att Nikon d5000 var min första systemkamera var det enkelt att komma igång att använda den. Tidigare hade jag endast använt kompaktkameror i vilka exponeringsautomatiken inte gick att stänga av. Började direkt att fotografera i det manuella läget (M) eftersom man har störst kontroll. Detta gjorde att jag snabbare lärde mig hur kameran fungerade i olika situationer. Men givevis går det att använda det helt automatiska exponeringsautomatiken, men då försvinner enligt mig tjusningen med att använda en systemkamera...

Permalänk
Medlem

Tack Tokoza.

En av pelarna verkar vara hur kameran är i handen så jag borde ta mig en rejäl titt och känna efter. Jag uppfattar det även som att canon 450d ska vara relativt liten och nätt i handen vilket förmodligen är mig till lags som är liten tjej med små händer.

Det med vad jag vill/kommer satsa är helt klart en fråga att tänka på, både ekonomiskt och tidsmässigt. Min tid är helt klart begränsad och jag bävar att jag förmodligen inte kommer kunna avlägga så mycket tid som jag skulle önska för att nå bra resultat. Pengamässigt är det inte lika begränsat men då känner jag att vad skulle en "proffs kamera" göra om inte tid finnes att lära sig den... För som du skriver är det de manuella inställningarna jag är högst intresserad av.

Vad gäller upplösning och skärpa är detta en av de viktigaste punkterna för mig men också här kan man kanske jämföra och dra paraleller med bra och dåliga fotografer... När jag framförallt kollar bloggar med hobbyfotografer verkar det kunna vara en ryslig skillnad på olika foton men med samma utrustning.

Permalänk
Medlem

D5000 är ganska liten och nätt. Detta passar mig utmärkt eftersom jag inte heller har mastodont händer. Som kille kanske jag inte riktigt vill säga att mina händer är små…

Att fotografer får olika resultat med samma utrustning kan bero på många saker. Det viktigaste och mest avgörande är att det är smaken som avgör när fotagrafen trycker av en bild och hur denna komponeras i sökaren. Och med ökad erfarenhet ökar också förhoppningsvis kunkskapsnivån i hur kameran på bästa sätt utnyttjas. Men eftersom inte alla är lika intresserade av att försöka få bästa möjliga bildresultat, avviker förmodligen kunskapsnivån bland erfarna ”fotografer” pga detta. Själv ser jag mig som en amatörfotograf som alltid strävar efter att försöka fånga ögonblicket på bästa sätt. Pga denna strävan fotar jag alltid i RAW formatet (större flexibilitet t ex med vitbalans). Jag använder också tillräckligt bra objektiv som inte förvanskar bildkvalitén alltför mkt (för tillfället har jag bara ett Nikon 16-85 vr objektiv som funkar utmärkt i de flesta situationer).

Permalänk
Hedersmedlem

Jag och sambon köpte vår första systemkamera i veckan. Läste en del artiklar och i diverse forum och kom fram till att vi skulle åka och kika på kiten med Nikon D5000, Canon EOS 500D och Pentax K-x.

Rent prestandamässigt är det efter vad jag läst ganska marginella skillnader så det kan man nästan skita i och istället fokusera på användarvänlighet och ergonomi.

Nikon D5000: Lätt att komma igång med, särskilt med det så kallade "scene-mode" där det finns ett antal förvalda miljöer utöver de som brukar finnas. Väldigt lätt att förstå och fungerar även i verkligheten tills man blir lite varmare i kläderna och kan börja mixtra med inställningar själv.
Tyvärr känns 2,7" lågupplöst skärm lite litet, som nybörjare är det bra att kunna jämföra vad olika inställningar gör/påverkar direkt i kamerans skärm utan att behöva ladda över bilderna i en dator.
Kvalitetskänslan är dock högst av de tre, kameran och objektiv känns rikigt välgjort med den där "tighta" känslan.

