Permalänk
Medlem

Starta datorn med mobil [Bilder]

Starta datorn med mobil [Bilder]

Läste artikeln Starta datorn med mobilen! och blev väldigt inspirerad. Halvvägs in i projektet märker jag dock att jag saknar en WOL-kontakt... vad göra? -Jo man kopplar till PS-ON!

Problemet med PS-ON är att den som bekant även stänger av datorn, detta löstes med en liten krets som kollar om datorn är på, är den det försöker den inte att starta datorn.

Beskrivning

Laddaren strömförsörjer telefonen med +7,2V, från denna spänning matas en spänningsregulator som reglerar ner spänningen till +5V. Denna spänning används som matningsspänning till de olika kretsarna.

När det ringer till telefonen skickar den ut en logisk 1:a (ca 3 V) på pinne 7 vilket är MUTE-funktionen.

=== För WOL-/WOR-funktion ===

Om denna signal skall styra reläet direkt fungerar det inte för det krävs minst 3,5 V för reläet ska dra. Det löses genom att skicka in signalen tillsammans med +5V till en AND-grind, här realiserad genom två NAND-grindar, i AND-kretsen förstärks signalen till +5V vilket är normalnivån för en logisk 1:a i denna krets.

Den logiska 1:a man nu har kan skickas vidare till plus på reläet, där minus är kopplat till jord, vilket får reläet att dra och kortsluta WOR / WOL eller den kontakt man har kopplat till.

=== För PS-ON funktion ===

Den signal som nu kommer antingen direkt från telefonen (pin 7) eller AND-kretsen skickas in tillsammans med en signal från optokopplaren. Om det kommer en 1:a från opton betyder det att datorn redan är igång och kretsen ska inte dra reläet (för då stängs datorn av) men om det är en 0:a från opton och en 1:a från telefonen ska reläet dra (så datorn startar).

Sanningstabell för detta:

Telefon Dator UT
0 0 0
0 1 0
1 0 1
1 1 0

Utsignalen från denna krets skickas till reläet.
När reläet drar och datorn startas kommer datorn skicka in en 1:a via opton så reläet slutar dra.

Opto-funktionen
Från datorns USB-kontakt plockas +5V och GND, för att inte opton ska överbelastas (klarar max 50 mA) används ett motstånd på ca 550 ohm. Det ger knappt 10 mA vilket är ganska lagom.
Efter opton är en lysdiod (grön) inkopplad, den är inte nödvändig för kretsens funktion utan bara för att se om datorn är på eller inte.

Steg 1.
Leta reda på en mobiltelefon => Ericsson S868.

Steg 2.
Fixa en kontakt till telefonen som har anslutningar för alla nödvändiga pinnar => En icke orginal handsfree.

Steg 3.
Löd fast nya kablar till kontakten (jag lödde dit kablar på alla pinnar för att enkelt kunna mäta).

Testar laddning av telefon och om Mute-signalen (blir logisk 1:a när det ringer) från telefonen orkar driva en lysdiod.

Steg 4.
Kopplar upp en test-krets för att förstärka telefonens MUTE-signal på ca +3.2V till +5V för att den ska orka driva mitt relä.

Steg 5.
Löder fast allting på ett kretskort. Denna krets kan nu kopplas till en datorn WOL- eller WOR-kontakt.

"Kopplingsschema"

Steg 6.
Nu börjar funderingarna kring hur man ska koppla till PS-ON...
För att inte fysisk koppla samman telefonens strömkrets med datorns använde jag en optokopplare.

Uppkoppling på testbänk.. Grön diod betyder att datorn är igång

Steg 7.
Koppla samman allt på kretskortet. Det blev lite trångt men tack vare att jag tog till storleken ganska rejält fungerade det.

Steg 8.
Testar mot en skrotdator.. Fungerar på 2:a försöket, hade kopplat lite fel så datorn ville inte starta när man ringde utan ville det när man inte ringde och datorn var igång => datorn starta och direkt efter det stängs av => inte bra

Steg 9.
Inkoppling i min "vanlig" dator...
Även här blev det lite problem, det är en Dell Dimension 8200 och det betyder att behövde plocka isär halva datorn för att komma åt strömbrytaren...

Här är det lilla kort som strömbrytare, HD-led och PWR-led sitter på.

Kopplat in mig över strömbrytaren (PS-ON).

Lillkortet tillbaka i datorn

Allt inkopplat.

Kretsen.

Komponenter
2 st Metallfilmsmotstånd, 1 W, 270 ohm i serie Elfa 60-784-22, 3,93 kr
Metallfilmsmotstånd, 1 W, 10k ohm Elfa 60-786-12, 3,93 kr
Grön lysdiod, t ex EL333GD från elfa Elfa 75-002-42, 2,11 kr
"Quad 2-input NAND gate", tex 74HCT00/Ph Elfa 73-500-28, 4,52 kr
Lågeffektrelä MRBS, min = 3,5 V max = 17 V Elfa, 37-470-03, 73 kr
Spänningsregulator, 78L05, +5V, max 100 mA Elfa, 73-264-08, 7,02 kr
EL817 Elfa, 75-390-00, 3,31 kr
USB-hane, 4-polig, typ A Elfa, 42-709-22, 3,81 kr
Experimentkort, 3-håls banor Clas Ohlson, 32-1281, 50 kr

Permalänk
Medlem

grymt arbete!

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Avstängd

Härligt! En riktigt eget bygge med grym funktion!

Permalänk
Medlem

fint danne!!

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk

äkta james bond haha närå.. men d e jävligt grymt..

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Avstängd

Du har inte lust att bygga en till mig?

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grappo
Du har inte lust att bygga en till mig?

nope.. inge kul att göra samma sak två gånger

varför inte göra det själv? är ju inte speciellt svårt och alla komponenter står uppskrivet...

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Vad är det för telefon? (inte 888/868).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Snyggt!
Vad är det för telefon? (inte 888/868).

Telefonen som är kopplad till kretsen är en Ericsson S868, den andra telefonen som syns på en bild är Samsung SGH-E700

Permalänk
Medlem

kul med ett lite ovanligare bygge. på en tio skala blir det en tia.

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk
Medlem

Damn, inte illa

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk

Finfint!

Det jag är mest förvånad över är att jag faktiskt förstod vad du hade gjort genom att se på kopplingsschemat. Det verkar som om jag faktiskt har snappat upp lite av elektroniken och digitaltekniken.

Permalänk
Medlem

Tycker det här är en bra modd! vill inte ha datorn på jämt men sen ibland vill man ju dra igång datorn (ftp) när man inte är hemma!

Förstår pinouten för 688/888 men hur kopplar jag om det är en t28?
http://pinouts.ru/data/pin_erics_t28.shtml

Tack på förhand

Visa signatur

Asus P4p800 SE | p4 2.0 @ 2.66 | 4 x 256 a-data pc3200 dual channel | leadtek 6800LE 12/6 | 2 x seagate 160 s-ata | 1 x maxtor 200 s-ata | 1 x 80 seagate ata | 2 x seagate 200 s-ata | Nec 2510a | levicom 500 watt | 3 x papst 80mm | 2 x papst 92mm | 1 x papst 120mm.

Permalänk
Medlem

Vackert! Själv är jag inte händig nog att genomföra nåt liknande, men som någon redan sagt så skulle man vilja ha funktionen på sin egen burk.

Bra jobbat!

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _HolyMan_
äkta james bond haha närå.. men d e jävligt grymt..

Han får väl fixa så att han kan styra bilen me mobben också

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Hoppas ingen får reda på nummret till telefonen bara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeedCat
Hoppas ingen får reda på nummret till telefonen bara

Mmm, kul om nån ringer fel när man är mitt uppe i en match i nått spel... *poof*, där dog datorn....

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Mmm, kul om nån ringer fel när man är mitt uppe i en match i nått spel... *poof*, där dog datorn....

haha de vore något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Mmm, kul om nån ringer fel när man är mitt uppe i en match i nått spel... *poof*, där dog datorn....

Om du förstår bygget så förstår du även att det inte går att stänga av datorn med mobilen. Den kollar ju om du har ström på usb:en och då du har det skickas det ingen signal till PS-ON

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk

Finns ju moderkort där man kan ställa in så att man kan starta datorn med powerknappen, men inte stänga av, iaf min kan det

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Finns ju moderkort där man kan ställa in så att man kan starta datorn med powerknappen, men inte stänga av, iaf min kan det

Tror inte det är ett så flashigt moderkort i den där dellburken eftersom han inte hade WOL-kontakt.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk

grymt kul bygge.

en sak bara, du kan väll starta burken med knappen också? vilket jag hoppas.

sedan så undrar jag. varför satte du inte luren i burken istället för utanpå? medtanke på att du slår av signalen och matar med laddare bara... kanske inte är så bra för diskarna?

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

Läckert bygge!

11/10 poäng! den extra poängen va för att du gjort helt begripliga scheman och även räknat upp alla komponenter! Det uppskattas högt av mig och många andra oxå säkerligen!

Keep on modding

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk

hmm grymt men alldeles för tillkrånglat.. tycker jag iaf

jag har också min lur kopplad till ps-on men på ett enklare sätt.
från telefonen (ericsson 888) till ett litet relä som sluter/bryter kretsen.

enda som jag tycker är dumt är att nån kan ringa fel å antingen slå av min dator när jag arbetar me den eller slå på den när jag inte är hemma.
har iof hittat på en lösning för detta men den e inte riktigt färdig än hela idén går ut på att bara jag ska kunna starta datorn.
jag använder en gammal nokia 8110 för den har funktionen att bara ta emot samtal från vissa grupper tex "familj" "vänner" osv..
jag lödde på två sladar på buzzern i telefonen men spänningen är alldeles förlåg för att orka dra mitt lilla optiska relä.. hur jag ska få den starkare har jag inte funderat på.. antingen sätter man något "ljudkänsligt relä"¨å på så vis löser de men de e ju inte så kul att de ringer om datorn när man ska slå på den... vette fan hur man ska göra... nån som vet??

Permalänk
Medlem

När jag såg hur du hade gjort så funderade jag ut ett enklare sätt att lösa det på och jag komme fram till att det enklaste är att koppla in en transistor och en resistor...dvs jag kopplade in basen och emittern på mobilen och eftersom mobilen ger ut 3 V så behövde jag en resistor för att sänka spänningen till 0.6 V...och sen kopplade jag in kollektorn och emittern på moderkortet...och eftersom man kanske inte alltid vill ha det på så satte jag in en strömbrytare från en gammal video på ingången...

lite dålig bild men...

Permalänk
Medlem

MacGyver

Visa signatur

"man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke"

Permalänk

Nu har jag IOFS inte läst allt här, men jag läste biten om hur du använder laddaren även till att driva kretsar som behöver fem volt...

Du vet väl att du har +5VSB från nätagget i datorn som du skulle kunna använda? Så länge sladden sitter i har du tillgång till 5V, dock med väldigt begränsad ström i förhållande till den ordinarie 5-volten. Den är till för just sådana här saker. (Dvs. alla Wake-on-lan-funktioner och sånt.)

Edit: Doh, gammal tråd... Att man aldrig lär sig kolla sånt. Aja, det var inte jag som drog upp den iaf.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

För det första så tror jag att det är smart att dra upp såna här trådar igen, för att alla "nykomlingar" får se detta.
Men ärligt talat, försök att tillföra tråden någonting eller ge en ursäkt till varför du drar upp den... "MacGyver " är inte en sådan.

Permalänk
Medlem

Varför tjorva till det så? Jag har testat det samma men jag tog bara och koppla bort singnal högtalarn på telen och sen stoppa jag dom på power Sen hade jag antenn på baksidan och ladda den via usb laddare

Men mycket nice jobbat

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk
Medlem

Dags att dra upp den här tråden igen. Har en fråga och tyckte det var dumt att starta en ny tråd. Tänkte göra en liknande variant att starta datorn med mobilen och har tänkt ut en plan som borde fungera, i mitt huvud gör den det i alla fall Det jag funderar över är uppladdningen av mobilen. Jag skulle kunna ha en vanlig laddare, men det känns lite onödigt. Min andra tanke var en usb-laddare, men det fungerar ju inte om datorn står avstängd en längre tid (förstår inte varför den nånsin skulle göra det, men men).

Nu undrar jag om man skulle kunna ladda direkt från nätaggregatet. Kan man plocka ut ström från det utan att datorn är igång?

Kan man ta en billaddare och anpassa den, den är ju gjord för 12V och det finns kablar från nätagget som ger det också?

Hur blir det med strömstyrkorna isf, hur stor är strömmen i cigarettuttaget i en bil?

Är helt nybörjare.. men kan lite grann i teorin