Permalänk
Entusiast

Rekommenderar Netgear WNR3500.v2

Jag rekommenderar starkt Netgear WNR3500 (Version 2)

Har precis köpt denna router från Inet och är nöjd med den.
Länk till Inet: Netgear Wireless-N WNR3500 RangeMax - Inet.se

Den har följande egenskaper:
4 Gigabit LAN portar.
1 Gigabit WLAN port.
Trådlös 802.11n upp till 300 mbit/sec.
32 Megabyte RAM.
450 MHz CPU (Broadcom BCM4716)
Mer än 100 mbit throughtput. (skulle gissa att den klarar 300 mbit och mer därtill)
Stöds av dd-wrt.

Jag vill tillägga att den här är alltså version 2.
Den skilljer sig från den första versionen på flera punkter, varav den största skillnaden är att version 2 är baserad på Broadcom-chipsetet.
Den äldre Version 1 var baserad på Marvell's chipset.

Jag har själv installerat firmware från DD-WRT på den och det fungerar utmärkt.
Varför jag valde att installera DD-WRT var att jag behövde konfigurera flera speciell port-omdirigeringar som inte gick att utföra med den ordinarie firmwaren.

Jag har också hård-testat den på min Telia 100 mbit fiberanslutning.
Den håller full hastighet utan avbrott även uder de mest stressade situationerna.
Hård-testat den med ett gäng riktigt elaka torrents till full belastning och lite till.
Den är verkligen stabil som ett berg.

För moddaren:
Den här routern är mycket enkel att öppna och det verkar som om att Netgear har gjort den här till en modvänlig version.
Båda sidorna kan enkelt tas bort en skruv vardera, och till min häpnad var att det heller inte fanns någon plombering.
Det är nästan om om den inbjuder till moddning av hårdvaran.

En nackdel är att den inte har några anslutningar för extern antenn.
Istället har den interna antenner etsade på kretkortet.
Detta kan enkelt åtgärdas tack vare att den är så pass lätt att modifiera.
Kretskortet har tre stycket micro-anslutningar för extern antenn som inte används, så möjligheterna för att modda in egna anslutningar utan att behöva löda är mycket goda.

Fördelar:
Mer än 100 mbit throughtput. (Kunde inte testa mer än så)
Stöds av DD-WRT.
Gigabit.
Tydliga beteckningar på framsidan.
Lätt at modda.
Priset. Knappt 800 kronor inkl. moms.

Nackdelar:
Inga anslutningsmöjligheter för extern antenn (kompenseras av att den har 3 st antenn-kontakter på kretskortet och att den är lätt att modda)

EDIT:
En medlem frågade om varför den här routern "hickar" och beter sig underligt.
Det finns flera tänkbara orsaker till detta, och de flesta lösningarna jag presenterar här kan vara bra även för andra routrar:

-------------------------------------------------------------------------------------------

Möjligt problem 1:
Det är mjukvaran i routern som spökar.
Lösning:
Prova att uppdatera firmware. Prova att ladda ner firmware till router från Netgears support-sida: Answer
Installerar firmwaren gör man via webb-gränssnittet. Kolla manualen för detaljer om detta.
I regel brukar nya firmwares lösa många problem, men är inte helt säkert om det löser just ditt.

Möjligt problem 2:
Nätverket bråkar med routern angående 100 / 1000 Megabits-anslutning.
Orsaker:
Är nätverkskabeln, eller dess kontakter, av lite sämre kvalitet, försöker datorn och routern först prata i 1000 megabit, men dem förstår inte varandara riktigt, sänker hastigheten till 100 (Nätverket tar en kort paus när detta händer) och försöker prata igen.

Hör routern och datorn varandra klart och tydligt skall det vara OK. Men är nätverksporten i datorn en "bångstyrig #¤%&", kommer den inte att nöja sig, utan försöker med 1000 megabit igen... och igen... och igen... titt som tätt och orsakar att nätverket "hickar"/"Tar pauser".