Pentax K-x: Passar varken min eller sambons händer men blir hyllad i tester och forum.
Tyvärr samma problem med liten och lågupplöst skärm som ovanstående.
Använder även vanliga batterier så det finns alltid att köpa i någon kiosk eller mack om det skulle behövas. Helt klart värt en tanke enligt mig. Dock medföljer en uppsättning laddbara batterier såklart.
Bildstabiliseringen sitter i kamerahuset på Pentax medans Nikon och Canon har det i objektiven i denna prisklassen. Kan kanske vara värt att kolla för en del.
Har inte använt denna kamera så kan inte kommentera menyerna.

Canon EOS 500D: Denna kamera köpte vi då det redan finns bekanta med objektiv vi kan låna samt att skärmen är 3" och högupplöst. Stor skillnad för oss att fotografera med den som hjälpmedel.
Menyerna är inte riktigt lika nybörjarvänliga som D5000 men när man börjar pilla på manuella inställningar känns EOS lättare att förstå.
Kavlitetsintrycket är dock sämst av alla, kameran och objektivet känns ganska plastigt och det sistnämnda har inte alls den där dämpade känslan vid zoomning som både Nikon och Pentax lyckats få till. Kameran är även dyrast, ligger ca 500kr över D5000 som i sin tur ligger ca 2-300kr över K-x.

Ovanstående är vår bedöming utifrån våra behov men kan kanske ge en fingervisning iaf

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

ilstallione har helt rätt zoomat in på de tre modeller som gäller idag och man skall inte välja andra billigare modeller då de har äldre teknik med sämre sensorer. Frågan är dock om inte D5000 och K-x är de bättre här men saker som plattformsval kommer även in.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och åsikter. Nu vart det såhär att min sambo (som inte alls är intresserad) imorse förmofligen tröttnat på mitt tjat om kameror hit och dit, och i mitt ovetande beställde en 450d. På gott och ont, nu slipper jag välja men frågan är om han valde rätt eller fel med tanke på MaLo´s kommentar.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle vara du så skulle jag skippa kit-objektivet och leta reda på ett bättre objektiv från början.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tje1984
Tack för alla tips och åsikter. Nu vart det såhär att min sambo (som inte alls är intresserad) imorse förmofligen tröttnat på mitt tjat om kameror hit och dit, och i mitt ovetande beställde en 450d. På gott och ont, nu slipper jag välja men frågan är om han valde rätt eller fel med tanke på MaLo´s kommentar.

Kamerahus kommer och går men objektiven består så en 450D är inget fel men man kan få bättre för pengarna så koncentrera dig istället på objektiv nu när valet av hus är gjort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Du kommer inte att bli missnöjd med det valet, det är marginella skillnader mellan kamerorna.
Som jag skriver ovan, Canon har lite sämre nisse på plastavdelningen, känns lite som inredningen i en tidig skoda... Annars är det nog skit samma

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Canons kitobjektiv inte är lika bra som Nikons, varför du redan från start bör välja ett annat .

Är inte alls insatt det objektiv urval Canon ger, men det är inte fel att lägga lite mer pengar på snabbare optik (dvs. med aperture f/1.8, f/2.8 eller lägre). Tänk att det mer är en framtida investering du gör när du köper ett bra objektiv - eftersom det är oftast objektivet som blir kvar när nytt kamerahus införskaffas. Tekniken i kamerahusen blir gammal mycket snabbare, medans värdet hos optik mestadel ligger i komponentval och byggkvalité. Detta leder till att andrahandsvärdet hos optik är ganska bra varmed du får tillbaks en stor del av pengarna ifall du skulle tröttna.

Här är en bra överskålig sida med info om flera olika objektiv:
http://www.photozone.de/canon-eos

Permalänk
Medlem

Tack alla.

Ja nu är kamerahus valt så nästa fråga bör istället bli vilket mitt första objektiv ska bli, bortsett från det som följer med.
Min prioritet nu känner jag dock är att lära mig kamerans alla funktioner men blir det med "orättvisa" förutsättningar med ett dåligt objektiv kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack alla.

Ja nu är kamerahus valt så nästa fråga bör istället bli vilket mitt första objektiv ska bli, bortsett från det som följer med.
Min prioritet nu känner jag dock är att lära mig kamerans alla funktioner men blir det med "orättvisa" förutsättningar med ett dåligt objektiv kanske?

Ett 50mm objektiv med bländare 1.8 gör att du kan se resultaten av kort/långt skärpedjup osv. Billigt är det också, både till nikon och canon.

Permalänk
Medlem

Kitobjektivet duger säkert till att lära sig kamerans funktioner... Men sedan kanske du vill komplettera med ett ljusstarkt objektiv (f/1.4 eller f/1.8) med fast brännvidd på 50mm för t ex porträttfoto (stor bländare bra för att isolera det fotade objektet med ett kort skärpedjup). Eller ett ljustarkt makroobjektiv som också funkar vid andra tillfällen som t ex porträttfoto. Den främsta orsaken till att jag just valde 16-85 vr berodde på att jag är lite svag för vidvinkelfotografering. 16mm är inte speciellt brett, men det är lite bättre än 18mm i alla fall...

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack alla.

Det som följer med duger rätt långt förutom att det inte är så ljusstarkt direkt, kanske ett 50/1.8? Roligt ljusstarkt objektiv för lite pengar om man står ut med fasta brännvidden. Beror ju lite på vad du ska fota, så bestäm vad för typ av optik du vill ha innan du köper glas för flera tusen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
Jag har för mig att Canons kitobjektiv inte är lika bra som Nikons, varför du redan från start bör välja ett annat .

Den nya 18-55 kitoptiken med IS är ett stort steg frammåt för Canon och erbjuder i min mening minst lika bra prestanda som Nikons motsvarande 18-55. Modellen utan IS är däremot rätt värdelös i jämförelse. Om man nu ska kolla normalzoomar dvs..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag har än så länge inte någon vidare koll på i stort någonting tyvärr, alltså varken kamera eller objektiv. Det jag vet är att jag är intresserad och redo att försöka lära mig när all tid finnes. Jag vet ju också vad jag i dagsläget främst kommer fota och det är min dotter på 1 år, alltså en ytterst rörlig människa, "närbilder" på produkter och mat. Framöver blir det inredning i alla olika typer av vinklar för inspiration, osv., landskap/natur på resor.

Permalänk
Medlem

Du behöver definitivt ett snabbt glas för att på bästa sätt kunna fotografera din dotter. Små barn är inte alltid så förtjusta i att bli fotade med blixt - speciellt när de sover... Och i detta fall funkar det inte speciellt bra utan blixt med ett vanligt kitobjektiv, eftersom den inte släpper in tillräckligt med ljus (kamerans känslighet (iso) måste höjas väldigt mkt vilket medför bilderna blir brusiga). Går säkert att komma förbi detta genom att använda långa slutartider, men då får du problem när du skall ta bilder på ditt barn i vaket tillstånd...

Som flera av oss redan har nämnt finns det objektiv med fast brännvidd (dvs zoom saknas) som är riktigt snabba. Ett utmärkt exempel på ett snabbt objektiv är Sigma AF 50mm f/1.4 EX DG HSM:
http://www.photozone.de/canon-eos/392-sigma_50_14_canon

Enligt testet verkar objektivet vara riktigt skarp ut till kanterna vid nästan full bländaröppning (tämligen ovanligt). Men den är ganska maffig till storleken och kanske inte heller så billig...

Permalänk
Medlem

tje1984:
Jag tycker att du ska börja med att lära dig kameran och testa dig fram med kitobjektivet. Jag lyckades inte utröna om det var versionen med eller utan IS som följde med, men om det är versionen MED IS är det ett ganska bra objektiv som håller rätt länge vad gäller bildkvalitet. Är det versionen utan IS finns det kanske en del övrigt att önska, men det ger ändå helt okej bilder. Särskilt om man bländar ner det lite.

När du fotat lite med detta så kommer du förmodligen ha lite mer koll på vad du tror dig behöva och vad du önskar i form av nytt/nya objektiv.

