Någon som löst 7900gt/gtx problem?

Permalänk
Medlem

Någon som löst 7900gt/gtx problem?

Jag köpte mitt XFX GeForce 7900GT från datorbutiken för en dry månad sedan, kanske lite längre. Dock jag har fått problemet som alla andra, det började i wc3 (spelade DOTA) så började det flimmra, kanppt märkbart. Men ack då, det blev värre, ibland försvann alla "gubbar mm." (allt utom terrängen). Så jag läst runt lite bland forum, och kom snart underfund med att jag inte var ensam (mycket värre än så). Efter ett tag hittade jag några trådar om en viss del på kortet som blev extremt överhettat, och jag läste vidare om flk som löst detta genom att sätta dit kylflänsar där problemen uppstod. jag har försökt med det samma, jag tog 2 av de kylflänsarna jag fick till min Zalman VF700-CU och satte dessa på undersidan a grafikkortet (som för övrigt är uppåt då det sitter upp-och-ner) och en på ovansidan av kortet på den kretsen (eller vad det kallas) som enligt IR-bilderna var värst utsatt.

Dock kvarstod problemen och är mycket tydliga i 3dmark (kör 05 pro), med något mindre artifraker(eller vad det nu heter ) och flimmer.

Om någon löst sina problem skriv gärna här, om inte, men om du är insatt i just detta ämnet så kom gärna med tips och funderingar, allt kring "the-big-7900-issue".

Visa signatur

"der iz no sp0n" -tEh MatR1ckz

Permalänk
Medlem

jag har satt flänsar på mitt i förebyggande syfte men mitt mobo ska bytas så jag har inte kunnat testa så mkt än. japp det verkar vara värme problem med regulatorerna till minnet, minnet ska matas med 2.02 volt konstant men när dom där grejjerna blir varma så vacklar det mellan 1.95 och 2.07 kanske inte låter så mkt men det kanske räcker, läste detta på extremeforums.

edit: dessutom får dom inte bli varmare än 80c tror jag det va och deras temp låg runt där, sen så kan det vara så att dom sitter lite nära nordbryggan oxå...den e inte så kall

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

tack, det var till god hjälp ändå

jag funderar också på det med nordbryggan, jag har varit i pillat en del med kylflänsar osv. och kände att det var inte ändast dom som var extremt varma, det var NB med.. jag tänkte inhandla 2 chipset kylare, en tillgraffet o lägga på den mest utsatta ytan, och en ny till NB.

Tack igen

Visa signatur

"der iz no sp0n" -tEh MatR1ckz

Permalänk
Medlem

inga problem, hoppas vi slipper kort strul! har redan skickat tillbaka mobot för ett nytt. blir jag tvungen att göra det med kortet oxå kommer jag nog bli lite smått ilsk på nån eller något...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
inga problem, hoppas vi slipper kort strul! har redan skickat tillbaka mobot för ett nytt. blir jag tvungen att göra det med kortet oxå kommer jag nog bli lite smått ilsk på nån eller något...

Du hoppas på långt strul med andra ord.

Permalänk
Medlem

aaa exact va jag menade, hoppas kortet blir borta MINST ett år!!!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

jag vill bara meddela att jag LÖST problemet, får inte längre några som hellst artifakter eller grafik problem ! jag skall snarast lägga upp en bild på min lösning, *hoppar av glädje* och försöka förklara problemet och lösningen så att alla med 7900gt/gtx med detta problemet får det löst utan att behöva skicka tillbaka det och gå igegom allt strul därtill !

Visa signatur

"der iz no sp0n" -tEh MatR1ckz

Permalänk
Medlem

Bli min gud sooki!!Hur gjorde du?

Permalänk
Medlem

berätta hur det gjorde, va det mina flänsar eller är det något annat?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

hemskt vad det klagas på 7900GT/GTX.

har ett gainward, visst du kan grilla korv över det,
men har inte visat några problem. har haft kortet i 3 veckor..

men vem vet, det kommer kanske också.

visst, psu-fläkten blåser på min zalman 9500 som skickar vidare
till en silent eagle 2000 som blåser på kortet.
mindre vindtunnel??

sen har jag 2xsilent eagle 2000 som pumpar in, 2xSE 2000 BL som drar ut.
samt en fläkt i sidoplåten (som också blåser rakt över kortet), så jä*la blåshål det där.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

ja du får berätta hur du gjorde sooki, du skulle hjälpa många här!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
ja du får berätta hur du gjorde sooki, du skulle hjälpa många här!

Instämmer, väntar på din hjälp sooki!

Visa signatur

C2Q Q6600 G0@3,6gHz, Gainward 260 GTX 896MB, 4x1gb Corsair Dominator 8500@1200mHz, P182, 226BW, WD raptor X 150gb, 1tb WD, ASUS Maximus Formula, Thermaltake Toughpower 850W, Noctua NH-U12F, Sennheiser 555, X-fi
3dmark -06 17534p

Permalänk
Medlem

Ok,efter att jag läst på lite på ett annat forum så tror även jag att det är spänningsregulatorn som är boven till alla bekymmer:tänker själv byta den idag,lite efterforskingar visade att det finns att köpa denna komponent på elfa.Är fullt medveten om att alla garantier ryker,men e så jävla less så jag testar o fixa detta själv.Återkommer med resultat.

