Ska installera win2k --> Hittar ej mina NTFS partitioner

Permalänk
Medlem

Ska installera win2k --> Hittar ej mina NTFS partitioner

Kör för tillfället WinXP men eftersom det inte fungerar till 100% för mej så tänker jag installera win2k. Jag kan inte installera 2k ifrån windows (xp) eftersom jag får upp felmeddelandet "Denna CD-ROM skiva innehåller en äldre version än den som du använder. Du kan inte installera från den här disken."
Jag försökte då boota upp med win2k skivan men då hittar den bara på 1 av mina 4 partitioner, den enda som det hittar är min FAT32 partition, de övriga är NTFS partitioner. Jag vill installera win2k på C:, har XP på E:

Hur ska jag göra? Ska jag konvetera C: till FAT32? Hur gör jag det isf?

Vill inte formatera någon av partitionerna för tillfället...

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Win XP använder en nyare version av NTFS och därför kan
inte Win 2k se partitionerna, tyvärr.
Konvertera om till fat 32 från NTFS brukar aldrig fungera utan
du får nog formatera är jag rädd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonehead
Win XP använder en nyare version av NTFS och därför kan
inte Win 2k se partitionerna, tyvärr.
Konvertera om till fat 32 från NTFS brukar aldrig fungera utan
du får nog formatera är jag rädd.

Ok, om jag formaterar C: och installerar win2k på den kommer jag inte kunna hitta NTFS partitionerna alls då? Inte ens i windows?

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foffe

Ok, om jag formaterar C: och installerar win2k på den kommer jag inte kunna hitta NTFS partitionerna alls då? Inte ens i windows?

Jopp... Tyvärr inte... Windows 2000 använder sig av NTFS 3.x-någonting medans Windows XP använder sig av 5.x-någonting... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Jopp... Tyvärr inte... Windows 2000 använder sig av NTFS 3.x-någonting medans Windows XP använder sig av 5.x-någonting... :/

Vad pratar du om? Min Win2k Pro(SP3) installation som ligger på en annan dator hittar mina WinXP Pro diskar(allt ligger på NTFS)

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Hedersmedlem

W2k använder ntfs 5.0 och XP använder 5.1 .. w2k har dock inga problem alls att läsa/skriva 5.1 volymer...

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.