Vaccin mot svininfluensan - Någon som tagit?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Du får ursäkta, men jag tycker det låter som ett konstigt argument. Vitsen med ett forum är väl att låta var att fungera som låta folk komma till tals och mindre om att jag har rätt och du har fel?

Men om man väl påstår något får man väl vara beredd på att folk undrar varför man tycker just så och kanske till och med hävdar att man har fel? Ofta är en av två olika åsikter sämre än den andra och i den bästa av världar inses detta till slut av samtliga. Eller är det den där bloggkänslan (alla skriver, ingen läser) du vill åt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag hänger upp mig på att din retorik handlar mer om att aggressivt köra över och inte lämna mycket över till att diskutera, för du ska ha rätt och det finns inga komprimisser.

De jag har försökt "köra över" har kommit med intersubjektivt felaktiga utsagor och argumentationfel. Tro fan att sådant bemöts.

Citat:

Angriper jag dig för påhopp? Jag får iallafall det intrycket av dig att det inte behövs särskilt mycket innan du börjar hoppa på folk av andra meningar och åsikter.

Det är väl snart sagt det ända du gjort?

Citat:

Du tror och hoppas för mycket, gosse. Det slog mig bara då dina inlägg är väldigt pro-vaccinering och din allmäna inställning kring skeptisen är att den bygger på en rädsla och hysteri som du skuldlägger media för.

Jag är "pro-vetenskap". Jag har tydligt och klart talat om risker och problem med vaccinering där jag känt till sådana och de har haft relevans för stunden. Skepsisen bygger på pseudovetenskap. Jag har bara kallt konstaterat att detta inte hindrar media, bara något säljer. Alltså kan man räkna med BÅDE störande men jämförelsevis ofarlig hysteri kring influensan OCH oavsiktlig propaganda för pseudovetenskap som kan vålla större skada.

Edit: Jag tyr mig till s.k. vetenskaplig skepticism och menar att frågor inom dessa domäner ska avgöras vetenskapligt.

Citat:

Jag håller med dig om att det finns en uppblåst hysteri och rädsla kring vaccinet och dess syfte men detsamma kan man ju även säga att det finns en uppblåst hysteri och rädsla kring själva influensan och hur dödligt det är. Eller hur?

Ja? Ja? Och? Vadå?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

jag såg filmen gamer straxt innan vaccin grejen började och skippade det pga konspirationsteorier. sen att jag åkte på skiten och mådde lite dåligt ett tag är en annan femma ^^

Permalänk
Medlem

Verkar som att många fler av barnen blir sjuka av vaccinet när de får andra sprutan. Det blir många föräldrar som får vara hemma någon dag för vård av barn, men hellre det än att barnen blir allvarligt sjuka av influensan.

Min teori är att när de fått en viss immunitet av den första sprutan så reagerar immunförsvaret mycket häftigare på spruta nummer två vilket orsakar feber med mera men att det sedan går över snabbare. Så nu blir de kanske sjuka en dag istället för småhängiga i 3 dagar. Jag har väl inga bevis för denna teori men det är känslan jag fått nu när mina barn fått spruta nr 2.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Verkar som att många fler av barnen blir sjuka av vaccinet när de får andra sprutan. Det blir många föräldrar som får vara hemma någon dag för vård av barn, men hellre det än att barnen blir allvarligt sjuka av influensan.

Min teori är att när de fått en viss immunitet av den första sprutan så reagerar immunförsvaret mycket häftigare på spruta nummer två vilket orsakar feber med mera men att det sedan går över snabbare. Så nu blir de kanske sjuka en dag istället för småhängiga i 3 dagar. Jag har väl inga bevis för denna teori men det är känslan jag fått nu när mina barn fått spruta nr 2.

Det är väl så det fungerar. Feber, diare, kräkningar och dylikt är bara immunförsvarets reaktion på en främmande substans. Normalt sett hade ett bra immunförsvar tagit hand om främmande innan de hade blivit så många att man var tvungen att gå över till dessa symptomtillstånd men när man tar sprutan så sprutar man in en stor mängd av (avdödade) viruspartiklar.

Har man ett starkt immunförsvar upptäcker den och reagerar på den stora mängden virus och går till full attack.

Grovt förenklat etc etc.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov

Intressant och inte omöjligt. Har du någon källa? Man har ju 'nedgraderat' behovet av en andra dos. Från början kanske alla, sedan bara riskgrupper och barn. Nu kanske bara riskgrupper om det du säger stämmer, och antagligen finns variation i riskgrupperna. Det vore trevligt om det räckte med en dos, så vi kan sälja/skänka överblivet vaccin till länder där folk har valt att "behandla" med pseudovetenskapligt snömos som vitaminer, örter och homeopati (vitaminer är naturligtvis inte humbug i sig självt, inte örter nödvändigtvis heller, men mot H1N1 är det trams. Homeopati är alltid pseudovetenskap, dock).

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Barnen får väl fortfarande en andra dos, har inte hört talas om något annat. Anledningen är att deras första dos bara är en halv dos jämfört med de vuxnas så de får nog inte riktigt samma skydd annars om jag fattat saken rätt.

De sa på barnavårdscentralen att det var vanligare att barnen fick feber av andra sprutan och många i äldsta dotterns skolklass var hemma efter de fick sprutan. Var i och för sig ganska många även efter första sprutan men det verkade vara flera nu.

Permalänk
Avstängd

Precis just nu pågår en viktig dokumentär på kunskapskanalen...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hur blev det med den här grisfebern egentligen? Först ett tag så var det värsta paniken ungefär och värsta hysterin runt vaccination. Men plötsligt blev det tyst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Hur blev det med den här grisfebern egentligen? Först ett tag så var det värsta paniken ungefär och värsta hysterin runt vaccination. Men plötsligt blev det tyst.

Vi är mellan "vågorna". Influensa av denna typ brukar komma i två eller tre vågor, inte sällan är de senare vågorna dödligare. De som inte vaccinerat sig har ypperliga tillfällen nu när belastningen i sjukvården är låg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja vaccinera mot polio. Jag har aldrig i mitt liv träffat någon som drabbats av polio. Däremot har jag träffat människor med autism, så det löper man ju en större risk att drabbas av. Alltså är poliovaccinering en fullständigt onödig risk att ta.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja vaccinera mot polio. Jag har aldrig i mitt liv träffat någon som drabbats av polio. Däremot har jag träffat människor med autism, så det löper man ju en större risk att drabbas av. Alltså är poliovaccinering en fullständigt onödig risk att ta.

Hur tänker du nu egentligen?

Citat:

Många föräldrar var under flera år tveksamma till MPR-vaccin, på grund av debatten om mässlingsvaccin och autism. Frågan om eventuellt samband väcktes i en välrenommerad medicinsk tidskrift i mitten av 1990-talet, och ledde till omfattande epidemiologiska studier i t.ex. Danmark, Finland och England. Man jämförde förekomsten av autism före och efter införandet av MPR-vaccintion i respektive land. Ingenstans kunde man hitta ett samband mellan vaccinationen och utveckling av autism.

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/lakemedelhalsa_artikel.jsp?ar...

En sådan koppling har inte hittats, du får dock visa när konsensus skiftats sen detta skrevs i FASS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hur tänker du nu egentligen?

Jag tänkte att i och med att ingen får polio, måste det ju vara onödigt att vaccinera mot det. Dessutom har jag sett på Oprah att man kan bli autistisk av vaccin och det verkar jobbigt, så det vill jag absolut inte bli.

Visa signatur

Coola låtar i massor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tänkte att i och med att ingen får polio, måste det ju vara onödigt att vaccinera mot det. Dessutom har jag sett på Oprah att man kan bli autistisk av vaccin och det verkar jobbigt, så det vill jag absolut inte bli.

Det är inga problem, jag läste relativt nyligen någonstans att autism kan botas med vitaminer faktiskt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu föll polletten ner...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är inga problem, jag läste relativt nyligen någonstans att autism kan botas med vitaminer faktiskt.

Usch för frukt och grönsaker!

Visa signatur

Coola låtar i massor!

Permalänk
Medlem

Haha, roligt att läsa allt ordbajseri av MBY. Undrar hur många akademiska utbildningar du har?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M4ts
Haha, roligt att läsa allt ordbajseri av MBY. Undrar hur många akademiska utbildningar du har?

Noll om vi räknar examen. En del om vi räknar kurser. Massor om vi räknar akademiska böcker lästa på egen hand. Man skulle kunna säga att vetenskap är en av mina hobbies.

'Ordbajseri', är det positiv eller negativ kritik?

Visa signatur

Permalänk

Känns som min initiala känsla inför hela detta j-a debacel har infriats. Någon jäppe i Mexiko blev sjuk och avled olyckligt och hans fellow inmates på den lokala sjukan strök med. Värden gick bonkers. Knarkstreberna sjösatte sina lobbyister: OMG, THE WORLD IS LIKE ENDING!. Tidningarna ville sälja lösnummer: OMG, THE WORLD IS LIKE ENDING EVEN MORE!. Politkerna ville vissa handlingskraft: OMG, THE WORLD, WITH MY MIGHTY INSATS, IS LIKE NOT ENDING AS MUCH AS YOU THINK. PS. VOTE FOR ME IN 2010!

WHO och deras dylika nationella avarter agerade superhjältar och allt var synbart deluxe.

Verkligheten hann ikapp.

Ingen stannade upp och funderade över om sargade människor i mexikanska sjukhus var den bästa sample här i världen.

PS. trots min bittra ton bryr jag mig faktiskt inte alls så mycket om denna skitsak som kan tros. Jag förstår mycket väl att detta är en liten, väldigt liten, droppe i havet i den nationella budgeten. Nu när vaccinet väl är framtaget är det säkert gynnsamt att faktiskt offra en timme eller två på att skjuta upp på dess allmänna goodness. Livet är kort, det är både småborgeligt - eller Petite bourgeoisie som vi säger på Kungsholmen när vi baktalar de inflyttade Latte-mammorna i Vasastan - och onödigt att inte spendera sina andetag levande i nuet. Vidare har detta var sjukt lönsamt för mig, då jag dragit in mängder med pengar på att -----------*; så om något ligger mina egenintressen annorstädes.

PS 2. Sorry för alla galna felstavningar, har druckit Margaritas (ingerfära och chill rekommenderas starkt!) och orkar inte rättstava. Svagt och smått töntigt men dock sant.

Edit: *) Tog bort eventuellt affärskännsliga uppgifter.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Noll om vi räknar examen. En del om vi räknar kurser. Massor om vi räknar akademiska böcker lästa på egen hand. Man skulle kunna säga att vetenskap är en av mina hobbies.

'Ordbajseri', är det positiv eller negativ kritik?

Jag har god insikt i hur laborationsrapporter och andra naturvetenskapliga texter skrivs och anser helt klart att ordbajseri är en komplimang.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Kanske inte ett lätt fråga att besvara nu...

...Är 18 år och har ett väldigt starkt immunförsvar. Gjorde jag rätt med att inte vaccinera mig?

Senaste sidorna har varit mest off topic så ja...

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Känns som min initiala känsla inför hela detta j-a debacel har infriats. Någon jäppe i Mexiko blev sjuk och avled olyckligt och hans fellow inmates på den lokala sjukan strök med. Värden gick bonkers. Knarkstreberna sjösatte sina lobbyister: OMG, THE WORLD IS LIKE ENDING!. Tidningarna ville sälja lösnummer: OMG, THE WORLD IS LIKE ENDING EVEN MORE!. Politkerna ville vissa handlingskraft: OMG, THE WORLD, WITH MY MIGHTY INSATS, IS LIKE NOT ENDING AS MUCH AS YOU THINK. PS. VOTE FOR ME IN 2010!

Vad yrar du om? Du måste drömt om uppmärksamheten och fått all information från skymningspress. På vilket sätt har det infriats tycker du? Populationen i Sverige är numer till stor del vaccinerad och därmed skyddad. Utan vaccin hade det sett annorlunda ut.

Citat:

WHO och deras dylika nationella avarter agerade superhjältar och allt var synbart deluxe.

WHO har gjort precis allting rätt i detta fall. Identifierat det som en pandemi och uppmärksammat världen på den. Hur många som dör spelar ingen roll så länge som någon dör, och då är det bråttom med åtgärder som informationsspridning, ökad hygien och vaccin. Du kan skratta dig lycklig över att det gått så bra som det gjort, hittills och i Sverige. På andra håll har det gått mycket mycket sämre och vi får se vad som händer om fler vågor kommer. En till våg är en rätt "billig" gissning.

Citat:

Verkligheten hann ikapp.

Vad är din diagnos?

Citat:

Ingen stannade upp och funderade över om sargade människor i mexikanska sjukhus var den bästa sample här i världen.

Va? Det är du som inte tänkt till någonstans någon gång vad denna pandemi beträffar.

Citat:

PS. trots min bittra ton bryr jag mig faktiskt inte alls så mycket om denna skitsak som kan tros. Jag förstår mycket väl att detta är en liten, väldigt liten, droppe i havet i den nationella budgeten. Nu när vaccinet väl är framtaget är det säkert gynnsamt att faktiskt offra en timme eller två på att skjuta upp på dess allmänna goodness. Livet är kort, det är både småborgeligt - eller Petite bourgeoisie som vi säger på Kungsholmen när vi baktalar de inflyttade Latte-mammorna i Vasastan - och onödigt att inte spendera sina andetag levande i nuet. Vidare har detta var sjukt lönsamt för mig, då jag dragit in mängder med pengar på att -----------*; så om något ligger mina egenintressen annorstädes.

Flum-filosofi. Lake Wobegon-effekten?

Citat:

PS 2. Sorry för alla galna felstavningar, har druckit Margaritas (ingerfära och chill rekommenderas starkt!) och orkar inte rättstava. Svagt och smått töntigt men dock sant.

Det märks. Edit: Inget fel med det, men det är klart att stavningen inte är det största problemet...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV

...Är 18 år och har ett väldigt starkt immunförsvar. Gjorde jag rätt med att inte vaccinera mig?

Jo, det är rätt lätt att besvara faktiskt. Svaret är nej, du gjorde inte rätt. Gå och vaccinera dig vid tillfälle - nu är belastningen på sjukvården låg med avseende på vaccin, så passa på.

Att du tror att du har ett "väldigt starkt immunförsvar" spelar ingen roll. När du säger så misstänker jag bara att du har en felaktig uppfattning om vad immunförsvaret är och hur det fungerar.

Ungdomar, unga vuxna upp till medelålders vuxna är det som i första hand ska vaccinera sig. Vi har angivit massvis med källor i denna tråd och vi har förklarat åtskilliga gånger varför det är så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV

Beror helt på ur vilket synpunkt du menar att du gjort rätt/fel.

Ur din individsynpunkt kan du bara besvara på den frågan själv, och då du än så länge inte verkar ha fått influensan så har du inte förlorat något på att inte vaccinera dig.

Ska man dock se ur samhällets synpunkt så bör så många som möjligt vaccinera sig.

Citat:

Jo, det är rätt lätt att besvara faktiskt. Svaret är nej, du gjorde inte rätt.

Nej, det är inte så enkelt som du menar här för den frågan går, som jag skrev ovan, att besvara ur flera olika synhåll och då varierar svaren.

Att rakt av säga att MarkoV gjort fel är således fel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Att rakt av säga att MarkoV gjort fel är således fel.

Nja, jag förstår vad du menar, ur vilket perspektiv du avser. Det finns flera omständigheter där "inte vaccinera" är ett adekvat svar. Men varken du eller jag kan - utan att MarkoV säger något specifik - anta något annat perspektiv än det epidemiologiska, dvs se till individuell och flockens immunitet. Eftersom vaccin är evidensbaserat och eftersom nyttan generellt överstiger riskerna är frågan också lätt att besvara: Ja, det är fel att inte vaccinera sig.

Så, om inte MarkoV preciserar sig, t.ex. anger specifika sjukdomar eller specifika omständigheter, så är svaret faktiskt just så enkelt.

Detta generella svar blir naturligtvis inte fel som svar på den generella frågan bara för att det finns ett fåtal överkänsliga som inte bör vaccineras eller andra omständigheter som gör att vaccination är olämpligt eller bara onödigt.

Speciellt som MarkoV säger att han har ett "starkt immunförsvar" så ligger det nära till hands att denne inte upplever sig som speciellt sjuklig eller har en underliggande problematik. Allt detta gör att det generella svaret "ja" är riktigt. Det är den gruppen, unga och friska, tack vare likheten med spanska sjukan, man faktiskt vill vaccinera så snart som möjligt efter de andra mer specifika riskgrupperna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, jag förstår vad du menar, ur vilket perspektiv du avser. Det finns flera omständigheter där "inte vaccinera" är ett adekvat svar. Men varken du eller jag kan - utan att MarkoV säger något specifik - anta något annat perspektiv än det epidemiologiska, dvs se till individuell och flockens immunitet. Eftersom vaccin är evidensbaserat och eftersom nyttan generellt överstiger riskerna är frågan också lätt att besvara: Ja, det är fel att inte vaccinera sig.

Så, om inte MarkoV preciserar sig, t.ex. anger specifika sjukdomar eller specifika omständigheter, så är svaret faktiskt just så enkelt.

Detta generella svar blir naturligtvis inte fel som svar på den generella frågan bara för att det finns ett fåtal överkänsliga som inte bör vaccineras eller andra omständigheter som gör att vaccination är olämpligt eller bara onödigt.

Speciellt som MarkoV säger att han har ett "starkt immunförsvar" så ligger det nära till hands att denne inte upplever sig som speciellt sjuklig eller har en underliggande problematik. Allt detta gör att det generella svaret "ja" är riktigt. Det är den gruppen, unga och friska, tack vare likheten med spanska sjukan, man faktiskt vill vaccinera så snart som möjligt efter de andra mer specifika riskgrupperna.

Det är precis därför jag svarade dels ur hans perspektiv och ur samhällets, där det första egentligen bara kan svaras av av honom själv.
Sen ur samhällsperspektiv är det fel att inte vaccinera sig, men det är inget absolut, det finns en stor gråzon där som gör att det inte alltid är fel att inte vaccinera sig (notera att jag aldrig påstår att det är rätt att inte vaccinera sig).

Med andra ord: Vi har Fel att inte vaccinera sig, och så har vi, hmmm, njaaa, hmm, mindre fel att inte vaccinera sig.

Permalänk
Citat:

Jo, det är rätt lätt att besvara faktiskt. Svaret är nej, du gjorde inte rätt.

Bara för att du är rädd för döden så är inte alla det. Man ska dö förr eller senare, och vi människor som accepterar detta orkar helt enkelt inte gå och vaccinera oss, därför att, vafan, vi ska ju dö ändå?

Istället för att slösa bort tid på att sitta här och diskutera någon som ni iallafall aldrig kommer att komma överens om, gör något av livet istället. Du kan dö imorgon, så gör något vettigt idag.

Nej, MarkoV, du har inte gjort fel. Om du anser det rätt att inte vaccinera dig, då har du fan gjort rätt!;)

EDIT: En till kille i min klass vaccinerade sig. För tre veckor sen. Han har ännu inte kommit tillbaka...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morris164
Bara för att du är rädd för döden så är inte alla det.

Vad menar du? Vem är det i denna tråd som gång på gång på gång påpekat att det inte i första hand är döden som ska pareras med vaccin?

Citat:

Man ska dö förr eller senare, och vi människor som accepterar detta orkar helt enkelt inte gå och vaccinera oss, därför att, vafan, vi ska ju dö ändå?

Och? Ett jävligt lamt argument "mot" vaccin. Faktum är att argumentet rentav diskvalificerar de flesta andra argumenten mot vaccin, som t.ex. den överdrivna faran med vaccinering. Ingen har någonsin påstått att du inte får ha en defaitistisk eller nihilistisk livsåskådning. Det jag och andra argumenterar mot är pseudovetenskap, inte personliga stollerier.

Citat:

Istället för att slösa bort tid på att sitta här och diskutera någon som ni iallafall aldrig kommer att komma överens om, gör något av livet istället. Du kan dö imorgon, så gör något vettigt idag.

Nonsensargument. Varför gör inte du något av ditt liv i stället för att sprida luftbaserade åsikter?

Citat:

Nej, MarkoV, du har inte gjort fel. Om du anser det rätt att inte vaccinera dig, då har du fan gjort rätt!;)

Om någon anser att det är fel att vaccinera sig och därför inte vaccinerar sig så har denne dessutom gjort rätt? Enligt vilken cirkulär standard då? Det var det riktiga du skulle argumentera för, inte förutsätta, stupid.

Citat:

EDIT: En till kille i min klass vaccinerade sig. För tre veckor sen. Han har ännu inte kommit tillbaka...

Anekdot. Bevisvärde: noll. Vi vet inte ens om anekdoten har med vaccin att göra från första början!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Om det nu är så viktigt att vaccinera sig, varför är det då inte lag på det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Om det nu är så viktigt att vaccinera sig, varför är det då inte lag på det?

Varför skulle det vara det? Det vore en inskränkning på individuell frihet, men visst, det kan finnas situationer där något sådant vore befogat, men knappast för hela befolkningen för influensa. Ibland kan arbetsgivare och fack ha krav, t.ex. på sjukdomstester inom matbranschen.

Det finns massvis med saker som är viktiga men som ändå inte gör sig bra i lag. Att rösta kan anses viktigt, men Sverige (till skillnad från en del andra länder) har inte rösttvång. Att äta riktigt, att röra på sig och på andra sätt leva hälsosamt är mycket viktigt men knappast föremål för lag.

Så, jag tror du ställer upp en falsk eller dålig frågeställning; viktiga saker implicerar inte lag och även oviktiga saker kan regleras i lag. Edit: Och dessutom kan man inte ställa viktiga eller oviktiga saker mot varandra hur som helst; vaccin kan inte ställas mot mat för dagen, etc.

Visa signatur