Länk till regulator problemet:http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1060819

Permalänk

ursäkta om jag e dum, men uppstår dessa problem även på ett oklockat kort?

Visa signatur

AMD 64 X2 4200+, gf 7900gtx, 2gb ram (400mhz), 620gb hd, rs482/SB400

Permalänk
Medlem

hoppas du fixxar det josjos, vore stenhårt, instämmer totalt med att man blir less. tycker väldigt synd om dom som bytt sitt kort 3-4 gånger och problemet kvarstår, då uppgår ju kostnaderna till ett gtx...
skriv här eller gör ny tråd och berätta hur det går sen.
sen så vill vi gärna veta vad sooki gjort, kanske samma sak!?
det e bra att det finns folk som josjos!

vill man ha någonting gjort ordentligt, så ska man göra det själv!

EDIT: ja abbe det gör dom tror att asus kort klarat sig bäst men evga,xfx,bfg är mest drabbade PGA fabriksöverklockning

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har nu bytt spänningsregulatorn till mitt gtx7900,tyvär ingen som helst skillnad.Förövrigt kostade den 13kr på elfa....då kan jag utesluta den iallafall.

Permalänk
Medlem

är det dom små svarta med 2st ben ut från sidan? tråkigt att det inte fungerade...bara vänta på sookis förslag då...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

ja DEN svarta med 2 ben som heter 7805.Ja hoppas stenhårt på sooki nu....

Permalänk
Medlem

ja, hoppas sooki fixxar det! haha 3000kr's kort rena skämtet, borde gå för max 50 spänn men sloganen: have fun for a day or two...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

verkar inte vara en softwarefix iallafall,borde släppts vi det här laget...sitter med lödkolven i högsta hugg o väntar på sooki

Permalänk
Medlem

hehe, en klassiker, jag ska glida förbi elfa jag med fast då e det motstånd till dioder som gäller.

vart håller den lilla sookisen husen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Kan den där lilla odågan skicka sin lösning innan jag blir allvarligt frustrerad?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

ja jag tycker det med! så vi vet(inte drabbad eftersom jag inte andvänt det). men troligtsvis kommer artifakter komma för mig med

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

värkar ju inte som han vill dela med sig av sina erfarenheter eller att han bara "luras"

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem

få se när och OM han skriver, har PM'at honom oxå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Först en bild på hela burken.

Sedan en "editad" som förklarar alla fläktars inverkan på "helheten".

Nu kommer vi till saken, här är en bild på den viktigaste, den för mig avgörande lösningen till problemet! Den blåa 80mm fläckten ni tydligt ser på bilden, (tillsammans med kylflänsarna, kommer längre ner).

Här ser ni en annan bild på undersidan av kortet och flänsarna

som ni ser är den värst utsatta delen mycket nära belägen nordbryggan (ny skall inköpas, funderar på en graffefläckt från revoltec, men är osäker på att den går att fästa, dock har jag mätt o den får plats) nordbryggan är som ni säkert vet otroligt varm, och detta gör inte saken bättre direkt:P

Då fortsätter vi med en bild på ovansidan (nedåt) av kortet

Kylflänsarna är modifierade (jag tog av tejpen och ersatte den med kylpasta).

För er som inte är så insatta, men lider av "7900gt/gtx-problemet" skall jag försöka förklara.
En del på kortet, närmare bestämmt den här

och dessa

blir extremt överhettade, såpass att det är skadligt.

Lös detta genom att ha ny kallluft strömmande på kylflänsar fästa med kylpasta (alt. dubbelhäftande värmeledande tejp).

Tack till alla dom hjälpt mig på vägen, och jag hoppas att det löser sig för alla!

Jag måste tillägga att jag försökte fixa det först med bara kylflänsar på den mest utsatte delen, men det löste sig inte föräns jag satte dig kylflänsar på alla utsatta delar SAMT satte dit fläckten!

/Martin

Visa signatur

"der iz no sp0n" -tEh MatR1ckz

Permalänk
Medlem

Xion II @ ownage

fungerar kortet som det ska nu eller?

Permalänk
Medlem

Hehe jo, allt funkar perfekt, körde alla test utan CPU testen i 3cmark 05 i den absolut högsta upplösningen, kortet slutade på 42 grader

Alla som försökt med min "guide" och lyckats får gärna skriva här, och självklart alla sm inte lyckats än, men tappa inte hoppet! kämpa in i det sista så fixar det sig

Visa signatur

"der iz no sp0n" -tEh MatR1ckz

Permalänk
Medlem

skall testas,återkommer med resultat.hoppas......

Permalänk
Medlem

klarar den igenom "Point Sprites" testet i 01?

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |