Besviken efter inköp av XFX RADEON BLACK EDITIO 5850 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Fail

Det är en radikal skillnad mellan GTX260/5850, GTX260 var ett dåligt kort när det släpptes. GTX285 är i klass med 5850 men GTX260 är "fortfarande" bra? Lät som den jag citerade jämförde 5850 med GTX260 som likvärdigt :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgart
Förstår, men vad jag menar är alltså att jag tror inte du behöver köpa en i7 och en 5970.

Utan jag tror du klarar dig rätt fint på en i5 och en 5870 kanske t.o.m en 5850. Fortfarande ett byte från amd till intel. Bara det att bytet är många tusen mindre kostsamt. i5an går dessutom överklocka en hel del.

Jag själv har en i5 och en 5870 och jag har rätt svårt att se att jag själv skulle vunnit mkt om jag bytte till 5890 och i7.

Jag får mer än tillräcklig prestanda med de 2 delarna för alla "nya" spel jag testat än så länge med den combon.

i7 920 + Gigabyte Radeon HD5970 2GB
Kundvagn: 2st varor. Totalt 8 885kr (frakt 59kr)
--------------------------------------------------------------
i5 750 + PowerColor Radeon HD5870 1gb
Kundvagn: 2st varor. Totalt 5 731kr (frakt 59kr)

3154 kr skildnad.

Hmm....
Du tänker alltså att jag ska klara detta med en i5 processor och ett 5850 eller 5870?

Jag måste ju ändå köpa nya RAM och nytt nätaggregat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
Hmm....
Du tänker alltså att jag ska klara detta med en i5 processor och ett 5850 eller 5870?

Jag måste ju ändå köpa nya RAM och nytt nätaggregat?

Sånt måste du ju köpa även om du köper ett i7 och ett 5970.

"Spelar World in Conflict och FarCry2 samt Crysis"

Det är la där ditt behov ligger? Isåfall tror jag du klarar dig med ovanstående, ja.

Ditt beslut givetvis. Men hade jag haft stålarna att köpa i7 och 5970 hade jag personligen troligtvis lagt dom pengarna på något annat fränt istället. Ett ljudkort och/eller bättre kylning kanske.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgart
Sånt måste du ju köpa även om du köper ett i7 och ett 5970.

"Spelar World in Conflict och FarCry2 samt Crysis"

Det är la där ditt behov ligger? Isåfall tror jag du klarar dig med ovanstående, ja.

Ditt beslut givetvis. Men hade jag haft stålarna att köpa i7 och 5970 hade jag personligen troligtvis lagt dom pengarna på något annat fränt istället. Ett ljudkort och/eller bättre kylning kanske.

Det är ju sant det du säger. Helt riktigt, en SSD-disk slantar man ju ihopt till om jag väljer i5 framför i7.

Permalänk
Avstängd

Verkar vara många nya på Forumet så tror att exakt allt Flaskar i en dator nu för tiden, har idag läst om 4st som säger att minnena flaskar, då handlar det om 800MHz DDR2, säger bara LOL!

I ditt fall så är det din CPU som flaskar och inte kan ge ditt nya grafikkort den kraften som det vill ha..

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Verkar vara många nya på Forumet så tror att exakt allt Flaskar i en dator nu för tiden, har idag läst om 4st som säger att minnena flaskar, då handlar det om 800MHz DDR2, säger bara LOL!

I ditt fall så är det din CPU som flaskar och inte kan ge ditt nya grafikkort den kraften som det vill ha..

MVH

Förvirrande det här, du menar alltså att ett byte av CPU till en vassare gör allt? Att jag kommer klara mig med de kraven jag har då?

Permalänk
Medlem

skaffa en phenom II x4 med ditt nuvarande system så räcker det ;o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Athkore
skaffa en phenom II x4 med ditt nuvarande system så räcker det ;o

Av de tester jag läst så kan man klämma ur ganska mycket mer FPS ur ett spel med en i5 än med just en phenom.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
Förvirrande det här, du menar alltså att ett byte av CPU till en vassare gör allt? Att jag kommer klara mig med de kraven jag har då?

Det är exakt vad han menar och förmodligen så har han jävligt rätt.

Vissa skriver en massa skit och speciellt det där med minnena är skrattretande.

Har märkt att väldigt mångsa nu för tiden tror att det ända som duger är i5 eller i7 för att sitta o lira samt strösurfa lite. Det är naturligtvis inte sant.

Mitt gamla "tröskverk" baserat på ett abit x38 moderkort och en q9450 hänger med lätt i flera år till. Det är väl grafikkortet ( ati 4890 ) som kanske sagt sitt i kommande nya spel men i övrigt så lär det gå alldeles utmärkt.

Nu kan jag inget om AMD men är din prolle kass som flera säger kan det räcka utmärkt att bara byta den.

En vän till mig hade en slö processor till ett ati 3850 kort. Kunde inte spela ngt. Oblivion gick i ca 5 fps.

Han bytte prolle och allt blev frid o fröjd. Kan spela det mesta. Visserligen har han en crt på 17" så kör på lite lägre upplösning.

Visst, om man tycker att det är kul att lägga massor av pengar hela tiden på dator prylar så är det väl upp till var o en.

Men jag brukar säga att skall man verkligen uppleva ngn aha upplevelse vid tex ett grafikkorts byte så måste det nya vara minst 100% snabbare för att det skall vara värt pengarna.

Ta fram en miniräknare o kolla själv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
Förvirrande det här, du menar alltså att ett byte av CPU till en vassare gör allt? Att jag kommer klara mig med de kraven jag har då?

Japp att byta CPU eller att prova klocka din nuvarande...
Men vet ju inte hur bra en Athlon x4a clockar, men prova det och se om det ger dig något mer...

MVH

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Öh, WiC är inte så extremt krävande?
http://i49.tinypic.com/2cru60y.jpg
Nu verkar Yougamers inte ha lagt ner så mkt tid på WiC, men att döma av vad jag läst på andra sidor samt min egna erfarenhet av spelet (tröttnade dock lite väl snabbt), men att maxa WiC på 1920x1080 kan göras med en snabb C2D och ett GTX 260.
http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-gtx-280,1953-19.ht...

Den sidan var bra om man vill kolla om datorn klarar det spelet. Men jag behöver inte vara orolig. Jag kan köra alla spel med min AMD 955BE + 5870 kortet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
Av de tester jag läst så kan man klämma ur ganska mycket mer FPS ur ett spel med en i5 än med just en phenom.

Det blir inte en jätteskillnad men han borde ta phenom då han redan har ett amd mobo.

Permalänk

Om jag hade uppgraderat från GTX260 så hade jag uppgraderat till HD5870..

Och som många säger: din processor är troligtvis en flaskhals, fast beror också lite på vad för upplösning du kör med..

Permalänk
Medlem

Men ni kan ju allvarligt inte sitta och säga att en x4 965 kommer att flaska WiC.

http://www.tomshardware.com/charts/2009-desktop-cpu-charts-up...

Där har ni tester, Vad gäller spelen är det endast vissa i7or som är vassare än just x4 965 (skiljer i vissa spel knappt 1 fps)
Enligt dessa test kan man se att x4 965 lägger sig mellan i7 och i5 i prestanda overall. Medans i7 top och 965 i spel är jämnare varandra.

Jag råder dig att köpa en sådan begagnad då det borde finnas några ganska billiga exemplar ute och rulla pga kompletts 50% erbjudande.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Jag hade klockat din processor innan du går och köper något. Du kan vinna mycket prestanda på detta. Har du stock eller köpt en bättre?

Du kan ju lätt klocka upp den till 3.4-3.8 Ghz om du har bättre CPU kylning, sedan 3.0-3.2 Ghz om du kör med stock kylning. Fast beror helt på hur varm den blir. Du kommer ju lätt märka skillnad om du gör detta.

Permalänk
Medlem

Jag gick från ett O.C 4870 1GB till 5850 Black edition också, jag känner faktiskt mycket stor skillnad, bla i WoW... Allt flyter mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geckod
Jag hade klockat din processor innan du går och köper något. Du kan vinna mycket prestanda på detta. Har du stock eller köpt en bättre?

Du kan ju lätt klocka upp den till 3.4-3.8 Ghz om du har bättre CPU kylning, sedan 3.0-3.2 Ghz om du kör med stock kylning. Fast beror helt på hur varm den blir. Du kommer ju lätt märka skillnad om du gör detta.

Men den prollen jag har nu har ju inget cache som gör att kärnorna kan kommunicera sinsemellan väl? Det är väl därför den är så kass för spel och video.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av palenque
Men den prollen jag har nu har ju inget cache som gör att kärnorna kan kommunicera sinsemellan väl? Det är väl därför den är så kass för spel och video.

men om ni inte visste så går det att låsa upp l3 chachen på athlon 620 låser man upp den och klockar den till 3,2ghz tex så blir det ju samma som phenom 955 så om du har moderkort som kan låsa upp cpuer så testa att se om du kan låsa upp ditt l3 cach först gör stor prestanda för inga pengar.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Avstängd

Jag är extremt nöjd med mitt XFX 5850 BE som jag har klockat till 900/1220!

Visa signatur

Asus PT6 Deluxe v2 | i7 920 @ 3,2GHz | Corsair Dominator DDR3 6GB @ 1600MHz | Intel X25-M 80GB SSD | 2x Gigabyte GTX470 1GB @ 850/2100 - 1.050v | Alienware OptX AW2310 23" 120Hz | nVidia 3D Vision

Permalänk
Antielefant

Varför besvarar ni en tråd som varit död i en månad?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync