Permalänk
Medlem

Styrning av fläktar vid vattenkylning

Hej

Tänkte bygga nästa dator med vattenkylning och då kyla både CPU o GPU.
Jag tänkte bygga ett eget system såtillvida att jag köper de komponenter som behövs, dvs inte köpa ett färdigt kitt.

Vad jag undrar är hur man på bästa sätt reglerar varvtalet på fläktarna vid radiatorn.
Jag vill att varvtalet ska styras automatiskt beroende på temperaturen.
Frågan är vilken temeratur man ska ta hänsyn till, CPU/GPU temp eller vatten temp.
CPU/GPU temparna kan man ju ta via moderkortet men hur mäter man vattentempen så att man kan styra fläktarna?

/GannTrader

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

det finns paneler anpassad till vattenkylning som har alla sensorer och program som man kan kolla och styra allt för fläktar och pumpen kopplar du till sånt panel men detta är dyrt och kan kosta runt 1000 spen.
Du kan koppla ju fläktar till moderkortets fläktar plats typ till cpu och/eller gpu och använda typ speedfan för att ställa hur de ska köra med vilket temps, kanske då du ska ha förlängnings kablar eller Y-kabel så du kan koppla flär fläktar till samma plats annars du kan använda en billigare fläktstyrning panel som Akasa pro AK-FC-03 som är tillräcklig stark att driva också pumpen (17W per kanal) och fläktar men då ställer du de manual och kan koppla temp. sensorer

Permalänk
Medlem
Citat:

det finns paneler anpassad till vattenkylning som har alla sensorer och program som man kan kolla och styra allt

Du har inget förslag på vad en sådan panel kan heta eller märke.

/GannTrader

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Skulle säga att en AquaAero är en kul/användbar leksak om man vill styra fläktar och mäta temperaturer, med eller utan display. Men kostar som sagt ~1000:-.
Annars finns Mcubed BigNg, som ska ha lite sämre program men bättre max effekt och tyvärr ungefär samma prislapp.

Värt att tänka på är att så vitt jag vet finns ingen extern fläktstyrning som kan använda CPU temperaturen från moderkortet, man får använda termoelement kopplade till fläktstyrnignsn.
Men för vattenkylning är det smidigast att styra på vattentemperatur i alla fall.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Aquacomputer aquaero 4.00 USB Fan-Controller men den modell med powerbooster, då första kanal klarar upp till 25W!!
den kopplas till usb och har eget program som styr sen enheten och allt kopplat till den

Permalänk
Medlem

Hej

Tack för intressanta svar.

En fundering jag haft är följande.

Kan man mäta vattentemperaturen med en sensor så att sedan Speedfan kan känna av den och på så vis styra några fläktar?
Går det att koppla sensorn till mobo på nått sätt eller hur fixar man detta?

/Per

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GannTrader
Hej

Tack för intressanta svar.

En fundering jag haft är följande.

Kan man mäta vattentemperaturen med en sensor så att sedan Speedfan kan känna av den och på så vis styra några fläktar?
Går det att koppla sensorn till mobo på nått sätt eller hur fixar man detta?

/Per

Inte så vitt jag vet, verkar vara antingen eller.
Man får hålla sig till Speedfan+vad moderkortet har att erbjuda eller så får man köra separat fläktstyrning och mata den med temperaturer från givare man klistrar/tejpar/stoppar in i datorn själv.

Men om det är till någon hjälp är programvaran till AquaAero minst lika bra som speedfan, har mer lullul i form av loggningsmöjligheter och rita fina grafer.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

visa moderkort har ingång till temp sensor men faktisk du behöver inte ha temp från vatten i speedfan, det räcker med cpu och gpu då vatten är alltid ngt lägre en de komponenter

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lamptron FC-5 kom ju just ut, den klarar 30w per kanal och man kan ändra färgen på displayen i 6 olika färger.
Blir nog en sådan för mig, problemet är väl att den inte finns att köpa någonstans i europa ännu. :\

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

AquaAero LT verkar ju kunna vara nått men all info är ju på tyska.
Tog även hem programmet och installerade. Tog en titt i hjälpfilen som givetvis var på tyska. Finns den på engelska tro.

AquaAero LT säljs väl inte i Sverige vad jag förstår så man måste väl köpa direkt av dem.

Nu finns väl detta att läsa både här o där men vilka maxtemperaturer rekommenderas för CPU resp. GPU?
Vilken är max rekommenderad vattentemp?

/GannTrader

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

kolla den här gif, en av bilden ska visa var finns språk att välja till engelska
http://www.aqua-computer-systeme.de/images/aquasuite_ae_de.gi...
hehe hade de kört bara tysk då de skulle begränsa sin produkt mycket
till cpu o gpu du kan läsa på andra trådar men med vattenkylning blir de aldrig så hög att det skulle vara problem om du har inga fel
till vatten är det att pumpen kan vara känslig och typ swiftech skriver att vatten temps kan inte överstiga 60C grader med deras MCP350/355 DDC osv. därför du kan tänka ha vatten temperatur ska liga mellan 55-60 grader

Permalänk
Medlem

Att man kunde ställa in programmet för engelska det såg jag men hjälptexterna var på tyska och det var dessa jag skulle vilja ha på engelska eller svenska men de är väl för mycket begärt.

Säg att vattentempen får vara 55 grader.
Vilken temp har CPU resp. GPU ca vid dessa vattentemps.

/GannTrader

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Har en AquaeroLT köpt på Indomo, vet att jag hittade någon manual på engelska tror det var en PDF någonstans.

Programmet går att ställa om till engelska, har inte haft några problem och jag kan på sin höjd svära på Tyska

CPU tempen pendlar friskt beroende på last, vansinnigt mycket snabbare än vatten temperaturen, så det finns inget direkt enkelt samband mellan vatten temp och CPU temp. Men normalt ger en grad lägra vatten temperatur ungefär en grad lägre CPU temperatur, vid samma last om du förstår vad jag menar.

Edit:
Finns en version av Aquasuite med demo läge där man kan testa programmet lite här:
http://www.pcgameshardware.com/aid,649595/Download-Aqua-Compu...

Visa signatur

Min Fru