Permalänk

Ny bildskärm under 5000 kr

Tjena!

Jag vill köpa en ny bildskärm till datorn och behöver lite köpråd.

Grundkraven jag har är följande.

1. Den får kosta upp till 5000 kr, det är det högsta priset jag är beredd att betala.

2. Den måste ha minst en DisplayPort anslutning.

3. Den måste ha minst en DVI-I anslutning.

4. Den måste ha Full HD stöd.

5. Den måste ha bredbildsformat.

6. Den måste kunna höjas, sänkas, lutas, vridas och roteras.

7. Den måste ha VESA fäste.

Jag har några frågetecken som jag behöver få uträtade innan köpet.

1. Vilken är den minsta skärmstorleken som ger stöd för Full HD upplösning?

2. Vad är huvudsakligen skillnaden mellan 16:10 och 16:9?

3. Är det stor skillnad mellan PVA, MVA och IPS paneler?

4. Är kort responstid det viktigast man bör titta på för att slippa eftersläpningar när rörliga bilder visas?

5. Hur lång får responstiden vara som mest?

Jag har förstått att TN paneler är sämre än alla de paneler jag listat ovan och att det enda som är bra med TN är det låga priset samt korta responstider som gör de lämpliga för att spela spel på. Jag tänker inte spela spel på min nya skärm men visst tänker jag visa rörliga bilder på den, både i 2D och 3D. Hur pass viktigt det är då med kort responstid vet jag inte. Just nu lutar det åt att jag bör välja en IPS panel, det är rådet jag har fått tidigare.

Kan ni ge mig några förslag på bra skärmar som passar in på beskrivningen?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

1. Vet inte exakt, men när man kommer till en viss nivå så blir pixlarna såååå små, att man föredrar en lägre upplöst skärm var vanligt surfande etc.

2. Ja skillnaden är ytan. 16:10 är högre för samma tum, medan 16:9 är bredare. 16:10 är att föredra för en datorskärm. Filmer visas inte ens i 16:9, men om du spelar upp dom på datorn så skalas dom ofta till det, så med en 16:9 skärm "slipper" du svart uppe och nere.

3. Finns underkategorier också, e-ips etc. Har hört att IPS är bäst, sen vet jag dock inte skillnaden mellan alla.

4. Nej. Det heter väl shuttering, ghosting etc? Är inte helt insatt i det hela, men MS har inget med saken att göra då den är konstant (hyffsat).

5. Är väl upp till dig. Låg responstid är inte hela världen. Lågt input lagg är förmodligen viktigare. Spelar du CS på elitnivå är det viktigt att vara kräsen med detta, men om du lirar the sims spelar det ingen roll direkt.

Ska du ha 3d, MÅSTE du ha en 120hz skärm. Och dessa är oftast (om inte alltid) TN panel.

Permalänk
Medlem

Grundkraven jag har är följande.

1. DELL U2410 ULTRASHARP 24
2. DELL U2410 ULTRASHARP 24
3. DELL U2410 ULTRASHARP 24
4. DELL U2410 ULTRASHARP 24
5. DELL U2410 ULTRASHARP 24
6. DELL U2410 ULTRASHARP 24
7. DELL U2410 ULTRASHARP 24

Jag har några frågetecken som jag behöver få uträtade innan köpet.

1. Ingen aning. Vad hade du tänkt dig för svar? 19"? 17"?
2. 16:10 är högre medan 16:9 är minimalt bredare.
3. Har IPS och kan säga att det skiljer mycket jämfört med TN iaf.
4. Inputlagg är det viktigaste vid spel. Ju lägre desto snabbare är responsen i spel. U2410 har ca 14ms i inputlag. har inte märkt av lag i den dock.
5. Det har jag ingen aning om det måste ju vara från person till person. Vilka spel man spelare osv.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk

En sökning på Prisjakt gav mig följande träffar.

Sökning: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=k=s47583516

Träffar:

Benq FP241W
Samsung F2380
Dell UltraSharp U2410
HP LP2475w
Philips 240PW9E
Eizo FlexScan EV2333WH
NEC MultiSync EA231WMi
ViewSonic VP2365WB

Jag har inte valt alla de egenskaper jag söker efter vid sökningen eftersom sökfunktionen på Prisjakt då har en tendens att exkludera produkter från resultaten om den som har registrerat dem inte har explicit angett att den har en viss egenskap. Jag har bara valt bredbildsformaten 16:10 och 16:9, upplösningen 1920x1080 och högre, pivot, och 5000 kr som max pris.

Det verkar som att 23 tum är den minsta storleken om den ska ha stöd för Full HD.

Av de 8 skärmar jag fick upp så är NEC MultiSync EA231WMi, Dell UltraSharp U2410 och Samsung F2380 mest intressanta för mig. Jag har inte tittat närmare på de övriga, men jag misstänker att de saknar t.ex. DisplayPort anslutning. Jag vill gärna se att den är förberedd för DisplayPort, men det funkar väl minst lika bra med DVI.

Vad är finessen med DisplayPort förresten? Förutom det att det är en ny standard speciellt framtagen för datorskärmar? Men det är väl DVI också?... att de alltid ska hitta på nya konstigheter.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
[...]Ska du ha 3d, MÅSTE du ha en 120hz skärm. Och dessa är oftast (om inte alltid) TN panel.

Varför måste man ha 120 Mhz skärm för att kunna arbeta med 3D grafik?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
[...]Inputlagg är det viktigaste vid spel. Ju lägre desto snabbare är responsen i spel. U2410 har ca 14ms i inputlag. har inte märkt av lag i den dock.[...]

Är det en sån U2410 du har?

Blir det svarta ränder då ovanför och under bilden när du ser på 16:9 filmmaterial?

Har du datorn kopplad till TV också? Har du provat att klona bilden du har på datorn till TV?

Jag läste på Dells webbsida att den har 6 ms responstid, jämfört med 14 ms för Nec MultiSync EA231WMi (enlgit Necs webbsida). Men menar du alltså att 14 ms är timingen för input lag på U2410? Då är det kanske två olika saker jag jämför här.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Jag läste på Dells webbsida att den har 6 ms responstid, jämfört med 14 ms för Nec MultiSync EA231WMi (enlgit Necs webbsida). Men menar du alltså att 14 ms är timingen för input lag på U2410? Då är det kanske två olika saker jag jämför här.

Responstiden är snabbaste tiden vid växling av en pixel från grå till annan färg till grå igen (om mätt som G2G). Input lag är tiden det tar från att ditt grafikkort skickar ut data till att det visas på skärmen (mäts ofta genom att klona med en CRT som har väldigt låg sådan, och jämföra stillbilder med räkneverk).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför måste man ha 120 Mhz skärm för att kunna arbeta med 3D grafik?

Sorry, misstolkade. Trodde du skulle kolla 3D film/spel. DÅ måste man ha 120hz skärm.

Satsa på en IPS panel, av de få alternativ som finns. Nec, två dell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sorry, misstolkade. Trodde du skulle kolla 3D film/spel. DÅ måste man ha 120hz skärm.

Satsa på en IPS panel, av de få alternativ som finns. Nec, två dell.

Du menar "glasögon-3D"?!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Jag rekommenderar HP LP2475w.
LP2475w och Dell U2410 har nästan exakt samma panel, men det verkar som att fler har problem med tinting med U2410 än med HP:n.
Dessutom har U2410 dithering i sRGB läge..

Permalänk

Jag har bestämt mig. Det får bli NEC MultiSync EA231WMi. Men jag har en liten fundering.

Modellen är billigast hos Dustinhome. Men där kostar den olika beroende på vilken färg man väljer. Den svarta kostar idag 3490 kr medan den vita kostar 4290 kr, hos samma handlare - Dustin Home. Är det någon som har en förklaring? Är den vita en Premium, typ metallic färg eller nåt? Konstigt...

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Jag har bestämt mig. Det får bli NEC MultiSync EA231WMi. Men jag har en liten fundering.

Modellen är billigast hos Dustinhome. Men där kostar den olika beroende på vilken färg man väljer. Den svarta kostar idag 3490 kr medan den vita kostar 4290 kr, hos samma handlare - Dustin Home. Är det någon som har en förklaring? Är den vita en Premium, typ metallic färg eller nåt? Konstigt...

Bra val, antar att du läst en del i tråden på Hardforum, de flesta är ju riktigt nöjda.
Det är gråimporterat, kanske direkt från staterna där datorkomponenter är betydligt billigare, kanske från annat EU-land (då slipper man betala moms och tull).
De andra affärerna tar ju betydligt mer för den som du ser på Prisjakt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Bra val, antar att du läst en del i tråden på Hardforum, de flesta är ju riktigt nöjda.
Det är gråimporterat, kanske direkt från staterna där datorkomponenter är betydligt billigare, kanske från annat EU-land (då slipper man betala moms och tull).
De andra affärerna tar ju betydligt mer för den som du ser på Prisjakt.

Det fick bli den svarta från Dustin Home. Dels är den billigare, dels tycker jag själv att svart är en estetiskt snyggare färg och dels är den mer funktionell än vitt eller silver. Svart passar bra till nästan alla underlag och omgivningar. Det jag menar med att den är mer funktionell är att den är skönare att titta på när man t.ex. tittar på film i ett mörklagt rum, den ljusare färgen syns mer i mörker. Den silver/vita är också snygg på sitt sätt men jag tycker inte att det motiverar det högre priset.

Både den svart och den silver/vita kostar 3916 kr hos Amentio just nu. Det är det lägsta priset jag sett för den vita.

Jo, jag misstänker också att Duston Home använder två olika leverantörer för de två olika färgvarianterna. Det är lite synd, för det finns säkert de som tycker bättre om den vita färgen som får betala ett högre pris bara för den sakens skull.

Jag hade gärna valt en skärm med LED belysning istället för CCFL, men än så länge så används TN paneler i stort sett alla LED belysta skärmar som nu finns på marknaden. Men det förstår man ju, man väljer TN istället för t.ex. IPS för att hålla kostnaden nere. Man kan säga att det är illa nog att schyssta IPS paneler med CCFL belysning fortfarande ligger i det övre prissegmentet. Ska det vara IPS panel med LED belysning dessutom så skjuter priset i höjden direkt. Jag väljer därför hellre IPS panel med CCFL än TN panel med LED. Men visst är LED belysning det nästa evolutionära steget. Frågan är dock hur länge det kommer vara för Dell har som bekant presenterat en ny bärbar dator med OLED panel nyligen, står i dagens nyheter (Sweclockers, ej DN.se).

Jag har läst allt som fanns att läsa om EA231WMi. Jag har läst recensionen på Prad.de och Tftcentral. Jag har också följt tråden om den här skärmen på Sweclockers. Jag har läst några sidor på Hardforum, dock inte hela tråden, men det räckte för att övertyga mig om att EA231WMi är det bästa valet eftersom den ger mest valuta för pengarna.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Vill bara säga att jag har fått min skärm den 12 januari så jag har nu använt den i 10 dagar och jag är mycket nöjd med den. Jag har inget att klaga på direkt.

Automatisk justering av ljusstyrka - AUTO BRIGHTNESS - och ECO MODE är nog det enda som jag stör mig lite på.

AUTO BRIGHTNESS har fyra lägen: off, 1 (ambient light), 2 (white content), 3 (ambient + content). ECO MODE har tre lägen: off, 1 (energy star setting), 2 (30% power saving).

Det verkar fungera som så att även om man sätter ECO MODE till OFF läget så sjunker ljusstyrkan gradvis efter några sekunder. Samma sak händer om man sätter ECO MODE till något annat läge med enda skillnaden att ljusstyrkan verkar sjunka till lite högre nivå. Så vill man ha full styrka så ska man alltså stänga av både ECO MODE och AUTO BRIGHTNESS.

Jag upplever det som lite rörigt eftersom jag blandar ihop de båda funktionerna, det känns som att de är varandras spegelbilder lite grann.

Prad.de rapporterade om att skärmen saknar ett låsläge när den roteras 90 grader för att användas med porträtt-orientering. Det stämmer visserligen att skärmen inte kan låsas fast i porträtt, men det är missvisande att säga att användaren själv måste ställa in den i porträtt efter eget omdöme. Skärmen roteras endast åt höger och det finns ett stopp som gör att man inte kan rotera den mer än 90 grader, därav vet man när man har en 90 graders vinkel även om skärmen inte kan låsas fast i det läget. Å andra sidan så behövs det inte något lås där eftersom den har en ganska stabil mekanism så den kan omöjligen åka tillbaka själv som på räls tillbaka till ursprungsläget (landskaps-orientering).

Citat:

On the other hand, the portrait function, with which the display of office applications and websites can be optimised, works very smoothly. However, there is no locking point, which means that the screen has to be adjusted according to the user’s visual judgement.

Källa: http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-nec-ea231wm..."

Jag kan inte tänka mig att någon ska störa sig på det här.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Den har väl en ljussensor som känner av ljuset i rummet och ändrar den efter det. Går säkert att stänga av den.

Permalänk
Citat:

Den har väl en ljussensor som känner av ljuset i rummet och ändrar den efter det. Går säkert att stänga av den.

Jag använder tillfälligt standardinställningar ännu. Jag har inte tagit mig tid att kolla manualen men ja, jag vet att det ska gå att stänga av båda de funktionerna. Men det första man tänker på är att det förmodligen är ECO MODE funktionen som gör att ljusstyrkan reduceras. Men ställer man ECO MODE till OFF så inser man snabbt att det inte har någon betydelse, ljusstyrkan sjunker ändå. Det är när man stänger av AUTO BRIGHTNESS som ljusstyrkan blir helt konstant.

En intressant sak är att man fortfarande kan spara energi och miljö genom att själv manuellt ställa in ljusstyrkan till en lägre nivå även om man inte använder de här funktionerna, och dessutom kan man avläsa på mätaren hur mycket koldioxidutsläpp man har sparat in.

Det här är en mycket bra skärm och jag kan varmt rekommendera den till den som söker efter en ny 23 tummare med Full HD stöd och mycket bra panel.

Jag använder den med standardupplösningen 1920x1080 (Full HD) och 60 Hz vertikal upplösning. Men jag har också testat den med andra 16:9 upplösningar. Bilden blir då visserligen interpolerad men jag tycker att den fungerar jättebra även i dessa lägen.

Texten kan kännas liten i vissa program eller på vissa webbplatser, men jag har testat att ställa in 120 DPI istället för 96 och då blir det genast enklare att läsa text och rubriker i program.

När man surfar på Internet så kan man alltid zooma in sidorna och då är zoom funktionen i Firefox guld värt. Man kan zooma in både text och grafik i Firefox, så allt man ser på sidan kan zoomas in. I tidiga versioner av Firefox som hade zoom funktionen så kunde endast text zoomas in. Senare versionerna av Internet Explorer har också zoom funktion. Till skillnad mot Firefox så har zoom funktionen i dessa alltid fungerat på både text och grafik.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111