Permalänk
Medlem

Värme på p4 Northwood 2.8

Någon som vet vad värmen "borde" vara på normal clocktemp?? e 60 c för mkt??? Mwh Henke

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk

jag har också ca 50-60(idle) grader med originalfläkt....

Är detta ok? sorry för threadjacking... men uppar även din fråga ;O)

Btw. köpte prollen begat och även moderkortet....

killen som ägde grejorna säger att bios temperaturen visar ca 10grader för mycket då moderkortet är optimerat för prescott stämmer det?

ABIT IC7-G + 3.0ghz Northwood.

Tacksam för synpunkter...

aspirenätagg med 3fläktar....

originalfläkt till prollen

1st 120mm i fronten och en liten i bak....

Borde inte detta göra det någorlunda bruksvärme?

Datorn låter iaf mycket :S

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem

min p4 Northwood 2.8 ligger på ca 30 i idle, orginalboxad och med 8 chassifläktar

Visa signatur

I R teh s0eT

Permalänk

:S hur fasiken kan min bli så varm då? Och fanns det någon sanning i att northwood + abit IC7-g visar för mycket då det egentligen är anpassat för prescott?

:S

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem

Min 2.4 (klockad till 2880 MHz) ligger på 36.5 grader idle med orginalfläkt och en 80mm fläkt framför hd'n. tycker det låter konstigt att era ligger så högt. och att den visar för mycket för att den är optimerad för prescott låter som ren BS.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

själva moderkortet(och bios) skall vara optimerat för prescott som jag fattat det... men jag vet inte därför jag frågar.... Någon som vet mer?

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem

Min 2.8:a ligger på 28-29 idle med org.kylning (boxad).
4 chassifläktar.....

Permalänk

ok så detta betyder alltså att min prolle snart blir helt rökt eller vad???

Plz snälla almightallknowingdatanerds HILFE...

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Closetland
ok så detta betyder alltså att min prolle snart blir helt rökt eller vad???

Plz snälla almightallknowingdatanerds HILFE...

I värsta fall kanske din prolle snart lämnar in. Om den tidigare haft mer "normal" temp och tempen plötsligt en dag stiger rejält kan det betyda att den snart lägger av. Förre ägaren kan ha överklockat för mycket. Själv höjer jag aldrig Vcore, en för hög Vcore tar snabbt död på en P4 eller förkortar livslängden rejält.

Men det behöver inte vara så. Kylaren kan vara felmonterad tex. Abits kort visar dessutom i regel ca 10grader högre temp än asuskorten. Moderkortets tempsensor kan vara defekt och ge fel värden.

Har aldrig hört talas om ett bios som skulle vara optimerat för prescott. Han kanske menade att det hade stöd för den nyare prescott. Har ju inget med tempen att göra iallafall.

32grader idle har jag med en 3.4c och rumstemp 23. En Zalman 7000B cu visserligen och ett asuskort.

Permalänk

Min 2.8GHz Northwood @ 3.2GHz ligger på ca 35-35grader (32 original) ökade v-coren ca 0.025v. (original fläkt (+120mm, antec sonata))

Permalänk
Medlem

Min 2.6GHz Northwood (800) ligger på 37 grader idle, runt 45-48 full load beroende på rumstemp.

Kolla så att du har nyaste BIOS-versionen installerad. De äldre visar för mycket, upp till 10 grader som sagt. Om du fortfarande har hög temp, ta bort "kudden" och byt till vanlig kylpasta, eller silverpasta. Jag kör iofs med kudden men den kan ställa till det ibland.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Gigabyte RTX 2080 Gaming OC, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

32idle och ca47full load. Spel 45load. MBM5 kör jag. Prime95 ger max temp på cpun där jag toppar 48grader. Med en 3.4 oklockad. Fem chassifäktar ca 1900/rpm.

Permalänk
Medlem

MIn ligger just nu på 31° och fyra chassie fläktar på max, cpu fläkt går också på max annars går den väl upp till 33°. Efter spel ett tag är den uppe i nästan 50°. Har INTE boxad kylning utan en Zalman. Klockad då också enligt sign till 3.36GHz

Permalänk

fasiken nu skrämmer ni mig..... killen klockade iofs skiten ur denna prolle mig veterligen... vattenkylt etc.....

alltså allt funkar perfa men som sagt idle temp enligt abit´s egna testprogram(ett litet fult program med olika cirklar med info som tex grader, fläktvarv etc etc) ca 50grader....

och fullload(eller iaf när jag spelar bloodlines) ca 70grader.....

Vad göra?

edit: vet inte vad någon menade med "kudde" istället för kylpasta.... på min är det iaf kylpasta... ett fint lager som samme person fixade åt mig vid köpet... då jag inte vet hur mycket sånt man skall ha....

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Closetland
fasiken nu skrämmer ni mig..... killen klockade iofs skiten ur denna prolle mig veterligen... vattenkylt etc.....

alltså allt funkar perfa men som sagt idle temp enligt abit´s egna testprogram(ett litet fult program med olika cirklar med info som tex grader, fläktvarv etc etc) ca 50grader....

och fullload(eller iaf när jag spelar bloodlines) ca 70grader.....

Vad göra?

edit: vet inte vad någon menade med "kudde" istället för kylpasta.... på min är det iaf kylpasta... ett fint lager som samme person fixade åt mig vid köpet... då jag inte vet hur mycket sånt man skall ha....

Det är inte så att det är en Prescott? En kudde är en typ av kylpasta i mer fast form som sitter på två sidor av ett litet metall flarn. Dom brukar sitta på original kylarna

Permalänk

Nope det är en Nortwood med hyperthreading.... 100% säker....

Alltså jag fick med en retailfläkt av snubben pga att han körde vattenkylning....

Är det mycket skllnad på retailfläktar från olika modeller? typ, 2,8ghz och 3,0ghz tex? Funderar på om han kanske hittat fel fläkt hemma... han sitter på enormt mycket dataprylar....

Fick oxå med en riktigt fet kopparkylning(väger ca 0.6kg) med heatpipes. Dock så saknas bakplåten till den annars skulle jag använt den för att se om det fungerat bättre.....

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

P4 2.4B @ 3.1ghz vcore 1.7 orginal kylning asus p4b533, 512mb ddr333, GF3 ti200@230/520.
A64 3000+@2400mhz vcore 1.7, Waterchill KT12-30, Leadtek 6800nu 325/700@420/850

Permalänk

haha hittade du hit till sist

jaja då är jag lugn igen då bara man vet att det är ok

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Closetland
haha hittade du hit till sist

jaja då är jag lugn igen då bara man vet att det är ok

Om din prolle ligger ca 60C i idlat läge med Abit IC7 så är de normalt
Min 2.8 NW ligger runt 40C idle och 55 fulload
Du har ju en skitfläkt oxå, de ska du ta hänsyn till ...Köp en Thermalright XP-90 eller en XP-120
då blir den sval
Visst Abits I875P bord är 10 grader varmare än andra moderkort
Så i självaverket ligger din då och idlar på runt 50C ....
Tycker de är för varmt för en sådan prolle ....

Mitt råd är Thermalright kylning!!!

Jag har det och funkar bra på Abit!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

idlar 50
fulload 70

på ic7-g

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem

Man bör aldrig ha högre medel temp än 50c på prescott, Om man ligger över riskerar cpun att ta skada.

Permalänk
Medlem

http://processorfinder.intel.com/scripts/list.asp

Här kan man hitta info om sin processor....

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Min IC7-G visar 59C(full-load) med 3.0C @ 3,75GHz (1,55V).
(Thermalright SLK948u + papst92mm)

Hur ser din orginalfläns ut Closetland? Är det den med koppar-slugg?

Och... IC7 visar väl ca 7-9C för mycket och asus P4C800 visar väl 5-7C för lite...

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Min IC7-G visar 59C(full-load) med 3.0C @ 3,75GHz (1,55V).
(Thermalright SLK948u + papst92mm)

Hur ser din orginalfläns ut Closetland? Är det den med koppar-slugg?

Och... IC7 visar väl ca 7-9C för mycket och asus P4C800 visar väl 5-7C för lite...

oj.... men har du northwood? Den skall tydligen vara fixad för prescott... senaste bios rel. men inte för northwood...

svart fläktfläns....och liten fläkt ovanför....vanlig retailfläkt typ....

fick även med ett 0.5 kg´s kopparfläns med heatpipes men det saknas bakplåt till den

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem

idle 35-36 och fulload 48-50 med datorn och klock i sign. dock 1.625 i volt.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Thermalright SP-94 utan bakplåt

Visa signatur

P4 2.4B @ 3.1ghz vcore 1.7 orginal kylning asus p4b533, 512mb ddr333, GF3 ti200@230/520.
A64 3000+@2400mhz vcore 1.7, Waterchill KT12-30, Leadtek 6800nu 325/700@420/850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hedall
Man bör aldrig ha högre medel temp än 50c på prescott, Om man ligger över riskerar cpun att ta skada.

Blev bara väldigt nyfiken på vad du menar med medel temp.
Menar du om man idlar 10 min på 40 grader, och sen loadar 5 min på 85 grader, vilket ger en medel temp på ca 50 grader. Är det så du menar att prollen tar skada eller?

Var snäll och förklara för mig hur du mäter medel temp på din cpu.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Med min p4 nw på 2,6 ghz så fulloadade jag aldrig över 45 grader :\ Och idlade på 40 , så jag tycker att det är lite underligt att ni kan ha sådana höga tempraturer , Jag körde med ett Abit is7-e

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E-dwarf
Med min p4 nw på 2,6 ghz så fulloadade jag aldrig över 45 grader :\ Och idlade på 40 , så jag tycker att det är lite underligt att ni kan ha sådana höga tempraturer , Jag körde med ett Abit is7-e

Det är en stor skillnad på en NW 2.6 HT mot en NW 2.8 HT i värmeutvecklingen
Jag har en 2.6:a oxå ...Visst den är ju 5 till 7 grader svalare på abit IC7 kort ...
Där har du förklaringen ...

Ps: likadana kylare på båda datorerna

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Closetland
oj.... men har du northwood? Den skall tydligen vara fixad för prescott... senaste bios rel. men inte för northwood...

svart fläktfläns....och liten fläkt ovanför....vanlig retailfläkt typ....

fick även med ett 0.5 kg´s kopparfläns med heatpipes men det saknas bakplåt till den

Är din orginalfläns svart?
Jag har sett två olika typer av "orginal flänsar", jag var nyfiken på vilken du fick i din box.
Ena är den helt vanliga tråkiga "raka flänsar" typ, som ligger på proppen. Sen sitter det en typ 70mm fläkt i svart plastram på (orginalfläns från 1.8NW)

Andra flänsen är till min 3.0NW, det är en fläns som ser ut som en snöflinga åvan ifrån, med en rund kopparstav i mitten. Har liknande fläktlösning som på 1,8:an.

Ja, jag har verkligen en NW, och ja, jag tycker bios visar väldigt varmt fast jag har bra fläkt och fläns. Flänsen är inte så varm å ta på iaf.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!