Ska du fota en ettåring så tror jag faktiskt inte att du kommer undan blixt, om det inte är en VÄLDIGT lugn ettåring du har. Ett objektiv som tex EF 50/1.8, som redan nämnts hjälper en del då det är ljusstarkare än kitobjektivet, men i befintligt ljus inomhus kommer det ändå att bli svårt om motivet rör på sig. Den stora bländaren kommer dock till pass även med blixt, för att få kort skärpedjup. Kort skärpedjup kan dock göra det svårt att sätta skärpan rätt, särskilt på ett barn som kan röra sig lite oberäkneligt. Då går en blixt åxå nytta då man kan blända ner en smula... kort sagt så ger blixt väldigt mycket frihet, så man kan kontrollera ljuset på ett lite annat sätt. Sedan har tyvärr inte Canons kameror trådlös styrkning av blixten inbyggt (med undan tag för 7D, tror jag), vilket gör det bökigare om man vill använda blixten vid sidan av kameran.

Rent spontant kan jag tänka mig att EF 50/1.8 samt en Speedlite 430EX II kan vara aspiranter på de två närmaste inköpen efter kamerakitet, om man nu bortser från en vettig väska, minneskort och såna grejer. På sikt kanske även en lite vassare normalzoom kan vara intressant, men lite beroende på vad du är/blir intresserad av att fota är det ju inte säkert att du känner att du behöver prioritera en bättre normalzoom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
Du behöver definitivt ett snabbt glas för att på bästa sätt kunna fotografera din dotter. Små barn är inte alltid så förtjusta i att bli fotade med blixt - speciellt när de sover... Och i detta fall funkar det inte speciellt bra utan blixt med ett vanligt kitobjektiv, eftersom den inte släpper in tillräckligt med ljus (kamerans känslighet (iso) måste höjas väldigt mkt vilket medför bilderna blir brusiga). Går säkert att komma förbi detta genom att använda långa slutartider, men då får du problem när du skall ta bilder på ditt barn i vaket tillstånd...

Som flera av oss redan har nämnt finns det objektiv med fast brännvidd (dvs zoom saknas) som är riktigt snabba. Ett utmärkt exempel på ett snabbt objektiv är Sigma AF 50mm f/1.4 EX DG HSM:
http://www.photozone.de/canon-eos/392-sigma_50_14_canon

Enligt testet verkar objektivet vara riktigt skarp ut till kanterna vid nästan full bländaröppning (tämligen ovanligt). Men den är ganska maffig till storleken och kanske inte heller så billig...

Enda nackdelen med det objektivet är att det kan ta ett par försök innan man hittar ett exemplar som är riktigt skarpt. Samtidigt så verkar det lida av front- och bakfokus så ofta får man skicka in det på kalibrering. Men hittar man rätt exemplar så är det ett riktigt kanonobjektiv!

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte hur erfaren du är men jag hittade en sida som förklarar en del grunder.

http://fotokurs.fotonord.se/index.html

Visa signatur

Permalänk

Extra knäcker utöver studierna en del som fotograf och det som jag tackat gudarna för under sena nattklubbsvändor, aptidiga porträttmornar och temposnabba ishockeymatcher är att jag känner mig ett med kameran.

Man ska INTE underskatta känslan att arbeta med kameran. Allt från hur knapparna känns, gränssnittet i menyerna, känslan att hålla den, slutarens sköna ljud, dvs allt över det rent tekniska har ett otroligt stort värde som avgör om du kommer ha med dig kameran överallt eller om du lämnar den hemma då och då och därmed kan missa "den" bilden.

Dagens kameramarknad är så högkvalitativ att det inte spelar någon roll i slutändan vilket kameramärke du väljer i ett visst prissortiment. Klyschan om att "skiten bakom ratten" är mer avgörande än bilen stämmer verkligen. Jag har sett utställningar med rena PROs som tagit med kompaktkameror och bilderna blir ändå på en helt annan nivå än vad gemene man kan leverera med systemkamera.

Såå, bestäm dig för vilken prisklass det är som gäller. Sedan provar du alla kameror i prisklassen och därefter avgör du vilken som är rätt för dig. Som sagt, om det är en Pentax, Nikon, Canon, Olympus eller Sony spelar mindre roll då alla håller så pass hög kvalité.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Den här kameran är beställd: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=503019

Jag känner lite som Dumbo att jag först vill försöka lära mig kameran och inte förhasta mig in i dyra köp som jag i dagsläget inte har någon vidare koll på. Ett nytt objektiv, blixt och även ett filter (dessa av något slag) kommer nog stå högst på önskelistan.

Mitt första objektiv (borsett från kitobjektivet) lär nog bli ett liknande sådant ni nämner, vilken prisklass blir en senare fråga. Det jag undrar lite över är Mafnu´s kommentar om kalibrering. Av andra "apparater" jag har erfarenhet av så kalibreras dessa framför allt emellanåt användning men Sigma objektivet kan alltså komma att behövas kalibreras från början till extra kostnad. Jag menar i ett nytt köp.

Och ilstallione, tack för länken. Som jag nog tidigare skrivit är jag inte helt ny med att ha en kamera i min hand, dock systemkamera så länken kan nog komma väl till pass.

Permalänk
Medlem

Ang. kalibrering av Sigmaobjektivet så är min åsikt att problemen är betydligt överdrivna. Visst KAN det hända att man får ett objektiv som fokuserar fel och då kan det behöva kalibreras. Detta sker då normalt under garanti och om man upptäcker det inom DOA-tiden så får man i regel ett nytt med en gång (beror såklart lite på vilken butik man köpt objektivet från).
Detta kan dock hända även med Canons objektiv det behöver inte heller nödvändigtvis innebära att det, per definition, är fel på objektivet. Det kan vara så att både objektiv och kamera är inom de toleranser som är uppsatta, men att båda har ett litet fel, som ligger inom toleransen, som när man adderar dem gör att resultatet blir an felfokusering. Mitt tips är att inte oroa sig så mycket, men se till att testa att grejerna funkar som de ska när man får dem. Det gäller ju eg ALLA grejer.

Permalänk
Medlem

Om objektivet inte fokuserar korrekt blir en ev kalibrering med största sannolikhet en garantiåtgärd, dvs den är kostnadsfri.

Men för att utskrivna bilder skall se korrekta ut (så som du justerat dem i t ex Photoshop Lightroom) måste datorskärmen vara kalibrerad, så att t ex skärmens färgåtergivning stämmer överens med skrivarens. Det går att kalibrera skärmen på ett "manuellt" sätt vilket också ger hyfsat resultat, genom att använda kontrollerna för bildåtergivningen. Men det bästa är att använda någon extern kalibrator som mäter av luminiscensnivån hos skärmen och justerar för önskat resultat.

Lite intro om exponering:

Du kanske har hört talas om ”stop” när det talats om fotografering utan att riktigt begripa vad detta innebär. Kamerans exponering beror av iso, slutartid och bländare. Alla dessa parametrar är sammankopplade, dvs om det vid en given exponering sker en ökning av slutartid (t ex 1/125s till 1/30s) måste kompensering ske (för att bibehålla föregående exponering) genom att antingen minska iso (t ex iso 800 till iso 200) eller minska bländarstorlek (t ex f/4 till f/8). Här beskrivs ett fall där exponeringsgraden hölls kvar på samma nivå genom att antingen minska iso eller bländarstorlek med två stop, eftersom slutartiden ökats med två stop.

Bländare: f/1 f/1.4 f/2 f/2.8 f/4 f/5.6 f/8 f/11 f/16 f/22 …
Iso: 100 200 400 800 1600 …
Slutartid: 1/15s 1/30s 1/60s 1/125s 1/250s 1/500s 1/1000s

När du väl förstått hur ovanstående relationer samverkar, för att ge en specifik exponering, har du kommit en bra bit i din förståelse inom ämnet fotografering.

Permalänk
Medlem

Ett snabbt objektiv är ett måste för alla. Speciellt på små krabater. F/1.6 iso 3200 med en pentax K-X och DA*55 objektiv.

Permalänk
Medlem

Hur går det med den nya kameran?

Permalänk
Medlem

Tokoza: Ja nu har kameran kommit och jag har hunnit testa den och en del funktioner. Den känns användarvänlig och lättnavigerad, till viss del...

Min största fundering just nu är om det är jag som ännu inte hunnit lära mig allt (såklart inte men...) eller om objektivet inte når upp till mina krav...

När jag ändrar bländarvärdet till lägsta skärpedjup tycker jag inte att kontrasterna blir så markanta som jag önskar men kanske är det mer som hör till? Med en längre slutartid blir hela bilden mer oskarp och därmed bakgrunden också men det måste väl ändå bli samma skillnad bara med en suddigare bild? Kan "bakgrunden" vara för nära objektet jag fokuserar på(?) men att döma av instruktionsbokens bild av ett schackspel som är relativt litet så ska inte detta vara felet?

När jag testat att ta någon närbild uppifrån (hallon i en skål) blir resultatet allt annat än vad jag öskar. Det blir en tråkig bild som ser ut att vara tagen av såväl en dålig kompaktkamera. Inställningarna var kortaste slutartid och största skärpedjup + blixt. Kan misslyckandet dels ha berott på att kameran var för nära hallonen och blixtens ljus reflekterades? Hade det gjort skillnad med längre slutartid? Funkar det då som så att blixten avfyras och det mesta ljuset hinner försvinna innan bilden tas?

Hur gör jag detta bättre?
- http://fluffinutt.blogg.se/images/2009/img_6826_64345341.jpg
- http://fluffinutt.blogg.se/images/2009/img_6830_64344900.jpg

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att det var objektivet utan IS som följde med?
Just det objektivet är inte så jättebra på största bländare (lägsta bländartal), utan behöver bländas ner lite för att de bra skärpa och konstrast. Detta gäller eg ALLA objektiv, men i olika mån och just 18-55 utan IS är skillnaden väldigt markant på. Detta kan vara förklaringen till att ju upplever att det är mindre "stuns" i bilderna tagna med stor bländare.

Ang. blixt så är den inbyggda blixten lite av en nödlösning som ger väldigt tråkigt ljus eftersom det kommer rakt pang på. Den inbyggda blixten är bekväm att ha till hands för upplättning av skuggor på tex porträtt i motljus, men att ha som huvudljuskälla är den inte så rolig. MAn får ett väldigt platt ljus med hårda fula skuggor.
Om du vill ta fina bilder på blommorna ska du ställa dem någon meter från ett fönster och fotan dem så att fönsterljuset kommer från sidan på blommorna. Detta koncept funkar bra för porträtt och många andra sorters bilder åxå. Fönsterljus är "magiskt" och ändå så "enkelt".
Du är dock lite inne på rätt spår med att använda längre slutartid. Om man sätter blixten på slowsync och använder lägre slutartid och eventuellt högre ISO-tal så kommer mer av det befintliga ljuset med i bilden och blixten blir inte lika dominerande, vilket ger ett mycket trevligare ljus. Ett exempel på denna "teknik" finner här nedan. Man ser ju fortfarande de tråkiga skuggorna litegrann men inte alls så markerat som om jag hade använt bara blixten som ljuskälla. Här finns ju ändå stämningsljuset med fortfarande och blixten tillför bara så mycket ljus att rörelsen (knappt som synes på fingret) fryses.

http://motljus.no-ip.org/bilder/02_konferens.jpg

Edit:
Kom på att jag har ett par gamla bilder (som kanske inte är världens allra bästa exempel dock) som visar skillnaden mellan blixt rakt på och blixt studsad i taket. Du får gissa vilken som är vilken...

http://motljus.no-ip.org/bilder/gura01.jpg
http://motljus.no-ip.org/bilder/gura02.jpg