Lösning 1 på Problem 2:
Uppdatera drivrutinerna till datorn nätverksport/kort.
Intel med flera andra lite äldre "gigabit" nätverkkort är kända att orsaka liknande problem.
Löses enkelt med senaste drivrutinerna.
Lösning 2 på Problem 2:
Vart löper kabeln? Utmed el-ledningar och andra kraftledningar? Se då till att kabeln är skärmad.
Om den inte är skärmad i det fallet, kan störningarna från kringliggande kablar, i synnerhet kraftkablar, ställa till med bekymmer som orsakar att nätverket är tvungen att starta om sig titt som tätt.
Kan du inte byta ut kabeln mot en skärmad, flytta på kabeln så att den inte löper jämn-sides kraftkablar och andra kablar till 230 volts-nätet.
Lösning 3 på Problem 2:
Se till att nätverkskabeln mellan datorn och routern är av god kvalitet. Det framgår oftast i den text som löper utmed kabeln. Vanligast är CAT 5e, vilket är fullt godtagbart för 1000 megabit (a.k.a gigabit)

Möjligt problem 3:
Nätverkskortet i datorn och portarna i routern är dåliga på att förstå varandra, då dem är av helt
olika tillverkare.
Orsaker:
Olika tillverkare har olika uppfattningar hur man skall kvalitets-bestämma en produkt, vissa är strängare än andra, andra är lite slappare med reglerna.
Toleranserna hur en signal skall bete sig i 100 / 1000 megabit är strama, så många tillverkare väljer att "fuska lite", men bara så pass att det inte märks.
Normalt brukar dessa "fusk" inte vara till problem, men ibland hittar man "dem där två" som absolut inte går ihop, och hela världen rasar samman.
Lösning:
Byt ut något i någon ända, till något som är bättre på att kommunicera utan att ta till små "fusk".
Man har just investerat X antal kr. i routern, så den är väl kanske inte att tänka på i första hand.
Kan man byta nätverkskortet i datorn, gör det.
Märken såsom Netgear, Linksys, Level1, Dlink, 3com, Intel och Realtek är värda att satsa på.
Det är ytterligare ett par hundringar i investering, men nätverket pratar glatt i 1000 megabit utan hicka med riktiga komponenter i båda ändarna.
Återigen, en uppdatering av drivrutinerna för nätverkskorten kan vara lösningen.

Möjligt problem 4:
Mjukvaran i routern är helt enkelt för dålig för ditt nätverk.
Lösning:
Skaffa en bättre mjukvara/Firmware som är erkänt stabilare och har bättre inställningsmöjligheter:
DD-WRT
VARNING: Följer man inte instruktionerna noga, kan det hända att routern inte vaknar upp mer. Detta tillgrepp stöds inte av Netgear.

Några fördelar med detta:

  • Stabilare.

  • Följer standarder bättre.

  • Kompatibiliteten ökar.

  • Fler inställningar.

  • Fler funktioner.

  • Bättre online-support från andra erfarna entusiaster via deras forum och andra "communitys".

För att ta sig vidare härifrån, rekommenderar jag att man först läser på innan man ens tittar på firmwaren, så vet man vad som skall göras i förväg.
Generellt handlar det om att man måste uppdatera firmwaren i två omgångar, först en mini-version för att radera Netgears egna firmware, sedan den fulla versionen för att aktivera alla funktionerna.
Det går inte att ta steg2 firmware först, försöker man, kan detta "döda" routern.

Påläsning:
Installation - DD-WRT Wiki

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Måste bara var lite petig. Jag ser gärna att det står Mbit och inte mbit samt GHz istället för ghz.
Fin FAQ såhär långt

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Jag rekommenderar starkt Netgear WNR3500 (Version 2)
[lång text]

Ska se om jag kan få in infon i FAQ:n snart. Är dock inte riktigt tipp-topp idag (lång kväll igår ) men ska försöka få med det så snart som möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Måste bara var lite petig. Jag ser gärna att det står Mbit och inte mbit samt GHz istället för ghz.
Fin FAQ såhär långt

Du har helt rätt, jag skyller på att jag inte skrev den text-snutten utan endast copy-paste:ade. Det finns helt klart en anledning till varför copy-paste metoden inte är något vidare bra

Fixat nu i alla fall, tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, med riks att alla blir sjukt lessa på att jag nu kommer ställa en fråga som ni säket svarat på hundra gg tidigare så gör jag det ändå...

ÄR så sjukt less och får snart panik... måste skaffa en ny router men vet inte vilken jag ska ha. har en adsl lina på 24 mbit och ett ex antal klienter med gamla g standarder men sedan också en ps3 samt en macmini som jag kör som htpc med win 7. Problemet är att den värdelösa routern som man får via bredbands bolaget inte klarar av alla klienterna, speciellt inte via det trådlösa nätverket.

