Permalänk
Medlem

Nätverksproblem (ny router behövs)

Hej igen. Jag skrev i Udda netgear problem för några dagar sedan.

Problemet jag har är att jag vill kunna ansluta både min Stationära (med sladd), xbox 360 (med sladd) och även en bärbar (utan sladd). För att kunna göra detta så har jag konstaterat att jag behöver en ny Router eftersom min förra var alldeles för klen för mitt nya 30/30. Jag har även testat med en Switch (Har 10 Ip adresser) men då strulade det med 360:t och supporten sa att jag var tvungen att införskaffa en Router om jag skulle kunna komma ut på internet på den.

Då är frågan som följer. Exakt vilken Router täcker mina behov? Läste även någonstans om 11g och 11n, har ingen aning om vad det är men det verkar som om det påverkar valet av Router? Funderat på Dlinks DIR - 655 men verkar som om den bara stödjer 11g?

Tack på förhand // Kraken.

Permalänk
Medlem

Tror nog vilken router som helst räcker bra. Vad har du för nätverkskort i din bärbara? Stödjer det 11n? (300mbit trådlöst medans 11g är 54mbit trådlöst). Annars är det ganska lönlöst att ha en router som stödjer 11n men kan vara bra för framtiden.
Sen nästa fråga är om du har nätverkskort som stödjer 1000mbit? Då kan det vara trevligt att ha det i routern också. Då har du snabb anslutning mellan dina datorer etc.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Vad sägs om den klistrade tråden som ligger högst upp i forumet? [FAQ] Vilken router är det som gäller?

Sen så stödjer DIR-655 11n.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

802.11-protokollet består av olika standarder.

Bland annat A,B,G,N

A - Används sällan men använder 5ghz-bandet och har en data rate på 54mbit.

B - Gammalt, upp till 11mbit på 2.4ghz-bandet.

G - Rätt vanligt, upp till 54mbit på 2.4ghz-bandet, bakåtkompatibelt med 802.11b.

N - Det senaste och snabbaste - längre räckvidd, högre data rates, använder tekniken MIMO.

Så ja det spelar roll beroende på vad du är villig och betala samt vilken prestanda du vill ha. Glöm inte att ditt trådlösa NIC ska stödja det också.

När jag ändå är i farten kan jag rekommendera Linksys WRT320N.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
802.11-protokollet består av olika standarder.

Bland annat A,B,G,N

A - Används sällan men använder 5ghz-bandet och har en data rate på 54mbit.

B - Gammalt, upp till 11mbit på 2.4ghz-bandet.

G - Rätt vanligt, upp till 54mbit på 2.4ghz-bandet, bakåtkompatibelt med 802.11b.

N - Det senaste och snabbaste - längre räckvidd, högre data rates, använder tekniken MIMO.

Så ja det spelar roll beroende på vad du är villig och betala samt vilken prestanda du vill ha. Glöm inte att ditt trådlösa NIC ska stödja det också.

När jag ändå är i farten kan jag rekommendera Linksys WRT320N.

Hoppas det (var/)är okej att jag använder denna info i FAQ-posten. Sammanfattade 802.11-protokollet mycket bättre än vad jag tidigare gjorde. Har även lagt till dig under tack-rubriken. Vill du inte vara med så hojta till så tar jag bort din info.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

You go ahead boy, dock inte så väl utfört skrivet som det kan vara, hehe.