FAQ: Allmän FAQ, säkra windows, gratisprogram, windows server 2003

Permalänk
Hedersmedlem

FAQ: Allmän FAQ, säkra windows, gratisprogram, windows server 2003

Den här FAQ:n (freqently asked questions) har sammanställts av sweclockers medlemmar under en lång tid. Tack för alla bidrag!

Har du något problem med windows eller något windowsprogram, läs här och/eller sök på forumet innan du skriver en ny tråd!

Innehållsförteckning
[list]
[*]Windows allmänt
[*]Program och sådant
[*]Rekommenderade länkar
[*]Säkra Microsoft Windows
[*]Gratis är gott!
(tips om bra gratisprogram)
[*]Windows Server 2003
[/list]

Windows allmänt

Fel:

  • Det kommer upp en ruta som säger att windows startas om inom en minut!

  • Varför kommer den här #$£@! program-mappen upp vid varje start??

  • AVI-filer går inte att flytta eller ta bort i Windows XP

  • Varför startar min dator om sig utan förvarning?

  • Windows XP och problem med bränning på grund av ASPI-fel

  • Internet Explorer sparar bilder som .bmp istället för .jpg

  • Det tar jättelång tid att logga ut ur windows 2000!

  • Varför har Aktivitetshanteraren ändrat utseende, jag ser bara vilka program som är igång? Allt annat är borta.

  • Varför är tray-ikonerna i windows 2000 så fula?

  • Varför öppnas sök när jag dubbelklickar på en mapp?

  • Varför stänger inte datorn av sig med Standard PC?

  • Explorer.exe avslutas när jag öppnar kontrollpanelen!

  • Explorer.exe avslutas när jag öppnar en mapp med bilder eller video!

Hur *:

  • Hur ändrar jag vilka program som ska starta automatiskt?

  • Hur tar jag bort Low diskspace / Lite diskutrymme varningen?

  • Hur tar jag bort Windows Messenger i windows XP?

  • Hur installerar man Windows 2000/XP/Server 2003?

  • Hur tar jag bort en NTFS-partition när jag vill installera windows 95/98/ME istället för windows NT/2000/XP/2003??

  • Hur formaterar jag en partition med windows 2000/XP/2003?

  • Hur får man numlock att vara aktiverat när man startar datorn, fast man ändrat i BIOS?

  • Hur löser man IRQ-problem i windows 2000/XP/2003?

  • Hur får jag statusfältet att stanna kvar i Internet Explorer och/eller Utforskaren? (Oftast i Windows XP)

  • Hur tar jag bort Windows Picture and Fax Viewer (XP)?

  • Hur slipper jag windows XP:s inbyggda unzip-stöd?

  • Hur stänger man av Windows Filskydd (Windows File Protection)?

  • Hur installerar jag drivrutiner efter att windows är färdiginstallerat? Och hur testar jag stabiliteten?

  • Hur sparar jag mina mail i Outlook eller Outlook Express?

  • Hur gör jag en windows XP/2000/2003 skiva med service pack integrerat och hur kan jag automatisera installationen?

  • Hur gör jag så att windows 2000/XP/2003 loggar in automatiskt?

  • Hur får jag windows att starta snabbare?

  • Hur blir jag av med irriterande pop-ups/spyware/adware/ändrad hemsida?

  • Hur får man tillbaka "mina dokument" som försvunnit från "den här datorn"?

Övrigt:

  • "denna drivrutin är inte signerad av microsoft bla. bla."?

  • Vad är det här "svchost" som syns i task-listan och som inte går att stänga av?

  • Jag har glömt lösenordet till mitt användarkonto (administratör ofta), måste jag installera om windows?

  • Någon spammar mig med meddelanden som kommer upp på skärmen i små fula rutor?

  • "Den här filen används och går inte att ta bort"

  • Jag vill ändra enhetsbokstav på en partition eller CD-/DVD-enhet.

  • Jag använder windows NT/2000/XP/2003 och innan windows startar så visas det en lista på vilket windows jag vill starta. Hur tar jag bort alternativ härifrån eller hur döljer jag detta helt?

  • Jag vill ändra standardsökvägen för vart program ska installeras.

  • Jag har tryckt 'nej' om att spara framtida lösenord i Internet Explorer. Hur får jag tillbaka det?

  • Vad finns det för program för att "rensa upp" i windows?

  • Är det farligt att köra windows update?

Fel:

Det kommer upp en ruta som säger att windows startas om inom en minut!
Det beror på ett säkerhetshål i windows RemoteProcedureCall-tjänst som dumt nog körs default i alla windows-installationer.
Börja med att köra kommandot "shutdown -a" för att avbryta nedräkningen tillfälligt, och följ sedan instruktionerna på denna sida:
http://www.minhempc.info/
Håll sedan din dator uppdaterad, och bakom brandvägg!

fler länkar:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=17474...
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.b...

Varför kommer den här #$£@! program-mappen upp vid varje start??
9 gånger av 10 sker detta när man installerar ett engelskspråkigt (amerikanskt) program på ett svenskt Windows.
Engelskt Windows använder sig av "Program Files" där ett
svenskt använder sig av "Program" som standardmapp för just
program. Detta kan skapa problem i registret, närmare bestämt
genom att Windows inte förstår ett mellanslag utan läser fram till det.
Ex:
c:\program files\program\program.exe
här läser Windows bara fram till c:\program och öppnar därför
programmappen som ett fönster.
För att komma från detta så måste man ändra på de registernycklar som hör till det/de program som är installerade
i "Program Files", så att nycklarna ser ut såhär:

"c:\program files\program\program.exe"

Ett " före och efter sökvägen tvingar Windows att läsa hela sökvägen.

Det finns tre sätt att komma tillrätta med detta.

Känner du dig osäker och inte vill rota för mycket "under huven" så finns det ett program som förenklar det. //August
Du hittar det här: http://www.pekspro.com/pmfix.html

Klicka på START och sen Kör
Skriv msconfig och klicka på ok (om du kör windows 2000, se frågan "Hur ändrar jag vilka program som ska starta automatiskt?")
Klicka på fliken Autostart
Leta efter program som har "Program Files" med i kolumnen Kommando
Ta bort krysset i rutan i början av det programmets rad.
Starta om
Öppnas fortfarande programmappen så är man tvungen att ändra i registret
Och för de som inte har gjort detta innan tar jag det steg för steg:

Klicka på START och sen Kör
Skriv regedit och klicka på ok
Se till att du har ställt dig på den här datorn.
Klicka på Redigera och sen sök, skriv programnamnet i
sökrutan och klicka på sök nästa.
Det du nu ska leta efter är registerposter som ser ut som mina
exempel och för att ändra en post så dubbelklickar du på den i
det högra fönstret och lägger till " före och efter. Klicka på ok.
För att söka vidare trycker du på F3
När du har letat igenom allt så är det bara att stänga
registereditorn och starta om datorn.

Lycka till.

AVI-filer går inte att flytta eller ta bort i Windows XP
(Thumb.dll, förhandsvisning av media i Windows XP)
För att ta bort förhandsvisningen av media, ta bort denna nyckeln från registret:
"HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32"
Det förhindrar explorer.exe att ladda shmedia.dll
Om du inte vill själv pilla i registret så finns det en fil som kan fixa det åt dig; Tanka här. Extrahera xp-avifix.inf ur zip-filen och läs i den hur du ska gå tillväga.
Det finns en annan fix som hindrar windows att läsa AVI filernas info som ex: bredd, höjd, bitrate mm.
Fixen gör tyvärr så att dessa värden inte visas.
Gå till: "HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler"
Ta bort "Default" värdet som bör vara "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}"

Varför startar min dator om sig utan förvarning?
När datorn hänger sig startar den om istället. Om du önskar blåskärm instället så att du kan se vad som bråkar, typ minnena. Ta egenskaper för Den här datorn, under avancerat-fliken har du start och återställning. Ta där bort bocken automatisk omstart.

Windows XP och problem med bränning på grund av ASPI-fel
Detta kan avhjälpas genom att tanka hem ASPI-drivrutiner
här

Internet Explorer sparar bilder som .bmp istället för .jpg
Att rensa "Tillfälliga Internet-filer" (Verktyg -> Internet-alternativ -> fliken "Allmänt" -> knappen "Ta bort filer") borde hjälpa.

Det tar jättelång tid att logga ut ur windows 2000!
Start -> Run -> "GPEDIT.MSC"
Local computer policy -> Administrative templates -> System -> Logon -> "maximum retries to unload and update user profile" Enabled -> max retries: 5 -> apply
Datorkonfiguration -> Administrativa mallar -> System -> Inloggning -> Högsta antal försök att ladda ur och uppdatera användarprofiler: Aktivera, Högsta antal försök: 5 -> Verkställ.
Om du använder dig av roaming profiles så KAN du få problem av att göra såhär. En alternativ lösning är enligt somliga att inte installera / ta bort "Windows 2000 Hotfix (pre-SP4) Q329170", men då lämnas ett säkerhetshål i SMB-protokollet öppet.

Varför har Aktivitetshanteraren ändrat utseende, jag ser bara vilka program som är igång? Allt annat är borta.
Du har förmodligen av misstag råkat dubbelklicka på ramen, dubbelklicka igen så blir Aktivitetshanteraren normal igen.
Se bild var du ska dubbelklicka.
/August

Varför är tray-ikonerna i windows 2000 så fula?
För att de visas i 16färger. En enkel patch för att få dem att visas i 256 färger istället finns på http://www.dr-hoiby.com/TrayIconIn256Color/

Varför öppnas sök när jag dubbelklickar på en mapp?
Här finns bot: http://www.dougknox.com/xp/scripts_desc/xp_folder_open.htm

Varför stänger inte datorn av sig med Standard PC?
En följdfråga som uppstår till frågan Hur löser man IRQ-problem i windows 2000/XP/2003? är att Windows inte stängs av, utan man får den där irriterande rutan framför sig där det står "nu kan du stänga av datorn" För att få det att funka så måste man aktivera APM, det kan man göra på två sätt.

1. följ guiden här: http://mankan.f2g.net/ide/index.php
2. Gå in i kontrollpanelen/energialternativ/där hittar du en ruta där du ska bocka i APM.

