Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vad har du provat med för andra fläktar när du säger att P12 skulle vara bättre? [/B]

Som jag skriver ovan kör jag just nu med Noctua s12 och det fungerar väl men som sagt är jag inte bara ute efter bra ljudnivå, jag vill ha lite trycka i cpun oxå och då antar jag att p12 gör ett bättre job iom att jag kört med dom tidigare i en luftkylare för att få bättre lufttryck.

Permalänk
Hedersmedlem

p12:orna låter dock förjävligt (lite kräsen kanske)

Citat:

Ska tillägga att jag beställde två Slip Stream 1200RPM fläktar som är tänkta att användas som insugsfläktar i både min WS och SFF. Tänkte provköra de mot mina GT 1450RPM. Är jag på humör provar jag mina Noctua P12'or igen med.

Näe, gängade.

Vad har du provat med för andra fläktar när du säger att P12 skulle vara bättre?

Ge gärna lite feeback på ljudnivå och prestanda med de olika fläktarna.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Ge gärna lite feeback på ljudnivå och prestanda med de olika fläktarna.

Skall göras. Ser ut att bli måndag då Inet skickade fläktarna först imorse. *suck*

Nåja, får min i5 750 idag till min uppgraderade SFF (måste ju ha något när min primära står och BIGADV-foldar) så jag har nog tillräckligt att göra under helgen.

Permalänk

Ska inom de närmsta veckorna köpa en ny dator (eller ja, delar till den och sedan bygga ihop), och nu har valet fallit på en H50 efter att ha läst era finfina omdömen. Dock läste jag inte hela tråden, så jag kan ju ha missat något!

Nu undrar jag dock vad ni rekommenderar för fläktar till mitt paket. Vill förstås ha så bra tryck med så låg nivå till så lågt pris som möjligt, vad annars? Men kylning är viktigare än ljudnivå, så länge vi pratar vettiga nivåer, och priset har jag inte riktigt bestämt mig på.

Min planerade setup (kom förstås med förslag om något verkar fel, eller jag kan få bättre för ungefär samma pengar):

Chassi: Fractal Design Define R2 - Har 7 fläktplatser: En 120mm bak, två 140mm i taket, två 120mm fram, en 120/140mm i golvet, och en 120/140mm i sidopanelen.

Processor: i7 920

CPU-kylning: H50 förstås, annars hade jag inte skrivit i denna tråd

Grafikkort: Lutar åt ett XFX HD 5770

Minnen: Corsair 3x2gb i någon variation

Nätaggregat: Sannolikt Corsair 650W

Vad rekommenderar ni för setup för push/pull:en - in eller utblås? Vilka två fläktar rekommenderar ni? Är NOCTUA NF-P14 FLX bra alternativ för 140mm-platserna? Notera alltså att tre av dessa platser är horisontella - Annars hade jag kanske kört Fractal Designs 140mm, men jag har hört att dessa har missljud i den placeringen. Behöver jag åtta fläktar (sju fläktplatser, varav den vid H50-radiatorn dubbel)?

Notervärt är att jag ämnar överklocka så mycket som systemet tillåter.

Tack för svar! Passar denna frågeställning inte in i denna tråd (vilket jag tyckte den gjorde i och med att vi pratar optimal kylning för H50) så är det bara att hojta till så skapar jag en ny tråd i annat forum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoktorKubik
text

jag skulle vilja föreslå att du tänker om angående antal fläktar i chassit. mängd är inte alltid lika med bra kylning. typhoon fläktarna verkar här vara ett populärt val för "push n pull" i denna tråd.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

jag har ett h50 till min i5-750 i ett fractal designe r2 chassi bra som tusan! e tyst å kall sänkte min temp från stock med över 10grader, plus att jag kör i 4ghz tempen i load gör inte över 32grader!!! Köp om du inte redan har!

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyran26
jag har ett h50 till min i5-750 i ett fractal designe r2 chassi bra som tusan! e tyst å kall sänkte min temp från stock med över 10grader, plus att jag kör i 4ghz tempen i load gör inte över 32grader!!! Köp om du inte redan har!

Vad mäter du temperaturen i för något? knappast att du har 32 grader vid full belastning med en H50.

Permalänk
Medlem
Citat:

Va? 4GHZ I5 750 och load vid 32 grader? Det låter väldigt otroligt.

Permalänk
Hedersmedlem

kanske står på balkongen ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoktorKubik
Ska inom de närmsta veckorna köpa en ny dator (eller ja, delar till den och sedan bygga ihop), och nu har valet fallit på en H50 efter att ha läst era finfina omdömen. Dock läste jag inte hela tråden, så jag kan ju ha missat något!

Nu undrar jag dock vad ni rekommenderar för fläktar till mitt paket. Vill förstås ha så bra tryck med så låg nivå till så lågt pris som möjligt, vad annars? Men kylning är viktigare än ljudnivå, så länge vi pratar vettiga nivåer, och priset har jag inte riktigt bestämt mig på.

Min planerade setup (kom förstås med förslag om något verkar fel, eller jag kan få bättre för ungefär samma pengar):

Chassi: Fractal Design Define R2 - Har 7 fläktplatser: En 120mm bak, två 140mm i taket, två 120mm fram, en 120/140mm i golvet, och en 120/140mm i sidopanelen.

Processor: i7 920

CPU-kylning: H50 förstås, annars hade jag inte skrivit i denna tråd

Grafikkort: Lutar åt ett XFX HD 5770

Minnen: Corsair 3x2gb i någon variation

Nätaggregat: Sannolikt Corsair 650W

Vad rekommenderar ni för setup för push/pull:en - in eller utblås? Vilka två fläktar rekommenderar ni? Är NOCTUA NF-P14 FLX bra alternativ för 140mm-platserna? Notera alltså att tre av dessa platser är horisontella - Annars hade jag kanske kört Fractal Designs 140mm, men jag har hört att dessa har missljud i den placeringen. Behöver jag åtta fläktar (sju fläktplatser, varav den vid H50-radiatorn dubbel)?

Notervärt är att jag ämnar överklocka så mycket som systemet tillåter.

Tack för svar! Passar denna frågeställning inte in i denna tråd (vilket jag tyckte den gjorde i och med att vi pratar optimal kylning för H50) så är det bara att hojta till så skapar jag en ny tråd i annat forum.

hejsan!
Jag kör med följande konfiguration i min R2 och det fungerar bra och FD fläktarna är väldigt tysta också.

3x140mm (2 tak, 1 botten)
4x120mm (2 fram, 1 bak, 1 sidoplåten)

För bilder kolla min byggblogg

http://www.sweclockers.com/album/?id=4790

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Citat:

Det tror jag inte på , isåfall sitter du nog ute

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad mäter du temperaturen i för något? knappast att du har 32 grader vid full belastning med en H50.

Speedfan och core temp har idle temp runt 19-23 grader.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Speedfan och core temp har idle temp runt 19-23 grader.

Vart står datorn då? Hur kallt inomhus?
Det är en omöjlighet att temperaturerna stämmer såvida inte datorn står utomhus som någon annan nämnde.

Permalänk

Ni som har bytt fläkt på er H50 - vad har ni bytt till och vad är resultatet? Kallare? Mindre ljud?

Visa signatur

Game- & Workstation: Fractal Design Define R2 | ASRock X58 Extreme | Intel i7 920@2,67GHz | Corsair H50 | 3x2GB Corsair xms3 DDR3 RAM 1600MHz | PowerColor ATi Radeon HD5850 1GB | Corsair VX 550W | Western Digital Caviar Black 640GB 7200rpm | Samsung DVDRW | 4x Fractal Design-fläktar | Win 7 Pro | Xubuntu 9.10
Notebook: MacBook | C2D@2,1GHz | Mac OS X Snowleopard

Permalänk

Kylaren är ju för fan helt underbar!
Idle på ~20 grader! (15 på kärnorna)
Ska köra OCCT snart och hoppas att det fungerar bra

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Kylaren är ju för fan helt underbar!
Idle på ~20 grader! (15 på kärnorna)
Ska köra OCCT snart och hoppas att det fungerar bra

Då har du fel på sensorerna eller så har du förbannat kallt hemma.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83

Inte en anning, dock vore det skummt om det skulle vara fel på de för jag hade väldigt höga temps med original kylare.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk

Med ganska så enkel logik så borde inget i datorn kunna bli kallare än rumstemperaturen, så långe du inte har en aktiv nedkylning av systemet, så som freon eller flytande kväve eller något annat vansinnigt.

Visa signatur

Game- & Workstation: Fractal Design Define R2 | ASRock X58 Extreme | Intel i7 920@2,67GHz | Corsair H50 | 3x2GB Corsair xms3 DDR3 RAM 1600MHz | PowerColor ATi Radeon HD5850 1GB | Corsair VX 550W | Western Digital Caviar Black 640GB 7200rpm | Samsung DVDRW | 4x Fractal Design-fläktar | Win 7 Pro | Xubuntu 9.10
Notebook: MacBook | C2D@2,1GHz | Mac OS X Snowleopard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83

occt,coretemp,speedfan visar 15-20c idle för mig också med 18c i rummet, vet att det inte stämmer så man får ta det med en nypa salt ligger under 30c idle och det duger för mig aldrig kommit över 45c load med min 720be oavsett vcore, men nu ska H50:n ut och vattenkylning in

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Har PROBLEM med min H50

Chassi: Fractal Design R2

Två Scythe Gentle Typhoon 1250RPM i front, blåser in
En Scythe Gentle Typhoon 1250RPM i Push på H50, blåser ut från bakdelen
En 140 Fractal Design 1000rpm i botten, blåser in

Varför får jag så sjukt dåliga temps??

Detta är alltså på STOCK 2.66GHz........

Push Pull hjälper kanske 3 grader och låter mkt mer...

Om jag vänder på hela fläktsystemet och har intake så kanske det blir 45c idle.
Men är inte det jävligt högt för denna kylare med dessa fläktar på stock?

Själva pumpen är på Sys Fan 2 på mitt Gigabyte EX58 UD5 mobo...

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Har PROBLEM med min H50

Chassi: Fractal Design R2

Två Scythe Gentle Typhoon 1250RPM i front, blåser in
En Scythe Gentle Typhoon 1250RPM i Push på H50, blåser ut från bakdelen
En 140 Fractal Design 1000rpm i botten, blåser in

Varför får jag så sjukt dåliga temps??

http://groths.se/temps.JPG

Detta är alltså på STOCK 2.66GHz........

Push Pull hjälper kanske 3 grader och låter mkt mer...

Om jag vänder på hela fläktsystemet och har intake så kanske det blir 45c idle.
Men är inte det jävligt högt för denna kylare med dessa fläktar på stock?

Själva pumpen är på Sys Fan 2 på mitt Gigabyte EX58 UD5 mobo...

Enkelt, slå av PWM-styrning eller liknande fläktstyrning på sys fan 2. Själv anslöt jag pumpen direkt med en strömadapter till PSU så jag slipper riskera stänga av den eller att den går för sakta. Just nu stryps din kylning av för lite ström till pump.

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag fått hem mina Slipstreams och Gentle Typhoons jag beställt. Jag ska troligen sätta igång och börja testa dessa strax. Jag kommer även prova mina Noctua-fläktar och om jag känner för det även ett par lite vanligare ADDA Silents.

Permalänk

Fan asså ja har skjukt dåliga temps med mitt H50. Har i5 och H50, o ja får 84c idle. visst ja har oc den till 3,5 GHz men det klarade stock kylaren bra förut. Hjälp någon?

Visa signatur

CPU:Intel i7 4790k @ 4GHz | Cooler:NZXT Kraken X60 | RAM:Corsair Vengeance 16gb @ 1333MHz | Motherboard:Asus Z97-Deluxe + NFC & WLC | Graphics:Asus STRIX GTX 970 DC2 OC | Screen: Samsung TV LE32B658T5WXXE | Storage:SSD: Samsung 840 EVO Basic 120GB + WD Red 3TB X3 | Case:NZXT H630 | PSU:EVGA Supernova G2 850w Gold+ | Keyboard:Corsair Vengeance K70 Non-RGB Cherry MX Blue | Mouse:CM Storm Reaper Aluminum Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu har jag fått hem mina Slipstreams och Gentle Typhoons jag beställt. Jag ska troligen sätta igång och börja testa dessa strax. Jag kommer även prova mina Noctua-fläktar och om jag känner för det även ett par lite vanligare ADDA Silents.

Kör hårt. Ska bli intressant att se vilka skillnader det blir. Skulle även uppskatta om du gjorde en bedömning av ljudnivåerna också om du kan höra någon skillnad över ljudet från 200mm fläkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HahoFreak
Fan asså ja har skjukt dåliga temps med mitt H50. Har i5 och H50, o ja får 84c idle. visst ja har oc den till 3,5 GHz men det klarade stock kylaren bra förut. Hjälp någon?

Låter som felmonterad kylarplatta eller att pumpen inte går.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HahoFreak

Citat:

Enkelt, slå av PWM-styrning eller liknande fläktstyrning på sys fan 2. Själv anslöt jag pumpen direkt med en strömadapter till PSU så jag slipper riskera stänga av den eller att den går för sakta. Just nu stryps din kylning av för lite ström till pump.

Kolla detta, kan vara samma för dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Kör hårt. Ska bli intressant att se vilka skillnader det blir. Skulle även uppskatta om du gjorde en bedömning av ljudnivåerna också om du kan höra någon skillnad över ljudet från 200mm fläkten.

Ska göra ett försök. Pumpen är vad som låter värst i mitt system men jag ska försöka hålla lite koll på ljudnivåerna. Jag är personligen mest intresserad av skillnader i kylförmåga då ingen av dessa fläktar bör överrösta 200mm-fläkten.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att ställa ner pumpen på 7 eller 9 W?

Permalänk
Inaktiv

Jag har hunnit testa två par fläktar nu men undrar just nu lite över resultatet från mina Slipstreams. Det skiljer 150RPM mellan fläktarna när jag kör push/pull, är det något problem med fläktarna eller varvar ena fläkten upp och andra ned? Jag hör inget som antyder att någon av dessa fläktar är trasiga. Kan säga att dessa fläktar vid 1300/1150RPM drar ner temperaturen ca 3-5 grader men dessvärre låter de mycket mera.

Ni andra som kör slipstreams i push/pull med dessa, hur ligger hastigheterna på fläktarna för er?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska göra ett försök. Pumpen är vad som låter värst i mitt system men jag ska försöka hålla lite koll på ljudnivåerna. Jag är personligen mest intresserad av skillnader i kylförmåga då ingen av dessa fläktar bör överrösta 200mm-fläkten.

Hur pass högljudd är pumpen och hur är karaktären på det ljudet? Är det något som fortfarande hörs bra på avstånd eller är det något man mest märker i närheten av datorn?

Om man jämför med en luftkylare på lite avstånd, hur uppfattas pumpljudet relativt det?

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag testat klart. Måste säga att det var rätt liten skillnad mellan fläktarna.

Ett par bilder säger mer än ett par tusen ord:

Fläktarna

Scythe Slip Stream 1200RPM

Noctua NF-P12 1300RPM

Scythe Gentle Typhoon 1150RPM

Scythe Gentle Typhoon 1450RPM

Mitt omdömme:

Väldigt lite skiljde temperaturmässigt mellan dessa fläktar, förutom GT 1150RPM som låg någon grad ovanför de övriga. Å andra sidan var detta den enda fläkt som kändes riktigt tyst, övriga fläktar lät ganska mycket. GT 1450RPM lät lite mer än 1150RPM varianten men är fortfarande mycket tystare än övriga fläktar. Då de övriga kylmässigt presterar någorlunda lika så anser jag att Scythes GT-fläktar är de bättre.

Ljudmässigt bästa till sämsta:
GT 1150RPM, GT1450RPM, Noctua NF-P12 1300RPM, Slip Stream 1200RPM

Jag väljer i fortsättningen att rekommendera GT, liksom jag även tidigare gjort. Bra tysta och billiga fläktar.

Ska tilläggas att pumpen för mig endast var hörbar med GT-fläktarna. Noctua och Slip Stream dolde ljudet väl.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Hur pass högljudd är pumpen och hur är karaktären på det ljudet? Är det något som fortfarande hörs bra på avstånd eller är det något man mest märker i närheten av datorn?

Om man jämför med en luftkylare på lite avstånd, hur uppfattas pumpljudet relativt det?

Jag hör pumpen från sängen när jag ska till att sova. Då jag endast har en enrumslägenhet så sover jag ganska nära datorn. Då pumpen är i höjdnivå med mitt huvud när jag sover så hörs den väldigt bra. I övrigt tycker jag den inte låter så farligt.

Ljudet från den upplevs för mig som ganska dovt. Med erfarenheterna från min H50 så vill jag säga att luftkylaren alltid är tystare förutsatt att fläktarna är densamma. H50 är dock den kraftfullaste kylare jag använt med mitt system och ingen av de luftkylare jag kört har kommit riktigt i närheten. Ingen perfekt produkt men den ger mig nästan 4GHz med ett rätt tyst system.

Är ljudnivån viktig så bör man i mitt tycke inte satsa på H50. Är kylprestandan viktig är H50 något värt att titta på.