Nu till min fråga. vad ska man köpa om man vill kunna dela upp nätverket så att man köra mac mini samt ps 3 via en accesspunkt och de andra andra på en annan för bara surf?

är så less och vill verkligen bara skaffa en stabil router som jag slipper starta om var tredje timme eller så fort man ska koppla upp en ny klient vid uppstart.

nu står det mellan Netgear WNDR3700 (men den känns lite dyr) eller Linksys WRT320N

förslag någon, jag blir tokig ?
/ SImon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manjola
Hej, med riks att alla blir sjukt lessa på att jag nu kommer ställa en fråga som ni säket svarat på hundra gg tidigare så gör jag det ändå...

ÄR så sjukt less och får snart panik... måste skaffa en ny router men vet inte vilken jag ska ha. har en adsl lina på 24 mbit och ett ex antal klienter med gamla g standarder men sedan också en ps3 samt en macmini som jag kör som htpc med win 7. Problemet är att den värdelösa routern som man får via bredbands bolaget inte klarar av alla klienterna, speciellt inte via det trådlösa nätverket.

Nu till min fråga. vad ska man köpa om man vill kunna dela upp nätverket så att man köra mac mini samt ps 3 via en accesspunkt och de andra andra på en annan för bara surf?

är så less och vill verkligen bara skaffa en stabil router som jag slipper starta om var tredje timme eller så fort man ska koppla upp en ny klient vid uppstart.

nu står det mellan Netgear WNDR3700 (men den känns lite dyr) eller Linksys WRT320N

förslag någon, jag blir tokig ?
/ SImon

I ditt fall skulle jag valt Netgear modellen även då den är dyrare. Det eftersom den, mig veterligen, klarar både 2.4 GHz samtidigt som 5 GHz. Så du kan köra dina enheter som kräver 802.11g (vilket väll också inkluderar ps3:an eller har den verkligen stöd för 802.11n?) på ett "nät" och dina enheter som stödjer 802.11n kan köra på ett eget "nät".

Edit: Är du dock nöjd med den hastighet man får ut via 802.11g (dvs teoretiskt max 54 Mbit/s) så kör på en WRT320N. Men släng in dd-wrt på den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Har fått i uppdrag att hitta en trådlös router och nätverkskort till mor och far. Dom har skaffat Telia ADSL 2,5mbit och deras digitaltv via telefonjacket. Dom har huvudjacket på övervåningen och datorn kommer stå i källaren. Vilken är den billigaste och smidigaste Routern som klarar detta.

Har kollat på Paketen från D-link som heter :
D-Link DKT-110 54Mbps Startpaket (DIR-301+DWA-111) 390kr
D-Link DKT-400 Wireless N startpaket (DIR-615+DWA-140) 749kr

Hastigheten är väl inte så noga, det är värre med mottagningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guppy
Hejsan.
Har fått i uppdrag att hitta en trådlös router och nätverkskort till mor och far. Dom har skaffat Telia ADSL 2,5mbit och deras digitaltv via telefonjacket. Dom har huvudjacket på övervåningen och datorn kommer stå i källaren. Vilken är den billigaste och smidigaste Routern som klarar detta.

Har kollat på Paketen från D-link som heter :
D-Link DKT-110 54Mbps Startpaket (DIR-301+DWA-111) 390kr
D-Link DKT-400 Wireless N startpaket (DIR-615+DWA-140) 749kr

Hastigheten är väl inte så noga, det är värre med mottagningen.

Tråden är ej till för denna typen av frågor. Det är en FAQ. Jag kan personligen inte rekommendera något av paketen, då jag inte vet ett dugg om paketen eller speciellt mycket om routrarna. För specifika köpråd där det står mellan två produkter bör du skapa en ny tråd eller googla på produkterna för att bilda dig en uppfattning.

Som en generell grej så är ju halva grejen med 802.11n (det dyrare paketet) att den standarden ska ge längre räckvidd. Men du anger inte hur långt ifrån varandra grejerna ska stå så ifall du behöver 802.11n eller ej kan jag heller inte svara på. Enligt mina egna erfarenheter (bor i hus med gipsväggar och trästomme) så räcker min 802.11g (dvs. det billigare paketet) väldigt långt. Många, långa meter ifrån mitt hus. Huruvida något av korten eller router:na är något stabila och värda sitt pris vet jag inte och det får du avgöra själv (genom vidare sökning).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
I ditt fall skulle jag valt Netgear modellen även då den är dyrare. Det eftersom den, mig veterligen, klarar både 2.4 GHz samtidigt som 5 GHz. Så du kan köra dina enheter som kräver 802.11g (vilket väll också inkluderar ps3:an eller har den verkligen stöd för 802.11n?) på ett "nät" och dina enheter som stödjer 802.11n kan köra på ett eget "nät".

Edit: Är du dock nöjd med den hastighet man får ut via 802.11g (dvs teoretiskt max 54 Mbit/s) så kör på en WRT320N. Men släng in dd-wrt på den!

Hej tack för ett mycket bra svar, jag har nu köpt en wrt320N. Jag är ju självklart inte nöjd med 54Mbit/s men kom tyvärr på att jag har bara en adsl lina på 24 mbit/s och att jag nästan aldrig streamar något lokalt. vilket innebär att en snabbare router hade ändå inte hjälpt..

Måste bara få fråga dig en sista fråga, de flesta säger som du, att man ska köra på dd-wrt. Men jag har inte förstått vilken fördel det skulle ha rent prestandamässigt?

Men jag kommer nog ändå följa dina råd, och be min polare köra in det. Är som sagt n00b och har en känsla av det är en del meck med det?

/Manjo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manjola
Hej tack för ett mycket bra svar, jag har nu köpt en wrt320N. Jag är ju självklart inte nöjd med 54Mbit/s men kom tyvärr på att jag har bara en adsl lina på 24 mbit/s och att jag nästan aldrig streamar något lokalt. vilket innebär att en snabbare router hade ändå inte hjälpt..

Måste bara få fråga dig en sista fråga, de flesta säger som du, att man ska köra på dd-wrt. Men jag har inte förstått vilken fördel det skulle ha rent prestandamässigt?

Men jag kommer nog ändå följa dina råd, och be min polare köra in det. Är som sagt n00b och har en känsla av det är en del meck med det?

/Manjo

Du lär nog inte märka någon direkt skillnad på prestandan med dd-wrt jämfört med orginal firmware. Det du får med dd-wrt är väldigt många fler inställningar och "features" samt att dd-wrt i många fall är stabilare än orginal firmware.

Har själv inte "uppgraderat" en WRT320N men vad jag förstått så behöver man först flasha den med en firmware (heter något i stil med first-flash eller något sådant) och sen så flashar man med den firmware man vill ha (finns olika versioner av dd-wrt som innehåller olika många saker). Själva flashandet görs via webbinterfacet och är enkelt. Tänk bara på att ladda ner en firmware version som är specifik för WRT320N, annars kan man få stora problem!

Hoppas du är/blir nöjd med routern

Visa signatur

Permalänk

Jag funderar på WRT54GL eller WRT320N, men är lite fundersam över räckvidden på 320n eftersom den inte har någon antenn.

Någon som vet om den är lika bra eller bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristofer-kun
Jag funderar på WRT54GL eller WRT320N, men är lite fundersam över räckvidden på 320n eftersom den inte har någon antenn.

Någon som vet om den är lika bra eller bättre?

Jag införskaffade en 320n till far och körde in dd-wrt... den har bättre räckvidd än Zyxel routern han hade innan i alla fall.. och den hade externa antenner, så man får vara nöjd med det...
Sedan hur den mäter sig med wrt54gl kan jag tyvärr inte svara på..

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Snabb jämförelse på Prisjakt

Gjorde en snabb jämförelse mellan Netgear och Linksys på Prisjakt samt tog en titt på dd-wrt vilket gav i mitt fall att Linksys WRT320 får bäst betyg.
Tyvärr har den inte USB port men att betala dubbla priset nästan för att få det känns inte rätt.

Lansering enligt Prisjakts diagram i denna ordning:
[list="1"]
1. Netgear WNR3500
2. Linksys WRT610N med USB
3. Netgear WNDR3700 med USB
4. Linksys WRT320N
5. Netgear WNR3500L
[/list=1]

Pris i stigande ordning enligt Prisjakt:
[list="1"]
1. Linksys WRT610N (1 410:-)
2. Netgear WNDR3700 (1 248:-)
3. Linksys WRT320N (764:-)
4. Netgear WNR3500L (720:-)
5. Netgear WNR3500 (715:-)
[/list=1]

Val mellan de som klarar USB
Om jag absolut skulle välja en av de som har USB port skulle det bli Linksys WRT610N då den har möjlighet att flashas om med dd-wrt för mer funktion och stabilitet trots att Netgear WNDR3700 är billiggare och har bättre fart för Throughput WAN-LAN, 135,6 Mbit/s mot 408,9 Mbit/s. Annars är de väldigt lika och har man inte behov av att flasha så kan man lika väl välja Netgear WNDR3700.

Bäst Throughput WAN-LAN, (om man nu har det behovet)
Netgear WNDR3700 408,9 Mbit/s om man råkar ha ett bre..., nejnej, ett riktigt FETBAND typ 300 - 400 Mbit/s.

Det är mycket möjligt att Netgear WNDR3700 kommer att kunna flashas med dd-wrt framöver men som det ser ut nu så går det inte då det inte finns något flashprogram för det hos dd-wrt enligt deras databas. Möjligen har Tomato något.

Har själv Linksys WRT54GL V1.1 som bas och en likadan som bryggar till mitt kontor 50 meter mellan två byggnader. Behöver nu en printserver och kom då på att det är bättre att köpa en ny router för samma peng och byta ut en av mina WRT54GL som jag då också bryggar till min skrivare istället för en printserver. På så vis får jag mer funktion dessutom.
Däremot får jag kanske ingen bättre uppkoppling mot kontoret i andra huset men där kan jag antingen köpa en till WRT320N eller prova med bättre antenner då dessa är skruvade. Billigast är nog att prova med andra antenner först och går det inte får jag en fin brygga till garaget om jag inte orkar dra kabel dit.

Varför jag inte tog med D-Link DIR-655 är för att det inte går att köra dd-wrt på dem. Finns en massa andra produkter med som kan fungera men nått får ni göra själva med.

Netgear WNDR3300 har stöd för dd-wrt så det finns hopp om att det kan komma för Netgear WNDR3700 som det ser ut i databasen på dd-wrt.com.

Angående räckvidden mellan WRT54GL och WRT320N är jag rätt säker på att den nyare, (WRT320N), kommer att nå längre då den har Draft 802.11n. Tyvärr har den inga "lösa" antenner om man skulle vilja byta utan att behöva löda. Kanske finns det uttag på kretskortet förberett.

Visa signatur

//CuYono

Permalänk
Medlem

CuYono:

Du är medveten om att en 100/100 lina kräver 200+Mbit i throughput för att kunna användas fullt ut? WRT320N klarar nog inte riktigt det med sina 150Mbit

WRT320N verkar inte heller kunna använda båda frekvensbanden samtidigt för trådlöst.

Även om WNDR3700 inte fungerar med dd-wrt i dagsläget så tycker jag att det är den bättre. Får se hur långt borta dd-wrt stödet är.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Jag införskaffade en 320n till far och körde in dd-wrt... den har bättre räckvidd än Zyxel routern han hade innan i alla fall.. och den hade externa antenner, så man får vara nöjd med det...
Sedan hur den mäter sig med wrt54gl kan jag tyvärr inte svara på..

Vet du eller någon annan om man kan ha en extern antenn till WRT320N?

Permalänk
Medlem

Jag har en Linksys WRT54GL och precis fått comhems XXL med 100/10, men kommar jag då inte kunna utnyttja full hastighet då Linksys WRT54GL inte pallar med? Jag kör inte trådlöst, bara trådat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhilmoen
Jag har en Linksys WRT54GL och precis fått comhems XXL med 100/10, men kommar jag då inte kunna utnyttja full hastighet då Linksys WRT54GL inte pallar med? Jag kör inte trådlöst, bara trådat.

Nej det kommer du inte. WRT54GL klarar max >50 Mbit/s trådat. Över trådlöst är det ju ännu mindre. Du behöver byta upp dig.

Ledsen ni som lagt tipps, har inte riktigt haft (och har inte nu heller) tid att integrera era tipps i första inlägget. Men jag kommer till det så småningom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Nej det kommer du inte. WRT54GL klarar max >50 Mbit/s trådat. Över trådlöst är det ju ännu mindre. Du behöver byta upp dig.

Ledsen ni som lagt tipps, har inte riktigt haft (och har inte nu heller) tid att integrera era tipps i första inlägget. Men jag kommer till det så småningom.

Ach, okej tack.

vet du om det finns någon router som, likt den jag har med tomato FW, går att logga in på via SSH? Det är det enda krav jag har.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhilmoen
Ach, okej tack.

vet du om det finns någon router som, likt den jag har med tomato FW, går att logga in på via SSH? Det är det enda krav jag har.

Se första inlägget (alltså själva FAQ-inlägget):

Citat:

Linksys WRT320N (1000 Mbit/s LAN, 802.11n, stöds av* dd-wrt)

Tomato och dd-wrt är två varianter av samma (orginal) fw. Så Tomato kanske också stödjer WRT320N, men det får du kolla på Tomatos sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: [FAQ] Vilken router är det som gäller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
[FAQ] Vilken router är det som gäller?

För Linux

Innehållet på denna webbplats är (numera) helt irrelevant.

Och ja - det är helt OK för mig om admin känner för att radera detta inlägg efter åtgärd, så att vi inte länkar till sån skit i onödan.

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa om ClearOS som JenzA nämnde i en tråd för en stund sen, verkar vara ett gateway os med massa extragrejjer, opensource och gratis också.
I stil med Clarkconnect typ.
ClearOS

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Tänkte tipsa om ClearOS som JenzA nämnde i en tråd för en stund sen, verkar vara ett gateway os med massa extragrejjer, opensource och gratis också.
I stil med Clarkconnect typ.
ClearOS

Kanske för att det i princip är Clarkconnect :P.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Haha, ja där ser man, kanske ska läsa lite på wikipedia innan jag öppnar truten nästa gång.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

Så den här dir-655 kommer funka utmärkt till 3(2 körs 24/7)datorer med t3 100mbit/s ? (jag kör sladd)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Så den här dir-655 kommer funka utmärkt till 3(2 körs 24/7)datorer med t3 100mbit/s ? (jag kör sladd)

Borde inte vara några problem nej

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Re: Rekommenderar Netgear WNR3500.v2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Jag rekommenderar starkt Netgear WNR3500 (Version 2)
[text]...[/text]

Har nu, efter dryga två månader lagt till ditt bidrag i FAQ-posten.

Har även gjort vissa små tillägg och ändringar.

Visa signatur

Permalänk

Re: [FAQ] Vilken router är det som gäller?

Linksys WRT320N
D-Link DIR-655
Netgear WNR3500
"endast en utav 802.11g och 802.11n samtidigt"

Netgear WNDR3700
"802.11b/g/n, 802.11g och 802.11n samtidigt"

Betyder det att om man vill använda datorer/mediaspelare/m.m. med nätverkskort med g respektive n-standarden samtidigt så bör jag köpa en WNDR3700?

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk

Re: Re: [FAQ] Vilken router är det som gäller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ume'-Johan
Linksys WRT320N
D-Link DIR-655
Netgear WNR3500
"endast en utav 802.11g och 802.11n samtidigt"

Netgear WNDR3700
"802.11b/g/n, 802.11g och 802.11n samtidigt"

Betyder det att om man vill använda datorer/mediaspelare/m.m. med nätverkskort med g respektive n-standarden samtidigt så bör jag köpa en WNDR3700?

Kort och gott, ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ville bara tillägga att DD-WRT har nu stöd för WNDR3700.
http://svn.dd-wrt.com:8000/dd-wrt/changeset/14165

Länk till flash filen(arna).
ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer-V24-preSP2/04-16-10-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babovand:

Ville bara tillägga att DD-WRT har nu stöd för WNDR3700.
http://svn.dd-wrt.com:8000/dd-wrt/changeset/14165

Länk till flash filen(arna).
ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer-V24-preSP2/04-16-10-r...

Hur funkar drivrutinerna? Får man ut liknande hastighet jämfört med original firmware?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av Babovand:

Ville bara tillägga att DD-WRT har nu stöd för WNDR3700.
http://svn.dd-wrt.com:8000/dd-wrt/changeset/14165

Länk till flash filen(arna).
ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer-V24-preSP2/04-16-10-r...

Skrivet av maniak:

Hur funkar drivrutinerna? Får man ut liknande hastighet jämfört med original firmware?

Versionen är väll inte direkt att rekommendera just nu. Den är fortfarande under utveckling och de har bland annat lite problem med den trådlösa prestandan (https://dev.openwrt.org/ticket/6533). Det är alltså inte ens en Alpha version. Personligen skulle jag, om jag hade en WNDR3700, väntat tills nästa stabila version som förhoppningsvis har med stöd för WNDR3700.

Visa signatur