Explorer.exe avslutas när jag öppnar kontrollpanelen!
Jag har fått uppfattning att detta gäller windows 2000 och nvidia detonator/forceware.
Den lösning flera har haft är att uppdatera grafikkortsdrivrutinen. Vad jag hört så löser det sig med nyare forceware. Om det inte skulle hjälpa så testa en detonator (de äldre än 5x.xx).
Ett tipps för att avinstallera drivrutinspaketet är att klicka sig in via Ange programåtkomst och standardprogram från startmenyn. Då kommer ni åt lägg till/ta bort program.

Explorer.exe avslutas när jag öppnar en mapp med bilder eller video!
Tips funnit via www.moviecodec.com (föreslaget av Uibi)
1) Open a command window (Start->Run, type in 'cmd' hit enter)
2) To remove image preview, type and hit enter
regsvr32 /u shimgvw.dll
3) To re-add image preview, type and hit enter
regsvr32 shimgvw.dll
4) To remove media preview, type and hit enter
regsvr32 /u shmedia.dll
5) To re-add media preview, type and hit enter
regsvr32 shmedia.dll

Enligt RatFace fungerade inte ovan på windows 2000, steg 4 (och följaktligen 5), problemet brukar vara med riktat mot XP. Lösningen RatFace hittade är följande:

jag löste det genom att söka upp filen "folder.htt" som befinner sig i c:\WINNT (alt. c:\windows). editera den och kommentera bort all kod mellan
Rad: 137

// try to generate a new thumbnail or media preview

och

Rad: 166

}

genom att bara lägga ett "/*" i BÖRJAN av rad 137 och en "*/" i SLUTET av rad 166

ex.

/* // try to generate a new thumbnail or media preview } */

Hur *:

Hur ändrar jag vilka program som ska starta automatiskt?
För windows (95?)/98/ME/XP/2003; Start/Kör/msconfig/Uppstart
Windows 2000 har inte detta program. Det kan laddas ner här: MSConfig
Ett annat bra program för sådana här uppgifter är StartUP CPL.
Ska man stänga av tjänster (services) i windows 2000/XP/2003 så rekommenderar jag att stoppa tjänsten och sätta den till manuellt eller inaktiverad i services.msc
Tipps på vilka tjänster som kan stängas av utan att windows mår allt för dåligt finns hos blackviper för windows 2000 och windows XP.

Hur tar jag bort Low diskspace / Lite diskutrymme varningen?
Starta registereditorn
1. Navigera till HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Policies \ Explorer
2. Högerklicka på en tom yta i den högra panelen och välj Ny > DWORD Värde
3. Namge det nya värdet NoLowDiskSpaceChecks
4. Dubbelklicka på det nya värdet och skriv in värdet 1
5. Stäng registereditorn
6. Logga av eller starta om datorn för att ändringen ska börja gälla
Detta kommer stänga av varningen på alla enheter

Källa: http://www.windows-help.net/WindowsXP/tune-06.html

Hur tar jag bort Windows Messenger i Windows XP?
Du kan avaktivera den i gpedit.msc
Gå där till Datorkonfiguration - Aministrativa mallar - Windowskomponenter - Windows messenger.
Aktivera "Tillåt inte att windows messenger körs" så är det klart.
Eller för att ta bort messenger helt,
Start - Kör - Skriv:
"RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove"
Klicka på OK, så ska det vara klart.

Hur installerar man Windows 2000/XP/Server 2003?
Det finns några sätt att installera windows på.

Förslag 1: Detta är det enklaste. Ställ in i BIOS så att datorn bootar på CD:n som första bootoption och starta från skivan.
Förslag 2: Ladda hem filen som du skapar de sex start disketterna för windows XP:
Microsoft – XP Home Edition
Microsoft – XP Pro Edition
Microsoft – XP Home Edition Svenska
Microsoft – XP Pro Edition Svenska

Eller tanka ner hos www.bootdisk.com. Till server 2003 har jag inte sett till några disketter. Har du windows 2000 så kan man skapa dem via skivan. Finns program i mappen BOOTDISK i roten på skivan, eller så kan man ladda ner dem från tidigare nämnda bootdisk.com. Dock vet jag inte hur det är med språken, har man svenskt windows kanske det är bäst att skapa disketterna från sin svenska skiva.

Man kan även starta installationen från en windows 98 startdiskett, dock kommer det ta otroligt lång tid om man inte har laddat SmartDRV och såhär gör man det:
Det hittas här.
(Filen måste packas upp först med WinZIP eller annat program som stödjer ZIP formatet.)
denna får ej plats på vanliga Win98 disketten så man får ha en diskett vid sidan om med denna filen... när man startat Win98 disketten och valt alternativ 1, starta med cd-rom drivrutiner så väntar man tills det är klart och sedan sätter man i SmartDRV disketten och skriver: SmartDRV
SmartDRV startas och sedan kan man fortsätta med installationen av sitt WinXP / NT system precis som vanligt.
/Icedude

Tracer: Se till att ha en FAT/FAT32 partation på 200 Mb annars kan inte skivan kopiera nödvändiga filer till hårddisken.

Hur tar jag bort en NTFS-partition när jag vill installera windows 95/98/ME istället för windows NT/2000/XP/2003?
Du kan använda win2k/xp:S installationscd, boota på skivan och använd det inbyggda partitioneringsprogrammet. Eller så kan du använda FDISK om du startar datorn på en win98 startdiskett. Med FDISK tar du bort en NTFS-partition genom att använda "Ta bort icke dospartition.

Hur formaterar jag en partition med windows 2000/XP/2003?
Det finns några sätt.
1. Om det inte är partitionen som windows är installerat på (det windows du startat upp) så gör du det enkelt för dig och Högerklickar på Den här datorn->Hantera. I vänstersidan väljer du Lagring->Diskhantering. Högerklicka på den partition du vill formatera.

2. Om du ändå är i farten och ska installera: Boota med installationsskivan och gör som vanligt för att installera, du kan sedan innan filkopieringen börjar välja att formatera hårddisken eller behålla aktuellt filsystem. Tänk på att bokstäverna på partitionerna kan skilja ifrån det du ser inne i windows, för att inte välja fel så kolla noga på storleken på partitionen.

3. Om du bara är ute efter att formatera en partition, oftast windowspartitionen:
(Det här finns garanterat i XP och Server 2003, obekfrätat om 2000 har det)
Starta från skivan och välj att reparera, välj återställningskonsolen, när du kommit in så har du kommandot format att tillgå, använd help format för att få reda på växlarna. Tänk på att bokstäverna på partitionerna kan skilja ifrån det du ser inne i windows, för att inte välja fel så kolla noga på storleken på partitionen (vet inte om det går i återställningskonsollen).

Hur får man numlock att vara aktiverat när man startar datorn, fast man ändrat i BIOS?
I regedit ändrar du följande
HKEY_USERS\.DEFAULT\Control Panel\Keyboard
Sätt "InitialKeyboardIndicators"="2"

Hur löser man IRQ-problem i windows 2000/XP/2003?
Så länge ACPI (Automatic Configuration Power Interface) är aktiverat kan det vara problem att ändra IRQ tilldelningen. Om man installerar standard PC istället så får de flesta enheter en egen IRQ, det här kan lösa många problem med hackande spel och allmänt dålig prestanda. det kan lösa sig om man byter PCI plats på dina enheter, men oftast gör det inte det. Det löser man med att installera som standard pc.

Hur installerar jag som Standard PC i windows XP och 2000?
1. För att ändra utan att installera om operativsystemet, gå in i enhetshanteraren/dator/ byt ut drivrutinen från ACPI till Standard PC och starta om.
2. I början av installationen tryck på F5 innan Windows executive läses in, och välj Standard PC.

Hur får jag statusfältet att stanna kvar i Internet Explorer och/eller Utforskaren? (Oftast i Windows XP)
Stäng alla öppna program
Starta Utforskaren (Windows-knappen+E)
Välj Visa --> Statusfält
Gå till Verktyg --> Mappalternativ
Gå till Visning-fliken
Klicka på "Som aktuell mapp"
Klicka "OK"
Stäng Utforskaren

För de som har Engesk version:
Close all your applications
Open Explorer (Window Key-E)
Select View, Status Bar (you should now see the status bar)
Goto Tools, Folder Options
Goto the View tab
Hit, apply to all folders
Hit ok to accept
Close that instance of Explorer

Hur tar jag bort Windows Picture and Fax Viewer (XP)?
Gå in via startmenyn -> kör och skriv detta:
- För att aktivera: regsvr32 shimgvw.dll
- För att avvaktivera: regsvr32 /u shimgvw.dll

Obs: Detta ger bieffekten att man får probem med att ändra "ikon" för sin användare (den som visas bredvid ditt namn i windows xp välkomstskärm) i Control Panel => User Accounts => ... => Change my Picture

Hur slipper jag windows XP:s inbyggda unzip-stöd?
Gå in via startmenyn -> kör och skriv detta:
- För att aktivera: regsvr32 zipfldr.dll
- För att avaktivera: regsvr32 /u zipfldr.dll

Hur stänger man av Windows Filskydd (Windows File Protection)?
Den korta (otestade av mig själv, bidraget från tHebEar) nedan, sen följer det tidigare lösningen:

Man kan enkelt gå till Command Prompt:
Start->Kör(Run)->skriv "cmd"
Och använda sig av kommandot:
sfc /revert
Så har man stängt av Windows Filskydd att startas automatiskt.

[Gamla]
Har testats på WinXP Pro svensk och WinXP Pro engelsk SP1.
Du kommer behöva en hexeditor för detta. Leta reda på en, t.ex. via google

1. Öppna regedit.exe, och gå till "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\"
Ändra värdet i "SFCDisable" så att det har hex-värdet ffffff9d
(Eller skapa en sådan nyckel om den inte finns, av typen DWORD)

2. Kopiera sfc_os.dll från c:\windows\system32\ till c:\windows\temp\
(ta gärna en extra backup och döp den till sfc_os.old eller nåt annat)

3. Öppna c:\windows\temp\sfc_os.dll med Free Hex Editor.
Välj Edit -> "Go To" i menyn, skriv in x0000E2B8 och klicka OK (skriv x0000E3BB om du har Service Pack 1).
Markören borde nu stå vid värdena 8b c6, ändra de värdena till 90 90, spara ändringarna och stäng Free Hex Editor.

4. Radera sfc_os.dll i c:\windows\system32\dllcache\
Döp om sfc_os.dll i c:\windows\system32\ till sfc_os.old (kommer det upp en varningstext, klicka Avbryt sen OK.)
Kopiera den modifierade sfc_os.dll (som du har i c:\windows\temp\) till c:\windows\system32\ (kommer det upp en varningstext, klicka Avbryt sen OK.)
starta om datorn.
färdigt.

