Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk

PC-City har tagit DB´s plats på Dreamhack Winter 2008.

Känns ungefär som om Komplett skulle bli ersatt av Inet... =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
PC-City har tagit DB´s plats på Dreamhack Winter 2008.

Känns ungefär som om Komplett skulle bli ersatt av Inet... =/

Inet är ju iaf bättre än vad datorbutiken var,
och billigare än komplett och deras skyhöga frakter.

Pc-City är samma crap som alla köplador fast utan vitvaror.

Vore bättre Dustin skippade idol-dyngan nästa år och satsade på DH.

men, men.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Det jag tyckte var dumt att folk inte såg tendenserna på DB konkurs och fortsatte att beställa saker fast dom inte levererade och folk fortsatte förskottsbetala...

Liksom jag personligen tycker inte synd ett dugg om er ni har er själva att skylla det fanns varningsord efter varningsord i hur många trådar som helst...

Men visst så tycker jag att ni ska få era pengar tillbaka och jag hoppas att det löser sej för er allihopa...

GOD JUL.

Nu kan det förekomma sig så att alla inte sitter och läser på olika forum innan de skall köpa en dator eller andra varor. Enda gången jag har tagit reda på information om datorbutiken var för drygt ett år sedan. Då kollade jag upp vad folk tyckte om stället och då jag fick ett bra intryck beslutade jag mig för att använda dem. Varför skulle jag inför varje inköp därefter kolla upp dem igen?

Permalänk
Visa signatur

Fråga inte mig... Jag bara besöker den här planeten.

Permalänk
Citat:

ouch, var ju inte bra...
Nu är ju det intressanta hur många som INTE får pegnar tillbaka och hur mkt pengar det handlar om.

de personer här som säger att de fått pengar tillbaka, hade ni förskottsbetalat utan kredit?

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
ouch, var ju inte bra...
Nu är ju det intressanta hur många som INTE får pegnar tillbaka och hur mkt pengar det handlar om.

de personer här som säger att de fått pengar tillbaka, hade ni förskottsbetalat utan kredit?

De som fått tillbaka pengar har inte fått det genom konkursboet, så snabbt går det inte att driva en sådan process.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkensune
Nu kan det förekomma sig så att alla inte sitter och läser på olika forum innan de skall köpa en dator eller andra varor. Enda gången jag har tagit reda på information om datorbutiken var för drygt ett år sedan. Då kollade jag upp vad folk tyckte om stället och då jag fick ett bra intryck beslutade jag mig för att använda dem. Varför skulle jag inför varje inköp därefter kolla upp dem igen?

Ryktena började gå i våras att det gick dåligt. Under sommaren blev det sämre med flera artiklar här på swec. De ändrade sitt lagerföringssystem och började spegla leverantörens lagersaldo.
När folk missar flera artiklar på olika sidor på internet och ändå beställer och förskottsbetalar så är man lite... ja.. fyll i själv.

När man kollar upp varorna man ska beställa via prisjakt.nu så kan man se vilket betyg datorfirman har som har varan. Ifall man missar att betygen gått från 10 till 2 på några få månader och att nästan alla bara klagar så får man nästan skylla sig själv.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Ryktena började gå i våras att det gick dåligt. Under sommaren blev det sämre med flera artiklar här på swec. De ändrade sitt lagerföringssystem och började spegla leverantörens lagersaldo.
När folk missar flera artiklar på olika sidor på internet och ändå beställer och förskottsbetalar så är man lite... ja.. fyll i själv.

När man kollar upp varorna man ska beställa via prisjakt.nu så kan man se vilket betyg datorfirman har som har varan. Ifall man missar att betygen gått från 10 till 2 på några få månader och att nästan alla bara klagar så får man nästan skylla sig själv.

Jag upprepar det jag skrev. Alla sitter inte och läser på en mängd forum innan de gör ett köp. Därför stör jag mig på när folk säger att de som förlorat pengar får skylla sig själva.

Personligen anser jag att det behövs bättre konsumentlagar som skyddar individen.

(Jag fick mina pengar tillbaks av SEB så jag är nöjd i slutändan.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkensune
Jag upprepar det jag skrev. Alla sitter inte och läser på en mängd forum innan de gör ett köp. Därför stör jag mig på när folk säger att de som förlorat pengar får skylla sig själva.

Personligen anser jag att det behövs bättre konsumentlagar som skyddar individen.

(Jag fick mina pengar tillbaks av SEB så jag är nöjd i slutändan.)

Ifall en polare du inte hört av på över ett år vill låna 7000kr skulle du då gladeligen hiva upp plånboken eller skulle du bli osäker?

Skulle du gå in hos en IT-firma nära där du bor och ge de 7000kr och be de fixa ihop en dator inom rimlig tid ifall du inte pratat eller varit inne i butiken på över ett år?

När man plockar ihop datordelar så är det sunt förnuft att kolla var man får bäst pris på delar och montage och samtidigt så ser man då vad andra kunder tycker.

Man slår bara inte upp en adress till en datorfirma och börjar beställa delar och sen bara ger de pengarna. Det är dumt, du får tycka vad du vill men man måste ha sunt förnuft.
Även stora datorfirmor kan kursa eller bli uppköpta av mer oseriösa aktörer.
Det gäller inte bara datorfirmor utan många olika typer av företag både i verkligheten och på nätet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

@mortifer666 och liknande
det är klart lätt att säga i efterhand, eller när du har observerat en liknande händelse från sidan.

personligen hade jag det inte ens i tankarna att en butik jag beställer ifrån kan gå i konkurs. det är bara för att inte hade erfarenhet nog.

jag beställde för typ 3 månader sedan, och f-ing asus kunde inte tillverka tillräckligt många 4870x2 så ingen hade dom i lager.
när jag beställde hade jag inga tvivel alls på db, då jag beställt säkert 10ggr där, (och några andra butiker också) då jag har (för det mesta) betalat med kontokort utan att nåt dåligt hände.

och ja, jag fick flera varningstecken om datorbutiken och hade GOD tid på mig att avbeställa, men eftersom konkursscenariot aldrig fanns i mitt huvud så gick det som det gick.
NU VET JAG BÄTTRE.

i efterhand borde man informera folk om riskerna med förskottsbetalning på annat sätt än forum.
50 miljoner har db i kundskulder, lägg ihop alla belopp som nämnts i denna tråd så blir det inte mer än 150k, det borde ge en grov uppskattning om hur stor andel som följer forumdiskussioner (multiplicera med antalet stora forum också).

och framförallt ska staten ge något sorts skydd i utbyte mot världens högsta skatt!

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Mina ram minne som ja köpte där e kassa.. TRor ni ja kan få ett par nya av corsair direkt ?

Visa signatur

If the milk turns out to be sour, I ain't the kinda pussy to drink it.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
@mortifer666 och liknande
det är klart lätt att säga i efterhand, eller när du har observerat en liknande händelse från sidan.

personligen hade jag det inte ens i tankarna att en butik jag beställer ifrån kan gå i konkurs. det är bara för att inte hade erfarenhet nog.

jag beställde för typ 3 månader sedan, och f-ing asus kunde inte tillverka tillräckligt många 4870x2 så ingen hade dom i lager.
när jag beställde hade jag inga tvivel alls på db, då jag beställt säkert 10ggr där, (och några andra butiker också) då jag har (för det mesta) betalat med kontokort utan att nåt dåligt hände.

och ja, jag fick flera varningstecken om datorbutiken och hade GOD tid på mig att avbeställa, men eftersom konkursscenariot aldrig fanns i mitt huvud så gick det som det gick.
NU VET JAG BÄTTRE.

i efterhand borde man informera folk om riskerna med förskottsbetalning på annat sätt än forum.
50 miljoner har db i kundskulder, lägg ihop alla belopp som nämnts i denna tråd så blir det inte mer än 150k, det borde ge en grov uppskattning om hur stor andel som följer forumdiskussioner (multiplicera med antalet stora forum också).

och framförallt ska staten ge något sorts skydd i utbyte mot världens högsta skatt!

Det är surt att förlora pengar men även jag har beställt av datorbutiken.
Två gånger i år. Första gången betalade jag faktiskt direkt men det var innan deras betyg sjönk som en sten på prisjakt. Andra gången jag beställde tog jag därför på postförskott. Att DB inte hade i lager var nog snarare för att DB inte haft något lager på ett tag utan köpt direkt från grossist och visat deras lager. Problemet är att om DB haft ont om pengar så har de inte kunnat beställa från grossisten.

Vad gäller distansköp så har vi redan riktigt bra skydd. Ska staten gå in och sätta upp en buffert för alla företag i Sverige fall i fall de går i konkurs?
Du tror inte företag blir mer benägna att ta risker? DB ryktas det om har haft en riktigt dålig styrelse och som nu bevisligen kört ett företag så illa att de har miljonskulder. Ett skydd som stiger in och betalar företags skulder när det går dåligt skulle ju bara uppmuntra till att ta onödiga risker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av drdazed
Mina ram minne som ja köpte där e kassa.. TRor ni ja kan få ett par nya av corsair direkt ?

http://www.corsair.com/company/contacts.aspx

Ja, företaget är skyldigt att ge support på sina varor.
Sålänge minnena inte bevisligen har handhavandeskador så.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Idag blev jag lite otålig och ringde Handelsbanken. Efter en timme ringde de tillbaka och sa att min reklamationsunderlag saknades men hittat noteringar i kontoret. Den verkar som har blivit godkänd och pengarna är 'pågång' tillbaka till mitt konto. Jag hoppas verkligen att de gör...
Yepp, bankort VISA.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JustinTa
Idag blev jag lite otålig och ringde Handelsbanken. Efter en timme ringde de tillbaka och sa att min reklamationsunderlag saknades men hittat noteringar i kontoret. Den verkar som har blivit godkänd och pengarna är 'pågång' tillbaka till mitt konto. Jag hoppas verkligen att de gör...
Yepp, bankort VISA.

Vad menar du med att ditt reklamationsunderlag saknades?
Hur mycket pengar handlade det om för dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adampolis
Vad menar du med att ditt reklamationsunderlag saknades?
Hur mycket pengar handlade det om för dig?

De hittade inte pappret men det var elektronisk registrerad, tror jag.
För mig handlar det om 4403 kr

Permalänk

Här kan ni kolla inventarierna om ni är sugna på att köpa konkursboet:

http://www.hamilton.se/swe/office/Shoppingsajterna.asp

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JustinTa
De hittade inte pappret men det var elektronisk registrerad, tror jag.
För mig handlar det om 4403 kr

aha okej.

Jag skickade in en reklamation dagen efter jag fick veta att dom gick in konkurs, men grejjen är ju den att jag beställde min vara den 12/11 och avbeställde 13/11. Ringde därefter Nordea för att häva reservationen och det gjorde hon. Och pengarna var därefter tillbaka på mitt konto. Sen märker jag samma kväll som dom gått i KK att dom jävlarna dragit pengarna ändå den 14/11.

Har nu gjort reklamation som sagt, Men enligt Nordea måste jag vänta upp emot 50 dagar. För det kan typ ta så lång tid att gå igenom min order och skit. Men hon sa att det fanns en mycket god chans att jag skulle få tillbaka mina 7466kr. Eftersom Datorbutiken tog pengarna även fast jag avbeställt varan.

Permalänk

@mortifer666 ok, så varför ska visa få skydd men inte andra?
skulle detta varit i danmark, skulle inga kunder hamnat i en sån situation.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

duck_the_hitman: Det är för att det är Danmark som har världens högsta skatter. Du får rösta på Måna Sahlin så kommer vi säkerligen ha världens högsta skatter inom kort.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Grundproblemet är ju att företagen drar pengarna från visa korten innan de har levererat varan, här behövs det hårdare regler.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Grundproblemet är ju att företagen drar pengarna från visa korten innan de har levererat varan, här behövs det hårdare regler.

Du anser alltså inte att grundproblemet är att kunden ger företagen tillstånd att dra pengarna innan de har levererat varan?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksand
Här kan ni kolla inventarierna om ni är sugna på att köpa konkursboet:

http://www.hamilton.se/swe/office/Shoppingsajterna.asp

Just inventarierna är väl inte jätteintressanta, dock var det ganska kul att läsa igenom listan

Lagerinventeringen såg lagom kul ut. Glass?

Permalänk
Medlem

Nu har pengarna kommit tillbaka till mitt konto! Yes!
Läget ser ljusare för oss nu. Fler o fler har fått sina pengar tillbaka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JustinTa
Nu har pengarna kommit tillbaka till mitt konto! Yes!
Läget ser ljusare för oss nu. Fler o fler har fått sina pengar tillbaka.

Och du betalade med?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
@mortifer666 ok, så varför ska visa få skydd men inte andra?
skulle detta varit i danmark, skulle inga kunder hamnat i en sån situation.

Vilka får skydd? Företagen som sålt saker till datorbutiken? Där företagen varken har pengar eller varan kvar. Ja, de står först i kö att få tillbaka pengar från konkursboet för att konkursen inte ska drabba andra företag.
Tänk själv ifall datorbutiken var skyldig 20 miljoner till sin största grossist utan att betala ett öre. Då skulle grossisten troligen gå på knäna eller gå omkull. Vilket i sin tur påverkar flera andra företag och människor.

Visst. Vi kan se till att kunderna får tillbaka sina pengar först och skapa en stor kedja av konkursbon. Problemet är att företagens pengar som saknas är de pengar de lever på. Pengarna som konkursboet är skyldiga det ursprungliga företagets kunder är inte livsnödvändiga.

Hade de varit skillnaden mellan liv och död för privatpersonen så hade han/hon garanterat inte beställt datordelar och betalt i förskott.

Du kan gärna länka till lite information om hur det fungerar i Danmark så jag får lära mig något nytt och kanske ändra min ståndpunkt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

kan inte bry mig mindre om andra företag o banker osv...dom tar risker liksom vilken kund som helst och borde ha samma konsekvenser för sina beslut.

du verkar inte ha läst denna tråden för allt detta har redan varit uppe, känns som att jag upprepar mig typ 3:e gången nu.

min grundpoäng är att kunder ska inte lägst prioriterade, för då finns det folk som förlorar pengar, jag antar att du inte vet hur det känns.
kreditbetalare är skyddade via lag och så gott som garanterade sina pengar tillbaka, men vi andra då?

läs tråden innan du börjar ropa för den ena sidans rätt.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
kreditbetalare är skyddade via lag och så gott som garanterade sina pengar tillbaka, men vi andra då?

Inget hindrar dig från att också handla på kredit, eller till och med låta bli att betala i förskott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adampolis
Och du betalade med?

Bankort VISA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
kan inte bry mig mindre om andra företag o banker osv...dom tar risker liksom vilken kund som helst och borde ha samma konsekvenser för sina beslut.

du verkar inte ha läst denna tråden för allt detta har redan varit uppe, känns som att jag upprepar mig typ 3:e gången nu.

min grundpoäng är att kunder ska inte lägst prioriterade, för då finns det folk som förlorar pengar, jag antar att du inte vet hur det känns.
kreditbetalare är skyddade via lag och så gott som garanterade sina pengar tillbaka, men vi andra då?

läs tråden innan du börjar ropa för den ena sidans rätt.

Företag ägs av folk och det är folk som arbetar i dem.
Får inte företagen några pengar för arbetet de utför så kan de i sin tur inte betala för det arbete de får utfört. Med andra ord de måste säga upp folk eller gå omkull.

Det du säger är att privatpersoners "sparpengar" är lika mycket värda som andra privatpersoners levebröd.

Det kommer alltid finnas folk som förlorar vid en konkurs. Därför anser jag att styrelsen och VDn borde ställas till svars varje gång ett företag går omkull.

Jag lider med de som förlorat de pengar som de tänkt köpa saker för.
Men vet du vad? De svälter inte. Det enda som händer är att de mår dåligt över att de förlorat pengar de lagt undan.

För ett företag med 20 anställda så kan en stor skuld innebära att alla måste sluta och att företaget går omkull. Kanske blir det skulder där också som då enligt dig först måste gå till privatpersoner och poff så går två företag till omkull.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

ok, bättre resonerat måste jag säga
men läste du vad någon skrev om danmarks system?
det är ju en mkt bättre lösning

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2