Hur installerar jag drivrutiner efter att windows är färdiginstallerat? Och hur testar jag stabiliteten?
Kontrollera på tillverkarnas hemsidor vilka drivrutiner som är de senaste, om du har någon möjligt att lagra dessa så tanka hem dem före du installerar.
Ex. Senaste servicepack till ditt windows, chipset- och grafikkortsdrivrutiner osv.
Efter att windows är färdiginstallerat installerar du senaste servicepack om du har det på skiva eller hårddisk. Är det ett NT-baserat windows så koppla in upp på nätet om du inte har en brandvägg av något slag, då du riskerar att få ms blaster masken direkt. För XP användare så är det enklast att starta den inbyggda brandväggen.
När du är redo så ska du tanka alla säkerhetspatchar från windows update, du måste såklart lägga in erfodliga drivrutiner för modem eller nätverkskort om windows inte har dem.
Om det inte finns nyare drivrutiner för chipset osv så använd dem du fick med moderkortets drivrutinsskiva. Har du tankat hem nyare behöver du inte installera dem från skivan först, på med de nyaste bara.
Du installerar chipset drivrutiner FÖRST oftast är det också det som är först på skivan och när datorn vill starta om så starta om, installera INTE allt på en gång och sen starta om!
Efter chipset är klart kan du installera inbyggt ljud och om du har directX9 så kan du lägga in det också.
Efter det installerar du grafikkortsdrivrutiner och startar om.
Nu installerar du prime95 och 3dmark01. Du sätter igång prime95 först (väljer options; tortyre test) och sedan 3dmark01, efter att 3dmark01 blivit klart låt prim95 vara (den tar längre tid på sig)
När prime95 tortyre test är klart och du inte har några fel så är ditt system 100% ok.

Snabbgenomgång:
1. Windows installation
2. Windows SP och updates.
3. Moderkortets chipsetdrivrutiner
4. Grafikortsdrivrutiner
5. Ev ljudkort och andra drivrutiner
6. Övriga program ex Office
/Golliwog (modifierat)

Hur sparar jag mina mail i Outlook eller Outlook Express?
Man kan antingen exportera mailen eller också spara alla i en annan partion för att senare kopiera in dem igen.
Outlook sparar alla mail som en .pst-fil och den hittas här: "C:\Documents and Settings\Användarnamn\Lokala inställningar\Application Data\Microsoft\Outlook\"
Outlook Express sparar som .dbx-filer och de hittas här: "C:\Documents and Settings\Användarnamn\Lokala inställningar\Application Data\Identities\{Massa siffror}\Microsoft\Outlook Express".
Vid format, spara filerna i en annan partion eller på lagringsmedia, kopiera in dem efter format och ni har samma mailbox som tidigare.
/August

Hur gör jag en windows XP/2000/2003 skiva med service pack integrerat och hur kan jag automatisera installationen?
Att integrera ett service pack på installationsfilerna som finns på en windowsskiva kallas att slipstream:a (Microsofts term). Jag vet inte om det går med windows NT 4, men windows 2000, XP och server 2003 går det utmärkt med. Det man gör är att ha alla filer från skivan på hårddisken, uppdatera filerna via att använda offline-installationen av service pack (den stora filen), sedan bränna det på en skiva (och komma ihåg att lägga till bootsektorn).
En enkel beskrivning för att bara inkludera service pack (förfarandet är ganska lika mellan windowsversionerna):
http://www.theeldergeek.com/slipstreamed_xpsp1_cd.htm (inriktad på XP SP1)
http://www.theeldergeek.com/slipstreamed_xpsp2_cd.htm (inriktad på XP SP2)
http://old.bink.nu/bootcd/ (inriktad på 2000)
Det kan anmärkas att man först inte behöver extrahera service pack-filen och sedan köra update.exe, det går bra att göra det i ett steg genom att använda parametern -s:minsökvägpåhårddisken (alltså direkt på xpsp1_sv_x86.exe t.ex.).
Vill man hade med lite fler saker finns det en guide här: http://www.theeldergeek.com/slipstream_01.htm
Men vill man göra allt ovanstående och dessutom skapa en obevakad (unattended) installationsskiva är http://unattended.msfn.org riktigt bra. Man kan i princip göra en skiva som bara behöver stoppas i datorn det installeras allt, typ nero, winamp, winzip osv. och allt från windows update. Men det tar lite tid att förbereda denna skiva innan man kan bränna den.
I sammanhanget kan även nLite nämnas kan användas för att ta bort inbyggda saker i windows från installationsfilerna, så de inte finns med alls. Det klarar även en del andra nyttiga saker, väl värt att undersökas: http://www.nliteos.com/

Hur gör jag så att windows 2000/XP/2003 loggar in automatiskt?
Detta fungerar nog bara om datorn inte är med i en domän. Den körs alltså i "workgroup-läge". Läs förklaringen till windows 2000 också.
Windows 2000: Kontrollpanelen->Användare och lösenord. Markera det konto du vill ha som standard och klicka ur rutan till Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn.
I windows XP/server 2003 hittar man inte Användare och lösenord i kontrollpanelen, utan får komma åt den genom att skriva följande i "kör":
control userpasswords2

Hur får jag Windows att starta snabbare?
Microsoft hade förut ett program kallat bootvis på sin hemsida, som dock är borttaget. De hävdar att den odokumenterade växeln -b till defrag gör samma sak i windows XP och server 2003. Ex: defrag c: -b. Detta gör att filer som används i starten organiseras mer i följd osv. Jag har fixat upp bootvis att tanka här. Eftersom konsolprogrammet defrag inte finns i 2000 så får ni använda bootvis. Programmet fungerar även bra i XP och 2003, om ni inte tror på -b växeln.

Hur blir jag av med irriterande pop-ups/spyware/adware/ändrad hemsida?

Om du har problem med att få bort irriterande pop-up-fönster, återkommande html-dokument på ditt
skrivbord, att din Internet-Explorer-startsida ändras eller annan Spyware/Adware hjälper oftast följande:

1) Stäng av System Restore (Systemåterställning). Detta gör du genom att öppna kontrollpanelen,
väljer System, väljer fliken Systemåterställning och bockar ur rutan för systemåterställning.

2) Starta om datorn (spara denna instruktion innan).

3) Ta bort alla Temporary Internet Files (Tillfälliga internetfiler). Detta gör du i Internet Explorer genom
att i menyraden välja Verktyg, Internet-alternativ och klickar på "ta bort filer" under rubriken Tillfälliga
internetfiler.

4) Tag hem programmen "AdAware" (finns på http://www.lavasoft.nu/ ) samt "Spybot Search & Destroy"
(finns på http://www.safer-networking.org/ ). Installera och uppdatera dessa med de inbyggda upp-
dateringsfunktionerna. (Uppdatering är viktigt eftersom de versioner man laddar ner och installerar inte
alltid har de senaste Spyware/Adware-definitionerna.)

5) Efter uppdatering, kör dessa program (OBS! Ej samtidigt. Ordningen har inte så stor betydelse, men
avsluta det ena innan du börjar använda det andra). Med hjälp av programmen, markera samt radera
de spyware/adware-komponenter som dessa program hittar.

6) Om din hemsida har ändrats, ändra tillbaka denna till den sida du vill ha. (Görs i Internet Explorer, under
menyraden Verktyg, Internet-alternativ).

7) Tag hem och installera "Startup Control Panel" (finns på http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml). När
detta program installerats, öppna Kontrollpanelen, välj Startup. Kontrollera under de olika flikarna att
det inte startas något Spyware/Adware-program när Windows startas. (Om du inte vet vad ett pro-
gram som visas under flikarna gör, eller om du är osäker på om du vill ha det kvar, kontrollera vad det
är på http://www.google.com innan du avmarkerar programmet).

8) Starta om datorn på nytt

9) Återaktivera System Restore (Systemåterställning). Detta gör du genom att öppna kontrollpanelen,
väljer System, väljer fliken Systemåterställning och bockar i rutan för systemåterställning.

---:: För att undvika dylika problem i framtiden ::---

Om du vill minimera risken för att detta händer dig igen kan du köra en funktion som heter Immunize i
Spybot samt installera SpywareBlaster ( http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html ).
Dessa förhindrar många av de vanligaste Adware- och Spyware-programmen från att installera sig på din
dator. Detta skyddar dock inte till hundra procent från sådana program, så uppdatera och kör AdAware
samt Spybot med jämna mellanrum. Du kan även ta hem "Startup Monitor" från
http://www.mlin.net/StartupMonitor.shtml . Detta är ett program som varnar och låter dig välja om ett
annat program skall få registrera sig för automatisk startup vid Windows-start. Slutligen bör du alltid ha
en brandvägg och ett antivirusprogram installerat (bra och gratis antivirusprogram finns på
http://www.grisoft.com/ och http://www.free-av.com/ ).

Skrivet av någon <-A][S->

Hur får man tillbaka "mina dokument" som försvunnit från "den här datorn"?
STEG 1.
Start > Kör > regedit >
HKEY_LOCAL_MACHINE / Software / Microsoft / Windows / Current Version / Explorer / DocFolderPaths
När du klickat på DocFolderPaths-mappen bör du se alla användares mappar.

STEG 2.
Skapa ett nytt Strängvärde.
Namn: [Ditt användarnamn] (ex. Björn Alusson)
Data: [sökvägen till din mapp] (ex. C:\Documents and Settings\Björn Alusson\Mina dokument)

Stäng registereditorn och öppna "Den här datorn" och du bör se "Mina Dokument" igen!
/Skrivet av slender

Övrigt:

"denna drivrutin är inte signerad av microsoft bla. bla."?
Är man trött på det skitet signering av drivrutiner som dyker upp när man installerar nya drivrutiner så går det att stänga av i windows XP under kontrollpanelen/system/maskinvara/signering av drivrutin.

Vad är det här "svchost" som syns i task-listan och som inte går att stänga av?
Det är det program som kör de flesta av windows inbyggda tjänster i NT-baserade windows. Det är som standard ett antal processer av programmet som körs samtidigt. Antalet beror på windowsversion och vilka tjänster man har igång.
En lista över vanliga processer som körs i windows hittar du här
Vill du kontrollera vilka tjänster som är igång kan du använda dig av start->kör->services.msc

Har du windows 2000 så kan du använda programmet TLIST för att se vilka tjänster som körs i varje process (om någon):
Den finns i filen \SUPPORT\TOOLS\SUPPORT.CAB på windowsskivan. Extrahera (kopiera ut den) ut tlist.exe. Kör sedan programmet med växeln -s, alltså i en kommanprompt så skriver du tlist -s (DMZ tips)
För er som kör windows XP eller Server 2003 så kör ni bara tasklist -svc i en kommandprompt.

Jag har glömt lösenordet till mitt användarkonto (administratör ofta), måste jag installera om windows?
Nej. Här kan du ladda ner en bootdisk som nollställer lösenordet till befintliga profiler. http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd
..men det är en rätt bra idé att ha ett "administrator"-konto som man aldrig rör, och ett annat (med admin.rättigheter om man så vill).
På så vis har man alltid en utväg ifall ens vanliga profil skulle trasas sönder (inte tillräckligt ovanligt), eller om man glömmer lösenordet.
Har du en windows 2000 server som kör active directory så går det till på ett annat vis, http://www.jms1.net/nt-unlock.html
Är det windows server 2003 med active directory så fungerar inte det tricket, men kanske det här http://www.nobodix.org/seb/win2003_adminpass.html

Någon spammar mig med meddelanden som kommer upp på skärmen i små fula rutor?
Gå till startmenyn -> kör, skriv services.msc /s och tryck enter.
Leta upp tjänsten "messenger", högerklicka på den och välj properties, sätt "startup type" till "disabled", och tryck på "stop"-knappen.
Det här har ingenting med programmet "MSN messenger" att göra, och det kommer heller inte att påverkas.

"Den här filen används och går inte att ta bort"
Enligt malistix brukar det hjälpa att stoppa processen "wowexec".
Om det inte gör det kan du testa programmet Unlocker (m1nken tips) för att få reda på vilken/vilka processer som använder filen/mappen och få bort låsningen av dem.

Jag vill ändra enhetsbokstav på en partition eller CD-/DVD-enhet.
Enklaste svaret; starta diskmgmt.msc så kommer du direkt till diskhantering (disc managment) ELLER den "traditionella vägen":
Du kan starta datorhantering (computer managment) genom att högerklicka på "Den här datorn" (My Computer) på skrivbordet, välj alternativet "Hantera" (Manage) (kan även startas genom compmgmt.msc). Gå sedan ner till Lagring/Diskhantering (Storage/Disc managment).

Nu högerklickar du på den enhetsbokstav du vill ändra, väljer "Ändra enhetsbokstav och sökväg" (Change driveletter and path). Tryck på knappen Redigera (change) och ändra nu till en ledig bokstav.
Man kan även montera partitioner i tomma mappar, du får du en diskikon istället för mappikonen och kan komma åt partitionen på det viset (Detta kräver NTFS som filsystem).

Du kan INTE ändra sökväg på partitionen som windows ligger på (inte i disk managment, går att göra på annat sätt men skapar bara enorma problem) och har du program installerade på en partition som du vill ändra så kan en del program sluta fungera och behöva ominstalleras, det beror helt på programmen. (partition magic har verktyg som kan hjälpa mot detta)
Du kan även formatera partitioner här i diskhantering och skapa nya, men har partitionen redan enhetsbokstav är det enklast att i den här datorn eller utforskaren högerklicka på enhet och välj formatera (men fungerar inte att göra på windowspartitionen).
/Aqualize

Jag använder windows NT/2000/XP/2003 och innan windows startar så visas det en lista på vilket windows jag vill starta. Hur tar jag bort alternativ härifrån eller hur döljer jag detta helt?
I roten av systempartitionen (oftast C:) finns en fil som heter boot.ini som innehåller inställningarna för vad som ska visas i bootmenyn.
Enklast att ändra i den filen är att i kör skriva c:\boot.ini
Även om du har påslaget att dolda filer inte ska visas och att dölja systemfiler så fungerar det att öppna filen på så här sättet.
Har du XP eller 2003 finns det även en annan ganska smidig väg:
Öppna systemegenskaperna (via kontrollpaneln, egenskaper för min dator på skrivbordet eller win+pause tangentbordskommando). Välj avancerat. Tryck på Inställningar-knappen för "Uppstart och återställning". Här borde du hitta en ändra-knapp. Voila så öppnas notepad med boot.ini filen.

Observera att om du har NTFS filsystem behöver du vara medlem av gruppen administratörer för att kunna läsa och ändra i den här filen. Filen har även sk. "read-only" attribut. Det kan du stänga av i egenskaperna för filen, men om den nu är gömd så kan du i kör skriva attrib -r -s -h C:\boot.ini
Kom ihåg att du måste även ta bort s (system) och h (hide) attribut för att kunna ta bort r (read-only).
Om du vill ställa in de här attributen igen så kan du köra attrib +r +s +h C:\boot.ini

Så här kan det t.ex. se ut om man har några operativsystem installerade:

[boot loader="loader"] timeout=5 default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(5)\WINDOWS [operating systems="systems"] multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(5)\WINDOWS="Windows Server 2003, Enterprise Edition" /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(3)\WINDOWS="Windows Server 2003, Enterprise Edition DC" /fastdetect C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows Recovery Console" /cmdcons

Vill du att bootmenyn inte alls ska visas så sätter du timeout till 0 (noll). Vill du ta bort ett alternativ så tar du bara bort den raden ur [operating systems="systems"]. Du måste ha ett alternativ kvar, det som är default. Se allt till att inte ta bort fel. Skulle du göra det så du inte kan starta windows men det går att återställa (fråga i forumet om du lyckas med det).
/Aqualize

Jag vill ändra standardsökvägen för vart program ska installeras
Starta regedit (t.ex. ifrån "kör").
Leta dig fram till HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\
Microsoft\Windows\CurrentVersion
.
Där ska du ändra två strängvärden, ProgramFilesPath och ProgramFilesDir. Vanligtvis är ProgramFilesDir satt till %SystemDrive%\program och ProgramFilesPath har värdet %SystemDrive%. Ändra dessa till den enhet ni vill installera programmen på som standard.
Ex.
ProgramFilesPath D:\
ProgramFilesDir D:\Program
Ev. kan detta orsaka problem med Outlook Express, bara att ändra tillbaka utifall det det blir så.

Jag har tryckt 'nej' om att spara framtida lösenord i Internet Explorer. Hur får jag tillbaka det?
Högerklicka på IE-ikonen på skrivbordet, välj egenskaper (eller öppna 'internetalternativ' i kontrollpanelen).
Välj flik: 'Innehåll'.
Välj knapp: 'Komplettera automatiskt'.
Välj 'Användarnamn & lösenord'
/ Teks (modifierat)

Vad finns det för program för att "rensa upp" i windows?
Ta en titt under "Gratis är gott!"->Systemunderhåll där finns det några program som är windowsstädare.

Är det farligt att köra windows update?
Det finns många som är väldigt paranoida för att köra windows update. Min egen subjektiva åsikt är att det är bäst att köra det, för att täta till säkerhetshål så snabbt som möjligt. De som hade tätat blaster-hålet innan masken blev aktiv (och om de saknade brandvägg) slapp blaster problemet.

Program och sådant

  • Vad är det för program alla har för att visa info i aktivitetsfältet och på skrivbordet?

  • Hur får jag min browser att köra java-appletar?

  • När jag har laddat ner en film från internet så är det ingen Bild/Ljud, vilken codec saknas?

  • Vilket film-uppspelningsprogram ska jag välja?

  • Filmen verkar hacka sig fram, speciellt vid kamerasvepningar

  • Hur gör jag om en cd till mp3-filer?

  • Jag har installerat Litestep men jag får upp ett felmeddelande hela tiden: Error: PdhCollectQueryData. Hur får jag bort det?

  • När jag försöker öppna en .exe-fil så öppnas den i notepad istället. Hur ändrar man så att .exe-filer öppnas som vanligt igen? Det måste väl på nått sätt gå?

  • Hur förhindrar jag att MSN-messenger loggar in på mitt MSN-konto automatiskt? Jag vill skriva in lösenord varje gång.

  • Jag har en fil med en filändelse som jag inte känner till, var finner jag mer info?

Vad är det för program alla har för att visa info i aktivitetsfältet och på skrivbordet?
Det heter Samurize och är ett program som visar en mängd olika info om din dator
i skrivbordet och/eller på aktivitetsfältet. Allt om det finns att läsa om här:
http://www.samurize.com
Kan nämnas att det var Cure och Sim på sweclockersforumet som skapade detta program från början.

Hur får jag min browser att köra java-appletar?
Ladda ner och installera Sun JavaVM.

Var kan man hitta gratis ftp-server/webbserver/andra applikationer
http://www.snapfiles.com/freeware/freeware.html /Lavve
Titta även längre ner här på sweclockers egna samling av program.

När jag har laddat ner en film från internet så är det ingen Bild/Ljud, vilken codec saknas?
GSpot kan identifiera vilka codecs som behövs, åtminstone för avi.
ffdshow-alpha är ett allroundfilter med många inställningsmöjligheter som spelar upp alla DivX/XviD liknande filmtyper, och några till.
Du väljer vid installation vilka filmtyper den skall hantera, resten fungerar som vanligt med dina gamla codecs.
FFDShow behöver msvcr70.dll i \winnt\system32. hämta ifall du inte har det.
Senare versioner av ffdshow finns på http://athos.leffe.dnsalias.com

AC3-filter för filmer som använder AC3-ljud (surround)
DivX Audio Compressor kan vara bra att ha..
Tobias Ogg Vorbis DirectShow filter För *.ogm filmer

För att spela upp DVD, SVCD(mpeg2 videos) "KÖP" eller ladda ner en demo version av "PowerDVD" från nätet, eller använd den inbyggda dekodern i media Player Classic (nedan).
Vill du ha en mer detaljerad guide över vad alla filter gör för något och vilka du kan tänkas behöva, hittar du det här.

En väldigt hjälpsam FAQ om Windows Media Player och alla dess helvetiska underligheter finner du här - http://www.nwlink.com/~zachd/pss/pss.html

Filmen verkar hacka sig fram, speciellt vid kamerasvepningar
Kort sagt, windows synkroniserar ljud/bild dåligt i vissa situationer. Programmet Reclock kan fixa detta.
tanka det från: http://ogo.nerim.net/reclockfilter

Hur gör jag om en cd till mp3-filer?
Kennel har skrivit en guide som beskriver hur man gör mp3or av bästa sort:
http://www.punbb.org/articles/mp3.html
Ett bra program som inte nämns i guiden men som även det stöder "säker" rippning är CDex.

Jag har installerat Litestep men jag får upp ett felmeddelande hela tiden: Error: PdhCollectQueryData. Hur får jag bort det?
Ladda hem denna(46Kb) fil och packa upp den i Litestep-mappen,starta om datorn så löser det sig.

När jag försöker öppna en .exe-fil så öppnas den i notepad istället.
Hur ändrar man så att .exe-filer öppnas som vanligt igen? Det måste väl på nått sätt gå?

Öppna utforskaren, gå till Verktyg - Mappalternativ - Fliken Filtyper. Välj nytt.
skriv exe på filnamnstillägg. Klicka på avancerat. I rullisten väljer du program. Klicka sedan ok och spar inställningarna.
Nu skall det funka igen. (Skrivet av Mental, tog mig friheten att lägga in det här /Kiwi)

Hur förhindrar jag att MSN-messenger loggar in på mitt MSN-konto automatiskt? Jag vill skriva in lösenord varje gång.
Detta gäller windows XP.
1. Logga in på ditt MSN konto i MSN-messenger. Gå in i menyn "Verktyg" > "Alternativ".
2. Tryck på fliken "Allmänt". Där kryssar du ur boxen bredvid "Tillåt automatisk inloggning...".
3. Logga ut från MSN.
4. Gå in i "Startmenyn" > "Kontrollpanelen" > "Användarkonton".
5. Tryck på det användarkontot som du använder.
6. Nästan längst upp i vänstra hörnet står det ungefär "Hantera mina nätverkslösenord", tryck där.
7. I rutan som kommer upp markerar du "Passport.Net\* (Passport)". Tryck sedan "Ta bort". Markera sedan DIN email-adress (ex. "dinemail@email.com (Passport)"), tryck sedan "Ta bort".
8. När du nu startar MSN måste du återigen lägga till ditt konto. När du gör det kolla noga så att inte boxen "Logga in mig automatiskt" är i kryssad.
9. Logga in som vanligt.
Nu bör den inte logga in på ditt konto automatiskt.
/ Tillfört av <NE>

Jag har en fil med en filändelse som jag inte känner till, var finner jag mer info?
Du kan söka på http://www.filext.com/ efter filändelsen.
/ Länktips från hollywoodstar

Rekommenderade länkar

Sida med blandade XP-fixar
Ännu fler
Trend micro online virus check, kontrollera efter virus via en webbsida
http://www.microsoft.com/technet/security/topics/serversecuri... Säkra OS:et - Keefa

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Geeks
SweClockers

Säkra Microsoft Windows

Innehållsförteckning:
[color="blue"]

  • Inledning

  • Windows Update

  • Användarkonton

  • Brandvägg

  • Antivirus

  • Spyware

  • E-mailklient

  • Webläsare

  • Modemkapning

  • Tredjepartsprogram

  • Spam

[/color]
Inledning

Eftersom fler och fler säkerhetshot har börjat dyka upp på Internet, har jag sammanställt en FAQ för de som ännu inte utvecklat ett "säkerhetstänkande". Först och främst bör det sägas att man kommer långt med vanligt folkvett. Man ska inte lita på filer man laddar hem från nätet, och absolut inte exekverbara (program) sådana. Man måste även hela tiden uppdatera sitt skydd, och inte luta sig tillbaka och förlita sig på det man redan har installerat. Det gäller helt enkelt att vara aktiv i sitt säkerhetstänkande.

Windows Update

Microsoft släpper med jämna mellanrum säkerhetsuppdateringar till Windows. Dessa täpper till kända hål i operativsystemet som kan utnyttjas av virus, spionprogram eller hackare/crackare. Därför är det av största vikt att alltid hålla operativsystemet uppdaterat! Detta gör du genom att antingen ha på funktionen automatisk uppdatering, eller gå in på Windows Update. (Startmenyn -> Program -> Windows Update)

Användarkonton

I Windows finns det flera typer av användarkonton. Dessa ger användaren möjligheter att begränsa rättigheter till systemet. Är du inloggad som administratör, har du fulla rättigheter att ändra vitala inställningar i operativsystemet. Men det är inte bara du som har dessa rättigheter, även programmen som körs på din dator har samma möjligheter. Detta ger virus/trojaner och spyware en ypperlig chans att infektera din dator. För att undvika denna fälla bör du skapa ett "säkerhetskonto", som du använder vid normalt bruk. Detta gör du genom att gå in i Kontrollpanelen -> Användarkonton -> Skapa nytt konto. Skriv in önskat användarnamn, och välj typen "Begränsad".

När du behöver ändra i systemet, installera program eller göra något annat som kräver fulla rättigheter använder du ditt adminstratörskonto igen. Men vid vanligt användande, såsom vid surfande eller spelande, loggar du in med "säkerhetskontot".

När vi ändå är inne på användarkonton, kan du passa på att stänga av Gästkontot. Gör detta genom att gå in i Kontrollpanelen -> Användarkonton -> Gäst -> Stäng av gästkontot.

Brandvägg

En brandvägg (eng. firewall) är en lösning för att skydda en, eller flera datorer från intrång. En brandvägg kan kontrollera vilka portar som skall vara öppna eller stängda, och vilka protokoll som får användas. Brandväggen har även kontroll över riktningen på trafiken, dvs. in eller ut. En brandvägg kan vara ett program eller en hårdvaruenhet. I stora nätverk är det vanligt att en dator tillägnas uppgiften att skydda nätverket genom att vara helt tillägnad brandväggen. Vissa brandväggar kan till och med kontrollera vilka program som skall få tillgång till nätet, eller vilken typ av trafik som skall släppas igenom.

Windows XP har en inbyggd brandvägg, som blivit riktigt funktionsduglig i och med SP2. Använd denna om du inte har något större behov av mer avancerade funktioner.

Du startar den inbyggda brandväggen genom Kontrollpanelen -> Nätverksinställningar -> Egenskaper på din anslutning -> Avancerat -> Klicka i rutan ”skydda min dator” -> OK. Du kan testa hur bra din brandvägg fungerar på https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Bättre mjukvarubaserade brandväggar:

www.zonelabs.com ZoneAlarm (Gratisversion finns)
www.blackice.iss.net Black Ice Protection
www.tinysoftware.com Tiny Personal Firewall
www.norton.com Norton Internet Security
www.agnitum.com Outpost Firewall
www.f-secure.se F-Secure Internet Security

Antivirus

Ett antivirusprogram är en mjukvara som motverkar att virus infekterar din dator. Antivirusprogrammen kan även kontrollera dina filer, och oskadliggöra skadlig kod. Ingen dator bör vara utan ett antivirusprogram! Glöm inte att alltid låta ditt antivirusprogram vara igång i bakgrunden och kontrollera filer medan datorn är på. Nya virus släpps varje dag, därför är det av yttersta vikt att ditt antivirusprogram är uppdaterat med de senaste definitionsfilerna.

Det finns en uppsjö av antivirusprogram, vilket som är bäst tvistar de lärde om. Men en bra referens är testerna på www.virusbtn.com. Här är några av de vanligaste programmen:

www.free-av.com Antivir (Gratis)
www.norton.com Norton Antivirus
www.grisoft.com AVG Antivirus (Gratis)
www.mcafee.com McAfee Antivirus
www.pandasoftware.com Panda ActiveScan
www.f-prot.com F-Prot Antivirus
www.kaspersky.com Kaspersky Antivirus (Rekommenderas)
www.trendmicro.com PC-cillin Internet Security
www.f-secure.se F-Secure Antivirus
www.nod32sweden.com NOD32 (Rekommenderas)
http://housecall.trendmicro.com Gratis online-scanner!

Spyware

Spyware är oftast inte skadligt, men kan vara nog så irriterande att bli drabbad av. Spyware liknar virus väldigt mycket i den mån att de är svåra att få bort och gärna installerar sig utan användarens vetskap. Spyware kontrollerar vad du gör på din dator, och skickar sedan vidare informationen till skaparen. T.ex. vilka websidor du besöker, eller vilka filer du laddar hem. Spyware kan även visa reklam, eller tvinga dig att besöka vissa sidor. De flesta antivirusprogram upptäcker inte spyware, då den juridiska aspekten är oklar.

Flera gratisprogram innehåller spyware, t.ex. Kazaa från Sherman Networks och Direct Connect. Det är därför nödvändigt att hålla sig borta från dito, och använda alternativa program. Eftersom det kommer en strid ström av nya spionprogram, så har utvecklarna av motmedel fullt upp med att uppdatera databaserna. Därför är det en nödvändighet att scanna din dator med både Ad-Aware och Spybot, för att alltid vara på den säkra sidan.

www.lavasoft.de Ad-Aware (Gratisversion finns, rekommenderas)
www.safer-networking.org Spybot Search&Destroy (Gratis, rekommenderas)
www.javacoolsoftware.com Spywareblaster (Gratis)
www.pestpatrol.com Pestpatrol (Gratis online-scanner)

E-mailklient

Microsofts e-mailklient Outlook är en källa för spridning av väldigt många virus och trojaner. Främst på grund av sättet programmet hanterar bifogade filer. Som vanligt gäller det att alltid veta ursprunget av filerna du öppnar, och vara 100% säker på innehållet. Outlook kan avinstalleras med hjälp av programmet XPlite (www.litepc.com), men detta kostar dock pengar. Det finns många bra och t.o.m. bättre alternativa klienter. Några av dem är:

www.mozilla.org Thunderbird (Gratis, rekommenderas)
www.opera.com Opera (Gratis reklamversion finns)

Webbläsare

Även om det sägs vara omöjligt att avinstallera Internet Explorer, så bör den säkerhetsmedvetna använda en annan webbläsare. Många av dagens virus får sin spridning via säkerhetshål i Internet Explorer. Även spyware kommer främst från IE’s undermåliga säkerhetshantering.

Alternativa webläsare är:

www.mozilla.org/firefox Firefox (Gratis, rekommenderas)
www.opera.com Opera (Gratis, rekommenderas)

Modemkapning

Ett stort problem bland användare av uppringd access till internet är s.k. modemkapning. Det hela går ut på att användaren luras installera ett program, vilket i sin tur ringer upp ett betalnummer med hjälp av modemet. Användaren får sedan en saftig räkning i brevlådan, och myndigheterna står mer eller mindre handfallna inför problemet. Även om det på senare tid börjat bli bättre från myndigheternas sida, så finns problemet fortfarande kvar. Kända sidor som lurar användare att installera sådana program är ”snyggast” (länkar inte), och diverse siter som säljer ringsignaler/bilder till mobiltelefoner. Som vanligt gäller det att inte luras till att installera programmen, och alltid vara kritiskt inställd till okänd mjukvara.

Använd antivirus/antispyware för att skydda dig mot modemkapning.

Tredjepartsprogram

Alla program utgör en potentiell säkerhetsrisk. Som vanligt gäller det att hålla programmen uppdaterade, och se över ditt virusskydd. Det finns mängder med maskar som sprids över ICQ och MSN. Använder du fildelningsprogram så kan du vara säker på att det bara är en tidsfråga innan du laddar hem en infekterad fil. Det finns även virus vars enda distributionssätt är att gå genom fildelningsnätverk. Även program som du minst anar skulle kunna utgöra någon säkerhetsrisk, kan användas som ingångar till ditt system (se winamp). Ha alltid dina program under uppsikt, men framförallt, lämna virusskyddet på!

Spam

Spam, eller skräppost som det även kallas är en plåga. Det finns flera knep att ta till för att undvika massutskick. För det första bör du tänka på att inte lämna ut din e-mailadress till tvivelaktiga websidor, dessa innehåller oftast pornografi, tävlingar eller erbjudanden. Se även upp med var du registrerar dig med din e-mail, då många aktörer på internet säljer vidare din adress till potentiella spammare. Dessutom bör du inte posta din e-mail i forum eller generellt på internet. Dölj din adress så gott det bara går, och lämna enbart ut den till bekanta som du kan lita på. Vissa spammare brukar skicka med en länk där du kan avregistrera dig från mailinglistan, gör inte detta! Det enda du gör är att bekräfta att din e-mail verkligen är aktiv och fungerar. Det är ingen dum idé att skapa en "skräplåda" hos t.ex. Yahoo (www.yahoo.com), som tillhandahåller gratis e-mail. Skräplådan använder du om du måste publicera din e-mail, eller t.ex. skall registrera dig någonstans där du inte litar på att din e-mailadress hålls hemlig.

Det går aldrig att undvika spamplågan helt, men det finns en hel del program som hjälper dig på vägen. Några av dessa är:

www.spamihilator.com Spamhilator (Gratis)
www.mcafee.com McAfee SpamKiller
www.cloudmark.com Cloudmark SpamNet
www.keir.net K9 (Gratis)

Fler tips för den lite mer avancerade/paranoida användaren finns på: http://www.markusjansson.net/exp.html

Bidragsgivare (i ingen speciell ordning): Mafix, Isch, Undcon, Gtok, tdm, wei.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Gratis är gott!

På initativ av evrstr skapades en lista på program som är helt gratis. Shareware räknas alltså bort, även sådana som går att använda efter testperioden! Förslag på mer program till denna lista görs i tråden:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=27979...
Det är möjligt att det smugit sig in program som är shareware ändå i denna lista, eller att de blivit shareware efter de hamnade på listan. Hojta gärna till då, enklast via PM. Program som finns i betalversion och freeware version får också vara med på listan, när länken avser gratisversionen. Många program har en form där de är gratis fast utvecklaren har ett paypal-konto (eller dylikt) som man, helt frivilligt, får sätta in pengar på. Eftersom det inte är något tvång så räknas dessa till freeware enligt mig och är med på listan.

Kategorier:

Basprogram

  • Alternativ till Internet Explorer

  • Alternativ till Microsoft Office

  • Firewall (brandvägg)

  • E-post

  • Anti-spyware/Adware

  • Virussökning

  • Modemkapningsskydd

  • Filhanterare

Filöverföring

  • FTP och dylikt

  • Nedladdningsprogram (download manager)

  • Bittorrentklienter

  • Fildelning (peer-to-peer)

Media

  • 3D

  • Bildeditering

  • Bildvisning

  • Mediaspelare

  • Musik

  • Kodning av video

  • Musikspelare

  • Mediakonvertering

  • Codecs (video- och ljud-dekomprimeringsrutiner)

Webb, nätverk och internet

  • Internetradio

  • Webbserver

  • Fjärrstyrning

  • Nätverksprogram

  • Telefoni

  • Chatprogram

Systemadministrering, styling och 'tweak'ning

  • Systemunderhåll

  • Optimering (tweaking)

  • Systeminformation

  • Stylning av Windows

Överklockning, prestanda- och stabilitetsmätning

  • Överklockning

  • Prestanda

  • Stabilitet

Spel

  • Spel (ingen kategorisering)

Lagring

  • Zipper/Unzipper (filkomprimering)

  • CD/DVD

  • Backup

Utveckling

  • Kompilator och interpreter

  • Programmering

  • Relaterat

Övrigt

  • Alternativ till Adobe Acrobat (.PDF)

  • Integritetsskydd

  • Små nyttiga program

  • Checksum-program

  • Matematik

  • Drivrutiner

Basprogram

Alternativ till Internet Explorer:

Mozilla Firefox - http://www.mozilla.org/products/firefox/
Crazy Browser - http://www.crazybrowser.com/
MyIE2 - http://www.myie2.com/
Opera - http://www.opera.com/
Avant Browser - http://www.avantbrowser.com/
Mozilla - http://www.mozilla.org/
Netscape - http://channels.netscape.com/ns/browsers/download.jsp

Alternativ till Microsoft Office:

OpenOffice - http://www.openoffice.org/

Firewall (brandvägg):

ZoneAlarm - http://www.zonealarm.com
Agnitum Outpost - http://www.agnitum.com/download/outpost1.html
Kerio Personal Firewall - http://www.kerio.com/kpf_download.html

E-post:

Mozilla Thunderbird - http://www.mozilla.org/products/thunderbird/
Pegasusmail - http://www.pmail.com/
Foxmail - http://fox.foxmail.com.cn/english2.htm
Eudora Light/Eudora Sponsored - http://www.eudora.com/

Anti-spyware/Adware:

Ad-Aware - http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/
Spybot - Search & Destroy - http://spybot.safer-networking.de/
SpyWareGuard - http://www.javacoolsoftware.com/spywareguard.html
SpyWareBlaster - http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html
Winpooch - http://winpooch.free.fr/home/index.php

Virussökning:

AVG Antivirus - http://www.grisoft.com/us/us_dwnl_free.php
Antivir - http://www.free-av.com/
Avast! - http://www.avast.com/
ClamWin - http://www.clamwin.com/

Modemkapingsskydd:

Bluffstopparen - http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?CategoryI...

Filhanterare:

xplorer² lite - http://netez.com/xplorer2/x2lite.htm

Filöverföring

FTP och dylikt:

UltraFXP - http://www.click-now.net/html/UltraFXP.htm (utvecklingen har lagts ner, men 1.07 finns att få tag på)
Filezilla - http://sourceforge.net/projects/filezilla/ (FTP: klient & server)
LeechFTP - http://stud.fh-heilbronn.de/~jdebis/leechftp/ (FTP-klient)
SmartFTP - http://www.smartftp.com/ (FTP-klient)
GuildFTPd - http://www.guildftpd.com/ (FTP-server)
PSCP - http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/ (överför filer via SSH)
CesarFTP - http://www.aclogic.com/ (FTP-server)
WinSCP - http://winscp.sourceforge.net/ (SFTP- och SCP-klient)

Nedladdningsprogram:

Star Downloader Free - http://www.stardownloader.com/
LeechGet - http://www.leechget.net/en/

Bittorrentklienter:

BitTorrent - http://bitconjurer.org/BitTorrent/
Azureus - http://azureus.sourceforge.net
BitTornado - http://bittornado.com/
ABC - http://pingpong-abc.sourceforge.net/
TorrentStorm - http://www.torrentstorm.com/
BTQueue - http://btqueue.sourceforge.net/
Burst! - http://krypt.dyndns.org:81/torrent/index.phtml
BitComet - http://www.bitcomet.com/
uTorrenthttp://www.utorrent.com

Fildelning (peer-to-peer):

Soulseek - www.slsknet.org
DC++ - http://dcplusplus.sourceforge.net/
fulDC - http://ful.dcportal.net/

Media

3D:

Blender - http://www.blender3d.org/
Wings 3D - http://www.wings3d.com/

Bildeditering:

The Gimp - http://www.gimp.org/windows/
OptiPNG - http://www.cs.toronto.edu/~cosmin/pngtech/optipng/ (reducerar filstorleken på PNG-filer)

Bildvisning:

Slowview - http://www.slowview.at/
Irfan View - http://www.irfanview.com/
XnView - http://www.xnview.com/
Picasa - http://www.picasa.com/content/download.php?
CDisplay - http://www.geocities.com/davidayton/CDisplay (titta på serietidningar i digital form)

Mediaspelare:

VideoLAN - http://www.videolan.org/
Bsplayer - http://www.bsplayer.org/
Media Player Classic - http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=82303&p...
Zoom Player - http://www.inmatrix.com/
WinMplayer - http://www.christianroessler.net/mplayer/index.php
MPlayer+Frontend - http://mpf.dzm.hu/

Musik:

Audacity - http://audacity.sourceforge.net/ (Ljudredigering)
mp3tag - http://www.mp3tag.de/ (Tag och namn-redigerare för mp3's)
LAME - http://lame.sourceforge.net/ (Koding)
Tagscanner - http://xdev.narod.ru/tagscan_e.htm (byta namn, uppdatera/ändra musikfiler)

Koding av video:

DVD Shrink - http://www.dvdshrink.org/ (DVD)
Gordian Knot - http://gknot.doom9.org/

Musikspelare:

Foobar2000 - http://www.foobar2000.org/
WinAmp - http://www.winamp.com/
QCD Player - http://www.quinnware.com/
iTunes - http://www.apple.com/itunes/
jetAudio - http://www.jetaudio.com/
XMPlay - http://www.un4seen.com/
Sonique - http://sonique.lycos.com/
CoolPlayer - http://coolplayer.sourceforge.net/?download

Mediakonvertering:

VirtualDubMod - http://virtualdubmod.sourceforge.net/
dBpowerAMP - http://www.dbpoweramp.com/

Codecs (video- och ljud-dekomprimeringsrutiner):

Bra uppsamlingssida för ljud- och videocodecs - http://www.free-codecs.com
Gordian Knot Codec Pack 1.6 - http://www.doom9.org/
K-Lite Codec Pack - http://www.k-litecodecpack.com/
Ac3filter - http://sourceforge.net/projects/ac3filter/
FACC - http://faac.sourceforge.net/
Ogg Vorbis - http://www.vorbis.com/
ffdshow - http://free-codecs.com/download/FFDShow.htm
Real Alternative - http://www.free-codecs.com (Alternativ till Real Player)
Quicktime Alternative - www.free-codecs.com (Alternativ till Quicktime)

Webb, nätverk och internet

Internetradio:

Shoutcast - http://www.shoutcast.com/
SimpleServer:Shoutcast - http://www.analogx.com/
IceCast - http://www.icecast.org/
StreamRipper32 - http://streamripper.sourceforge.net/sr32/

Webbserver:

Apache - http://httpd.apache.org/
SimpleServer:WWW - http://www.analogx.com/
Savant Web Server - http://savant.sourceforge.net/
OmniHTTPd - http://www.omnicron.ca/httpd/
24Link - http://www.softpile.com/Internet/Server_Tools/Review_04698_in...
Abyss web server - http://www.aprelium.com/

Fjärrstyrning:

RealVNC - http://www.realvnc.com/
TightVNC - http://www.tightvnc.com/
UltraVNC - http://ultravnc.sourceforge.net/
TridiaVNC - http://www.tridiavnc.com/
DameWare Mini Remote Control - http://www.dameware.com/
Grahn's Klienten 2oo3 - http://g-grahn.se/magnus/ie/800/klienten.htm
PuTTY - http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/ (SSH/Telnet/Rlogin-klient)

Nätverksprogram:

Etheral - http://www.ethereal.com/ (avlyssna trafik)
TPtest - http://www.tptest.se/ (testa internetbandbredd)
Cain & Abel - Cain & Abel - Lösenordsknäckare men även nätverkssniffer

Telefoni:

Skype - http://www.skype.com/

Chatprogram:

Miranda IM - http://www.miranda-im.org/ (Instant Messenger)
Trillian - http://www.trillian.cc/ (Instant Messenger)
gaim - http://gaim.sourceforge.net/ (Instant Messenger)
Catax - http://www.catax.com/
irssi - http://www.irssi.org/ (IRC)
XChat - http://www.xchat.org/ (IRC)
amsn - http://amsn.sourceforge.net/ (MSN)
Visual IRC - http://www.visualirc.net/
LeafChat - http://www.leafdigital.com/software/leafchat/ (IRC)

Systemadministrering, 'styleing' och 'tweakning'

Systemunderhåll:

CleanUp! - http://cleanup.stevengould.org/
Easycleaner - http://personal.inet.fi/business/toniarts/ecleane.htm
Sequiaview - http://www.win.tue.nl/sequoiaview/
RegCleaner - http://www.downseek.com/download/21692.asp
O&O Defrag 2000 Freeware - http://www.oo-software.com/en/products/ood2000free/
XP syspad - http://www.xtort.net/xtort/xpsyspad.php
Autopatcher - http://www.autopatcher.com/
Find Junk Files - http://www.iclaxton.com/findjunkfiles.html
DoubleKiller - http://www.bigbangenterprises.de/en/doublekiller/
RegSeeker - http://www.hoverdesk.net/freeware.htm
CCleaner - http://www.ccleaner.com/

Optimering (tweaking):

Xpy - http://xpy.whyeye.org/
nlite - http://www.nliteos.com/ (bygg en windowsinstallationsskiva med bara det du vill ha)
X-Setup pro - http://www.majorgeeks.com/download4083.html
Powertoys for windows XP - http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowe...

Systeminformation:
Everest home edition - http://www.lavalys.com/products.php?lang=en
CPU-Z - http://www.cpuid.com/
PC Wizard - http://www.cpuid.com/pcw.php
SiSoftware Sandra - http://www.sisoftware.net/ (lite edition)*
Process Explorer - http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/procexp.shtml (kontrollera processer och en hel del till)

Stylning av Windows:

Samurize - http://www.samurize.com/ (systemövervakning och snygg presentation)
Litestep - http://www.litestep.net/ (byter ut windowsskalet=
BB4Win - http://www.bb4win.org/
Neowin UXTheme Multi-Patcher - http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=140707
MultiPatcher - http://www.belchfire.net/article555.html (Denna patch fixar uxtheme.dll så man kan använda osignerade visual styles i Windows. Inget mer StyleXP behövs alltså.)

Överklockning, prestanda- och stabilitetsmätning

Överklockning:

ClockGen - http://www.cpuid.com/clockgen.php

Prestanda:
-

Stabilitet:
Memtest86 - http://www.memtest86.com/ (kontrollerar RAM-modulerna)
Prime95 - http://www.mersenne.org/freesoft.htm (torterar CPU:n)
MemTest - http://hcidesign.com/memtest/ (kontrollerar RAM, fast körs i windows)

Spel

Spel:

BauAir - Intense Dogfight Action - http://www.fader.nu/bauair/
America's Army - http://www.americasarmy.com/ - Fragzone
Wolfenstein: Enemy Terrority - Fragzone nedladdning
Grand Theft Auto - http://www.rockstargames.com/classics/gta.html - Fragzone
Grand Theft Auto 2 - http://www.rockstargames.com/classics/
Wild Metal - http://www.rockstargames.com/classics/wmc.html
Starsiege: Tribes - http://www.fileplanet.com/promotions/tribes/
Tribes 2 - http://www.fileplanet.com/promotions/tribes2/
Gunbound - http://www.gunbound.net/
Hidden & Dangerous Deluxe - http://www.gathering.com/hd2/hddeluxe.html
The Ur-Quan Masters - http://sc2.sourceforge.net/
Subspace/Continuum - http://www.subspacehq.com/
Soldat - http://www.soldat.pl/
NetKar - http://www.nkzone.com/
MU Online - http://www.muonline.com/
PristonTale - http://www.pristontale.com/
Tibia - http://www.tibia.com/
Blobby Volley - http://www.pcgaming.ws/viewgame.php?game=blobby_volley
Racer - http://www.racer.nl/

Lagring

Zipper/Unzipper (filkomprimering):

IZArc - http://www.izsoft.dir.bg/
7-zip - http://www.7-zip.net/
Win-GZ - http://www.crispen.org/src/#wingz
Tar - http://gnuwin32.sourceforge.net/packages/tar.htm

CD/DVD:

Exact Audio Copy - http://www.exactaudiocopy.de/ (CD-rippare)
DVD Decrypter - http://www.dvddecrypter.com/
CDBurnerXP Pro - http://www.cdburnerxp.se/
Burnatonce - http://www.burnatonce.com/ (Brännare)
Cdex- http://www.cdex.n3.net/ (CD-rippare)
Daemon-tools- http://www.daemon-tools.cc/dtcc/portal/portal.php (virtuell enhet)
Audiograbber- http://www.audiograbber.com-us.net/ (CD-rippare)
Deepburner- http://www.deepburner.com/ (CD/DVD-bränning)

Backup:

Syncback - http://www.syncback.com/

Utveckling

Kompilatorer och interpreter:
MinGW - http://www.mingw.org/ (C/C++-kompilator. Port från GCC)
Python - http://www.python.org/ (Interpret för programmeringsspråket python)

Programmering (editorer och IDE:s):

Topstyle Lite - http://www.bradsoft.com/topstyle/index.asp (CSS/XHTML/HTML-editor)
Crimson Editor - http://www.crimsoneditor.com (kod-editor)
#develop - http://www.icsharpcode.net/OpenSource/SD/Default.aspx (C# & VB.net)
dev-c++ - http://www.bloodshed.net/ (kod-editor)
Eclipse - http://www.eclipse.org/ (kod-editor)
JCreator LE - http://www.jcreator.com/ (Java kod-editor)
Mono - http://www.go-mono.org/ (.net, inkl *nix)
SciTE - http://www.scintilla.org/SciTE.html (kod-editor)
EditPad Lite - http://www.editpadpro.com/editpadlite.html
Metapad - http://liquidninja.com/metapad
Notepad2 - http://www.flos-freeware.ch/notepad2.html
conTEXT - http://www.context.cx/
PS-pad - http://www.pspad.com/
Notepad++ - http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/about.php

Relaterat:

UPX - http://upx.sourceforge.net/ (Komprimerar exekverbara filer)

Övrigt

Alternativ till Adobe Acrobat (.PDF):

PDFCreator - http://sector7g.wurzel6.de/pdfcreator/index_en.htm (skapa PDF-filer)
Foxit reader - http://www.foxitsoftware.com/pdf/rd_intro.php (läsa PDF-filer)
CutePDF writer - http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/writer.asp (skapa PDF-filer)

Integritetsskydd:

PeerGuardian - http://methlabs.org/

Små nyttiga program:

CLCL - http://www.nakka.com/soft/clcl/index_eng.html (Ger dig större clipboard)
4t Tray Minimizer Free - http://www.4t-niagara.com/tray.html (Minimerar valfritt prog till trayen)
ShirusuPad - www.shirusupad.tk (Post-it & Reminder)
Flexible Renamer - http://hp.vector.co.jp/authors/VA014830/english/FlexRena/ (döper om många filer enkelt)
WinMerge - http://winmerge.sourceforge.net/ (jämför och slår ihop filer)
Type and run - http://galanc.com/index.html?page=0&lang=en (ger ett litet textkommandskal i windows)
akoTV2 - http://akotv.qveflander.com/ (hämtar tv-tablåer)
GetDiz - http://www.outertech.com/index.php?_charisma_page=product&id=... (visar Diz och Nfo-filer korrekt)
Google sketchup - http://sketchup.google.com/ (3D-modellering)

Checksum-program
cfv - http://cfv.sourceforge.net/
hkSFV - http://www.big-o-software.com/products/hksfv/
QuickSFV - http://www.quicksfv.org/

Matematik:

Maxima - http://maxima.sourceforge.net/
Graphmatica - http://www8.pair.com/ksoft/
CCalc - http://ccalc.shanebweb.com/
Octave - http://www.gnu.org/software/octave/ (språk för numeriska beräkningar)

Drivrutiner:

kX Project - http://kxproject.lugosoft.com/ (3:e part för Soundblaster-ljudkort)

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Windows Server 2003

Innehållsförteckning

  • Vad är det här nu för något?

  • När lanserades det?

  • Jag har hört om Windows .Net, vad är det?

  • När kommer klientversionen (”professional”)?

  • Kan jag få tag i det utan att betala?

  • Hur installerar man?

  • Jag har installerat det nu men det går inte att spela? <- LÄS

  • Hjälp programmet x fungerar inte! <- LÄS

  • Hur får jag bort texten som finns på skrivbordet i nedre, högra hörnet?

  • Hur är det med drivrutinsstödet?

  • Hur kan jag göra så en användare loggas in automatiskt?

  • Vilka versioner finns det av WS2003?

  • De gnäller på mig när jag skriver w2k3, varför?

  • Vad är systemkraven?

  • Några matnyttiga länkar?

Vad är det här nu för något?
Det är Microsofts nyaste version av Windows för servrar. Mer info finns på
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/
http://www.microsoft.com/sverige/windowsserver2003/default.as...

När lanserades det?
24 April (år 2003 såklart) och det har funnits i gratis testversioner av Release Candidate (RC) tidigare. En gratis utvärderingsversion av slutgiltiga (build 3790) finns att tanka eller beställa (lagligt), läs vidare.

Jag har hört om Windows .Net, vad är det?
Första kodnamnet var Whistler Server (Whistler var kodnamnet på XP), sedan kallades det Windows 2002 Server men de lanserade också .Net konceptet som också är inbakat så de döpte om det till Windows .Net (Beta3, RC1). Men ytterliggare ändring blev det till RC2, då var namnet Windows .Net Server 2003, men till lansering slopades .Net i namnet helt.

När kommer klientversionen (”professional”)?
Det kommer ingen professionalversion! Man kan vända på det och säga att serverversionerna av XP kommer nu. Men Microsoft har inte bara sovit sedan XP släpptes så det är fler saker som skiljer XP och WS2003 åt under skalet än vad som skiljer Windows 2000 pro och servervarianterna.

Kan jag få tag i det utan att betala?
För att få tag i det (lagligt) kan du registrera dig för att ladda ner en testversion av det via engelska sidan http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/trial/d...
Det sker ingen manuell kontroll av svaren på vad du jobbar med osv. Du kan även där beställa att få det skickat till dig, men det kostar ju (internationellt) så istället för att det ska kosta så kan du beställa från Microsofts svenska hemsida, min levererades i DVD-etui. Länk här. Klicka på "beställ" på högersidan (med IE, firefox ville inte öppna rätt).
Testversionerna räcker 180 dagar. Man måste "aktivera" den inom 14 dagar efter installation. Aktiveringen är inte någon farlig sak, bara se till att ha internetanslutning och trycka på aktivera. Eller så kan man ringa ett speciellt nummer (står i aktiveringsguiden).

Hur installerar man?
Du ställer in i BIOS att den ska försöka starta från en cd-läsare före den kör från hårddisken. Har du flera CD läsare så testa alla om någon av dem inte startar från skivan, jag har själv haft ett moderkort som man bara kunde boota med ena enheten, men med nyare moderkort så fungerade att starta från båda cd-enheterna.
Själva installationen är sig likt så har du installerat Windows XP eller Windows 2000 så känner du igen dig.
Här är det en sida om har riktigt steg för steg i den textbaserade installationsdelen.
http://www.blackviper.com./Articles/OS/Install2003Server/inst...

Jag har installerat det nu men det går inte att spela?
Först som du borde ha förstått så är detta Windows tänkt för servrar, och på riktiga servrar spelar man inte, därför så är standardinställningarna gjorde för att det körs på en server, t.ex. grafikacceleration osv. är inte fullt påslagen som standard. I standard edition är ljudtjänsten startad som standard, dock inte i enterprise edition.
Men Microsoft har inte satt helt stopp för spel, det går ganska enkelt att fixa det. Du kan kolla på följande guider om hur det ställer om WS2003 för att det ska kunna användas som workstation/spel OS. Jag tycker den här hos msfn är den bättre av dem men neowin kan också vara bra att läsa.
Så läs dessa innan du frågar på forumet varför något inte fungerar, för många av svaren ges där.

Ett annat riktigt användbart program är Windows Server 2003 Optimize Tool:
Det fungerar som en central för många av ändringarna man annars får göra manuellt. Använd det men jag tror det inte innehåller allt som guiderna täcker.
http://sala.pri.ee/?page_id=5

Rubriker i tur och ordning från msfn guiden:

  • Skapa nya användare på vanliga sättet (win 2000 stil), inte med lusrmgr.msc.

  • Ta bort Internet Explorer Enhanced Security.

  • Installera Java VM.

  • Ta bort ”shutdown event tracker”.

  • Öka hårdvarugrafikaccelerationen (nödvändigt för spel).

  • Få ljudkortet att fungera och öka ljudaccelerationen.

  • Fixa så man kan få köra teman som i XP.

  • Starta fler tjänster som kan vara bra för en workstation.

  • Optimera för program och stänga av felrapportering.

  • Installera DirectX 9.

  • Installera systemåterställning.

  • Övrigt; Mappinställningar och lista på fungerande Antivirusprogram och brandväggar (finns nog fler efter den guiden skrevs).

  • Installera Windows standardspel.

  • Få XP-teman på uppstart- och avstängningsrutorna.

  • Hur man slipper ctrl+alt+del vid inloggning.

  • Lite extra tipps & tricks.

Hjälp programmet x fungerar inte!
Alla program fungerar tyvärr inte med server 2003. Tror Norton Antivirus har problem (kvarstår det fortfarande?). Nu är det i alla fall inte längre problem med Norman Antivirus.
T.ex. Installationsprogrammet för Logitech Mouseware (9.79.1) fungerar inte, det säger helt sonika ifrån om att det är fel windows-version. Med tips från bhaal på swec-forumet så fixade det sig. Man får helt enkelt välja egenskaperna för installationsfilen (*.exe), gå in på compatibility-fliken och kör det i XP kompatibilitetsläge. Logitech iTouch programvara har också problem att köra, så jag ställde in de installerade .exe filerna på att köra XP kompatibilitetsläge dock så verkar program ha svårt att minnas inställningarna man gör, så på ett Internet Navigator tangentbord, fungerar ljudrelaterade knapparna men alla som häver upp en logitechruta första gången man testar dem vill inte bli kvar.

Hur får jag bort texten som finns på skrivbordet i nedre, högra hörnet?
Ändra PaintDesktopVersion till 0 (noll).
http://www.winguides.com/registry/display.php/539/
UHD tipsade i en tråd på swec-forumet om detta.

Hur är det med drivrutinsstödet?
De flesta drivrutiner som finns för XP fungerar för WS2003, prova!

Hur kan jag göra så en användare loggas in automatiskt?
I run/kör skriver du rundll32 netplwiz.dll,UsersRunDll , klicka ur kryssrutan längst upp.

Vilka versioner finns det av WS2003?
Det finns small business edition, web edition, standard edition, enterprise edition och datacenter edition.
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/feature...

Small Business Edition
Den här kom ca ett halvår efter de andra 4 versionerna av server 2003. Det är mer "peka-klicka-vet inget alls" för småföretagare, men med ett bra pris.
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/default.mspx

Web edition
Enbart för att driva en webbserver, upp till: 2 GB RAM, 2 processorer. Detta är ett nytt tillskott för Windows servermarknaden (finns ingen motsvarighet hos Windows 2000). Det här säljs inte löst, finns med om man köper datorer (OEM) eller via vissa försäljningskanaler.

Standard edition
Innehåller katalogtjänsten (Active Directory) osv. det motsvarar 2000 Server. Upp till: 4 GB RAM, 4 processorer. Kostar runt 11500 på dustin för 5 CAL (Client Access Licence), finns i svensk och engelsk version. 2 laxar till och man får det med 10 CAL.

Enterprise edition
I stort sett samma servertjänster som standard edition plus möjlighet till klustering, "Network Load Balancing" finns i alla versioner (kanske inte SBS?). Stöd för ”hot add memory”, alltså kunna stoppa i minnesmoduler medan maskinen medan den är igång. OBS! Detta kräver stöd hos hårdvaran och det är nog bara dyrare serverar som klarar det så ”don’t try this at home kids!”. Upp till: 32 GB RAM (64 GB med IA64) och 8 processorer.

Datacenter edition
Detta är det värsta servervarianten från Microsoft, det är deras motangrepp mot stordatorer (mainframe) med UNIX på. Konceptet är att utvalda återförsäljare tillhandahåller en specifik server som datacenter har noggrant testats på för att se till att det inte ska kunna krascha (eliminera drivrutinsproblem osv). Det är som en riktigt exklusiv bil, du får inte öppna motorhuven själv. Är det något problem så ringer man till leverantörer som kommer de och fixar. Upp till: 64 GB RAM (512 GB med IA64) och 32 processorer. Med vissa specialtekniker går det ha ännu fler processorer.

Som ni ser så har jag skrivit om IA64, det är Intels arkitektur för deras Itanium 2 processor. Enterprise och Datacenter finns i IA64 variant. Alla av de 4 finns för x86 (det som vanliga dödliga kör på). Stöd för att kunna köra AMDs Opteron (och Athlon 64/Athlon 64 FX) i 64 bitars läge kommer, det går såklart att köra dem med x86 varianten men det ska komma en variant för att köra i 64 bitars läge, beta av den finns ute. Den arkitekturen kallas AMD64 (eller x86-64).

De gnäller på mig när jag skriver w2k3, varför?
Jo vissa hakar upp sig på att K betyder kilo, dvs. 1000. Det du har skrivit blir w20003. Korrekt kan man skriva w2K+3, men det blir ju lika långt som w2003. Varför inte helt ”döpa” det till WS2003? Dock kan det blandas ihop med WS = Workstation.

Vad är systemkraven?
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/sysreqs...
För Small Business Edition:
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/evaluation/sys...

Några matnyttiga länkar?

Creating an Unattended Windows XP/2003 CD
En väldigt bra guide för att skapa en unattended (obevakad) installation. Här finns typ allt så ni kan skapa en skiva som när 180 dagars perioden är slut installerar väldigt många saker som man brukar behöva pilla med efter en windowsinstallation.
http://www.msfn.org/unattended

Index of Windows Server 2003 Technical Articles
Massvis med wordfiler om teknikerna i WS2003.
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/techinfo/overview/...

Microsoft Windows Server 2003 Deployment Kit
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/techinfo/reskit/de...

Microsoft Windows Server 2003 Resource Kit
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/techinfo/reskit/re...

Microsoft Windows Server 2003 Downloads och Feature Packs and Tools
Program till WS2003. Här handlar det om program som man kan ha nytta av om man använder det som en riktig server.
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/downloads/default....
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/downloads/featurep...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG